| Alexandra2638 a întrebat:

Bunã! Mâine trebuie sã merg la olimpiada de românã.dar am o problemã de exprimare.și nu știu ce cuvinte sã folosesc în compunerile despre textul literar..sau cu alte cuvinte nu știu ce sã scriu în introducere, cuprins și încheiere..Help me! Și vă rog să-mi mai scrieți câteva cuvinte mai noi care m-ar putea ajuta în compunere și care ar îmbunãtăți compunerea!

3 răspunsuri:
| corolav a răspuns:

Domnișoară, dacă matale nu știi aceste lucruri, de azi pe mîine nu poți învăța. Și cine să se găsească acum la această oră să-ți spună ce să scrii?
Și, în ultima instanță, dacă nu știi, de ce te duci la această olimpiadă? Te obligă cineva?
Iată că îți comunic eu niște cuvinte mai noi ( mai noi pentru tine). Crezi că le vei reține și îți vor folosi la ceva?
Deci...
Pristol, antretoaze, pneumotorax, mislete, crapodină, tablier, pterodactil, calcopirită, arnăut, cenotaf, tombal, lupinoză, lunură, mihrab, nistagmus, nisfea, percaină, pentacord, pentateuh, renglotă, stibină, stihar, ștair, ștează, teară, trohoidă, troahnă, zarafir, vanadinit, xifoid, xerofag și poate încă altele o mie.
Cele pe care ți le-am scris sunt toate din DEX-ul limbii române.
Sănătate!

| Robert1999999 a răspuns:

Pai cauta pe google, exemple de compuneri, si plagiaza putin din ele, metoda de introducere.

| marrychriss1 a răspuns:

Bună!
Te înțeleg foarte, foarte bine.Pot spune că ești situată-ntr-o poziviție în care am fost
și eu.
Am fost până acum la două olumpiade de lb. rom.
Așa, acum e rândul meu să-i explic altcuiva.
Primul pas, într-o compunere este să te comporți sincer și natural.Nu căuta să fi pretențioasă-n cuvinte și exprima.Comportamentul tău să fie cât se poate de natural în exprimare.
Pasul doi... Într-o compunere,sau un rezumat,niciodată să nu-ncepi cu altceva, înafară de:"Era/erau odată...","A fost/au fost...", fiindcă trebuie să precizezi timpul. După, tot în introducere, trebuie să precisezi și personajele și locul.De exemplu:"Erau odată trei pui de urs,care locuiau pe o pășune",dar mult mai dezvoltată ideea.
Așa... Apoi,în cuprins și încheiere,tot ce vei avea de făcut va fi să concepi multe verbe nominale și perdicative,și să spui totul în foarte mare detaliu,dar să nu exagerezi, extragi ce este principal, fiindcă e compunere, nu text, nu?
Pasul următor este să fi atentă la ce fel de text ți se dă. Dacă este ficțional/nonficțion sau literal/nonliteral.Mie pe acrste baze mi s-au dat două exerciții de câte 15 puncte fiecare.
Dacă pe această bazăți se dă să faci un raport între ficțiune și realitate,sau ficțiiune și nonficțiuni, sau literal și nonliteral etc., trebuie să iei în calcul următoarele:"Textul nonliteral este textul care ne comunică ceva, care are scopul de informare a cititorului.", după:"Textul literal este un text care nu are scopul de informare.Acesta are personaje și poate depinde de elemente de ficțiune.", după accea:"Textul ficțional este textul în care apar figuri de stil, și-n care autorul își formează propria lume.", și ultima:"Textul nonficțional este textul în care nu apar figuri de stil, iar oamenilor nu le sunt adăugate puteri...Etc."
Sper sincer că te-am ajutat.Mii de scuze... dacă e prea târziu.
Baftă!
Zi frumoasă!