| unbaiatanonim a întrebat:

Profesorul meu de religie mi-a spus ca omniscienta lui dumnezeu nu este egala cu predestinatia, ceea ce rezulta ca dumnezeu nu a creat destinul oamenilor ci doar a spus "atati vor ajunge in rai, si atati vor merge in iad", nu stiu ce sa spun, dar din asta nu cumva rezulta ca nu mai este omniscient? Voi ce parere aveti?

32 răspunsuri:
| EmaS a răspuns:

Tocmai ca El cunoaste ce alegeri vom face fiecare dintre noi.El stie.Dar nu intervine in alegerile noastre.

| GoguSteriade a răspuns (pentru EmaS):

Si cunoasterea e o forma de interventie.

| unbaiatanonim explică (pentru EmaS):

El ne-a facut, dar fiind omniscient inseamna ca el stia inainte de crearea noastra ce vom face in viata, aici rezulta ca dumnezeu ne-a facut asa, deci, nu avem liber arbitru.

| EmaS a răspuns (pentru GoguSteriade):

Nu este tot una a stii cu a interveni.

| unbaiatanonim explică (pentru GoguSteriade):

Da, este. Dumnezeu fiind omniscient, cand l-a creat pe Lucifer a stiut ca va deveni rau chiar inainte sa il creeze. Asta inseamna ca el l-a facut rau.

| GoguSteriade a răspuns (pentru EmaS):

Ba da, in acest caz. Nu poti sa stii decat daca "te bagi" in situatie ca sa afli, deci cumva tot intervii.

| GoguSteriade a răspuns (pentru unbaiatanonim):

Bine punctat, dar Lucifer de ce e considerat rau daca el ii pedepseste tocmai pe cei rai?

| unbaiatanonim explică (pentru EmaS):

Cand m-a facut, a stiut ca voi deveni ateu, ceea ce inseamna ca el m-a facut ateu. Sa zicem (prin absurd) ca vrei sa faci un robot si stii cu siguranta ca va distruge lumea dupa ce il vei crea, totusi il faci. De aici rezulta ca tu l-ai facut rau.

| EmaS a răspuns (pentru GoguSteriade):

Nu cunosti atributele lui Dumnezeu.

| EmaS a răspuns (pentru unbaiatanonim):

Dacă „liberul arbitru" înseamnă că Dumnezeu le oferă oamenilor posibilitatea de a face alegeri care le afectează destinul, atunci da, oamenii au liber arbitru. Situația păcătoasă actuală a lumii are legătură directă cu alegerile făcute de Adam și Eva. Dumnezeu a creat omenirea după imaginea Sa, iar acest lucru include abilitatea de a alege.

| unbaiatanonim explică (pentru GoguSteriade):

E personajul negativ din basm, chiar daca e mana-n-mana cu sfanta treime.

| unbaiatanonim explică (pentru EmaS):

Se pare ca tu nu intelegi un lucru esential despre omniscienta. Ca dumnezeu sa nu intervina in destinele noastre el trebuia sa isi anuleze omniscienta pentru o perioada, si nu cred ca o divinitate ca si dumnezeu s-ar juca cu puterile.

| EmaS a răspuns (pentru unbaiatanonim):

OMNISCIÉNT ~tă (~ți, ~te) Care știe tot; cunoscător de tot; atotștiutor.

| unbaiatanonim explică (pentru EmaS):

Dumnezeul creştin este definit ca fiinţă personală care cunoaşte totul. Conform creştinilor, fiinţele personale au voinţă liberă.
Pentru a avea voinţă liberă trebuie să ai mai multe opţiuni, oricare dintre ele putând fi evitată. Aceasta înseamnă că înainte de a lua o decizie trebuie să existe o stare de incertitudine, într-o perioadă de potenţial: nu poţi cunoaşte viitorul. Chiar dacă crezi că îţi poţi prezice decizia, dacă pretinzi că ai voinţă liberă trebuie să admiţi posibilitatea (dacă nu dorinţa) de a te răzgândi înainte ca decizia să fie finală.
O fiinţă care cunoaşte totul nu poate avea vreo "stare de incertitudine". Ea îşi cunoaşte toate deciziile înainte de a le lua. Asta înseamnă că ea nu are posibilitatea de a-şi evita deciziile şi deci îi lipseşte voinţa liberă. Din moment ce o fiinţă care nu are voinţă liberă nu este o fiinţă personală, o fiinţă personală care cunoaşte totul nu poate exista.
Aşadar, Dumnezeul creştin nu există.

Unii neagă că oamenii ar avea voinţă liberă, dar toţi creştinii susţin că Dumnezeu însuşi, "în trei persoane", este un agent personal liber, deci argumentul rămâne valabil.
Alţii vor înainta obiecţia că Dumnezeu, atotputernic fiind, se poate răzgândi. Dar dacă o face, atunci el nu va fi cunoscut viitorul de la bun început. Dacă el chiar cunoaşte viitorul, atunci viitorul este fixat şi nici măcar Dumnezeu nu-l poate schimba. Daca el totuşi se răzgândeşte, atunci cunoaşterea lui va fi fost limitată. Nu le poţi avea pe amândouă: nicio fiinţă nu poate fi omniscientă şi omnipotentă în acelaşi timp.
O obiecţie mai subtilă este că Dumnezeu "ştie" ceea ce urmează să facă pentru că el acţionează întotdeauna în concordanţă cu natura lui, ceea ce nu-i reduce libertatea. Dumnezeu ar putea susţine, de exemplu, că el nu va spune o minciună mâine - deoarece el spune întotdeauna adevărul. Dumnezeu ar putea să aleagă împotriva naturii lui, dar nu o face niciodată.
Dar ce înseamnă "natura lui Dumnezeu"? A avea o natură înseamnă a avea limite. "Natura" care-i limitează pe oameni este mediul nostru fizic şi genetica noastră; dar "natura" unei fiinţe supranaturale trebuie să fie altceva. Este impropriu să spui că "natura" unei fiinţe fără limite este în aceeaşi relaţie cu problema voinţei libere ca şi natura umană.
Pentru voinţă liberă este nevoie să ai mai mult de o opţiune, o dorinţă de a alege, libertatea de a alege (lipsa obstacolelor), puterea de a îndeplini alegerea (forţa şi aptitudinea) şi posibilitatea de a evita opţiunea. "Forţa şi aptitudinea" pun o limită pentru ceea ce orice persoană este "liberă" să facă. Niciun om nu are voinţa liberă de a fugi o milă într-un minut, fără ajutor mecanic. Suntem liberi să încercăm, dar vom eşua. Toate alegerile noastre şi, de asemenea, toate dorinţele noastre sunt limitate de natura noastră; şi totuşi putem încă să pretindem că avem voinţă liberă (aceia dintre noi care o fac) pentru că nu ne cunoaştem alegerile viitoare.
Dacă Dumnezeu acţionează întotdeauna conform naturii lui (orice ar însemna asta), atunci el tot trebuie să aibă mai mult de o opţiune viabilă care să nu-i contrazică natura dacă e să pretindă că are voinţă liberă. Altfel, el este un sclav al naturii lui, ca un robot, şi nu un agent personal liber.
Ce ar însemna cuvântul "opţiune" pentru o fiinţă care a creat toate opţiunile?
Unii spun că "voinţa liberă" pentru Dumnezeu nu înseamnă ceea ce înseamnă pentru oameni. Dar cum ar trebui să înţelegem asta? Pe care dintre condiţiile voinţei libere le-ar elimina un creştin pentru a fabrica un statut de "agent liber" pentru Dumnezeu? Opţiunile multiple? Dorinţa? Libertatea? Puterea? Posibilitatea de a evita?
Poate că dorinţa ar putea fi aruncată. Dorinţa implică o lipsă, iar unei fiinţe perfecte nu ar trebui să îi lipsească nimic. Dar ar fi o "persoană" foarte stranie, una fără nevoi sau dorinţe. Dorinţa este ceea ce produce necesitatea unei alegeri de la bun început. De asemenea, ea contribuie la a evalua dacă decizia a fost rezonabilă. Fără dorinţă, alegerile sunt volens-nolens şi nu decizii adevărate. Şi, oricum, zeul biblic şi-a exprimat multe dorinţe.
Nicio obiecţie nu îl salvează pe Dumnezeul creştin: el nu există. Poate că s-ar putea imagina o divinitate mai modestă: una care nu este în acelaşi timp personală şi atotştiutoare, în acelaşi timp atotştiutoare şi atotputernică, în acelaşi timp perfectă şi liberă. Dar până când un zeu va fi definit în mod coerent şi apoi dovedit ca existent cu ajutorul probelor şi raţionamentului corect, este de bun-simţ să nu gândim că o astfel de fiinţă ar exista.

Sursa: atei.ro

| EmaS a răspuns (pentru unbaiatanonim):

Nici o alta fiinta nu poate sa aiba atributele lui Dumnezeu.Este unic.

| unbaiatanonim explică (pentru EmaS):

Tu ai citit ce e scris mai sus? Citeste si dupa aia comenteaza daca ai ceva de comentat. Ori creierul tau crestin nu proceseaza informatiile ateiste de mai sus?

| GoguSteriade a răspuns (pentru EmaS):

Ba le cunosc, dar daca le iei la rand vei vedea ca nu se poate ca ele sa mearga asa cum vrei: luate separat sunt ok, luate la un loc se bat cap in cap pe alocuri si atotcevreitu e pusa la indoiala.

| Serenade a răspuns (pentru EmaS):

Dar e ingrozitor. Adica Dumnezeu stie ca unele exemplare create de el vor merge in iad si nu intervine? Pai liberul arbitru doar ii accentueaza rautatea.
E ca si cum eu as sti ca urmeaza sa fi calcata de masina la ora si locul cu tare, dar nu iti spun nimic, ca nu cumva sa iti suprim libertatea.

| EmaS a răspuns (pentru Serenade):

El ne-a avertizat si ne spune sa alegem binele.Si asa unii sunt nemultumiti spunand ca ei vreau libertate.

| Narfundo a răspuns:

Ce sa stie El ma?! Ba baiatule da tu trebuie sa iti gasesti pacea. Trebuie sa urmaresti prosperitatea, fericirea, puterea, intelegerea si inca odata intelegerea! Ce tot atatea baliverne legate de destin si Dumnezeu. ce te crezi un fel de samurai Jak?! Traieste-ti viata cu bune si rele si invata sa il vezi pe Dumnezeu altfel nu ca pe un pustan ce stie tot si totusi sta si ne vegheaza, caci nu e asahappy

| Dragos_Arapasu_1994 a răspuns:

Este adevarat ca Dumnezeu nu a creat un destin al omului,insa el poate iterveni in orice moment in viata lui,bineinteles daca omul doreste acest lucru, poate chiar sa ii dea mai multi ani de viata,(este un exemplu in Biblie). DEpinde ce facem, daca ascultam de el o vom duce bine, daca nu fara ajutorul lui, vezi ce se intampla cu multi oameni.

| Kaleo a răspuns (pentru unbaiatanonim):

Ia afirmatia profesorului de religie si du-te cu ea la ala de logica, sa ti-o explice. Tu nu poti. laughing

| Kaleo a răspuns (pentru unbaiatanonim):

Fiti atenti, ca s-a umflat tarata in prunc! happy

| Kaleo a răspuns (pentru GoguSteriade):

"Si cunoasterea e o forma de interventie." - Tare. Asta e pozitia tuturor ateilor? happy

| GoguSteriade a răspuns (pentru Kaleo):

Vezi si raspunsul de la 20:57.

| martzian a răspuns (pentru Serenade):

"Dar e ingrozitor. Adica Dumnezeu stie ca unele exemplare create de el vor merge in iad si nu intervine?" - Mai intai, el nu ne datora nimic. Totusi, nu a a lasat lucrurile asa. A facut, cel putin doua lucruri in aceasta privinta:

1. A oferit o solutie pentru pacatele alea care te pot trimite in iad.
2. A folosit mai multe oportunitati (inclusiv acum, pe TPU) de a te informa de asta. Oferta e valabila, dar, din pacate, nu toti o primesc.

"Pai liberul arbitru doar ii accentueaza rautatea."- Logica elementare ar trebui sa inlocuiasca rautatea cu dreptatea. Daca pui si mila de care vorbeam mai sus, ai o imagine mult mai clara.

| ania a răspuns:

Noi nu putem înțelege exact cum percepe lucrurile cineva dinafara timpului. Dilema pe care o enunți are ca premisă pe cineva inclus în tiparul nostru trecut -prezent -viitor de a privi lucrurile.

| unbaiatanonim explică (pentru Kaleo):

Salut, ce mai faci?

anonim_4396
| anonim_4396 a răspuns:

Omniscient? o vorba inventata ca sa caracterizeze creatorul? si oala mea ma barfea cu a vecinului; stapanul meu e urat si rau.am spart-o si am zis; na.cine nu e cu mine; e impotriva mea.si ea nu a avut nimic impotriva.