| CinevaAnonimă a întrebat:

Pentru cei care spun ca icoanele sunt idoli:
https://www.youtube.com/watch?v=T9wEpZYsJfY

Răspuns Câştigător
| Nilsson a răspuns:

Fotografiile din albumul meu de familie nu sunt idoli. Tot la fel, nici imaginile sugestive cu evenimente biblice nu sunt idoli. In toate cultele se folosesc imagini (in limba greaca ikonos inseamna IMAGINE).
Icoana NU este idol, pentru ca idolul trimite spre o zeitate falsa, ori, stim foarte bine, Mantuitorul NU este o entitate falsa... happy

| Holiday a răspuns (pentru Nilsson):

"Fotografiile din albumul meu de familie nu sunt idoli"

Ma gandesc ca la fel lingi si fotografiile de familie cum ling fraierii icoanele ca sa le dea diverse, nu? Sau te rogi la ele cum se roaga astia la tampeniile alea de icoane? Ca altfel comparatia e cel putin stupida. La fel de bine puteai sa spui ca nici pozele po*n* nu sunt icoane.

| milan9 a răspuns (pentru Nilsson):

@danay, iehovista fiind, "uita" sa mentioneze un "mic detaliu": sursele date de ea apartii sectei din care provine... Aceea care isi sustine in mod continuu teoriile prin falsa literatura teologica...

| milan9 a răspuns (pentru Nilsson):

TOATE CULTELE FOLOSESC IMAGINEA!
Fiecare cult creştin foloseşte excesiv funcţia de reprezentare pe care o are imaginea.

Dumnezeu NU INTERZICE ASEMĂNAREA (dovadă sunt statuile heruvimilor CERUTI DE DUMNEZEU). El interzice doar imaginea falselor zeităţi (CONCURENTE), prin care evreii părăseau amintirea lui Dumnezeu cel adevărat.

Astfel, „imagini" ale lui Hristos şi ale sfinţilor, apar în cărţi, reviste, biblii cu imagini, pliante, filme, postere, etc., iar aceste "imagini" sunt însoţite cel puţin de un "gând" de respect! Ei când le reprezintă peste tot, reprezintă idoli? Nu. Şi tot la fel, în Biserică, icoanele sunt însoţite doar de un "gând" de cinstire, respect, şi legătură cu persoana reală!

| VelaJohnny a răspuns (pentru milan9):

„sursele date de ea apartii sectei din care provine" - cartea Cyclopedia of Biblical, Theological, and Ecclesiastical Literature nu este o lucrare a martorilor lui Iehova. De ce esti nesimtit? Ce parere ai de Deuteronomul 4:15-18?
„Fiţi deci foarte atenţi la sufletele voastre, fiindcă n-aţi văzut nicio imagine în ziua aceea, când DOMNUL v-a vorbit la Horeb din mijlocul focului, ca nu cumva să faceţi ce este rău, făcându-vă vreun chip cioplit, imaginea vreunui simbol, reprezentarea unui bărbat sau a unei femei, reprezentarea vreunui animal de pe pământ, reprezentarea vreunei păsări înaripate care zboară pe cer, reprezentarea vreunui animal care se mişcă pe pământ, reprezentarea vreunui peşte din apele de sub pământ. "

E o legatura stransa intre acest verset si chipurile cioplite in piatra, lemn, picturile si statuile turnate in metale care ii infatiseaza pe Isus si alti oameni, si fata de care enoriasii sunt incurajati sa le aduca onoare prin plecaciuni si pupaturi.
Vrei si versetul din cartea Faptele (daca nu ma insel) unde Pavel opreste multimea din a-i glorifica ca pe niste zei prin plecaciuni, sau versetul din Apocalipsa unde ingerul il opreste pe Ioan sa i se plece. In ambele cazuri, au indreptat atentia spre Creator, nu spre creatie, ca lui sa ii fie adusa gloria si onoarea.

Nu ii mai insulta pe oamenii care se straduie sa respecte strict Scriptura, si care refuza sa respecte traditia la care tu tii cu atat de multa sfintenie. Stiu ca nu poti accepta ca o „iehovista" sau un „iehovist" sa spuna ca traditia e gresita, dar nu acoperi adevarul cu minciuni denigratoare. Am mai purtat discutii de genul in trecut. Arata-ne cum incurajeaza Biblia inchinatul la chipuri cioplite si pictate, care ii infatiseaza pe Isus sau alti oameni, si vom respecta ce e scris acolo. De asemenea, succes la contrazicerea logica si in spiritul Bibliei a versetelor care nu incurajeaza (ci chiar sunt impotriva) folosirii imaginilor in inchinarea adusa Dumnezeului Bibliei. Apropo, nu toate cultele folosesc imagini, doar pentru ca ortodoxia, catolicismul, si inca cateva o fac, ti-am mai zis asta deja.

| milan9 a răspuns (pentru VelaJohnny):

Deuteronomul 4,15-18 interzice reprezentarea zoomorfa a lui Dumnezeu. Era normal acest lucru. Apoi, Fiul lui Dumnezeu nu se intrupase in perioada aceea pentru a oferi un chip ce ar putea fi reprezentat.
Singura teama a lui Moise- autorul Deuteronomului era aceea de a-i feri pe evrei sa cada in inchinarea la zeii falsi ai popoarelor pagane...

| VelaJohnny a răspuns (pentru milan9):

„interzice reprezentarea zoomorfa a lui Dumnezeu" - nu spune ca sa nu-l reprezinte pe Dumnezeu printr-un chip cioplit, spune sa nu faca reprezentarea unor oameni, a unor simboluri sau a unor fapturi, stii si tu motivul, pentru a nu contamina inchinarea. E interpretarea ta personala ca doar pe Dumnezeu nu au voie sa-l reprezinte.
Apoi, tu sustii ca un alt motiv pentru care a venit Isus e acela ca oamenii sa-l poata desena, picta, si crea mini-statui cu el si fata lui? Argumenteaza cu Biblia.

26 răspunsuri:
| danay72 a răspuns:

Remarca ce spune o lucrare despre icoane, idoli cum vrei sa le spui imaginilor la care te închini.,, Primii creştini nu foloseau imagini în închinare. Această practică a fost adoptată de biserică în secolele al IV-lea şi al V-lea, întrucât s-a crezut că oamenii simpli puteau învăţa despre creştinism mai degrabă cu ajutorul imaginilor decât al predicilor sau al cărţilor." Cyclopedia of Biblical, Theological, and Ecclesiastical Literature.

| iurii75 a răspuns:

Atitudinea închinătorilor constituie un factor important care trebuie luat în considerare. De ce? Deoarece deosebirea principală dintre un „chip" şi un „idol" constă în utilizarea care i se dă chipului respectiv.
În faţa a două reprezentări ale aceleiaşi persoane, atribuie închinătorul o importanţă mai mare uneia decât celeilalte? Dacă da, închinătorul dovedeşte că apreciază mai mult chipul decât persoana. De ce merg unii oameni în pelerinaj, uneori la mare distanţă, pentru a se închina în anumite locuri sfinte? Oare nu chipului respectiv îi sunt atribuite puteri miraculoase? De exemplu, iată ce afirmă canonicul Yves Delaporte în cartea sa Les Trois Notre-Dame de la Cathédrale de Chartres cu privire la chipul Mariei din catedrala din Chartres, Franţa: „Aceste chipuri, adică sculpturi, picturi sau vitralii, nu se bucură de aceeaşi faimă... Numai trei dintre ele sunt cu adevărat obiecte de închinare. Doamna Noastră din Criptă, Doamna Noastră de pe Coloană şi Doamna noastră de pe «Belle Verriere»". Dar, dacă închinătorii s-ar gândi în primul rând la persoană, nu la chip, atunci oricare dintre chipuri ar trebui să fie la fel de bun ca celelalte, nu-i aşa?
Este corect să-i venerăm pe „sfinţi" ca mijlocitori înaintea lui Dumnezeu, folosind chipurile lor ca ajutoare în închinare?
Fap. 10:25, 26, BC: „Când era să intre Petru, Corneliu, ieşindu-i înainte, s-a aruncat la picioarele lui şi i s-a închinat. Dar Petru l-a ridicat, zicând: «Scoală-te! Şi eu sunt om»". (Dacă Petru n-a acceptat să i se aducă închinare când a fost prezent personal, ne-ar îndemna el să îngenunchem în faţa unui chip care îl reprezintă pe el? Vezi şi Revelaţia 19:10.)
Ioan 14:6, 14, BC: „Isus i-a zis: «Eu sunt calea şi adevărul şi viaţa; nimeni nu vine la Tatăl decât prin Mine. Dacă veţi cere ceva în Numele Meu, voi face»". (Aici Isus arată clar că numai prin el ne putem apropia de Tatăl şi că cererile noastre trebuie adresate în numele lui Isus.)
1 Tim. 2:5, BC: „Este un singur Dumnezeu şi un singur Mijlocitor între Dumnezeu şi oameni: Omul Hristos Isus". (De aici reiese că nicio altă persoană nu poate servi ca mijlocitor pentru membrii congregaţiei lui Cristos.)

| Florin9Florin9 a răspuns (pentru iurii75):

Doar Dumnezeu știe ce e în mintea lor (oamenilor) când se roagă, deci doar El poate ști sigur dacă s-au rugat corect sau au făcut idolatrie, noi putem doar să presupunem.

| iurii75 a răspuns (pentru Florin9Florin9):

Ce este în minte devine evident prin fapte. Am dat un exemplu mai sus, dar este şi ceva mai "local". Cu ceva timp în urmă preotul local a adus în sat o icoană mai "deosebită", au umblat cu ea prin sat, prin căsi (ca să obţină binecuvîntare), unii şi prin ocol (să fie binecuvântate/ocrotite şi orătăniile). Nu mai ştiu cine era reprezentat pe acea imagine, dar întrebarea e de ce au socotit acea icoană mai presus de alte icoane cu aceiaşi persoană pe care le au? Aceasta arată că au venerat nu persoana reprezentată, ci anume icoana.

| AC4S4 a răspuns (pentru iurii75):

Uite, si in Apocalipsa 22:8-9. Ioan a vrut sa se inchine ingerului, iar ingerul ii spune ca si el este tot un slujitor, sa se inchine lui Dumnezeu. Gandeste-te ce este o icoana, un sfant pe langa un inger.
Pana si in literatura romaneasca exista exemple pe care le consider negative, cu privire la icoane. In Baltagul, Vitoria merge pana la manastire in Bistrita pentru a se inchina la icoana Sf. Ana.

| Florin9Florin9 a răspuns (pentru iurii75):

Nu neapărat, de exemplu eu când intru într-un magazin bisericesc cu gândul să cumpăr o icoană este adevărat că ca aspect unele mă atrag mai mult ca altele dar când mă rog (acasă) în fața icoanei pe care am hotărât să o cumpăr, mă rog la Dumnezeu (că mă interesează și aspectul asta nu înseamnă neapărat idolatrie).

| iurii75 a răspuns (pentru AC4S4):

Da, de acord. Mulţumesc de completare.

| iurii75 a răspuns (pentru Florin9Florin9):

Nu m-am referit anume la tine ci în general cum sunt privite icoanele în ortodoxie.
Cineva a făcut o referire la un album cu fotografii, doar că comparaţia nu e potrivită. Nimeni cu mintea lucidă nu va mîngîia şi nu va vorbi cu o poză a unei persoane dragi dacă respectivul e chiar lîngă ea!
În cazul nostru Dumnezeu nu este niciodată plecat, inaccesibil ca să nu putem să ne adresăm direct lui. În plus Biblia spune să "umblăm prin credinţă nu prin vedere", iar Isus a spus : ioan 4: 23 Totuşi, vine ceasul, şi acesta este acum, când închinătorii adevăraţi i se vor închina Tatălui cu spirit şi cu adevăr, căci astfel de închinători caută Tatăl. 24 Dumnezeu este Spirit şi cei care i se închină trebuie să i se închine cu spirit şi cu adevăr".

| Florin9Florin9 a răspuns (pentru iurii75):

În Ortodoxie un creștin adevărat se roagă /închină Lui Dumnezeu, icoana doar îl ajută să se concentreze, în alt caz (dacă în icoană este un Sfânt) omul nu se roagă astfel : sfinte mântuiește-mă(ar fi greșit) ci se roagă astfel :sfinte roagă-te Lui Dumnezeu pentru mine (deci rugăciunea ajunge tot la Dumnezeu prin mijlocirea sfântului /îngerului), Faptul că îngerul din apocalipsa / Petru nu acceptă să se facă închinăciuni în fața lor înseamă că știau că acele închinăciuni nu erau pentru Dumnezeu, ci pentru ei, n-au vrut să-i lase pe acei oameni să facă idolatrie.

| iurii75 a răspuns (pentru Florin9Florin9):

Te înţeleg, dar:
" prin mijlocirea sfântului /îngerului" - deşi unii spun că „sfinţii" acţionează doar ca mijlocitori între om şi Dumnezeu, Isus însuşi a învăţat următoarele: „Eu sunt calea şi adevărul şi viaţa; nimeni nu vine la Tatăl decât prin Mine. Şi orice veţi cere în Numele Meu, voi face, pentru ca Tatăl să fie preamărit în Fiul" (Ioan 14:6, 13). Astfel, Isus a exclus ideea că cineva numit sfânt ar putea servi ca mijlocitor. Observaţi totodată ce a spus apostolul Pavel cu privire la Cristos: „Hristos a murit! Ba mai mult, El a şi înviat, stă la dreapta lui Dumnezeu şi mijloceşte pentru noi". ‘El trăieşte pururea, ca să mijlocească pentru cei care se apropie prin El de Dumnezeu.’ — Romani 8:34; Evrei 7:25. Iar apostolul Pavel a declarat: „Este un singur Dumnezeu şi un singur Mijlocitor între Dumnezeu şi oameni: Omul Isus Hristos". —1 Timotei 2:5
E adevărat, putem să ne rugăm unii pentru alţii, chiar suntem îndemnaţi. Dar nu unii PRIN alţii. Rugăciunea este o cerere adresată doar lui Dumnezeu şi doar despre el scrie scriptura că este ascultătorul rugăciunilor. (psalmul 65:2 O, Ascultător al rugăciunii, la tine va veni orice carne)

| Florin9Florin9 a răspuns (pentru iurii75):

O să încerc să îți explic. Ortodoxia crede în Trinitate/Sfânta Treime formată din Dumnezeu Tatăl, Dumnezeu Fiul (Iisus Hristos), Dumnezeu Duhul Sfânt(Nu sunt 3 dumnezei ci un singur Dumnezeu), Biblia spune că Iisus (Dumnezeu Fiul) este singurul mijlocitor între oameni și Dumnezeu Tatăl, sfinții și îngerii nu se pot ruga Lui Dumnezeu Tatăl pentru noi (pentru că Iisus e singurul mijlocitor intre Dumnezeu Tatăl și oameni)dar se pot ruga Lui Iisus, pot fi mijlocitori intre noi și Iisus (Dumnezeu Fiul) și noi(ortodocșii) asta rugăm îngerul sau sfantul să facă.(deci rugăciunea nu circulă așa :om, sfânt/înger Dumnezeu Tatăl, ci circulă așa:om, sfânt/înger Dumnezeu Fiul (Iisus), Dumnezeu Tatăl. Deci o rugăciune corectă adresată unui sfânt/înger sună așa :roagă-te Lui Dumnezeu (Fiul) pentru mine, uneori nu se mai specifică Dumnezeu Fiul ci se spune doar Dumnezeu dar gândul creștinului e tot la Dumnezeu Fiul(Iisus).

| iurii75 a răspuns (pentru Florin9Florin9):

happy Ai şi vreun argument biblic la ce ai afirmat?
" ci circulă așa:om, sfânt/înger Dumnezeu Fiul (Iisus), Dumnezeu Tatăl."
- de ce? Dumnezeu aude slab şi e nevoie de intermediari? Sau poate el este rău şi e nevoie ca intermediarii să-l îmbuneze?
Florine, nu spune biblia aşa ceva ( că am avea nevoie de intermediari când ne rugăm). Cît priveşte ce este un idol ( de la acest subiect am pornit), Biblia îl defineşte clar - imaginea sau înfăţişarea unui lucru fie de pe pămînt fie din ceruri căruia i se aduce închinare sau prin care este adusă închinare.

| Florin9Florin9 a răspuns (pentru iurii75):

Citește asta (tot) și crezi ce vrei https://ortodoxieprotestantism.wordpress.com/......intilor-2/

| Florin9Florin9 a răspuns (pentru iurii75):

Când ai timp și dispoziție îți recomand și https://ortodoxieprotestantism.wordpress.com/? s=Icoanele+&submit=Caut%C4%83

| iurii75 a răspuns (pentru Florin9Florin9):

Nici un exemplu de rugăciune către un "sfânt" mort ca el să mijlocească nu este adus în articol, şi nici nu e posibil deoarece nu există în Biblie.
De aceia voi crede în continuare că e corect să ne rugăm aşa cum ne-a învăţat Isus : 9 Voi aşa să vă rugaţi:
«Tatăl nostru care eşti în ceruri,
. Dacă veţi cere ceva în numele meu, voi face»

| iurii75 a răspuns (pentru Florin9Florin9):

Trebuie să ţii cont că arca legămîntului se afla în sfînta sfintelor şi era văzută doar de marele preot o dată pe an, iar cînd era scoasă, mutată etc. era acoperită. Nimeni ne se închina la arcă. heruvimii de pe perdea aveau rol decorativ.
Faptul că este venerată icoana este clar din faptul că unele sînt considerate mai "bune" ca altele. Şi iarăşi, rugăciunea către sfinţi nu e biblică, ele trebuie să-i fie adresate lui Dumnezeu prin Isus.

| Florin9Florin9 a răspuns (pentru iurii75):

1)Biblia arată că sfinții (și toți oamenii) sunt conștienți după moarte, Biblia nu exclude mijlocirea sfinților, de ce să nu se roage sfinții pentru noi după moarte? 2)articolul face foarte bine deosebirea intre idoli și icoane și dacă argumentul care ți-a mai rămas e acela că :Icoanele sunt idoli pentru că unele sunt mai,, bune '' sau,, populare'' ca altele, nu prea e valabil acest lucru atâta timp cât rugăciunile /inchinăciunile sunt pentru Dumnezeu. 3)la lucruri de genul (Icoanele considerate idoli, afirmația că omul e inconștient/distrus după moarte, Iisus răstignit pe un par și altele) m-am referit când am zis că confesiunile mai nou apărute au modificat /eliminat unele lucruri.

| iurii75 a răspuns:

Acum depinde doar de tine, ai urechi să auzi şi ochi să vezi sau vei prefera să fii orb ca fariseii!

| Nilsson a răspuns:

Biserica Ortodoxa incearca sa nege faptul ca a te apleca in fata unui lemn pictat, a-l saruta si a-l venera nu insemna inchinare la acel obiect, ceea ce e cu totul fals.
Incercarea de a materializa lucrurile spirituale este doar o forma ``crestinizata`` a paganismului predecesor. Nicaieri in Noul Testament nu spune ca primii crestini isi decorau locurile de inchinare cu picturi, si noi de ce ar trebui sa credem ca o pictura realizata dupa imaginatia unui simplu om si care nici macar nu respecta niste proportii anatomice l-ar reprezenta pe Iisus?
E regretabil ca se pune mai mult pret pe o imagine decat pe ceea ce a propovaduit Hristos.

| VelaJohnny a răspuns:

Seamana destul de mult la descriere, Psalmul 115:4-7
„Idolii lor sunt argint şi aur,
lucrarea mâinilor omului pământean.
 Au gură, dar nu vorbesc,
au ochi, dar nu văd,
 au urechi, dar nu aud.
Au nas, dar nu miros.
 Au mâini, dar nu pipăie.
Au picioare, dar nu umblă,
nu scot niciun sunet din gâtlejul lor."

Ieremia 10:3-5 „Căci obiceiurile popoarelor sunt doar un abur. Fiindcă unul taie un copac din pădure, iar mâinile meşteşugarului îl lucrează cu o unealtă de tăiat. Îl înfrumuseţează cu argint şi cu aur. Îl fixează cu ciocane şi cuie ca să nu se clatine. Sunt ca o sperietoare de ciori într-un câmp de castraveţi şi nu pot vorbi. Trebuie să fie purtaţi de alţii, fiindcă nu pot să facă nici măcar un pas. Să nu vă fie frică de ei, căci nu pot să facă rău, iar bine, nici atât"."

Una e un obiect de cult, folosit in inchinare, pe care Dumnezeu nu l-a cerut, alta e un obiect care are legatura cu amintirile tale.