| StrongHeart a întrebat:

Actiunea de a ajuta pe cineva in nevoie este o obligatie morala?
Unii zic ca da, altii ca nu. Care este adevarul?

20 răspunsuri:
Ioandelasal
| Ioandelasal a răspuns:

Este o obligatie morala dar in anumite conditii este si o obligatie legala, avand in vedere prevederile Codului penal, citez:
"ART. 203. Lăsarea fără ajutor a unei persoane aflate în dificultate
  (1) Omisiunea de a da ajutorul necesar sau de a anunţa de îndată autorităţile de către cel care a găsit o persoană a cărei viaţă, integritate corporală sau sănătate este în pericol şi nu are putinţa de a se salva se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă.
  (2) Fapta nu constituie infracţiune dacă, prin acordarea ajutorului, autorul s-ar expune unui pericol grav cu privire la viaţa, integritatea corporală sau sănătatea sa."

Bula
| Bula a răspuns:

Este obligatie morala (si deseori si legala) sa te interesezi, daca poti ajuta cu ceva sau sa chemi ajutor.
Daca persoana nu este in stare sa raspunda la intrebarea ta, atunci ceri ajutor de la cei prezenti si/sau 112, iar paralel incerci s-o ajuti, in masura posibilitatilor si cunostintelor tale, DAR fara sa te pui si tu in pericol!
Este recomandat ca, fiecare persoana sa urmeze un curs de prim ajutor! De obicei, acele cursuri sunt gratuite si niciodata nu se stie cand vei fi nevoit sa aplici cele invatate!
Un asemenea curs te ajuta sa poti deosebi un om bolnav de unul beat sau drogat. Chiar daca intalnesti unul din cei din urma, trebuie sunat la 112, fiindca in asemenea stare indivizii nu sunt in stare sa se asigure impotriva accidentarilor, dar pot deveni si agresivi!

| sabin89 a răspuns:

E greu de dat un răspuns, pentru că însuși cuvântul "morală" este pus în discuție acum. Se preferă "etică". Și dacă se mai folosește încă pe ici-pe colo "morală", nu se omite să i se atașeze adjectivul "relativă". Și ai să vezi că răspunsurile pe care o să le primești vor începe excusiv cu "depinde", "depinde de context", "depinde de împrejurări" și cine știe de ce altceva mai depinde.

| StrongHeart explică (pentru sabin89):

Este vreo diferenta majora intre etica si morala?
Exista moralitate obiectiva?

| sabin89 a răspuns:

Zice că... După vacanța școlară, învățătoarea îi întreabă pe copii ce faptă bună au făcut ei în timpul vacanței. Unul spune că a ajutat pe mama la făcut curățenie; altul că l-a ajutat pe bunicul la lucrul în grădină etc. Bulă zice că a ajutat o bătrânică să treacă strada. Învățătoarea îl laudă și îl întreabă: Și bătrânica ți-a mulțumit? Ce a zis? Bulă: Nuu, s-a zbătut și a țipat că ea nu voia să treacă strada. happy

| dullcat a răspuns:

Ajutorul pare ca intra la obligatii morale, insa daca persoana respectiva nu a cerut ajutor, atunci este cam inutil sa il oferi, fiindca nu va fi apreciat. Nici nu va fi primit cu ochi buni, deci mai rau faci.
Este o diferenta mare intre cei care accepta ajutorul, il solicita clar, il accepta, si cei care nu. Iar daca ii,, ajuti'' impotriva vointei, atunci iarasi esti gresit.

| StrongHeart explică (pentru dullcat):

Hmm. Pot fi oameni care au mare nevoie de ajutor, dar nu il cer din rusine sau pentru ca nu vor sa deranjeze pe nimeni, din frica sau din alte motive.
Dar nu inseamna ca nu ar aprecia daca cineva i-ar ajuta. Depinde de la persoana la persoana. De exemplu, daca cineva are un obiect foarte greu de manipulat, iar altcineva se ofera sa il ajute, nu cred ca ar strica acel ajutor. Raspunsul persoanei x la ajutorul persoanei y difera de la om la om. Unii poate se enerveaza, altii poate nu stiu cum sa ii multumeasca pentru ca ar fi cerut ajutor dar nu au vrut sa deranjeze pe altcineva.

| dullcat a răspuns (pentru StrongHeart):

Nu ma refeream la chestii triviale, ci la lucruri importante.
Exemplu: femeie de etnie cu 5 copiii (de la gradi pana la gimnaziu), a carui sot e betiv, nu munceste, o bate pana lesina, o obliga sa faca alti copiii (pentru ca habar nu are de contraceptie), deci practic o violeaza.
Un grup de femei ii duc de cativa ani, periodic si la sarbatori hainute, mancare, produse alimentare si de igiena, jucarii etc. Dar ii vorbesc si despre posibilitatea de a o ajuta cu acte astfel incat sa se angajeze (fiinda niciunul din cei doi nu lucreaza), plus posibilitatea de a-i lega trompele uterine, astfel incat sa nu mai conceapa alti copii. Evident, costul ar fi suferit tot de grupul de binefacatoare. Femeia refuza, indiferent de cate ori se insista.

Deci? Ce faci cand tu vezi binele altora altfel decat ei il vad pentru propria persoana? Ce faci cand consideri la un moment dat binele facut lor ca un mare rau, fiindca niciodata nu se vor mai integra in societate, ci mereu vor astepta pomana de la altii, iar copiii, desi nu au nicio vina, vor sfarsi in acelasi cerc vicios?

| CostinAlamariu a răspuns:

Da

| ReddY25 a răspuns:

Ajuți dacă vrei, dacă poți

| StrongHeart explică (pentru ReddY25):

E cam ambiguu raspunsul pentru ca poti sa vrei sa ajuti o persoana si sa nu poti sau sa poti sa ajuti, dar sa nu vrei.

Răspuns utilizator avertizat
| anonim3247 a răspuns:

Nu ajuți pe nimeni dacă nu ai bani sau nu poți.

| AdioTPU a răspuns:

Unii se simt sau nu obligați să ajute. Depinde de gradul de moralitate, de compasiune și conștiința. Depinde și cum îl ajuți. Până la urmă cred că da, este o obligație morală dar pozitivă pe care ar trebui sa o avem toți.

| dolceromania a răspuns:

Cred că da

| Kaonashii a răspuns:

Daca mergi pe strada, vezi un accident si nu suni la politie, esti complice, poti lua amenda sau sa faci inchisoare. Asa ca depinde despre ce nevoie e vorba. Un boschetar care cere mancare pe strada nu e acelasi lucru cu un accident.

| anonim_4396 a răspuns (pentru Kaonashii):

Păi clar e diferit.
La un accident de fapt nici nu mai este musai "moralitate" intră tot pe aici, dar poate fi mai mult simț civic, educație și responsabilitate. Ca participant la trafic, până la urmă, ca și șofer sau chiar pieton, ai drepturi dar și obligații. Eu aș pune aici chiar și bullyingul/agresiunea stradală, o dată ce treci pe lângă și vezi asta, ești chiar martor ocular conform poliției, deci da, ai o răspundere socială/civică să intervii. Acum nu știu legislație ca să spun dacă tu poți fi chiar și tras la răspundere, însă din primele cuvinte citite din prima carte de drept, unde se explica istoria ei și bazele ei, totuși se susține că el a apărut din cauza unei rânduiri a unui trib, tribul a născut dreptul pentru a exista o oarecare conștiință civică, socială și o oarecare ordine, de aici poți trage multe concluzii pe exact ceea ce spui tu. Acum strict pe legislație, și trasul la răspundere, să explice cineva care cunoaște legile. Eu abia sunt la început. Dar problema pusă de tine chiar îmi place și chiar mi-ar plăcea și mai mult să aflu dacă da, poți fi tras la răspundere pentru că ai fost martor la o infracțiune stradală și nu ai intervenit.

Cât de ajutor, strict conform moralității, da poate fi considerat ceva rău ne oferirea de ajutor. Însă răul și binele sunt relative așa că și contextul acesta cu ajutorul.
Ca și sănătate totuși la nivel psihic, spiritual și cumva chiar civic eu aș aminti și de o oarecare "sănătate" a acestui ajutor. Adică moral/imoral, nu ajuți străini, când tu îți pierzi sănătatea, nu dai unui om random, când familia ta moare de foame sau cine știe ce alte chestii, care dpmdv merge mai mult către o tulburare decât o moralitate a ajutorului, deci un echilibru și cu ajutorul ăsta.

De asemenea a mai spus un user pe aici ceva interesant, că nu oferi ajutorul fără a fi cerut sau fără ca persoana din fața ta să transmită măcar acest lucru, că poate sunt persoane mai introverte sau orgolioase, dar ele totuși au nevoie de ajutor, ca om cu intuiție mai simți că totuși omul ăla ar avea nevoie de un oarecare ajutor și chiar și așa mai orgolios, tu îl ajuți, dar doar dacă el vrea, altfel poate fi interpretat binele tău chiar ca o hărțuire. Evident că cine simte asta, e tot din ego, prea plin de el, ca să ceară ajutorul sau să conceapă că un calvar va lua sfârșit dacă va întinde mâna la ajutorul cuiva. Dar aia e, ține de tine să faci distincția între cei care au nevoie sigur și cei care nu, și cu a doua categorie să nu te încurci, părerea mea că aceștia ar fi în stare să-ți accepte oarecum ajutorul și apoi să te mai și denigreze că nu știu ce. Că ești fățarnic, că ajuți de aia sau de aia. E mai bine să stai departe de aceștia. În loc să oferi un ajutor și să înmulțești talantul cum spune până la urmă la Biblie, te faci și cu timp pierdut, vorbe pierdute sau chiar materiale/bani pierduți și să te mai faci și cu o durere de cap/depresie.

Deci eu aș spune cum binele și răul este relativ și răspunsul la întrebarea ta este relativ. Și clar este o diferență între ajutorul cu spirit civic (responsabilitatea civică/socială) oferit în public, în caz de accidente, agresiuni, infracțiuni, aici poate interveni oarecum legislația, în unele cazuri poți fi chiar tras la răspundere și ajutorul oferit cunoscuților, anturajului unui om specific.

| Geo1987 a răspuns:

Legal, din câte știu, ești obligat sa oferi ajutorul cuiva aflat în primejdie atâta timp cât viata ta nu este pusa în pericol. Moral, nu exista obligație, depinde de cum ești tu ca om, dacă ești o persoana empatica sau nu. E bine sa ajuți dar ajuta fără sa îți pui sănătatea în pericol, fără sa ai așteptări și pe cât posibil o persoana pe care o cunoști și știi ca merita, altfel riști sa ți se facă ție rău tu vrând sa faci bine.

| Drubble0111 a răspuns:

Ca orice dilema morala, nu are un raspuns definitiv si indiferent de alegere, vor exista consecinte. Exista foarte multe scenarii care ne pun compasul moral la indoiala ("dilema trenului" de exemplu). Desi, vrem sa cream o ierarhie clara a valorilor si actiunilor morale, nu prea se poate. Pana si "sa nu ucizi" care pare a fi universal acceptat ca regula aduce probleme. Ce faci daca persoana cea mai apropiata sau chiar tu esti amenintat cu moartea si singurul mod de a scapa este sa omori tu pe celalalt? Legal, poti spune ca a fost legitima aparare, moral ai comis o fapta care iti va pata constiinta.

"Actiunea de a ajuta pe cineva" : un copil se ineaca. Tu esti in trecere si vezi acest lucru. Obligatia morala nu e absoluta. Sa zicem ca nu stii sa inoti. Asta inseamna ca nu poti ajuta pe cineva in nevoie. E vina ta ca acel copil se ineaca? Nu. Dar sa zicem ca stii sa inoti si poti salva acel copil, dar alegi sa nu o faci. Faptul ca ai facut o alegere la activ inseamna ca ai fost constient de posibilitatea de a ajuta si prin urmare ai incalcat obligatia morala. Din acest punct de vedere, nu poti scapa obligatiei morale. Da, poti spune ca ce, doar nu tu l-ai aruncat in apa, dar nu asta e problema. Faptul ca ai recunoscut aceasta situatie ca o alegere morala, te obliga sa il salvezi.

Doar in conditiile in care nu exista nicio constiinta sau cunostinta morala poti sa eviti acea obligatie (si totusi, asta este imposibil pentru ca te-ai nascut intr-o lume in care regulile deja erau stabilite si ti-au fost pasate si tie prin extensie).

Evident, putem nascoci sute de scenarii in care sa sustinem cand una cand alta. Cam asta face filosofia. Pot sa iti dau doar punctul meu de vedere, nu un adevar. E interesant sa te gandesti la propriile alegeri si la cum vei trai cu propria persoana daca simti ca nu faci alegerea corecta. Dar cred ca unde exista alegere, exista si responsabilitate. Asa am fost crescut si cred ca e parte din natura umana happy In practica, mai vedem hehe!

| StrongHeart explică (pentru Drubble0111):

Cred ca "sa nu ucizi' e inteles gresit de multe ori si nu stiu daca are sau nu legatura cu semantica cuvintelor. Eu cred ca de multe ori cuvintele nu pot exprima exact ce un om vrea sa transmita si exista subintelesuri pe care le acceptam aproape inconstient.
In opinia mea, a ucide nu este acelasi lucru cu a lua viata cuiva si cred ca este nevoie de o completare. Daca spui "sa nu ucizi" te referi in mod concret la a nu ucide o persoana nevinovata.
Cred ca toata lumea e de acord ca atunci cand un tiran ameninta viata multor oameni nevinovati, 'sa ucizi' poate capata chiar un sens moral si nu unul imoral. Poate fi singura solutie de a elibera un om sau un grup mai mare de oameni.
Daca adaugam niste contexte specifice, sa nu ucizi poate fi chiar o idee proasta.