| Meme10Memu a întrebat:

Ce stiinta exacta mai e si aia in care omul cauta sa-si faca o parere despre realitate plecand de la lucruri care se schimba mereu precum materia?

| RoCkKiD a răspuns:

Materia nu s-a prea schimbat gen deloc de cand o stim noi. happy

| Meme10Memu explică (pentru RoCkKiD):

Vrei sa spui legile fizice.
Cum se armonizeaza legile fizice invariabile cu dinamica cuantica impredictibila?

| RoCkKiD a răspuns (pentru Meme10Memu):

Tu ai intrebat de materie, aia e la fel de cand o stim, ar fi fascinant sa se schimbe dar nu vrea. laughing

Cat despre a doua intrebare cu care tocmai te-ai trezit exista un alt set de reguli care se aplica la nivel cuantic. Inca nu s-a realizat o teorie universala care sa se aplice si la nivel macro si la nivel micro dar se lucreaza la asta, poate ai putea sa ii ajuti fiind un asa fin cunoscator al domeniului. Hawking a visat mereu la teoria asta universala si sunt si alt fizicieni care se lupta cu ea, cine stie la ce ajungem in urmatorii ani.

| Meme10Memu explică (pentru RoCkKiD):

Materia se transforma mereu. Legile fizice nu se schimba. Materia e controlata de legile fizice. Materia e ca ceva automatizat. Software-ul cu legile fizice e scris pe un suport subcuantic continuu in spatiu-timp. Creierul omului e ca un calculator supercuantic la temperatura camerei. Nu e nici vorba de vreo evolutie haotica. E o evolutie controlata asa cum este scris in Biblie. Asta schimba tot ce stiai. Daca nu existau legile fizice viata biologica nu mai aparea nicaieri in univers sau pe Pamant. Evolutie programata.

| RoCkKiD a răspuns (pentru Meme10Memu):

Zi-mi si mie cum se schimba materia. happy

| Meme10Memu explică (pentru RoCkKiD):

Stelele explodeaza, organismele mor si altele se nasc, plantele se ofilesc si apar altele, lucrurile se uzeaza se strica si trebuie facute altele noi, etc.

| RoCkKiD a răspuns (pentru Meme10Memu):

Aia o fi materia in biblie fecior, in cartile de fizica si dupa ce explodeaza steaua hidrogenul tot hidrogen ramane, dupa ce mori carbonul din tine tot carbon ramane. happy

Eu chiar iti apreciez intrebarile, nu pentru ca am impresia ca o te te conving vreodata de ceva, ca stiu ca nu e cazul, ci pentru simplul fapt ca le demonstrezi altor oamenii ca teologii de ocazie care se aventureaza in necunoscut nu conving decati alti teologi de ocazie de calitatea argumentelor lor.

| Meme10Memu explică (pentru RoCkKiD):

In stele precum Soarele hidrogenul e rezultatul fuziunii. C14 e un izotop si se modifica in timp. Atomii in sine nu fac nimic ci fortele care guverneaza materia. Fortele fundamentale sunt legile fizice.

Si da materia se transforma in ansamblul ei, azi un atom e intr-un loc, maine e in alt loc.

Electronii din atom se misca mereu. Acelasi atom e diferit in secunda doi pentru ca electronii din el nu au aceeasi pozitie. Gluonii din protoni vibreaza mereu. Nimic nu sta in loc si totul se misca. Transformarea e caracterizata de miscare.

Asa ca pica contraargumentul tau.

DoarBogdan
| DoarBogdan a răspuns:

Pai stai asa ca nu ma prind. Sa iti faci o parere este stiinta exacta?laughing

| Meme10Memu explică (pentru DoarBogdan):

Nu e stiinta exacta sa-ti faci o parere si nici atunci cand ajungi la o concluzie dupa zeci de experimente in laborator. Vreau sa spun ca adevarul obiectiv nu se poate afla privind la materie pentru ca materia se transforma mereu. Cercetatorii se agata de lucruri care se repeta numindu-le stiintifice. Insa spune tu daca se repeta ceva gandindu-ne la ipoteza ca universul nu ar avea nici inceput si nici sfarsit. La asa idee ceea ce se repeta ar fi doar ca "universul mereu exista" si cam atat.

Gandind ca universul mereu exista pot spune ca si eu ca om exist mereu si ca nu am vreun inceput sau vreun sfarsit stiind ca eu ca om sunt o forma de energie stiind ca energia din mine nu are inceput si nici sfarsit. Dupa ce mor voi continua sa exist sub alta alta forma. Inainte sa ma nasc sau sa fiu conceput existam sub alta forma. Asa spune TristanTzara.

Dar cum ramane cu nazuinta noastra de a nu muri si de a ramane la fel netransformati adica sa fim mereu tineri? Daca tot corpul nostru ar fi doar materie care e in permanenta schimbare nu ar trebui sa existe aceasta idee. Atomul se gandeste ca vrea sa ramana mereu stabil. Insa si atomul e ceva compus din ceva ce este in permanenta transformare adica gluonii din protoni se misca mereu neavand aceeasi pozitie niciodata in interiorul protonului. 99% la suta din masa protonului e bazata pe miscarea gluonilor din proton.

Ajungem la lucruri care vor sa fie stabile sau neschimbate. Echilibrul sau stabilitatea universului. Sunt mereu existent - nu functioneaza pentru ca vreau sa nu mor si sa raman mereu in viata mereu tanar la fel de tanar mereu. Vreau sa raman la fel dar nu pot. Dpdv energetic ce exista nu dispare si va exista mereu oricat l-ai diviza sau transforma. Dar nu ne multumim doar cu atat, vrem sa nu murim. Omul e materie cu vointa. Dar vointa asta a atomului de a ramane stabil cum e? Putem vorbi de o stabilitate interminabila a atomilor? Nu exista atom cu stabilitate interminabila pentru ca si el la randul lui e compus din parti mai mici decat el precum electroni, protoni, neutroni. In plus hidrogenul prin fuziune cu un alt atom de hidrogen nu mai ramane atom de hidrogen. Ajungem la ideea ca vointa de a ramane mereu la fel sau stabil nu apartine materiei ci apartine unui domeniu existential din afara materiei. E absurd sa spunem ca materia are vointa. Omul e materie. E absurd sa spunem ca omul are vointa. Ce e vointa? E intentia materiei de a ajunge intr-o anumita stare. Ajungem la predeterminsim insa predeterminismul depaseste sfera materiala. Exemplu de predeterminism este atunci cand omul isi planifica sa faca anumite lucruri care chiar se vor realiza asa cum si-a dorit.

| TristanTzara a răspuns:

Da, așa fac matematica, informatica și statistica, pe materie se bazează laughing

Confunzi termenii, zici științe exacte, dar te referi la științe experimentale.

| Meme10Memu explică (pentru TristanTzara):

Cand omul e confuz creierul lui nu e plictisit. Cand un om nu mai e confuz creierul lui e deja plictisit crezand ca le stie pe toate sau le intelege pe toate.

In Biblie spune ca credinciosul nu va ajunge niciodata sa inteleaga deplin creatia Lui Dumnezeu insa omul de stiinta spune ca aproape a ajuns sa inteleaga tot. Omul credincios mereu cauta sa cunoasca. Pe langa credinta Biblia pune accent pe cunoastere contrar parerii larg acceptate ca pe oamenii credinciosi sau religiosi nu-i intereseaza sa cunoasca sau sa acumuleze stiinta exacta. Cei care l-au ucis pe Bruno erau niste oameni religiosi care n-au inteles corect Biblia. Nu scrie nicaieri in Biblie ca Pamantul e in centrul universului. Isaia 66:1:"1. Aşa zice Domnul: "Cerul este scaunul Meu şi pământul aşternut picioarelor Mele! Ce fel de casă Îmi veţi zidi voi şi ce loc de odihnă pentru Mine?"

Ecclesiastul 3:11:"11. Toate le-a făcut Dumnezeu frumoase şi la timpul lor; El a pus în inima lor şi veşnicia, dar fără ca omul să poată înţelege lucrarea pe care o face Dumnezeu, de la început până la sfârşit."

Vezi ca am pus o noua intrebare cu traiectoria fotonilor. Acolo sa te tii bine de scaun ca sa nu cazi. Intrebarea am pus-o din lipsa de intrebari si nu mai stiam cu ce noutati sa mai vin pe TPU si am zis hai sa ma leg de lucruri banale din viata de zi cu zi. Ca sa inving plictiseala. Nu prea sunt filme bune pe net decat clisee, efecte speciale care se cam repeta in filme.

| TristanTzara a răspuns (pentru Meme10Memu):

S-ar putea să fim întâmplător de acord cu ceva. Da, e improbabil că vom ajunge cândva să înțelegem complet mecanismele Universului. Doar și la finalul secolului 19 unii spuneau că am descoperit cam tot ce era de descoperit în științe, asta înainte de relativitatea și mecanica cuantică. Nu avem cum să știm dacă problemele teoriilor actuale se vor dezvolta în alte teorii care le vor înlocui pe cele vechi, sau dacă se vor rezolva cu schimbări mici la teoriile pe care le avem. Într-adevăr e pură aroganță când un om de știință spune "înțelegem aproape tot"--deși e un lucru cam rar întâlnită, de obicei oamenii de știință sunt mai preocupați de subiectul lor de cât de religie.

De-aș ruga să nu mai dai citate din Biblie când discuți cu mine, fiindcă nu mă prea persuasează deloc și s-ar putea să mă plictisesc și să nu mai răspund.

Cât despre întrebarea ASTA ai greșit, e clar, unele sunt științele experimentale și altele cele exacte.

| Meme10Memu explică (pentru TristanTzara):

Te astept la intrebarea cu traiectoria dreapta a fotonilor. Cum de lumina nu are traiectorie curbata in aer, ci dreapta? Aerul nu e vid. Nu e vorba de refractie pentru ca vorbim de acelasi mediu adica aerul. Indicele de refractie al aerului e 1, 000293. Insa intrebarea nu are legatura cu vreo refractie.