|

Cum pot trece peste perioada asta? Sunt anxios si carantina nu face decat sa imi accentueze starile si emotiile negative. Cum pot iesi din starea asta? Muncesc si de acasa si tot nu reusesc sa imi alung gandurile.

Atenţie! Problemele medicale necesită asistenţă/consult specializat, vă recomandăm să apelați la acest tip de consult pentru diagnostic și tratament. Sugestiile utilizatorilor TPU au doar o valoare orientativă şi în nici un caz nu exclud consultul profesional medical.

Psihologii voluntari din secțiunea Coronavirus răspund doar întrebărilor legate de ce simțiți în această perioadă, întrebări care au legătură cu starea voastră psihică în contextul pandemiei.
Pentru informații oficiale despre pandemia de coronavirus folosiți site-ul https://stirioficiale.ro sau alte surse validate de autoritățile statului.
| a răspuns:

Bună, Eddi_caddy!

Dacă ai stări anxioase dinainte de carantină, este de aşteptat ca ele să se accentueze într-o situaţie când şi ceilalţi în jur devin mai anxioşi şi în care nu ştim exact ce se va întâmpla.

Înţeleg că problema este că apar emoţii şi gânduri nedorite, anxioase, care nu dispar când încerci să le distragi. Reuşeşti totuşi să îţi faci munca, deşi ai în continuare aceste stări? Ar fi util de observat dacă ele sunt doar un disconfortsau chiar te împiedică să îţi realizezi activităţile necesare de zi cu zi.

În orice caz, să te gândeşti că doreşti să alungi anumite gânduri deranjante este contraproductiv, de fapt. Când îţi pui în minte să scapi de un gând intruziv, îi faci mai mult loc în mintea ta - pe lângă că el apare oricum, îi dai mai multă atenţie dorind să scapi. Iar emoţiile sunt reacţii care există oricum şi au nevoie de acceptarea ta ca să poţi ajunge la o stare mai neutră sau chiar bună.

În legătură cu emoţiile, un lucru care poate ajuta la diminuarea intensităţii lor este să le recunoşti şi să le numeşti. Ce anume simţi la un moment dat? Poate fi teamă, poate fi frustrare, poate fi tristeţe etc. De asemenea. este important să îţi aminteşti că emoţiile, chiar dacă sunt neplăcute sau intense, nu sunt periculoase în sine. Ele sunt reacţiile tale şi chiar dacă îţi cauzează un disconfort, doar faptul de a le simţi nu îţi va face rău.

Raportarea la gânduri şi emoţii anxioase este importantă. Te poţi gândi la ele ca la vremea de afară. Uneori e furtună, uneori e frig sau prea cald, însă orice ar fi, este trecător. Doar pentru că ai un gând, nu înseamnă că este nevoie să îi urmezi toate firele până la capăt, chiar acum. Încearcă să le observi, să vezi ce sunt şi care le este rostul, "intenţia bună" din spatele lor - dacă sunt griji menite să te ajute să rămâi în siguranţă (sau să îi ajuţi pe cei dragi să fie în siguranţă), dacă sunt interpretări ale situaţiei actuale care încearcă să înţeleagă ce este de neînţeles etc.

Când spui că eşti anxios, mă întreb ce alte manifestări, dacă ţi s-a întâmplat să observi şi aspecte fizice care însoţesc aceste stări. Ce ţi-am scris mai sus este valabil în general şi s-a dovedit a fi util. însă desigur, nu ştiu situaţia ta specifică. Poate te va ajuta să exersezi aceste lucruri. Dacă observi că nu îţi sunt potrivite, poţi reveni cu întrebări sau mesaje. Sunt alături de tine, precum este şi restul echipei.

Diana CosmaDiana Cosma
2 răspunsuri:
| a răspuns:

Buna ziua Eddi_caddy
O solutie ar fi sa va aranjati mediul in care lucrati in asa fel incat sa va dea cat mai mult confort. O muzica preferata, o camera aerisita, ordine in jur, toate acestea va dau senzatia ca sunteti in control pe situatie. Anxietatea vine din frica si lipsa de control. Acum stiti ce se intampla, lucrurile sunt rezolvabile si in scurt timp va veti relua programul obisnuit. Faceti un orar al zilei pe care sa-l respectati, rezervati timp pentru discutii in afara job-ului, incercati sa delimitati sarcinile de serviciu de cele domestice. Succes!

Simona CarstoiuSimona Carstoiu