anonim_4396
| anonim_4396 a întrebat:

Cum pot vedea gradul de uzura al curelei de distributie?

Nu prea le am cu mecanica, stiu si eu ce stie orice sofer, iar cei de la atelier imi spun sa o schimb ca cica nu iti poti da seama cat e de uzata, deci trebuie schimbata pentru siguranta. E normal ca ei sa zica asa ca sa-si ia banii, eu insa as vrea sa stiu daca exista ceva trucuri prin care sa-mi pot da seama cam cat ma mai tine, avand in vedere ca nu stiu cand a fost schimbata ultima data si ca ar putea tine inca multi km de acum inainte, plus ca e o operatiune destul de costisitoare. Masina e un Opel Vectra B 1.6 16v benzina din 1999.

Răspuns Câştigător
regis
| regis a răspuns:

Nici intr-un caz nu circula cu aceasta masina daca ai suspiciuni cu privire la uzura ei. Nu ai cum sa iti dai seama decat in momentul in care se rupe iar la motorul tau iti spun cu siguranta ca nu ai vrea sa ajungi in situatia asta. Daca se rupe cureaua de distributie la motorul tau (indiferent daca e X16XE, X16XEL sau X16XEV), pistoanele vor lovi in supape, ceea ce poate duce la avarii grave. In cel mai norocos caza vei scapa cu doua-trei supape indoite, dar ai toate sansele sa ajungi in situatia de a schimba complet motorul, pentru ca va costa mai putin decat cu reparatia (chiuloasa distrusa, bloc motor fisurat, pistoane sparte, biele rupte, vilbrochen distrus samd).
Schimbarea ei intr-adevar nu este foarte dificila DACA TE PRICEPI. Daca nu mai bine o duci la un service, nu costa o avere si avand in vedere ca ai motorul tau are doua axe cu came si doua role de intindere nu e chiar o treaba de amator. Totul trebuie pus exact la punct (la propriu, nu la figurat), pana si intinderea se face la fix, nu dupa ureche. Daca te pricepi si chiar te incumeti de unul singur, lasa-mi pe privat exact codul motorului (X16...) si iti trimit un tutorial complet, dar repet, asta numai daca ai experienta si ai mai facut asta la alta masina. Sau macar ai vazut de mai multe ori cum se face.
Asa cum spune covexrobu, distributia se schimba cam la 60. 000 de km. Odata cu cureaua se schimba de obicei si rolele de intindere si pompa de apa. Nu stiu la ce rulmenti se refera dar posibil sa aiba dreptate. Daca mergi la un service cu pretentii (reprezentanta), ti se va recomanda sa schimbi totul, asa recomand si eu altora big grin. Dar la masina mea niciodata nu am schimbat complet, intotdeauna am verificat impreuna cu mecanicul ce este uzat, astfel incat am scapat ba doar cu o rola, ba fara pompa de apa, ba chiar si numai cu cureaua schimbata.
300-400 RON manopera mi se pare mult pentru un mecanic, cu banii astia o poti schimba la reprezentanta. Si cu piesele poti iesi mult mai ieftin daca nu te infigi la marci de renume.

14 răspunsuri:
regis
| regis a răspuns:

@YOOO - nu am habar de preturile din Spania, dar singurul sfat pe care ti-l pot da este sa schimbi cureaua cat mai curand, ca nu merita riscul.
Ai grija cu termenii, fiecare intelege ce vrea prin "kit distributie"; in mod normal ti-am zis, se schimba cureaua, rolele de intindere si pompa de apa. Acum sa iti explic si cum sta treaba cu pompa de apa: in mod normal defectarea ei este previzibila, inainte sa cedeze incepe sa huruie, mai curge antigelul, deci chestii care le poti depista usor. Chiar daca cedeaza complet, daca nu pornesti motorul (o duci tractata sau pe platforma pana la service), defectiunea nu atrage dupa ea si alte complicatii. Ea se schimba impreuna cu distributia pentru ca si durata ei de viata este limitata si multi considera ca nu merita sa mai plateasca inca o data manopera pentru inlocuirea ei in cazul in care se defecteaza ulterior. Pe mine ma costa doua beri inlocuirea ei, prin urmare prefer sa merg la risc, dar pentru tine probabil ar fi mai util sa o schimbi odata cu cureaua.
Despre masina ta nu stiu prea multe, cu siguranta vei afla tot ce te intereseaza accesand www.clubopel.com. Vei gasi acolo multi nestiutori, dar si multi specialisti, inclusiv mecanici si ingineri auto care lucreaza prin diverse reprezentante Opel. Doar ca cei care sunt foarte activi pe acel forum nu sunt doar priceputi, ci si pasionati de ceea ce fac, altfel nu ar pierde vremea pe acolo.

| covexrobu a răspuns:

Dragalasul incurci cureaua de transmisie cu cea de distributie. Prima si cea la care te referi tu este aceea care invarte ventilatorul si pompa de apa ( La Dacia 1310 se vede clar) Iar cea de distributie se afla in interior si ea invarte axul cu came. La unele masini este si pe lant. Dar acelea sunt putin mai zgomotoase. Sa revin la subiect de obicei o curea de distributie se schimba cam la 60. 000 de km sau mai mult. Se schimba cu rulmeti si cu intinzatoare si pompa de apa este de preferat sa se schimbe. Nu este prea ieftin dar mai bine sa previi ruperea acesteia decat sa se rupa si sa faci praf motorul. Te costa cam 1200 de lei. Nu este neaparat sa il duci la o reprezentanta. Mergi la un mecanic bun si acela te va scapa cu 300-400 de lei manopera pe cand la reprezentanta mai dai inca pe atat cat ai dat pe piese.

| covexrobu a răspuns:

@regis am incurcat putin expresia. Am vrut sa zic rulmenti sau intinzator depinde fiecare cum vrea sa ii zica. Pentru ca am auzit multe feluri de a numi.

| Roby67 a răspuns:

Sunt diferente de la o marca la alta. Daca este sa facem o regula la toate modelele de masini, ar fi la fiecare 110. 000 de Kilometri, sau la 3 ani o data.
La un Vectra ca al tau, pe le 120. 000, sau 3 ani.
Daca ai vrea sa vezi gradul de uzura la cureaua de transmisie, ar trebui sa o demontezi si sa o intorci pe dos sa vezi daca este undeva, pe toata lungimea ei, deteriorata.
Daca ai facut deja toata munca asta sunt sigur ca o sa pui o curea noua si nu pe aia veche.

| Arthur a răspuns:

Drăgălaşul are dreptate dar se referea la cureaua de ventilator pe care şi eu am auzit că la nevoie a fost înlocuită în fel şi chip.
Cureaua de distribuţie poate produce mari necazuri atunci când se rupe sau nu e pusa LA PUNCT. Sunt locuri bine poziţionate care nu permit toleranţe.
Cureaua o poţi verifica vizual dacă este lărgită o poţi întinde puţin din dispozitivul întinzător. Dacă prezintă fisuri adânci, rupturi sau dinţii sunt rotunjiţi trebuie schimbată, la fel dacă e scoaptă ( scorţoasă ). Nu te sfătuiesc dar eu prefer una veche originală faţă de una nouă turcească sau chinezească. Am avut aşa o minunăţie care s-a rupt după câteva sute de km. şi am pus la loc pe cea veche.
Nu e dificil de schimbat dacă eşti atent cum se face şi ai îndemânarea necesară. Fiecare angrenaj nu are voie să se deplaseze nici un mm. înafară de întinzător care trebuie slăbit sau scos dupa caz.

| Arthur a răspuns:

Şi nu uita cum a spus şi drăgălaşul să ai tot timpul la tine una de rezervă, eventual cea veche dacă o schimbi înainte de termen.

| darrio2007 a răspuns:

Cureaua de distributie are o anumita garantie. Daca nu o schimbi la timp vei avea probleme cu motorul.Asa ca daca ai cel putin 3 ani cu ea du-te si schimb-o.Altfel le vei da mai multi bani mecanicilor daca avariezi motorul.

anonim_4396
| anonim_4396 explică:

Yooo. ia-ti una de rezerva. e bine sa o ai la drum.cand se rupe, se rupe. o schimbi si gata.am auzit pe la carpacii astia pe aici ca in lipsa de altceva, au improvizat o curea din dresurile sotiei si au plecat mai departe.

anonim_4396
| anonim_4396 explică:

@Dragalasul: Nu le am eu cu mecanica, dar astea mi se par povesti pescaresti, in primul rand fiindca din ce am auzit eu este o operatiune destul de complicata pe care nu o poate face oricine, oricand, oricum, si in al doilea rand nu stiu ce fel de dres ar putea suporta o asemenea tensiune, ca sa nu mai zic ca acea curea e zimtata pentru aderenta si ar mai fi o gramada de motive pentru care nu vad plauzibila povestea cu dressul.
Alta faza ar fi ca nu prea iti dai seama cand se rupe si daca mergi cativa km cu ea rupta, adio motor... asta e partea naspa.

| Iulian_Plesea_1971 a răspuns (pentru anonim_4396):

Se folosea dresul dar la dacia 1300...cureaua avea profil de trapez

anonim_4396
| anonim_4396 explică:

@regis: S-o schimb eu nici nu se pune problema, singura solutie e la atelier iar aici (in Spania) operatiunea asta costa in jur de 300-400 de euro indiferent de atelier. Cei cu care am vorbit mi-au spus ca se schimba tot kitul de distributie, desi habar n-am in ce consta ala. Banuiesc ca curea, intinzator, role si ce ai mai zis tu. Oricum de schimbat trebuie sa o schimb neaparat ca am deja 20 de mii de km cu ea facuti cam la risc si nu vreau sa mai risc.
As mai vrea sa imi mai spui ceva sfaturi in legatura cu masina asta, vad ca te pricepi. La ce sa fiu atent, ce se defecteaza cel mai des... bube general intalnite.
Multumesc tuturor pentru pareri!

anonim_4396
| anonim_4396 explică:

Daca poti vedea uzura curelei fara demontare, esti bun mecanic!
Pentru cureaua de distribuitie exista niste regului clare si nu trebuie sa cunosti mai multe amanunte decit daca esti mecanic. Cureaua se schimba la niste " ani " daca nu are nr de km recomandati pentru schimbare. Deci clar, ori dupa virsta ori dupa km.
In caz de dubii in legatura cu cureaua exista o singura regula. SE SCHIMBA. Cureaua de distributie, de accesorii, intinzatoare si tot ce mai este nevoie...

| brt88 a răspuns:

Sincer nu stiu cat de costisitoare este aceasta operatiune la masina ta, pe mine m a costat cureaua + rola intinzatoare +manopera 150 ron ( la un golf 3 din 93). Oricat de costisitoare ar fi aceasta operatiune in nici un caz nu o sa coste cat te ar costa paguba la o eventuala rupere a curelei sadsadsad. Sfatul meu este sa o schimbi pentru siguranta motorului si a bugetului tau. Bafta!

| iddqd a răspuns:

Cureaua de distributie se schimba de regula la fiecare 45-60. 000 de KM. O parere exacta despre starea actuala a curelei si daca ar trebui sau nu schimbata iti poate da insa un mecanic. Eventual cere o parere de la un alt mecanic in afara de cel la care ai fost.