Eu cred ca este mai confortabil cu frana de mana, mai ales daca pleci de pe loc in panta, dupa ce ai facut cum ai spus tu acolo, tii piciorul doar pe ambreiaj [frana de mana este trasa ca doar asa lasi masina cand ajungi la destinatie, rotesti cheia in contact, a pornit motorul, piciorul inca este pe ambreiaj, schimbi pe prima viteza, lasi frana de mana, incepi sa lasi ambreiajul usor, in acelasi timp accelerezi pana in 2000 rpm [asta in cazul in care ai o masina cu motor slab, daca ai un diesel cu turbo poti pleca si la relanti adica doar ridici usor ambreiajul si abia cand ai luat piciorul de pe el atunci apesi si pe acceleratie sau se mai aplica la astea pe benzina mai puternice 100 + cp ]
La plecare in panta, faci cum am spus pana la frana de mana cand nu o lasi, incepi sa accelerezi pana in 2000 rpm, lasi usor ambreiajul si treptat si cand simti ca masina incepe sa traga lasi frana de mana, doar nu vrei sa o ia masina la vale dar in acelasi timp sa porneasca in fata, daca motorul este slab sau accelerezi prea putin ti se va opri, daca este puternic sau accelerezi prea tare vei pleca (,) cu scartait de roti.
Ce pot sa-ti mai spun despre condus, cand opresti la un semafor, apesi ambreiajul si apoi frana, frana si acceleratia intotdeauna se apasa cu piciorul drept, ambreiajul cu piciorul stang, nu incerca frana cu piciorul stang, ai sanse sa ajungi in sant pe undeva sau cine stie ce sa patesti.
Altceva, cand urci un deal si masina incepe sa vibreze sau sa nu mai traga, sa tot incetineasca, schimba treapta inferioara, de exemplu, esti in a 3-a, schimbi in a 2-a ca motorul sa ajunga la o turatie mai mare sa aiba mai multa putere
Altceva, fii foarte atent in trafic, trebuie sa fii cu ochii in 4 dar incearca sa nu fii agitat ca atunci vei da gres de multe ori, fii atent la masinile in trafic, cui dai prioritate sau daca tu ai prioritate [am vazut incepatori care imi faceau semn sa trec dar ei aveau prioritate] ai grija la semnele din trafic, cand vezi ca mergi destul de repede si te apropii de o curba mai periculoasa sa stii sa pui si frana, in rest, trebuie sa te descurci
Plecarea de pe loc ti-au explicat-o ceilalti, nu are rost sa repet si eu.
Ca sa conduci cat mai bine, ai nevoie de un model, sau chiar mai multe. Studiezi de-aproape stilul sau de condus, si il copiezi incetul cu incetul.
Eu de exemplu ocolesc gropile ca un prieten foarte atent cu masina, abordez virajele cum m-a invatat si mi-a aratat instructorul, demarez si tai curbele cum am invatat la diversi nebuni cu experienta, si schimb vitezele cum m-a invatat colegul meu, mecanic. La capitolul franare fac ceva contrar regulilor de baza, pentru ca asa imi place mie: franez lung, nu in reprize, si nu folosesc prea multa frana de motor, prefer sa merg 'pe liber' (scoasa din viteza).
Deci, dupa ce reusesti sa conduci cat de cat, iti cauti asa mici modele de soferi cu experienta, si 'furi' lucrurile care iti plac, si vrei sa le faci si tu la condus. Daca te apuci si tu de nebunii cu taiat curbele, trebuie sa stii foarte bine sa te asiguri din fata si nu numai, ca sa o faci in siguranta. Multi care le taie, sunt kamikaze, o fac chiar daca n-au vizibilitate.
Te sui in masina, iti reglezi scaunul, oglinzile, verifici sa fie maneta in punctul mort, ti piciorul pe frana si ambreiaj, bagi cheia, rotesti, bagi intaia, treptat dai drumu la ambreiaj si apesi usor acceleratia si presto, te misti.Ai iesit din parcare, apesi ambreiajul, schimbi a 2, accelerezi si tot asa. Daca am uitat vreun pas e de la oboseala, dar cam asta e principiul
''Altceva, cand urci un deal si masina incepe sa vibreze sau sa nu mai traga, sa tot incetineasca, schimba treapta inferioara, de exemplu, esti in a 3-a, schimbi in a 2-a ca motorul sa ajunga la o turatie mai mare sa aiba mai multa putere''
Daca patesti asa ceva inseamna ca esti femeie sau un sofer de doi bani. Orice persoana care are cat de cat caracteristici de sofer va schimba treapta inainte sa inceapa sa urce dealu sau va ataca panta cu viteza suficienta a.i sa nu trebuiasca sa schimbe in treapta inferioara.
''Ce pot sa-ti mai spun despre condus, cand opresti la un semafor, apesi ambreiajul si apoi frana''
De fapt este exact invers. Mai intai apesi frana si cand auzi motorul ca nu se mai tureaza apesi ambreiajul, decuplezi si lasi pe liber cat astepti la semafor. Ambreiajul se actioneaza strict cand vrei sa schimbi treapta de viteza si se elibereaza imediat.
''daca ai un diesel cu turbo poti pleca si la relanti adica doar ridici usor ambreiajul si abia cand ai luat piciorul de pe el atunci apesi si pe acceleratie sau se mai aplica la astea pe benzina mai puternice 100 + cp ] ''
Motorul nu este facut sa traga sarcina la relanti sub niciun motiv (daramite la plecarea de pe loc care este si cea mai grea). Tampenia asta duce la infundarea injectoarelor, depunerea calaminei pe motor si uzura rulmentului de presiune.
Eu cred ca este mai confortabil cu frana de mana, mai ales daca pleci de pe loc in panta, dupa ce ai facut cum ai spus tu acolo, tii piciorul doar pe ambreiaj [frana de mana este trasa ca doar asa lasi masina cand ajungi la destinatie, rotesti cheia in contact, a pornit motorul, piciorul inca este pe ambreiaj, schimbi pe prima viteza, lasi frana de mana, incepi sa lasi ambreiajul usor, in acelasi timp accelerezi pana in 2000 rpm [asta in cazul in care ai o masina cu motor slab, daca ai un diesel cu turbo poti pleca si la relanti adica doar ridici usor ambreiajul si abia cand ai luat piciorul de pe el atunci apesi si pe acceleratie sau se mai aplica la astea pe benzina mai puternice 100 + cp ]
La plecare in panta, faci cum am spus pana la frana de mana cand nu o lasi, incepi sa accelerezi pana in 2000 rpm, lasi usor ambreiajul si treptat si cand simti ca masina incepe sa traga lasi frana de mana, doar nu vrei sa o ia masina la vale dar in acelasi timp sa porneasca in fata, daca motorul este slab sau accelerezi prea putin ti se va opri, daca este puternic sau accelerezi prea tare vei pleca (,) cu scartait de roti.
Ce pot sa-ti mai spun despre condus, cand opresti la un semafor, apesi ambreiajul si apoi frana, frana si acceleratia intotdeauna se apasa cu piciorul drept, ambreiajul cu piciorul stang, nu incerca frana cu piciorul stang, ai sanse sa ajungi in sant pe undeva sau cine stie ce sa patesti.
Altceva, cand urci un deal si masina incepe sa vibreze sau sa nu mai traga, sa tot incetineasca, schimba treapta inferioara, de exemplu, esti in a 3-a, schimbi in a 2-a ca motorul sa ajunga la o turatie mai mare sa aiba mai multa putere
Altceva, fii foarte atent in trafic, trebuie sa fii cu ochii in 4 dar incearca sa nu fii agitat ca atunci vei da gres de multe ori, fii atent la masinile in trafic, cui dai prioritate sau daca tu ai prioritate [am vazut incepatori care imi faceau semn sa trec dar ei aveau prioritate] ai grija la semnele din trafic, cand vezi ca mergi destul de repede si te apropii de o curba mai periculoasa sa stii sa pui si frana, in rest, trebuie sa te descurci
Inscrie-te la scoala de soferi si o sa vezi practic. Iti explica instructorul tot ce ai nevoie sa stii