|

Cu cati ani I.Hr a intrat Moise in Egipt ca sa ii elibereze pe evrei? In Biblie nu zice nimic si nici sub ce domine a faraonului X, Y, Z.

9 Raportează Evaluează
9 răspunsuri:
| a răspuns:

Moise fie nu a existat deloc, fie a fost un biet lider tribal in jurul caruia s-au tesut legende fantastice.

RăspundeRăspunde Raportează Evaluează
| a răspuns (pentru doctorandus):

Atunci n-a existat nici Alexandru Macedon sau a fost legendă, nici Constantin cel Mare, sau legendă; dar bis. Sf. Sofia din sec.6 zidită pe cea a lui C tin cel Mare cu picturi ale Maicii Domnului? Tot legendă? Sunt evidențe clare ale învățăturii de credință și mai sunt și multe altele, nu legende.

RăspundeRăspunde Raportează Evaluează
| a răspuns (pentru leo59):

Nu faci diferenta intre un personaj istoric si unul mitologic, dintre istorie si legenda?

Moise, ca si alte personaje din Biblie, fie nu a existat, fie e un personaj in jurul caruia s-au creat diverse legende, nicidecum nu a facut ceea ce se insinueaza in povestea voastra.

RăspundeRăspunde Raportează Evaluează
| a răspuns (pentru Holiday):

În relatarea biblică și nu în "povestea voastră" că nu-i-a noastră se găsește ac. istorie scrisă de însuși Moise. Dacă traducerea mai poate fi îmbunătățită, se poate face; însă cei cu copul pe umeri merg pe textul respectiv. Ești departe de a-mi atrage atenția diferenței intre istorie și legendă. Biblia conține și legende, parabole, hiperbole, etc. dar și adevăruri de credință... te prinzi în dialog? dacă nu, fără presupuneri paralele. S-auzim de bine!

RăspundeRăspunde Raportează Evaluează
| a răspuns (pentru leo59):

"În relatarea biblică și nu în "povestea voastră"..."

Biblia in ansamblul ei, este o poveste fara baza reala. In consecinta trebuie tratata ca atare.

"... însă cei cu copul pe umeri merg pe textul respectiv."

Te inseli, cei cu capul pe umeri nu pun botul la astfel de legende...

RăspundeRăspunde Raportează Evaluează
| a răspuns (pentru leo59):

Deci templele hinduse sunt dovada ca zeii hindusi sunt reali?

RăspundeRăspunde Raportează Evaluează
| a răspuns (pentru leo59):

„E destul de curios să constați că autenticitatea mozaică a Pentateuhului, care a constituit vreme de secole criteriul dreptei credințe, atât în iudaism cât și în creștinism, nu are un fundament solid în Pentateuh. […] Teza conform căreia întreg Pentateuhul a fost scris de Moise nu se întâlnește decât începând cu secolul întâi înainte de Hristos. Prima mențiune apare în cartea Jubileelor, un fel de parafrază la Facere, unde Dumnezeu însuși scrie Pentateucul pentru Moise. Admisă de către Filon din Alexandria, Flavius Josephus și autorii Noului Testament, această teză se încetățenește în ansamblul tradiției evreiești și creștine, nefiind contestată decât de câțiva eretici. Nașterea simțului critic mai întâi la evrei și mai târziu, sub influența lor, și la creștini, va opune argumente serioase împotriva mozaicității globale a Pentateucului. S-a recunoscut astfel că era imposibil să i se atribuie lui Moise însemnarea despre regii care au domnit peste Edom înaintea unui rege peste Israel (Geneza 36:31) și a fortiori relatarea propriei sale morți (Deuteronom cap. 34). S-a încercat totuși uneori ocolirea acestor dificultăți admițându-se că Moise s-a folosit de documente anterioare, inclusiv din epoca străveche, însă pentru mințile cât de cât critice a fost evident că «sursele» lui Moise erau nu anterioare, ci posterioare epocii în care a trăit."
—Edmond Jacob, Vechiul Testament

RăspundeRăspunde Raportează Evaluează
| a răspuns (pentru leo59):

„Prima întrebare era dacă Moise putea fi într-adevăr autorul celor Cinci Cărți ale lui Moise, din moment ce ultima carte, Deuteronomul, descrie în mod foarte detaliat timpul precis și împrejurările proprii morți a lui Moise. Alte incoerențe au devenit rapid clare: textul biblic era încărcat cu paranteze literare care explicau numele antic al unor locuri și remarcau în mod frecvent că dovezi ale faimoaselor evenimente biblice erau disponibile « până în ziua de azi ». Acești factori i-au convins pe unii cercetători din secolul al XVII-lea că cel puțin primele cinci cărți ale Bibliei au fost alcătuite, amplificate și înfrumusețate de editori ulteriori, anonimi și de revizori din secolele care au urmat.

Spre sfârșitul secolului al XVIII-lea și preponderent în cel de-al XIX-lea mulți cercetători critici ai Bibliei au început să se îndoiască de faptul că Moise ar fi avut ceva de-a face cu scrierea cărților Pentateuhului; ei au ajuns să creadă că Biblia era în mod exclusiv opera unor autori târzii. Acești cercetători au arătat ceea ce păreau drept versiuni diferite ale acelorași povești din cărțile Pentateuhului, sugerând că textul biblic era produsul mai multor scriitori care puteau fi astfel recunoscuți. O citire atentă a cărții Genezei, spre exemplu, a demonstrat două versiuni contradictorii ale creației (Geneza 1:1-2:3 și Geneza 2:4-25), două genealogii foarte diferite ale urmașilor lui Adam (Geneza 4:17-26 și Geneza 5:1-28), și două povești separate și rescrise ale potopului (Geneza 6:5-9:17). În plus, erau zeci de dublete și uneori chiar triplete ale acelorași evenimente în poveștile călătoriilor patriarhilor, Ieșirii din Egipt și dării Legii."
—Israel Finkelstein și Neil Asher Silberman, The Bible Unearthed. Archaeology's New Vision of Ancient Israel and The Origin of Its Sacred Texts.

RăspundeRăspunde Raportează Evaluează
| a răspuns:

Moise s-a născut in Egipt, tocmai când descendenții lui Israel au fost subjugați de către Faraon si pusi la munci grele. Citește cartea Exodul din Biblie si vei afla amănunte.
Biblia a fost scrisa pentru a afla despre planul de mântuire al omenirii. Cronologia nu are nici o importanta in acest plan, la fel si numele faraonilor.

RăspundeRăspunde Raportează Evaluează