anonim_4396
| anonim_4396 a întrebat:

Q1: Cum procedez daca tatal meu nu mi-a platit pensia alimentara timp de 18 ani?

Info: Buna ziua, am 19 ani si sunt student in anul 1. Parintii mei au divortat la scurt timp dupa ce m-am nascut. Din ce stiu, eu de la mama si de la bunicii mei, tatal meu era un betiv care o batea pe mama. In timpul procesului de divort acesta i-a distrus toata mobila si hainele. Dupa aceste evenimente, mama a obtinut un ordin de protectie si a fost nevoita sa mearga la servici insotita de un bodyguard timp de un an. Dupa 2 ani ne-am mutat intr-un apartament nou si intr-o noapte ne-a spart toate geamurile.

Nu doresc sa ma "revansez" deoarece eu nu l-am cunoscut si nici nu vreau sa-l cunosc. Doresc doar ca pe timpul facultatii sa primesc banii care mi se datoreaza.

8 răspunsuri:
Ioandelasal
| Ioandelasal a răspuns:

Depui o cerere la judecatorie prin care soliciti obligarea la plata intretinerii (pensiei alimentare) pe durata studiilor.
Conform Codului civil, citez:
"ART.499. Obligaţia de întreţinere
(1) Tatãl şi mama sunt obligaţi, în solidar, sã dea întreţinere copilului lor minor, asigurându-i cele necesare traiului, precum şi educaţia, învãţãtura şi pregãtirea sa profesionalã.
(2) Dacã minorul are un venit propriu care nu este îndestulãtor, pãrinţii au obligaţia de a-i asigura condiţiile necesare pentru creşterea, educarea şi pregãtirea sa profesionalã.
(3) Pãrinţii sunt obligaţi sã îl întreţinã pe copilul devenit major, dacã se aflã în continuarea studiilor, pânã la terminarea acestora, dar fãrã a depãşi vârsta de 26 de ani.
(4) În caz de neînţelegere, întinderea obligaţiei de întreţinere, felul şi modalitãţile executãrii, precum şi contribuţia fiecãruia dintre pãrinţi se stabilesc de instanţa de tutelã pe baza raportului de anchetã psihosocialã.
ART.529.Cuantumul întreţinerii
(1) Întreţinerea este datoratã potrivit cu nevoia celui care o cere şi cu mijloacele celui care urmeazã a o plãti.
(2) Când întreţinerea este datoratã de pãrinte, ea se stabileşte pânã la o pãtrime din venitul sãu lunar net pentru un copil, o treime pentru 2 copii şi o jumãtate pentru 3 sau mai mulţi copii.
(3) Cuantumul întreţinerii datorate copiilor, împreunã cu întreţinerea datoratã altor persoane, potrivit legii, nu poate depãşi jumãtate din venitul net lunar al celui obligat.
ART.530.Modalitãţile de executare
Obligaţia de întreţinere se executã în naturã, prin asigurarea celor necesare traiului şi, dupã caz, a cheltuielilor pentru educare, învãţãturã şi pregãtire profesionalã.
(2)Dacã obligaţia de întreţinere nu se executã de bunãvoie, în naturã, instanţa de tutelã dispune executarea ei prin plata unei pensii de întreţinere, stabilitã în bani.
(3) Pensia de întreţinere se poate stabili sub forma unei sume fixe sau într-o cotã procentualã din venitul net lunar al celui care datoreazã întreţinere. Dispoziţiile art. 529 alin. (2) şi (3) rãmân aplicabile.
ART.531.Modificarea şi încetarea pensiei de întreţinere
(1) Dacã se iveşte o schimbare în ceea ce priveşte mijloacele celui care presteazã întreţinerea şi nevoia celui care o primeşte, instanţa de tutelã, potrivit împrejurãrilor, poate mãri sau micşora pensia de întreţinere sau poate hotãrî încetarea plãţii ei.
(2) Pensia de întreţinere stabilitã într-o sumã fixã se indexeazã de drept, trimestrial, în funcţie de rata inflaţiei.
ART.532. Data de la care se datoreazã pensia de întreţinere
(1) Pensia de întreţinere se datoreazã de la data cererii de chemare în judecatã.
(2) Cu toate acestea, pensia poate fi acordatã şi pentru o perioadã anterioarã, dacã introducerea cererii de chemare în judecatã a fost întârziatã din culpa debitorului.
ART.533.Plata pensiei de întreţinere
(1) Pensia de întreţinere se plãteşte în rate periodice, la termenele convenite de pãrţi sau, în lipsa acordului lor, la cele stabilite prin hotãrâre judecãtoreascã.
(2) Chiar dacã creditorul întreţinerii a decedat în perioada corespunzãtoare unei rate, întreţinerea este datoratã în întregime pentru acea perioadã.
(3) De asemenea, pãrţile pot conveni sau, dacã sunt motive temeinice, instanţa de tutelã poate hotãrî ca întreţinerea sã se execute prin plata anticipatã a unei sume globale care sã acopere nevoile de întreţinere ale celui îndreptãţit pe o perioadã mai îndelungatã sau pe întreaga perioadã în care se datoreazã întreţinerea, în mãsura în care debitorul întreţinerii are mijloacele necesare acoperirii acestei obligaţii."
P.S. Ma mira ca mama ta nu a cerut obligarea la plata intretinerii pentru tine cu ocazia divortului sau imediat dupa divort.

| Blueeyy a răspuns (pentru Ioandelasal):

Mama a cerut insa acesta a platit-o doar un an. Nu a mai continuat aceasta problema pentru ca ii era frica si isi dorea doar sa scape de el.

| Ioandelasal a răspuns (pentru Blueeyy):

Atunci mama ta trebuia sa-i faca plangere penala si ca sa nu ajunga la inchisoare aproape sigur ar fi platit.

| Blueeyy a răspuns (pentru Ioandelasal):

Intr-adevar, poate acum ar fi functionat, insa in 2001-2002 cand coruptia inca era la fiecare colt de strada nu. El avea "pile" la politie care l-au scapat de foarte multe lucruri.

| mihai69 a răspuns (pentru Blueeyy):

În cazul ăsta, dacă există deja o hotărâre de plată a pensiei alimentare, ai tot dreptul să ceri și retroactiv sumele datorate și neplătite.

anonim_4396
| anonim_4396 explică:

Il dai in judecata
Ii poti cere si pe ultimii 3 ani

| Blueeyy a răspuns (pentru anonim_4396):

Ok, dar cum procedez? Am nevoie de un avocat? Merita macar sa platesc un avocat pentru asta?

| anonim_4396 explică (pentru Blueeyy):

Merita sa ai un avocat