| Thunder182 a întrebat:

Salut TPU! Îmi poate explica și mie detaliat care este diferența dintre o mașină cu cutie de viteze manuală și una automata? Avantajele și dezavantajele fiecăreia?
Dau funda.

Răspuns Câştigător
| RacPac a răspuns:

Este foarte simplu.
Cutia automată o sa iti schimbe singură în funcție de necesitatea mașinii și condiția de drum.
Manuală cum suna trebuie tu sa schimbi cum trebuie viteza intr-un mod corect fără a strica masina
Ca avantaje cu automată este mai simpla dar se strica costa mult, nu stii sa conduci cu automată.
Dacă dai scoala pe automată nu ai dreptul a conduci decât automată în schimb daca dai pe manuală ai drept la ambele tipuri de mașini.

4 răspunsuri:
suntserios
| suntserios a răspuns:

Cu o precizare... Cutiele automate moderne nici nu se strica toata ziua, nu mai au nici intarzaieri si nici nu fac masina sa consume mai mult.

| NoTurbinaNoGood a răspuns:

Dezavantajul cutiei automate este întreținerea mai scumpa. Trebuie să faci revizii la cutie, ca și cum ai avea al doilea motor.
Alt dezavantaj ar fi ca nu exploatezi motorul exact cum vrei tu, ci cum vrea cutia. Când ai un defect la cutie, te trezești direct cu transmisia în avarie, și mergi pe modul manual, ori te mănâncă platforma.
Dezavantajul cutiei manuale este operarea mai "ca la tractor", în aglomerație e enervant să apeși mereu ambreiajul, și sa schimbi viteze.
Motoarele care au circulat cu transmisii automate sunt în majoritatea cazurilor cu mai puțină uzură decât cele care au circulat cu transmisie manuală.
Ca șofer experimentat, prefer cutia manuală în comparație cu o automată banală cu servomotoare, pe un singur ax. Însă mașina ideală pentru mine are transmisie automată secvențială, cu padele pentru modul manual; aceste cutii ajută la atingerea performanței maxime, nu pot fi egalate de nici o cutie manuală, însă în caz de defecțiuni te duc la faliment.

| Pati2500c a răspuns:

Cutiile automate sunt mai bune, deoarece nu se strica ca cele de dinainte, sunt mai rezistente, nu exista riscul sa se strice ambreajul si mi se pare mai simplu sa conduci automata

| Ionutnx a răspuns:

Cutia manuala - ai 3 pedale, frână, ambreiaj și accelerație, schimbător de viteze pe care trebuie să îl angrenezi tu in viteza necesară. Motorul are o plajă fixă de turații pe care o stabilești in urma călcării accelerației. Apeși ambreiajul, el se decuplează, schimbi viteza, ai cuplat alt set de pinioane, eliberezi ambreiajul, motorul incepe sa își transfere puterea către roti care au un raport diferit de turație față de motor, implicit rotile se învârt mai repede la aceeași turație a motorului.
La fiecare plecare de pe loc și fiecare tentativa de a schimba raportul dintre turația roților și a motorului, vei umbla constant la schimbător.
Avantaje ar fi control mai bun, timpi de răspuns mai buni, consum mai mic, o poți tracta, complexitatea redusă a mecanismului fața de cea automata, respectiv costuri mai mici de producție.
Ai un singur disc de ambreiaj, când se duce (e consumabil) l-ai schimbat și gata.
Cutia automata - e mai de fete, ai doar două pedale, frana și accelerație, e foarte ușor de condus o data ce te obișnuiești cu ea. Ai și acolo o manetă, doar o pui pe mai multe moduri, Park, Reverse, Neutral, Drive.
Tii frâna apăsată, schimbi modul în D, dai drumul la frână și mașina pleacă. Ai și acolo cutie de viteze pentru schimbarea raportului de turație dintre motor și roti, Dar pe măsură ce accelerezi nu mai schimbi tu viteza, doar tii pe accelerație și când transferul de putere este considerat a fi optim în raport cu viteza mașinii și turația motorului, cutia va schimba automat viteza.
Ca avantaj - e foarte simplu de condus, in special la plecarea de pe loc, in intersecții.
Dar în funcție de model poți avea o mica întârziere în momentul în care apeși pedala la fund și vrei sa țâșnești (durează până când vitezele sunt schimbate automat secvențial), consumă mai mult întrucât sunt pierderi mai mari mai ales la cele cu cuplare hidraulica, e mai costisitoare, (in funcție de model ai discuri de ambreiaj multiple pe fiecare viteză în parte - asta daca nu vorbim de cutiile CVT cu curea și raporturi variabile continue, sau cele cu cuplare hidraulică în care fluidul de transmisie e cel care transferă puterea) și de obicei când se duce, pai schimbi cutia cu totul.
Mai sunt modele hibride, de exemplu tot cutii cu un ambreiaj, similare celor manuale, dar viteza o schimbă computerul cu un sistem electromecanic in loc sa pui tu mâna sa schimbi.