| catalin2k a întrebat:

Bună seara! Am o mică mare problemă la mașină. Mai precis un Astra g y17tdi 2000
Într-o dimineață m-a lăsat bateria și am încercat să pornesc cu un aparat de sudura (aparatul e cu reglaj de amperi) am pus aparatul pe 65 amperi am pus fain frumos cablu de la aparat (minus) pe borna de la mașină (minus) și când am pus pe plus, mi-a făcut o scânteie destul de mare (doar cât am pus și am luat-o) după ce am văzut ce scânteie a făcut am renunțat la idee. Am pornit mașina împinsă și după aia am observat că n-am servo direcție, toate becurile de la semnalizare s-au ars, ceasurile din bord nu funcționează (doar ceasurile in rest sunt bune) am cumpărat becuri la semnalizări și funcționează toate. In rest roate sunt ok (faza lungă, faza scurta, poziții, ștergătoare etc.) Și mașina pornește la sfert de cheie, dar nu funcționează ceasurile, servodirecția. Cineva mi-a zis că s-a bulit calculatorul mașinii. Sa fie adevărat?

10 răspunsuri:
| baru a răspuns:

Este posibil, pentru servo siguranta, pentru bord, ceasurile de inlocuit, verifica alternatorul. Unele tipuri de alternatoare alimenteaza si servo. Din ceea ce ai povestit, diodele din alternator si releul au fost afectate. Dar, trebuie verificat. Calculatorul nu este defect.

| catalin2k explică (pentru baru):

Am verificat alternatorul și îmi indica 14+

| baru a răspuns:

Verifica 14, 2 cu consumatori. Faruri ventilator.

Bula
| Bula a răspuns:

Bateria are curent continuu, iar aparatul de sudura da curent alternativ.
Circuitele electronice functioneaza cu curent continuu, iar almentate invers (inclusiv cu curent alternativ! ), se ard.
Tot ce s-a apucat (circuite electronice) curentul de la aparatul de sudura, s-a prajit, facand si scanteie.
Ca urmare, poti sa-ti aduni banii sa schimbi tot ce s-a ars de prostie.

| catalin2k explică (pentru Bula):

Am înțeles. Cam asta o să fac pentru că n-am încotro deocamdată.

| Violleta2022 a răspuns:

Asa este, ai scurtcircuitat calculatorul de bord, l-ai ars practic.
Du-l la service ca tu nu mai ai ce-i face, fara ceasurile din bord nu poti sa o sofezi.
Iar pe viitor, cumpara-i baterie noua daca moare, ca nu merita sa dai cateva mii de euro pe reparatii, in loc de cativa lei pe o baterie noua.

| mihai69 a răspuns:

Ai reușit să prăjești toată electronica din mașină. Inclusiv ECU (calculatorul). Și în ciuda celor spuse mai sus, mașina poate porni și funcționa și fără ECU, dar va funcționa fix ca Dacia lu' bunicu'. Adică vai de ea. Dovada? orice mașină pornește imediat ce bagi cheia în contact și o rotești, cu mult înainte să booteze calculatorul de bord și să afișeze starea de „Ready". Asta în ideea că ești într-o situație de urgență și ți-a stat motorul - să poți demara în secunda doi, nu să aștepți tigaia să își facă toate self-check-urile.
===
PS faptul că ai reușit să pornești un ATV astfel e total irelevant - ăla a un fel de Mobră fără niciun fel de electronică la bord. Dar și acolo e posibil să produci stricăciuni; că nu ai reușit din prima, nu înseamnă că e imposibil.

| Panamax a răspuns:

Aparatul de sudura in gol are cam 48 V nu 12V cat are nevoie masina.Cand sudezi are cam 20V. Poti sa masori cu un tester ca sa stii pentru viitor.
Ca ai limitat curentul la 65 A este echivalentul unei frectii la un picior de lemn.Acumulatorul auto are 65AH care inseamna altceva amperi ora.
Daca porneste,calculatorul nu este ars.S-au ars alte module, ceasurile, pompa de servo, sigurante etc.

| SoulReaver a răspuns:

Ceasurile s-au ars. Am patit la o vectra la care i-am dat curent de la o alta masina. A trebuit sa schimbam ceasurile din bord. Nu pune aparatul de sudura el nu da 12v pe clesti. De ce nu ai pus direct de la priza...

| catalin2k explică (pentru SoulReaver):

Păi am fost pusă fix așa pe un ATV de 250 cm și nu s-a întâmplat. nimic. Adică ATV ul a pornit normal...o să încerc pentru proba alte ceasuri...dar problema de la servo tot nu am rezolvat o