| AvalohAlyn a întrebat:

De ce invatamantul din Romania e mai avansat ca in Italia,Spania,Germania de exemplu? Am auzit de multe ori ca invatamantul in alte tari e mai lejer si asta se stie,adica clasele din Romania nu sunt egale cu cele din Italia,Germania de exemplu,de aici si dovada ca multi nu fac fata sau sunt stresati din cauza temelor,proiectelor, programei, stresului scolar etc..Cunosc o persoana care spunea ca ce am invatat noi in a 9 si a 10 la liceu, cei din afara invata acele notiuni de abia in clasele liceale terminale..Si ca e mult mai lejer,mai acceptabil si mai bine organizat, structurat si gandit invatamantul de la ei, din afara.happy Romanii invata mult si prost..suntem avansati in notiunile predate la scoala, liceu dar tot degeaba ca elevii trec prin scoala ca gasca prin apa...De ce nu e "copiat" si luat modelul invatamantului occidental? Stie toata lumea ca invatamantul din Romania ca programa, ca structura, ca felul in care este gandit e ridicol...dezastruos.happyDesigur nimeni nu doreste sa schimbe ceva in invatamant fiindca asa-i in Romania. tara capului plecat si a mediocritatii la toate capitolele.Voi ce parere aveti? De ce nu se schimba total invatamantul din Romania? De ce nu putem avea invatamant ca Italia,Spania, Germania si chiar U.S.A?sad

Răspuns Câştigător
| OoBunnyoO a răspuns:

Problema la noi in mare parte sunt profesorii, din pacate. Iar chestia este ca nu ii poti condamna. Salariile sunt foarte mici asa ca nimeni nu mai vrea sa se faca profesor. Apoi, pentru cine alege sa se faca, daca nu exista motivatie financiara, nu prea exista nici motivatie profesionala. Efortul pe care un profesor il depune comparativ cu salariul pe care il obtine este prea mare, asa ca nu va exista dedicatie. Exista multi profesori care nu isi dau interesul. Apoi, felul in care se iau diplomele la noi. Modulul psiho-pedagogic..este praf. Am cunoscut foarte multe persoane care s-au inghesuit acolo si au luat diplomele asa cum spui si tu, ca gasca prin apa, pentru ca au fost trecuti de profesori la fel de dezinetersati cum vor fi si ei la randul lor.
In al doilea rand, in scoli nu exista posibilitati. Uneori profesorii doresc sa faca performanta, dar nu au cu ce. Iar acum ma refer la materiile care au nevoie de materiale, precum fizica, chimia, informatica etc.
In al treilea rand, toata programa trebuie regandita. Trebuie scos ceea ce este surplus si lasat ceea ce este baza, iar baza aia trebuie bine stapanita de elevi, pentru a putea crea ceva pe ea, mai ales daca aleg sa mearga spre facultate.
In al patrulea rand, acum ma refer numai la sistemul universitar, caci am trecut prin ambele. La noi in tara problema la facultate este ca programul este foarte incarcat. Fiecare curs are cate un seminar, chiar si daca acel curs nu are o aplicatie practica. Asta inseamna cate sase, sapta, opt ore pe zi petrecute la facultate. Pe langa acele ore materia este mult prea multa. Ai de citit nu stiu cate carti, peste 600, 700 de pagini pe materie. Nici macar nu avem cursuri. Avem numai materii invatate din sute de carti. Ai ore pierdute la biblioteca numai cautand bibliografia resepectiva. Iar apoi ai examene extrem de usoare ori complet pe langa bibliografia avuta. Din cauza asta toti trec ca gasca prin apa.
In afara, ai cate trei, patru ore pe zi. Ai numai cursuri. Ai seminare numai pentru chestiile practice. Eu de exemplu, am seminare numai pentru statistica, unde rezolvam probleme. Pentru sociologie, metode de cercetare etc am numai cursuri. Aceleasi materii le-am avut si in tara (fara statistica), toate au avut seminare. Ceea ce este complet superfluu, pentru ca materia era aceeasi. Nu faceai decat sa pierzi niste ore in plus stand la un seminar, pentru ca ti se cerea prezenta pregatind si prezentand un proiect dintr-o bibliografie pe care, oricum, o aveai de invatat pentru examen. De asemenea, nu ai 7000 de carti. Ai cate un curs de 300, 400 de pagini pe materie, dar trebuie sa il stii ca pe Biblia din cap.
De asemenea, aici nimeni nu iti cere prezenta. Insa diferenta este ca atunci cand te duci la curs primesti informatii utile. Primesti explicatii in plus pentru chestiile care nu sunt prea clare in cursuri. De asemenea, uneori profesorii sar peste unele capitole, lucru pe care evident, nu l-ai sti daca nu ai merge la cursuri. Aici nu gasesti profesori care stau si povestesc despre viata lor. Trec exact prin cursul lor, pun accent pe ceea ce este important si sar ceea ce nu este foarte important. Ai si aici bibliografie, insa bibliografia o citesti extra si daca vrei o nota extraordinara. laughing Insa altfel, cursul este suficient.
Iar apoi examenele sunt grele aici. Nu sunt ca la noi, nici ambigue, nici pe langa, nici formulate in asa fel incat nu iti dai seama ce naiba a vrut sa spuna profesorul cu intrebarea data etc. Sunt grele in sensul ca iti cer chestii specifice, in detaliu, din curs si numai din curs. Iar apoi sistemul lor grila este extrem de enervant pentru ca nu poti sa nimeresti. Este un sistem grila de genul, daca stii, atunci incercuiesti raspunsul si daca raspunsul este corect primesti un punct. Daca nu stii si incercuiesti la nimereala si raspunsul nu este corect se scade un punct. Daca nu stii, cel mai bine lasi liber ca sa nu ti se scada punctul. La examene nu te poti misca, este liniste totala si daca esti prins copiind esti dat afara din facultate si nu te mai poti inscrie la aceeasi facultate. La noi, in timpul examenului lumea misuna, unii sunt cu telefoane, iar daca te prind copiind ai restanta si atat.
Desi materia este mai putina aici, examenele sunt foarte grele. Totul este concret si mai putin, dar daca nu stii totul foarte bine, atunci nu treci.
Nu cred ca lumea nu vrea sa schimbe nimic in Romania, dar problema este ca este vorba de un cerc vicios. Iar pe deasupra, fara finantare nu poti ce face. Finantarea ar fi primul pas, iar apoi concedierea profesorilor incompetenti, mai ales la facultate. Pentru ca sincer, nu este nevoie de atatia. Daca s-ar scoate seminarele inutile, ai avea doi profesori pe materie. Nu 10 pentru fiecare seminar. Iar apoi, persoanele tinere nu vor sa schimbe chestia asta, mai ales cei din facultate, pentru ca o mare majoritate din ei sunt comozi. De ce si-ar complica viata cu examen mai grele? Pana la urma studentul normal roman nu vede mai departe de diploma lipsita de valoare, pentru ca nu ii pasa. Lui ii pasa sa primeasca o diploma si sa isi gaseasca un job. Mai departe, de ce este economia noastra atat de proasta, de ce salariile noastre sunt atat de scazute, de ce persoanele cu educatie superioara sunt angajate pe 1000 ron, chestiile astea nu le intelege. Sau daca le intelege, nu ii pasa. El isi vrea doar diploma si job-ul.

| AC4S4 a răspuns (pentru OoBunnyoO):

Uneori salariile sunt si mai mari. De exemplu o profesoara venea cu S4 la scoala, iar noi copiii de abia avea careva ceva touchscreen. Poate ca salariile s-au mai marit, nu mai sunt asa de mici...
Cel putin la mine in scoala (mate-info) toti profesorii isi fac treaba si se dedica! Profesori care predau ca sa stii tu, nu ca sa parcurga ei odata toata programa.

| OoBunnyoO a răspuns (pentru AC4S4):

Daca ea venea cu S4, nu inseamna neaparat ca si l-a permis din salariul ei. Putea la fel de bine sa fie luat din banii sotului, din banii de mediatii, din videochat sau din alte surse. Pentru ca te asigur eu, dintr-un salariu de profesor nu isi permite, poate doar daca este profesoara universitara, si probabil nici macar atunci. Iar apoi, salariile nu s-au marit, iar daca s-au marit nu s-au marit cu mult. Salariul unui profesor la inceput de drum inca este in jur de 1000 de lei. Da, exista o propunere de marire a salariilor in 2016, dar de la discutii pana la fapte este drum lung.
Cat despre liceu, uneori, cand suntem acolo este destul de greu sa ne dam seama de diferenta dintre dedicatie si parcursul programei, pentru ca singura experienta pe care o ai este cea a liceului. Tocmai ai spus ca ai o colega care nu stie unde este sudul, nordul, estul si vestul. Tie ti se pare ca a trecut prin mana unui profesor care si-a facut treaba? Iar apoi, luand in considerare comentariul tau, in care aproape sustii inutilitatea istoriei si testelor la ea, imi este greu sa te iau in serios.

| AC4S4 a răspuns (pentru OoBunnyoO):

Nu sustin ca istoria este inutila, sustin ca nu ar trebui sa dam teste la aceasta materie, atat. Adica cel putin cei de la real, care avem de invatat la alte materii nu ar trebui sa dam test la materii de genul asta.

Si da, la inceput de drum e 1000 de lei, dar conteaza si de ce materie este acesta. Adica nu poti sa-i dai unui profesor de informatica, matematica acelasi salariu ca unui profesor de muzica, desen. Asa gandesc eu logic...

Colega mea(de fapt fosta) a venit de la alta scoala intr-a 8a, nu stia chiar nimic. Ora noastra de geografie se desfasura pe grupe, mult mai practic, nu doar scriam ce ne dicta, Faceam schite, etc...

Eu cred ca dupa medici, profesorii ar trebui sa aiba cel mai mare salariu. Sa le dea un minim mai mare, si de acolo sa se mareasca, miceasca in functie de cat de mult se straduieste fiecare. Stiu o profesoara tanara de matematica in scoala (bine. 30-35 de ani), stie mai bine sa predea decat a mea(50-55 de ani).

| OoBunnyoO a răspuns (pentru AC4S4):

Daca nu ai da teste din istorie, nu ai invata-o. Si doar sa o auzi la scoala nu este suficient. Iar istoria este o materie foarte importanta, indiferent ca studiezi real sau umant. Si la uman oamenii au alte materii la care trebuie sa invete. Insa daca daca vrei sa intelegi relatiile politice actuale si lumea care te inconjoara si sa afli de ce unele lucruri sunt asa cum sunt, este nevoie de istorie. Pe scurt, ca sa stii pe ce lume traiesti, iti trebuie istoria. Iar daca nu s-ar da teste la ea, nimeni nu ar invata-o. Si crede-ma, nu vreau sa imi imaginez o lume care habar nu are despre istorie. Vad deja iar regimurile totalitare luand amploare si razboaiele crescand.
Cat despre profesori, da salariile se dau in functie de materia predata. Este adevarat. Profesorii de sport, de exemplu, daca nu ma insel, ca au si mai putin de 1000, cred ca au in jur de 800 de lei. Parca citisem acum ceva timp cand am citit despre propunerea pentru marirea salariilor. Probabil profesorii de romana sau de matematica au in jur de 1500. In orasele mari, pentru ca in orasele mici si la sate au mai putin. Depinde si de scoala si de zona. Iar pana ajung sa creasca in grad trece mult si bine. Am o prietena care are la randul ei o ruda, profesoara de engleza la un liceu destul de bun de la noi din tara, in Bucuresti. Salariul ei la al doilea grad este mai putin de 2000 de lei si preda de cincisprezece ani. Sa zicem ca poate un profesor de romana sau de matematica au mai mult. Dar doar ei pot avea mai mult.
Eu nu am spus ca la tine in scoala nu se fac ore, nici nu stiu unde inveti, am spus ca in general sunt foarte multi profesori prosti. Drept dovada, colega ta venita de la alta scoala in clasa a 8-a, nu stia nici macar punctele cardinale. Un profesor care in trei ani de geografie nu este capabil sa isi invete elevii unde sunt punctele cardinale nu mi se pare a fi un profesor competent care ar trebui lasat in invatamant. Poate tu ai alta opinie. Dar gandeste-te cati copii trec prin mana lui. Cati alti copii au ajuns in clasa a 8-a pe langa colega ta, in aceeasi situatie, fara sa stie punctele cardinale. Probabil ca pe putin 20 pe an si pe clasa. Dar cum un profesor nu are numai o singura clasa pe an si are si alti ani, probabil este vorba de sute de elevi.
Iar cat despre ultimul paragraf sunt de acord cu tine. Educatia ar trebui sa fie mult mai bine finantata decat este acum.

| AC4S4 a răspuns (pentru OoBunnyoO):

Heh, depinde cu ce profesor. Cu profesoru' meu de istorie toti suntem cuminti la ora si ascultam ce zice. Probabil ca sunt si profesori care nu stiu sa-i tina in frau pe elevi. Deci, ca dam test, ca nu dam, mie-mi ramane in cap ce ne zice la ora. Dar este doar cazul meu...

| Hemera a răspuns (pentru OoBunnyoO):

Sincer,am citit tot ce ai scris cu o curiozitate ciudata.
In primul rand depinde de profesor daca vrea sau nu sa isi dea interesul indiferent de cat castiga. Eu personal am profesori care ori nu i prea intereseaza, ori au ramas captivi in sistemul comunist si se poarta ca atare.Insa,mai sunt si cealalta categorie, cei carora le pasa de ceea ce fac.Eu am un profesor pe care revolutia l-a prins in clasa a 6a, iar de atunci si-a dorit sa ajunga la catedra.Iar acum este cel mai apreciat profesor din liceu, mereu implicat in orice tine de educatia non-formala si de a face orele cat mai interactive.Lucru greu de realizat oricum ai lua-o la o materie precum Limba Romana care e o ingramadeala de opere care pentru majoritatea nu mai inseamna nimic dupa liceu.
Pe de alta parte am un exemplu clar si pentru cealalta categorie.Amenintari,stres,frica si "militaria data jos din pod".Mai are rost oare sa mentionez ura pe care cel prins in trecut i-o poarta celuilalt?
Asta ca un rezumat a situatiei pe care eu o vad zi de zi. Diferenta dintre ierarhizarea comunista si dorinta omului de a invata mereu intr-un mod interactiv si de a transforma ceva plictisitor in ceva de interes general.

| OoBunnyoO a răspuns (pentru Hemera):

Evident ca depinde de profesor daca vrea sa isi dea interesul. Insa, rasplata financiara este o motivatie in plus pentru a-si da interesul. Este destul de greu sa incerci sa iti dai interesul, sa lucrezi si sa te consumi pentru a veni cu idei despre cum sa faci ora mai interesanta cand stii ca nu ai cu ce iti plati chiria sau nu iti poti plati taxele. Desi teoretic munca este munca, este greu sa te detasezi si sa depui atat de mult efort in plus cand nu ai bani. Iar pe langa asta, salariile ofera de regula si un anumit prestigiu. Prestigiu care indica o anumita atentie primita, iar de regula atentia primita de la stat (precum salariile crescute, mediul de munca favorabil) cresc si performanta. Exista studii pe tema asta care confirma acest lucru. Cresterea salariilor nu ar determina toti profesorii sa isi dea interesul, dar ar creste sansele ca acestia sa o faca.
Cat despre comunism, intr-adevar comunismul a lasat o umbra asupra intregii educatii din foarte multe puncte de vedere. Ai perfecta dreptate si sunt de acord cu tine aici. Insa nu am mai vrut sa trec si peste cauza asta asta, caci dupa cum vezi raspunsul meu asa kilometric cum este, daca as fi inceput sa vorbesc si despre comunism cred ca s-ar fi dublat. Asa ca "m-am limitat" doar la cauzele care pot fi remediate printr-o masura sau alta. In cazul comunismului nu prea ai ce face, decat sa astepti sa treaca generatiile.

10 răspunsuri:
| AC4S4 a răspuns:

Teoretic, Romania are cel mai bun sistem de invatamant, practic nu. Adica oamenii si-au dat seama ca nu poti obliga un copil sa invete 13, 14 materii, asa ca in unele tari le-au scazut.
Daca de exemplu dupa ce iesim din liceu am stii doua limbi straine cum se presupune ca trebuie,ar fi superb!

Eu nu cred ca e bun nici in Italia,Spania, USA, Germania... Adica acolo nu faci Chimie, Fizica, Mate serios... acolo faci niste prosteli, "stiinte".

Dar uite, generatiile trecute au invatat si au tot invatat tot ce li s-a bagat pe gat, apoi obligandu-i pe copiii lor sa invete (cei ce au 12-25 de ani astazi) tot. Dar cand generatia asta va creste, va intelege si ceva se va schimba, deci inca vreo 15-20 de ani de asteptat.

Faza e ca Romania promoveaza prostia, profesorii ar trebui sa se asigure ca un copil stie ce se preda la materia lor(aveam o colega la geografie nu stia care e Nordul, Sudul, etc...). La franceza ne-a luat prea tare de parca noi am mai facut aceasta limba(in clasa a Va), si astazi (clasa X) stiu cateva cuvinte in franceza...

Cel mai bine ar fi sa fie trei materii obligatorii :
Romana, Engleza, Mate/Istorie(Real/Uman) +Sport, apoi fiecare elev sa-si aleaga 6-7 materii. Nu ar fi mai bine?

Pe mine ma dispera la culme testele la materii ca Istoria, adica la scoala imi place sa-l aud pe profesor cum ne povesteste din istorie, dar sa ma apuc sa invat ani si ce documente au fost semnate de catre cine stie ce monarh? what?

Si uite de ce nu o sa mai putem sa schimbam ceva in invatamantul nostru, din cauza tocilarilor. Acei copii care invata sa aiba 10 la fiecare materie, indiferent ca le place sau nu.Ei spun ca sistemul este foarte bun, si ca cei din afara tarii sunt prosti si nu stiu nimic.
Cei din afara tarii sunt mai putini informati, o medie a celor doua sisteme (romanesc si european) ar fi echilibrul.
Pana si un elev de clasa a XIa ar putea face un sistem daca-i dai o saptamana, dar ministerul scoate roboti pe banda rulanta de zeci de ani...

anonim_4396
| anonim_4396 a răspuns:

----------

| Hemera a răspuns:

Sistemul romanesc este un dezastru si toti stim asta.Cred ca in clasa a 12a am trecut printr-o bucata serioasa a lui ca sa imi dau seama.
Se va schimba ceva in tara asta atunci cand la conducerea ei nu va mai fi niciun om care sa fi terminat liceul inainte de '89.De multe ori am senzatia ca cei din minister nu au trecut prin scoala si nu stiu ce surplus inutil de informatii exista.Parca s-au visat cu ceva, iar a doua zi propun ca proiect de lege.Pentru moment noi doar ne plangem, dar sunt atatia care se plang incat intr-o zi o sa se schimbe ceva.