| Nilsson a întrebat:

Mă refer la faptul că stelele situate în centrul galaxiei sunt prea apropiate între ele sau față de găuri negre ori supernove iar planetele din acele sisteme solare sunt afectate de fluxuri de radiație mult mai intense indiferent de distanța la care se află față de steaua mamă.

Pe de altă parte, stelele aflate la periferia unei galaxii sunt prea îndepartate între ele iar viața nu s-ar fi putut dezvolta dacă o un sistem solar nu a primit elemente mai grele decât hidrogenul și heliul de la o alta stea care a murit.

| Theo94 a răspuns:

Da, cauta pe net "galactic habitable zone"!
"Galactic habitable zone"
"In astrobiology and planetary astrophysics, the galactic habitable zone is the region of a galaxy in which life might most likely develop. "

| RoCkKiD a răspuns:

Nu, stelele sunt mult mai indepartate unele de altele decat iti poti imagina iar gaurile negre de prin galaxii sunt irelevante avand in vedere distantele.

In plus, povestea cu apa lichida se refera la zona habitabila pentru oameni, posibil sa existe forme de viata care nu se bazeaza pe apa ..cine stie.

| Nilsson explică (pentru RoCkKiD):

Distanța medie în centru galaxiei noastre este de aprox. 0.013 ani-lumină, față de 4-5 ani-lumină în zona unde ne aflăm noi.
Dacă mai pui la socoteală și faptul că unele stele sunt mult mai masive decât Soarele, plus radiația emisă de găuri negre sau pulsari, centrul galaxiei nu pare un loc foarte primitor.
Un alt aspect ar fi posibilitatea că planetele din sistemele solare aflate în centru galaxiei să aibă orbite foarte eliptice datorită influenței gravitaționale a stelelor vecine, ori să intre în coliziune cu niște nebuloase gazoase, deci radiația excesivă nu ar fi singura amenințare.
Până la urmă oamenii de știință au formulat ideea unei zone locuibile galactice, nu eu. happy

| RoCkKiD a răspuns (pentru Nilsson):

Nu stiu de unde ai scos distanta medie dar ea variaza, evident ca pe cat te apropi de centru distantele vor fi mai mici insa tot vor fi mari. Ma gandesc ca in apropierea centrului nu vei putea avea o zona neaparat locuibila pentru oameni deoarece garurile negre tind sa emita foarte multe radiatii si campul magnetic al pamantului nu ar putea sa ne protejeze sufieicient, dar din nou..am zis oameni pentru ca cine stie ce alte fiinte or fi acolo si poate n-au treaba cu radiatiile.

Cat despre influentele gravitationale, chiar si la distantele mai mici nu ar fi sufieciente incat sa ne perturbe serios. Chiar daca in loc de soare am avea o gaura neagra nu am zbura direct spre ea, am continua sa ne invartim la fel doar ca am muri de frig intr-un timp destul de scurt.

Da, daca duci ipoteza ta la extrem si te apropi de gaura neagra cin centru, probabil nu ar fi cel mai dragut loc sa dezvolti o civilizatie, dar in rest problema asta este irelevanta.

Cat despre zona aia, se bazeaza pe conceptul ca viata, asa cum o stim, a aparut datorita apei lichide + datorita unui mix de elemente chimice. Conceptul e valabil pentru viata asa cum o stim, ideea mea e ca este la fel de probabil sa existe viata asa cum nu stim noi. happy

| Nilsson explică (pentru RoCkKiD):

Am uitat să precizez sursa privind distanțele medii, am găsit informațiile pe un site de astronomie:

În sistemul nostru solar multe planete pitice situate dincolo de centura Kuiper au orbite foarte eliptice, se presupune că s-ar datora influenței gravitaționale a unei planete mult mai masive, cu o masă de câteva ori mai mare decât a Terrei.
Îți dai seama că stea apropiată ar perturba traiectoria planetelor mult mai mult, sunt stele cu masa de sute sau mii de ori mai mare decât cea a planetelor.

În ceea ce privește formele de viață, nici pe cele de Pământ nu putem ști cum au apărut, cu atâtea mijloace de studiu, cu atât mai puțin putem specula cum s-ar dezvolta niște forme de viață în niște medii extreme, cum ar fi un ocean de metan lichid la -150 de grade Celsius ori o mare de sulf topit la câteva sute de grade cu plus.

Viata nu a aparut la intamplare nici evolutia vieti nu este la intamplare, cum a aparut viata pe pamant nu stim in prezent,cum a aparut viata poate ca nu vom stii niciodata,putem presupune cand vom putea sa aflam cum apare viata,in prezent nu stim, repet nimic nu este la intamplare, este o cauza si un efect, cauza aparitiei vieti nu stim, cat priveste daca exista viata prin univers nici asta nu stim, presupun ca exista dar cum suntem nici macar o civilizatie de gradul 1 nu ma mir, pretenti prea mari, avem nevoie de noi tehnologi, inventatori, de un Einstein, repet asta cu intamplarea este o aiureala

,, Așadar, cum mai evaluați șansele ca viața să apară întâmplător în aceste condiții?'' -> Din aceasta intrebare pusa pe baza unor studii adevarate facute de catre cercetatori, reiese ca sansele ar fi de 0%! Este imposibil ca sa iasa viata din ramasitele Big Bangului, din diverse motive, iar un motiv logic ar fi ca microorganismele nu ar fi putut supravietui unei asemenea explozii.

big bang a fost acum 13, 7 miliarde de ani, sistemul nostru solar are 5 miliarde de ani,ce legatura au cele doua? big bang nu a creat nici o stea,planeta, viata, nu a fost nici o explozie, ce sa explodeze, a fost o expansiune de energie, in acel moment s-a creat si spatiul, timpul, gravitatia, materia si antimateria care sau neutralizat dar cum materia are un proton mai mult au ramas ceva materie care a dus la universul din ziua de azi, dar nu imediat, vorbim de o evolutie de la simplu spre complex, prima stea, prima planeta si tot asa

Stelele sunt mult mai indepartate unele de altele decat iti poti imagina iar gaurile negre de prin galaxii sunt irelevante avand in vedere distantele.

energia intunecata face ca expansiunea sa fie si mai rapida, ceea ce si Einstein specula

energie întunecată: circa 73%[3] din totalul de masă-energie al universului; aceasta este tot o substanță, o materie, foarte puțin cunoscută, doar că numele ei de „energie" este impropriu;
barioni: circa 5 % - aceștia constituie lumea materială obișnuită pe care o percepem direct, inclusiv stelele, planetele, galaxiile etc.
neutrini: circa 0, 1 %;
radiația de fond: echivalează cu circa 0, 01 % din materia universului.

faza cu ca doar viata trebuie sa fie ca pe pamant este o eroare de logica, inclusiv viata pe pamant este diversa

sadrian46
| sadrian46 a răspuns:

Stelele sunt foarte îndepărtate între ele, încât interacțiunea dintre ele este gravitațională.
Un sistem solar se crează prin explozia unei supernove, de acolo provin elementele grele, nu se primesc din altă parte. Astfel, meteoriții și asteroizii sunt bucăți răcite din acea stea moartă. Prin condensarea lor gravitațională se formează planetele.
Viața este un fenomen rar și care necesită condiții speciale foarte restrictive, și procese ce durează miliarde de ani. Șansele apariției vieții sunt evaluate de o ecuație celebră, ecuația lui Drake.
Dar toate acestea sunt ipoteze.

| Nilsson explică (pentru sadrian46):

"Un sistem solar se crează prin explozia unei supernove, de acolo provin elementele grele"

O supernovă se formează când o stea își consumă tot hidrogenul în urma fuziunii nucleare și ajunge să colapseze formând elemente mai grele.
Deci hidrogen nu mai are să poată forma o altă stea precum Soarele, elementele grele expulzate de supernovă trebuie să se amestece cu un nor de hidrogen apropiat și din acea nebuloasă ar trebui să se formeze un nou sistem solar și un disc protoplanetar care să conțină noile elemente ce ar permite dezvoltarea vieții.

Ceea ce ar fi puțin probabil să se întâmple la marginea unei galaxii unde distanțele sunt prea mari ca două nebuloase să facă schimb de materie.

| Celcestietot a răspuns:

,,Așa cum există o zonă locuibilă a unui sistem solar unde apa se poate menține în stare lichidă iar viața se poate dezvolta, există și o zonă locuibilă galactică?'' -> este posibil sa existe o astfel de zona locuibila de fiinte fie inteligente sau nu (si aici nu ma refer la bacterii, ci la niste fiinte vii necuvantatoare ale spatiului cosmic).

In concluzie, noi avem un Creator care a creat viata in diverse forme (fie ea inteligenta sau nu), iar Acest creator este Iahve care are un Fiu numit Iisus.

| Bizon95 a răspuns:

Galactic nu se poate aplica din cauza ca era vorba de apa in stare lichida, adica:

intr-adevar, daca stelele sunt prea apropiate unele de altele nu se poate sa ai o zona locuibila, dar in cel mai rau caz asta se aplica unde e densitate prea mare de stele, in rest, oriunde in univers e o stea, se numeste ca e "zona locuibila"

cu alte cuvinte, argumentul tau nu tine, pentru ca apa lichida e la o distanta exacta de o stea, si nu ORIUNDE cum e, cand e vorba de stele/galaxii

sansele sunt foarte mari... din cauza ca sunt mai multe galaxii in acest univers decat sunt fire de nisip pe pamant, si am spus galaxii, NU STELE! o galaxie are intre 100 si 400 MILIARDE de stele, PROBABILISTIC E ABSOLUT IMPOSIBIL CA VIATA SA NU APARA PE ICI SI PE COLO!