| DaRlInGiLuSiOnS a întrebat:

Mai baieti cum se regleaza farurile la citroen xantia din 1998?sadsad

Răspuns Câştigător
anonim_4396
| anonim_4396 a răspuns:

Fata cred ca se refera la reglajul electric din interior, ca doar nu se apuca ea de "surubarit".

Cum au spus si baietii in partea stanga, de unde aprinzi farurile, prin zona aia trebuie sa fie o rotita numerotata 0-3. Rotita aia nu face decat sa iti ridice farurile, sau sa ti le coboare.
Reglajul se face asa:
- te opresti undeva noaptea (pe o strada) si invarti de rotita aia pana cand ti se pare ca vezi bine, apoi o lasi in pozitia aia.

Eu ti-am dat sfaturi ca pentru o fata, ca asa ma apucam si eu sa iti dau indicatii ca la carte insa nu stiu cat iti foloseau. O alta solutie, mai buna chiar, ar fi sa mergi la un atelier si ti le fac baietii in 2 timpi si 3 miscari.

P.S.Nu te gandi numai la tine, cand reglezi farurile adu-ti aminte ca mai sunt si altii in trafic si nu e foarte placut sa iei niste faruri in ochi, sa nu mai zic de pericolul real. Deci undeva la mijloc cred ca se vede destul de bine (1, 2).

10 răspunsuri:
regis
| regis a răspuns:

@identitate - cred ca instalatia de reglare a farurilor de la masina ta este legata invers. Vorbesc serios, fara misto.
Numerele de care vorbesti corespund in mod normal numarului de pasageri de pe bancheta din spate (cu bagajele aferente, luate bineinteles ca o medie). In plus, orice comanda de la bord este proiectata sa functioneze intuitiv: pentru a cobori lumina farurilor va trebui sa actionezi rotita in jos, iar pentru a le ridica trebuie sa o actionezi in sus. Daca la tine functioneaza invers, sigur cineva a inversat firele.
Daca nu este vorba de reglajul in functie de incarcare, ci de reglarea completa a farurilor, aceasta se face cu rotita respectiva in pozitia 0, folosind un dispozitiv special pe care il are in dotare orice service.
Se poate face un reglaj si acasa, seara, folosind un perete aflat la capatul unei suprafete drepte, perfect orizontala. De preferat este sa se aseze masina la 10 m de acest zid, perpendicular pe acesta. Butonul de reglaj de la bord trebuie sa fie in pozitia 0, masina goala, fara bagaje, iar daca esti fixist cu mai putin de jumatate de rezervor happy.
Lumina farurilor pe faza scurta va desena cate un unghi obtuz pe zid, punctele de reper vor fi date de varful fiecarui unghi. Fiecare far are doua suruburi de reglare, unul pentru orizontala, celalalt pentru verticala. Pe orizontala punctele de reper trebuie sa fie egal departate de axa imaginara care pleaca de la mijlocul botului masinii si cade perpedicular pe perete, iar distanta dintre ele trebuie sa fie egala cu distanta dintre becuri. Pe verticala, acestea trebuie sa fie mai jos decat inaltimea becurilor cu 1% din distanta pana la zid. Ideal este ca masina sa fie la 10m de zid, caz in care punctele de reper vor fi cu 10 cm sub mai jos decat becurile, dar nu intotdeauna poti respecta exact acei 10 m si atunci trebuie sa stii ca la fiecare metru distanta, lumina trebuie sa coboare cu 1 cm.
Proiectoarele de ceata, daca este cazul, se regleaza numai pe inaltime, insa acestea trebuie sa bata mai in jos, prin urmare se vor regla astfel incat la 7, 5 m distanta fata de zid partea de sus a razei proiectate sa fie cu 10 cm mai jos decat nivelul becului din proiector. Daca nu se poate obtine exact acea distanta, se merge tot asa, prin proportionalitate.

regis
| regis a răspuns:

@identitate - cand ma refer la o comanda intuitiva ma refer la majoritatea oamenilor, nu neaparat la tine sau la mine. Ori oamenii nu gandesc cu bete de chibrit ci mult mai simplu - rotesti in jos -> coboara, rotesti in sus -> urca. In privinta greutatii pasagerilor si a lui Ghita din portbagaj, care parte din propozitia "luate bineinteles ca o medie" nu ai inteles-o? Daca nu ai inteles-o deloc, afla macar ca vorbim despre un autoturism, conceput pentru a transporta un sofer si patru pasageri, caratul de marfa fiind o situatie exceptionala.
Despre reglarea farurilor in service, daca mai citesti o data vei observa ca exact cu sugestia asta am si inceput si este metoda pe care din comoditate am folosit-o si eu dintotdeauna. Dar daca tot ai adus vorba, nici nu se mai folosesc de 20 de ani dispozitivele cu fanta, ci unele cu lentile si oglinzi. Am dat insa si varianta reglarii in stil home-made, pentru ca unora le place sa surubareasca singuri la masina, iar metoda este una consacrata, nu am inventat-o eu, pana si dispozitivul din service fiind doar o adaptare a acesteia. Si este mult mai precisa decat ti se pare tie, un milimetru de eroare la reglarea in service traducandu-se in metri pe sosea, ori stim foarte bine ca putini sunt cei care au rabdare sa faca reglajul perfect.
Nu vreau nici sa intru in polemici cu tine, nu vreau nici sa iti raspund tonului nepotrivit, ma limitez sa precizez ca ceea ce tu numesti cartea tehnica a unei masini este probabil un manual de utilizare. Ori crede-ma ca am citit cu mult mai mult decat atat.

regis
| regis a răspuns:

@identitate - neavand un manual de Citroen, am luat la intamplare un altul, mai concret un manual de intretinere si reparatii pentru Opel, iar daca nu ma crezi pe cuvant iti trimit pagina scanata. Iata ce spune exact:
"Sistemul de reglare a farurilor este compus din potentiometrul de reglare din habitaclu, sub comutatorul luminilor, si cele doua servomotoare de la faruri. Reglarea distantei se poate efectua cu faza scurta aprinsa." Urmeaza un tabel cu doua coloane, prima coloana "pozitia potentiometrului de reglaj" iar a doua "incarcarea automobilului".
0 - locul soferului/pasagerului din dreapta ocupate
1 - toate locurile ocupate
2 - locul soferului ocupat, portbagajul incarcat
3 - toate locurile ocupate si portbagajul incarcat.

Deci nu 0 cand e ocupata la maxim si 3 cand esti tu cu tine, ci taman invers.

regis
| regis a răspuns:

Eu am scris de la inceput cum sta treaba si am luat in calcul varianta ca nu te inseli, ci ca functioneaza invers reglajul la masina ta. Si chiar nu e imposibil ca cineva sa fi inversat firele.
Corectia se face intr-adevar numai in jos, pentru ca reglajul standard se face cu masina goala si rotita la pozitia zero.
Precizarea "manual de utilizare" este necesara pentru a nu se face confunzie cu manualele de intretinere si reparatii, mult mai complexe si mai detaliate, destinate nu celui care utilizeaza autoturismul ci celor care efectueaza reparatiile.
In restul detaliilor nu ma mai bag, pentru ca deja sunt pareri personale, da sper si eu ca polemicile au fost folositoare nu numai pentru altii, ci si pentru noi. Am avea mult de castigat daca am reusi sa intelegem ca nu e corect sa raspunzi cu jigniri celor care iti arata ca gresesti si cu atat mai putin sa faci afirmatii cu privire la cunostintele, abilitatile sau ocupatia celor pe care nu ii cunosti.

regis
| regis a răspuns:

Limita dintre a ironiza si a arunca cu noroi este intr-adevar destul de fina. Poate sunt eu exagerat, dar urmatoarele afirmatii luate impreuna dau un anumit ton raspunsului tau, pe care eu unul nu il pot considera ca fiind doar ironic:
- "cred ca ai baut ceva de dimineata de sustii asemenea aberatii"
- "daca ai avea asa ceva pe masina ai stii"
- "nici nu ai masina, dar reglezi contracost farurile fraierilor seara pe zid"
- "daca te-ai pricepe un pic ai stii"
- "in caz ca nu ai vazut"
- "mai bine citeste tu in loc sa vorbesti aiurea"
Toate astea erau de inteles daca ti-as fi spus ca esti un dobitoc lipsit de logica si de cunostinte practice, dar nu am facut decat sa presupun ca reglajul functioneaza gresit la masina ta si sa ii raspund omului la intrebare.
Iar la tot restul, pe care tu il consideri stiinta, nu pot sa spun decat atat: indiferent de starea tehnica a masinii, a suspensiilor, a drumului, indiferent de cat de boi sunt ceilalti participanti la trafic sau mecanicii, indiferent de legile biologice, fizice, matematice si de orice altceva, farurile trebuie reglate, iar metodele de reglare raman aceleasi.

identitate
| identitate a răspuns:

La reglarea din interior sau din exterior te referi?! Daca are reglare electrica din interior, desi ma indoiesc avand in vedere anul si marca, e vorba de o "rotita" cu cifrele 0, 1, 2, 3(de obicei pe bord, in stanga volanului). La 0 se pune cand e incarcata la maxim, la 3 cand esti tu si cu tine.tongue In celelalte pozitii in functie de cat e de incarcata, de cat de bune sunt suspensiile etc. Logica e asta, acum vezi si tu cum "bat" farurile. Daca nu le vezi pe asfalt, le dai mai in jos (in jos insemnand in sus de "rotita" spre 0).
Daca e vorba de reglarea directa a farurilor, sunt niste "chestii" deasupra farului. Daca are si reglare electrica, e vorba de un surub deasupra motoraselor. Cel mai bine ar fi sa mergi insa la un service.In 5 minute si cu 10 ron iti regleaza cum trebuie farurile(trebuie reglate din cand in cand pentru ca se deregleaza din cauza craterelor vulcanice prin care trecem) si iti explica si ce nu stii.happy

p. s.
1.Degeaba reglezi farurile daca circuli cu ele murdare, o sa disperseze lumina aiurea.Asa ca trebuie sa le speli cu apa, fara sa freci(altfel se matuiesc si nu mai lumineaza bine), macar atunci cand circuli in afara localitatilor.
2. Daca sunt matuite, adica nu se vede clar prin ele, sunt aspre la atingere (se intampla daca masina este veche si mai ales daca circuli mult si mereu cu farurile aprinse)...ai aceeasi problema.In loc sa le shimbi (costa, nu glumabig grin) mergi la un atelier de cosmetica auto (sunt multe spalatorii care au asa ceva) pentru lustruire (polish-are)si ti le fac ca noiwinking. Daca iti cer mai mult de 30 ron sunt hoti si mergi la altii.Cam toti cer, unii si 50-80 ron...big grin Pretul de 30 ron(ambele, nu /buc) e mai mult decat rezonabil pentru ei.Il propui si nu negociezi, din 3 sigur unul accepta.winkingEu nu ti le fac ca mi-e lene, abia m-am indurat sa le polish-ez pe ale mele...laughing
Sfatul meu ramane acelasi:5 minute, 10 ron si profesionisti! Daca ai intrebari le pui si ei iti raspund.

STRICT IN CEEA CE PRIVESTE REGLAREA ELECTRICA, FOLOSESC (SI RECOMAND) MEREU POZITIA CEA MAI JOASA, ADICA "0" (ZERO). Asta pentru ca asa nu deranjezi sigur pe nimeni si nu mai ai niciodata o asemenea preocupare. Daca deranjezi cu luminile, risti sa primesti blitzuri, sa te "orbeasca" si sa faci accident.big grin

3.@regis,
rolling on the floor Cred ca ai baut ceva de dimineata incat sustii asemenea aberatii.Masina mea are legate firele foooooarte corect! Reglajele sunt intuitive si in acelasi timp logice. Daca ai avea asa ceva pe masina ai sti! Sau nici nu ai masina, dar reglezi contracost farurile fraierilor, pe zid big grin, seara?!
Chiar si fara asa ceva... farurile lumineaza in fata, nu in spate!winkingTu daca dai de "rotita" in jos, urci farurile, nu le cobori!winking Ia un bat de chibrit si tine-l pe un deget cu partea cu sulf in fata (pe post de faruri), apoi apasa in jos de partea din spate! Ce se intampla?! Partea cu sulf se ridica! La fel se intampla si cu farurile!tongue
Celelalte lucruri pe care le sustii sunt tot aberatii. Daca te-ai pricepe un pic, ai sti ca asa ceva se face doar in service!(reglarea farurilor, nu reglarea in functie de incarcatura). Asta pentru ca, in caz ca nu ai vazut, e vorba de o fanta prin care se proiecteaza lumina pe un "grafic". E o chestie de precizie!winking
Reglarea electrica a farurilor se face in functie de greutatea pe care o pui in masina si de starea suspensiilor! Daca esti numai tu si maxim un pasager pe scaunul din fata, le tii in pozitia cea mai inalta. Daca in spate ai doar un pasager dar are 150 de kg?! Sau masina goala si in portbagaj "Ghita"(porcul de Craciun)?! Cum sta treaba?!big grin Nu o sa stau acum sa-ti scriu tot ce scrie in cartea tehnica a unei masini in cazul de fata.Mai bine citeste tu in loc sa vorbesti aiurea!tongue

identitate
| identitate a răspuns:

@regis,
Azi-noapte am verificat si eu!laughingAm folosit reglajul de doua ori in viata.Asta pentru ca doi ani am mers numai singur in masina(max cu o pasagera) si fara bagaje, iar de cand am revenit in tara, le cam am pe amandoua(pasageri si bagaje) asa ca folosesc aceeasi pozitie de 2 ani.
E taman invers, e adevarat dar vad ca si tu ai apucat sa scrii abia acum!tongue laughing
"0" e inaltimea maxima, iar "3" e pozitia cea mai joasa, pentru ca practic corectia se poate face numai in jos.Si "rotita" se invarte intr-adevar in jos ca sa cobori farurile.happy
In ceea ce priveste indicatiile din cartile tehnice (sau manuale de utilizare, daca vrei sa le spui asa), ele se refera la masina in stare perfecta, iar suspensiile nu o sa fie niciodata intr-o asemenea stare pe drumurile noastre.big grin Oricat de bine ai regla farurile, la noi tot o sa "comenteze" cel putin 1/2 din soferi, pentru ca ei in loc sa se uite in dreapta jos (spre sunt, iar in stanga doar sa traga cu coada ochiului) la intalnirea cu o masina, cum e firesc, ei se uita direct in farurile tale.laughing Nu ma deranjeaza luminile soferilor care vin din fata, nici macar proiectoarele de faza lunga ale camionagiilor, pentru ca stiu unde sa ma uit.winking Doar daca ma dispera cu comportamentul lor obraznic, reactionez si nu il tine pe nimeni sa se "lupte in lumini" cu mine, cand dau drumul la faza lunga.big grin Iar daca ma dispera din spate, ii "blochez"...nu mai apuc sa ma dau jos pentru ca raman muuuult in spate. Dupa 1 an si 3 tari traversate, in care nu a avut nimeni de comentat despre luminile mele (nici nu ar fi avut motive), pana sa ies din Oradea deja am avut vreo 100 de "meciuri". Asa ca, respect in trafic, le port doar celor care stiu ce e ala.
Oricum, pozitia cea mai buna e cea mai joasa.La fel cum nu e indicat sa folosesti faza lunga noaptea, cand intalnirile cu masinile care vin din fata sunt destul de dese.Asta pentru ca innebunesti ochii si nu te mai ajuta atunci cand ai mai multa nevoie, la intalnirea cu masinile din fata. Putini inteleg insa asta, si 80 % incep sa dea blitz-uri crezand ca eu dorm cu faza lunga.Nu am nevoie de faza lunga. O folosesc doar atunci cand circul la orele preferate, cand dorm toti...
Minimul de lumini folosite constant iti ofera maximul de acuitate vizuala.winking
In ceea ce priveste aparatele de reglaj, este ceva mai complicat si iar am intra in polemici.
Totusi, polemicile noastre au fost folositoare, cel putin in cazul nostru (daca nu o sa fie si pentru altii). Eu m-am uitat la reglajul electric, tu ai citit un manual de utilizare la acest capitol.happy

identitate
| identitate a răspuns:

@regis,
Incep cu sfarsitul.Ai inteles gresit, nu era vorba de jigniri ci de ironie, iar ironia si autoironia sunt des intalnite la mine.
In ceea ce priveste manualele, ar fi bine daca cei din service-uri le-ar citi macar pe cele de folosire.Asa nu ar mai trebui sa urlu disperat la ei sa lase papagalul cu care incearca sa desfaca capacul de la faruri, invartind in dreapta pentru ca in stanga nu merge si sa mai si ceara bani pentru asa ceva.Ar fi foarte multe de spus dar ma opresc.Concluzia e ca sunt nevoit sa stau mereu langa ei si ma tot intreaba cum se face ba una ba alta, unde e filtrul si unde sunt multe altele, iar daca ii las singuri imi repara ceva si imi strica 2-3 lucruri, sa nu mai spun de piese folosite aiurea si ca din 5 suruburi demontate mai pun la loc vreo 3, sau ca monteaza cauciucurile cu sensul de rotatie inversat.
Restul nu sunt pareri personale. E vorba de stiinta, demonstrata si practic, iar rezultatul formuleleor tine de foarte multe variabile:greutate, gravitatie, rezistenta, dispersia luminii in functie de materialul prin care trece si de factorii de mediu care actioneaza asupra sa...etc,etc,etc.In ceea ce priveste simturile, mai exact vederea, e vorba de biologie si psihologie, chiar si matematica (geometrie in spatiu) atunci cand e vorba de a vedea ceea ce nu vezi, continuarea unui drum pe baza a ceea ce vezi in cativa m inaintea ta.(si memorie vizuala, sa stii ce ai vazut inainte de a te intalni cu masina din fata si sa mergi practic "cu ochii inchisi").
In ceea ce priveste reperele:ziua e vorba de linia din mijloc ce separa benzile, iar noapte de linia din dreapta tocmai din cauza luminilor din sens opus.Liniile astea nu prea exista la noilaughing dar te orientezi in functie de marginea drumului sau de sunt. E vorba de scoala de soferi si instructori.happy

identitate
| identitate a răspuns:

@regis,
Felicitari!happy

| bestia a răspuns:

Cu ranga. laughing Le desfaci din masca, cum crezi!?!