| randy93333 a întrebat:

Se poate creste forta fără sa pui masa musculara? Adică dacă la genuflexiuni faci cu 90 kg 2 repetări și după o perioada faci 110 tot 2 repetări se poate creste forta fără masa musculara?

17 răspunsuri:
| cristi202 a răspuns:

Mușchii sunt formați din doua tipuri de fibre: masa musculara e responsabila pentru creșterea mușchilor, iar fibra musculara e responsabila cu forta. Fibra musculara nu creste cît masa, daca ea e lucrata, mușchii sunt bine definiți, daca corpul nu are grăsime, se vede frumos structura fibroasa a mușchilor.
Ca sa cresti forța, trebuie sa lucrezi fibra musculara. Masa musculara se lucrează cu greutăți mari și puține repetari ( cinci-zece serii a cate 4-5 repetari, ultimele repetari dind tot ce poți) fibra musculara se lucrează cu greutăți mici și multe repetari (cinci-zece serii a 12-15 repetari). Eu cu antrenamentul pentru masa am crescut cu 20 de kg in doi ani.
Deci, ce spui tu ar fi pentru masa musculara. Repetările ar trebui sa înceapă de la 3, nu e suficient 2 pe serie.
Pentru fibra, incearca cu 70 și minim 10 repetari. Sau 60 și 15 repetări. Și nu te aștepta la rezultate rapide. Fibra se dezvolta mai greu. Deci ai de tras minim 2 luni ca sa vezi diferența (la masa se vede dupa cîteva saptamini).

| TinderWolf a răspuns (pentru cristi202):

Vezi ca ai dat cu mucii in fasole, forta se lucreaza cu greutati mari si repetari putine iar daca vrei sa cresti in masa musculara/anduranta faci repetari multe repetari cu greutati mici/medii.

| cristi202 a răspuns (pentru TinderWolf):

Lasa mucii deoparte. Esti sigur? Iti spun din proprie experienta, si din ce am invatat de la antrenorul dela sala unde am fost, care a reusit sa formeze un campion la culturism. Nu stiu citi mai stiu azi, dar sala de forta a Electromotorului din Timisoara din anii 80 era renumita ca fiind cea mai buna din tara (bine, si erau putine pe atunci)
Am avut la inceput 1, 96 m si 66 de kg. Foarte inalt si extrem de slab. Mi se vedeau oasele. Nu am avut curajul sa pasesc in sala fara un fost coleg care frecventa sala, cel putin pentru primele dati. Unii baieti rideau cand ma vedeau. Altii intelegeau ca imi stiu handicapul si ca vreau sa ma scap de el. Am tras de fiare incit am reusit sa cistig respectul celor care inainte rideau de mine. Am respectat cu strictete sfaturile antrenorului. Unele erau si puse sub forma de afise pe pereti. Si in cateva luni am vazut primele rezultate serioase. Dupa doi ani, am ajuns la 1, 98 si 86 de kg.
Am lucrat toate grupele de muschi in fiecare zi de trei ori pe saptamana, antrenamentul incepatorului, care trebuia sa dureze 6 luni, dar, daca am vazut ca am rezultate bune, am mers mereu pe el, nu l-am schimbat cu cel de avansati, care presupunea lucrul la una-doua grupe de muschi pe zi. Nu schimbi ce functioneaza ca uns. Am inceput la piept pe banca si genuflexiuni cu bara goala de 15 kg, la spate cu singura bara de 10 kg (nu puteam cu cea de 15), si am sfarsit dupa doi ani la 45 la piept, 55 la picioare, si 30 la spate (nu imi placea sa lucrez la aparate, simteam ca aparatele ma ajuta, si voiam sa simt eu cum ridic). Primele trei luni am mers pe 5 serii a cate 10 repetari, ca sa nu suprasolicit muschii, antrenorul spunea mereu sa avem grija cei ce suntem la inceput, ca daca tragem tare de muschi se pot bloca din crestere, si dadea si exemple de baieti ce veneau la sala si lucrau de ani de zile aproape degeaba. Apoi am inceput sa cresc greutatile, si sa scad repetarile. Mergeam pe 5 serii a 5 repetari, ultimele sa fie facute fortat, cu ajutor din partea altora. Antrenorul ne-a spus, incurajat, sa ne ajutam unii pe altii, caci atunci cand tragi de nu mai poti, atunci muschii avanseaza cel mai bine. Mi-a placut provocarea, imi placea sa trag pana la limita. Numai eu stiu de cate ori am ramas cu bara pe piept, nefiind nici un baiat prin preajma, pana ce observa vreunul, dar imi placea singur, realizam ca trebuie sa dau totul daca nu vreau sa ramin cu bara pe piept). Asa am inaintat cu greutatea muschilor pusi.
Ca forta, desigur, am inaintat, dar nu mult. Masa a crescut mult mai mult comparativ cu forta. Nu am devenit un tip fortos. Dimpotriva, si acum, desi am 210 kg, cit trebuie sa am, si 2, 02 m inaltime, nu am cine stie ce forta, sunt slab la capitolul asta. Prefer sa imi folosesc mintea mai degraba decat sa pun muschii la bataie happy. Daca era cum zici tu, atunci trebuia sa am o forta considerabila.
Am vazut la sala pe atunci baieti cu musculatura bine definita. A si fost un "concurs" intre doi dintre ei intr-o seara, care sa ridice la piept mai mult. 110 a ridicat cel mai "slab", 115 cel mai puternic. Ei nu scadeau sub 15 repetari pe serie. Si nici nu erau prea masivi, chiar imi placea cum aratau (nu imi plac cei care pun cu tona muschii pe ei)
Deci? Vorbim, sau vedem care e realitatea?

| Mihai931 a răspuns (pentru cristi202):

Degeaba ai pus 20 kg in 2 ani daca 70-80% e grasime si retentie de apa.

| TinderWolf a răspuns (pentru cristi202):

Esti gresit informat, oricine o sa iti spuna ce am zis eu, intreaba antrenorul tau. Probabil te-a pus sa faci acel antrenament dintr-un motiv intemeiat, ti l-a personalizat pe inaltimea si kilogramele tale, asta nu inseamna ca eu nu stiu ce vorbesc.

| cristi202 a răspuns (pentru TinderWolf):

Greșit informat?!? laughing
Eu ți-am prezentat antrenamentul ce l-am făcut, și rezultatele ce au decurs din el. Nu e vorba de informație aici, ci de ceva concret, de fapte. Ceea ce știu, ceea ce am fost învățat, a functionat in viața mea. Și nu numai în a mea.
Nu a fost vorba de un antrenament personalizat. Antrenorul ne spunea la general ce era valabil pentru toți. Eu am respectat cu strictețe ce a spus, și am avut rezultate. Într-o un sens, a fost personalizat, căci a spus celor ce vor sa crească masa musculara ce și cum sa facă, și celor ce căutau definirea ce și cum sa facă.

| cristi202 a răspuns (pentru Mihai931):

Adică tot ce am lucrat a fost degeaba? laughing
Crezi tu asta? Nu am avut cum sa pun grăsime. Din familie, genetic, toți am fost înalți și foarte slabi. Tatăl meu: 1, 91, 65 kg.
Grăsimea a apărut în ultimii 20 de ani, de cînd nu mai practic decat ciclismul. Am făcut și un pic de burta deja. De aceea am spus doar de acei doi ani. După cei doi ani am arătat superb, slab fiind. Și acum, cînd am avut un accident și am fost pus la raze, radiologul, o femeie în varsta, a zis că încă arat și ma țin bine pentru 52 de ani ai mei, și că rar vede așa ceva.
Retenție de apă nu are cum sa fie, transpir enorm de mult, și de aceea trebuie sa am mare grija la hidratare, medicul mi-a zis minim 3 l lichide pe zi.
E usor sa vorbești cînd nu știi, doar ca sa te acoperi.

| randy93333 explică (pentru cristi202):

Ma refer ca nu ai cum sa pui 20 kg de masa musculara intr-un timp atât de scurt, mai ales natural

| cristi202 a răspuns (pentru randy93333):

Sa știi că 20 de kg la înaltimea mea nu e chiar mult. Pare mult, dar nu e ca la un om normal. Anul acesta in vara am slabit 10 kg și nici nu s-a văzut. 117 -107, poți spune că e cam tot aia. Nu și 80 - 70, cum ar fi la un om normal. E vorba de raport aici. La mine 10 kg e a 11-a parte, la unul normal e a 7-a parte din corp.
După acei doi ani am arătat bine, dar încă nu a fost suficient, eram încă alungit. Normal, doar am pus doar jumătate din greutatea lipsa.
Și am tras de fiare, nu m-am jucat. Daca antrenorul a zis că pauza intre repetări trebuie sa fie de un minut, maxim un minut jumate, eu am avut grija la acest lucru, nu lăsam sa treacă acel minut și jumătate, eram la început cu ochii pe ceas, mai apoi din instinct am stiut cînd sa incep repetările. Am luat totul foarte in serios. Am mers la antrenament și într-o seară de revelion happy (sala era deschisă mai tot timpul), nu am renunțat nicidecum la programul de antrenament. A fost super atunci, că era sala goala, doar vreo trei băieți mai erau, de regulă era plină.

| Cosmin86 a răspuns (pentru cristi202):

Antrenorul tau pare sa fie foarte slab.
Deci:

- masa musculara este facuta din fibra+grasime, nu exista "masa si fibra", masa musculara contine fibrele, nu exista "alte fibre". In schimb fibrele sunt impartite in mai multe categorii (cu contractie rapida, cu contractie lenta)

- cu greutati mici si multe repetari lucrezi REZISTENTA, nu "forta", e o aberatie sa spui ca faci forta cu multe repetari

- defininrea (ca sa arati "fibrat") se face din alimentatie+cardio, NU din "multe" sau "putine" repetari.

Ca o regula:
- pentru forta,: sub 5 repetari
- masa musculara: 8-10 repetari
- rezistenta: peste 12 repetari

Poti sa cauti pe net, sunt o gramada de articole de genul... un exemplu gasit pe fuga:
https://www.topculturism.ro/care-este-numarul-ideal-de-repetari-pe-serie/

| cristi202 a răspuns (pentru Cosmin86):

Cit de slab o fi fost antrenorul meu, a avut rezultate cu mine. Si cu multi altii. Dupa cum am spus, cei batrini stiu ca sala de la Electromotor din Timsioara era renumita.

"masa musculara este facuta din fibra+grasime". Uite aici arati tu cit esti de slab. Exista doua tipuri de fibra musculara, nu le stiu denumirile exacte, eu am folosit termenul popular folosit pe atunci la sala, "masa" si "fibra". "Masa" sunt fibrele cu contractie lenta, care nu sunt responsabile cu forta, ele sunt cele ce dau rezistenta muschilor la efort. Nu trebuie sa fii neaparat fortos ca sa fii rezistent. Sunt fibrele cu cresterea cea mai rapida. De aceea i se zicea "masa", ca pui masa de muschi pe tine. "Fibrele" sunt fibrele cu contractie rapida, ele sunt responsabile de reactiile rapide si, in consecinta, de forta. Cind reactionezi rapid ai nevoie de forta. Aceste fibre se vad cand muschii sunt bine definiti, sunt acele dungi care apar pe muschi.

Hai sa vedem din linkul trimis de tine cazul lui Arnold.
El facea de obicei cam cum faceam eu, repetari putine, la seriile de virf zice ca 3. Eu faceam cate 5 repetari, iar la ultimele doua serii trageam de mine la maxim, si arareori scoteam cinci, cel mai des patru sau trei. Asta e pentru "masa". Ca muschii sa creasca in volum. Inainte de concurs, Arnold schimba asta, recurgea la mai multe repetari. De ce? Pentru ca, cum am zis, multele repetari dezvolta "fibra", cea care se vede frumos la concursuri, dar care nu creste la fel de mult ca "masa" musculara. Asa, avea si "masa" musculara, care creste serios in timp, si "fibra" necesara cistigarii concursurilor.
Dupa cum vezi, antrenamentul lui Arnold confirma ca ce stiu e corect. Ce se spune pe linga, am vazut in multe articole, si pareri pro, si contra, unii nici nu stiu ce zic. Asta e netul, trebuie sa ai grija de unde iti iei informatia. Articolul prezentat de tine e totusi unul decent.

| Cosmin86 a răspuns (pentru cristi202):

Ti-am zis si eu mai sus de cele 2 tipuri de fibre, cele cu contractie rapida si lenta (mai citeste o data raspunsul meu), dar asta NU face diferenta intre "masa" si "fibra".

Arnold inainte de concurs facea multe repetari ca sa arda mai multe calorii si sa piarda mai multa apa (stii ca sunt culturisti care nici macar nu beau apa, 3-4 zile inainte de concurs... pentru unii asta a fost fatal -> Viorel Ristea).

Arata-mi un singur articol care sustine ca "masa" nu e compusa din fibre, UNUL SINGUR din sutele de mii de articole de culturism si fitness. Si unul legat de numarul de repetari.

| cristi202 a răspuns (pentru Cosmin86):

Eu nu am zis că masa nu e compusa din fibre. Mușchii în esența lor sunt fibre.
Arnold făcea multe repetari din motivul expus de mine. Poți să îl întrebi. :)

Pe net, cam tot ce zboară, se maninca. Și stim bine că nu e așa. Nu te poți încrede exclusiv in ce e pe net. Fara informații de afara, șansa de a greși e imensa.

Uite încă un caz care dovedește că nu vorbesc prostii:
https://www.tpu.ro/......nceput-sa/

| Mosotti a răspuns:

Forta o dau muschii, deci trebuie sa pui masa musculara ca sa ai forta mai mare.
Daca faci cu 90 va creste masa, daca faci apoi cu 110, va creste iar pana la o anumita limita.
Dar nu doua repetari, faci si tu 8-10-12 repetari cate 4 serii la fiecare grupa de muschi.

| Yuoia a răspuns:

Da. Cunosc pe cineva de-i "suna oasele" cand merge, asa de slab este. Lucreaza zilnic la tara in ferma familiei. Dar are o forta de neinchipuit. A ridicat singur cu o mana o piesa de tractor si a dus-o unde trebuia, piesa pe care s-au chinuit doi barbati (tot tarani munciti) sa o ridice si abia au miscat-o putin.

| TinderWolf a răspuns:

Masa musculara si forta nu sunt unul si acelasi lucru. Ca sa intelegi mai bine iti dau cateva exemple.
Cineva care lucreaza la padure, taie lemne zilnic va avea forta dar nu e musai sa fie solid sau musculos, poate fi slab.
Poti mosteni genetic forta la fel ca inteligenta.
Exista oameni solizi/musculosi care nu au forta unia slab care face munci grele. Ai inteles?

| Ana1687 a răspuns:

Este imposibil, sportul sau orice forma de munca care necesita mișcare care aduce forță aduce și masa musculara