| Bybanu a întrebat:

Salut soferii!
1. cum se pune corect frana de motor?
2. daca merg cu a-2 [de ex] si nu apas nici o pedala, ce se intampla? - va merge incet cu o viteza anume fiindca e pedala de ambreaj ridicata?

Răspuns Câştigător
| NoTurbinaNoGood a răspuns:

Iarna mergi mult mai incet cand carosabilul e acoperit cu zapada, si incepi sa incetinesti mult mai repede. Daca sa zicem ca esti cu treapta a 4-a pe la 50km/h, prima data lasi acceleratia si apesi putin frana (foarte finut si continuu, nu in reprize), apoi dai treapta 3, ridici ambreajul mai cu simt, masina se va infrana, calci iar ambreajul, dai treapta a 2-a si mai apesi putin frana de picior, pana opresti de tot (calci ambreajul cand vezi ca turatia scade sub 1000rpm).
Dupa ce capeti mai multa experienta, si cunosti aderenta masinii, o sa folosesti frana de picior simultan cu cea de motor.
Eu de la viteze mari, pentru franarile mai puternice, cum ar fi de la 80 la 0 sau de la 100+ la sub 40, folosesc frana de motor simultan cu cea de picior (nu mai iau piciorul de pe frana, calc doar ambreajul si dau inferioara de cate ori e cazul), pentru a nu ovaliza discurile de frana.

28 răspunsuri:
suntserios
| suntserios a răspuns:

1.retrogradezi vitezele fara sa mai accelerezi

2.depinde, la vale va merge in frana de motor, la deal se va opri motorul, pe drum drept in functie de motorizare fie se va opri motorul fie va merge f incet

| NoTurbinaNoGood a răspuns:

1. Frana de motor o pui in fuctie de masina pe care o conduci, stilul de sofat pe care il ai, si terenul pe care te deplasezi.
Frana de motor e de exemplu, cand cobori o panta abrupta, si ramai in treapta 2, cu un motor diesel. O sa te mentina la o viteza sigura, de exemplu 30km/h. Daca incerci acelasi lucru cu un motor 1.4 benzina sau tot un diesel dar mic (1. 3CDTI, 1.5 dci), n-o sa stea suficient de infranata, va tura motorul si va prinde viteza.
Frana de motor e si atunci cand mergi in oras cu treapta 3 (ca exemplu), accelerezi pana la o turatie mai mare, undeva intre 2000 si 3000, si urmeaza o oprire, sau incetinire. In prima faza lasi doar acceleratia, si eventual atingi putin si frana.
2. Daca mergi cu a 2-a cu un diesel mai maricel, va merge constant, incet. Daca incerci acelasi lucru cu un motor pe benzina, va ajunge aproape de relanti, si va incepe sa tremure, poate chiar se va opri. Asta pe drum drept. La deal, fie ca e diesel, fie ca e pe benzina, are tendinta sa se opreasca (il mai ajuta putin computerul, accelerand-ul, daca e ceva mai sofisticat). La vale, daca iei picioarele de pe pedale, in treapta 2 se produce frana de motor, explicata mai sus.

| Bybanu explică (pentru NoTurbinaNoGood):

La vale stiu, m-a invatat instructorul sa bag in trapta 2 si daca apas putin pe frana se produce frana de motor. Asta am si probat-o.

Ma interesa pe drum drept, cum ar fi acum iarna!
Daca sunt in a 2 sau a 3 cum pun frana de motor?
Las in treapta care e si pun frana incet sau bag in treapta inferioara si doar pisc frana?

Am facut pe logan diesel si n-am facut frana de motor pe drum drept doar in panta si problema e ca dau examen pe 18 dec si daca o fi zapada m-am dus...

| Bybanu explică (pentru NoTurbinaNoGood):

Multumesc mult! In sfarsit un raspuns ca la carte!

suntserios
| suntserios a răspuns (pentru NoTurbinaNoGood):

Cum poti vorbi de frana de motor cand zici ca tii ambreiajul apasat?

| mgtow a răspuns:

Frana de motor actioneaza cand ai masina in orice treapta de viteza bagata dai drumul la acceleratie si motorul incepe sa scada din revolutii pana cand moare, daca nu apesi ambriaju o sa tremure pana se opreste, de aia il apesi si bagi o viteza mai mica si asa incetineste mai mult.

| Bybanu explică (pentru suntserios):

Cine a zis ca tine ambreajul apasat?

| NoTurbinaNoGood a răspuns (pentru suntserios):

Nu inteleg la ce te referi... N-am zis nicaieri sa tina ambreajul apasat.

suntserios
| suntserios a răspuns (pentru NoTurbinaNoGood):

Pai eu asta am inteles de aici

"folosesc frana de motor simultan cu cea de picior (nu mai iau piciorul de pe frana, calc doar ambreajul si dau inferioara de cate ori e cazul)"

| Bybanu explică (pentru suntserios):

Calca ambreajul sa schimbe.

suntserios
| suntserios a răspuns (pentru Bybanu):

Da da m am prins de nuanta exprimarii in final, greseala mea

| IzvorulDeIntelepciune a răspuns:

1)Ridici piciorul de pe acceleratie. Daca retrogradezi intr-o treapta inferioara frana de motor va fi si mai puternica.
2)Daca mergi in treapta a II-a fara sa apesi nicio pedala, autovehicolul va face frana de motor pana in punctul in care motorul va muri subturat (treapta a II-a nu este conceputa pentru mersul la relanti, cel putin nu la turisme)

| IzvorulDeIntelepciune a răspuns (pentru NoTurbinaNoGood):

Niciunu' dintre voi nu stie ce-i aia frana de motor... Unde scrie ca trebuie sa retrogradezi sau sa schimbi in treapta a II-a pentru a face frana de motor? Frana de motor incepe in momentul in care ai luat piciorul de pe acceleratie, indiferent in ce treapta esti si ce viteza ai.

| NoTurbinaNoGood a răspuns (pentru IzvorulDeIntelepciune):

Intelept mai esti... Nici n-ai citit (sau n-ai inteles) ce am scris mai sus...
E frana de motor imediat ce nu mai accelerezi, teoretic. Practic insa, daca vrei sa opresti si mergeai la o turatie mica, dupa ce lasi acceleratia masina merge mult si bine, de parca ar fi pe liber. Daca mai conduci si un 1.5 dci, poti sa lasi acceleratia si la 3000rpm, ramane la turatia aia si merge inainte ca pe liber.
Daca vrei sa faci intr-adevar o frana de motor care sa o inlocuiasca pe cea de serviciu, trebuie sa faci retrogradare. Exceptie daca cumva mergeai cu treapta 1 la 50km/h, undeva dupa 4000rpm. Atunci da, ai dreptate, faci frana de motor doar lasand acceleratia. Sa inteleg ca tu asa mergi? Sau n-ai pupat colacu' iarna niciodata...

| IzvorulDeIntelepciune a răspuns (pentru NoTurbinaNoGood):

Intamplarea face ca masina cu care merg acum sa fie un 1.5 dCi de 90 cp, cu care abia ce am facut 15.000 de km de cand am luat-o (Aprilie 2014). Nu regasesc nimic din ce spui tu in comportamentul ei.
Frana de motor se produce atunci cand ridici piciorul de pe acceleratie, asa scrie si la carte. Daca vrei o frana de motor mai puternica (ca sa cobori o panta, de exemplu) poti retrograda pana in treapta 1 inclusiv. Retrogradarea nu se face neaparat consecutiv, se face in fc de viteza la care te afli. Spre exempu, poti retrograda din treapta a V-a direct in treapta a II-a daca viteza iti permite. Cu cat treci prin mai multe trepte cu atat uzezi mai mult kitul de ambreiaj (logic).

| NoTurbinaNoGood a răspuns (pentru IzvorulDeIntelepciune):

Si tot nu vad completarea aia esentiala din partea ta, daca zici ca nu stim ce-i aia frana de motor.
Poate tu porti grija ambreajului, eu o port pe cea a cutiei. Poate n-ai condus harburi cum am condus eu, dar multe masini rulate nu iau treapta 1 din mers decat cu dublu ambreaj, iar daca incerci retrogradarea pe sarite, se misca mult mai greoi cutiile. Chiar m-a sfatuit un mecanic, pentru a proteja cutia, sa nu sar peste trepte de viteze. Chiar daca nu am de gand sa folosesc o treapta, cand calc ambreajul de exemplu de la 4, si vreau 2, s-o trec prin 3, cu ambreajul calcat. La masinile cu uzura, cum spuneam, se simt chestiile astea.
Si nu-s vorbe in vant, am experimentat multe, printre care si schimbatul fara ambreaj.
Daca tie cartea iti spune ca faci frana de motor de la 100km/h in treapta 5 la 2000rpm, calculeaza de curiozitate in cati km ajungi la 40km/h.
DCI-ul are frana de motor foarte slaba, cel putin alea de 65cp de pe Logan 1.

| IzvorulDeIntelepciune a răspuns (pentru NoTurbinaNoGood):

Am condus destule harburi. Orice masina intra in treapta I din mers si fara dublu ambreiaj, trebuie doar sa stii cum s-o bagi. Ai sa vezi ca nici nu trebuie sa faci vreun efort, aluneca singura maneta. Daca masina chiar nu mai accepta treapta I in mers inseamna ca cutia trebuia schimbata de mult si are si alte simptome grave, caz in care masina nu avea voie sa ia ITP-ul.

| NoTurbinaNoGood a răspuns (pentru IzvorulDeIntelepciune):

De cand se verifica sincronizarea treptelor la ITP? Au stand dyno? Tine de siguranta traficului? laughing

| IzvorulDeIntelepciune a răspuns (pentru NoTurbinaNoGood):

Daca masina nu mai intra in trepte da, tine de siguranta traficului iar la RAR nu ai cum sa iei ITP-ul. Daca vrei sa faci o frana de motor pe zapada asa cum iti place tie si masina nu intra in trepte risti sa te duci in rapa pe derdelus cu tot cu frana de serviciu. La RAR au tot ce vrei tu si in plus altele pe care nici nu ti le imaginezi.

| NoTurbinaNoGood a răspuns (pentru IzvorulDeIntelepciune):

Crezi ca n-am intrat niciodata intr-un RAR? laughing
Nu te ambala, n-au altceva decat aparatura necesara pentru ITP. Am dus la ei masina cu dimensiunile anvelopelor necorespunzatoare, taiate cu cutterul sa nu se poata citi. S-au uitat urat la mine, si au trecut mai departe.
Aparatele alea pe care "nu mi le imaginez" sunt la Bucuresti, pentru omologarea anumitor modificari, nici macar daca te duci sa faci ITP la RAR nu verifica asa ceva.
Mai trage o fisa.
P.S.: Stii camionetele Gazelle? Alea au niste cutii de viteze de noi, mai ceva decat Saviemurile ceausiste. Fara dublu ambreaj cam greu schimbi o treapta la aia... Si se vand in continuare NOI in Romania si nu numai...

| Bybanu explică (pentru NoTurbinaNoGood):

Colegii, gata! nu e timpul sa va certati pentru o intrebare!

| IzvorulDeIntelepciune a răspuns (pentru NoTurbinaNoGood):

Traiasca cutia de viteze stricata si oamenii care merg cu asa ceva, oameni gen asta :
http://www.google.ro/......tp?/imgres

Si ne mai intrebam de ce suntem la ani lumina de occident.

| NoTurbinaNoGood a răspuns (pentru IzvorulDeIntelepciune):

Eu n-am zis ca e bine/normal.
Ti-am demonstrat doar ca esti paralel, cutia de viteze n-are treaba cu ITP-ul, atat la statiile de coltu' strazii, cat si la RAR.
Despre siguranta traficului sunt de acord cu tine, o masina care nu intra in viteze e periculoasa. La minunatia de Octavia pe care am avut-o, timoneria avea probleme maricele. Am schimbat tampoanele de la motor, crezand ca de acolo e problema, dar nici vorba. La 100km/h am abordat o curba destul de dificila, venind cu treapta a 5-a. Planuiam sa schimb inferioara in curba, sa-i dau pedala pe gat, si sa ies din curba la fel de sportiv (suna a basm, dar cam asa se conduce pe aici, la munte). Dupa ce am apucat sa ma arunc sanatos pe viraj, si am inclinat masina, timoneria infecta marca VAG m-a blocat in treapta a 5-a, si am trecut curba balbaind, fara cuplul necesar, impins de gravitatie spre parapet.
Dar uzura/buna functionare a cutiei nu a fost niciodata considerata ca fiind importanta pentru siguranta traficului, ca urmare e defectiune ce ramane la aprecierea soferului.
Si cum o cutie de viteze noua e SF, iar una din dezmembrari are sanse reale sa fie la fel de muncita, multe masini circula cu cutii care nu mai iau treapta 1 din mers, si retrogradeaza mai greu.

| NoTurbinaNoGood a răspuns (pentru IzvorulDeIntelepciune):

Care-i morala?
Ti-am zis ca o sa ti se para basm, daca esti unul dintre acei soferi de naveta urbana.
Urca intr-o masina mai "de la tara", eventual de aia cu geamuri fumurii si antena de statie. Si o sa-ti aduci aminte de ce am povestit aici...
Traficul pe "europeana" e cu totul altfel fata de ce stiti voi, astia care va spargeti masinile in gropi si dati treapta 1 din mers ca sa fentati galbenul.

| IzvorulDeIntelepciune a răspuns (pentru NoTurbinaNoGood):

Am batut toata tara asta de zeci de ori si am condus si in strainatate. Nu stiu cum sa-ti zic altfel dar gandeste-te ca eu nu platesc combustibilul asa ca nu am nevoie de lectii de soferie. Faza cu retrogradatul in curbe am mai intalnit-o doar pe la curse. Cand asfaltul este uscat, 100 km/h e o viteza mai mult decat decenta pe curbe/serpentine, nu vad la ce ai nevoie de astfel de artificii de efect. Octavia e totusi o masina care sta pe sosea, nu erai la volanul unui Ford Tranzit plin cu paleti.

| NoTurbinaNoGood a răspuns (pentru IzvorulDeIntelepciune):

100km/h viteza decenta pe serpentina? :))
In ce joc ai strabatut tu tara, daca ti se pare ok? Eu oricum, si la viteze cu adevarat decente (pana in 80km/h), fac aceleasi "artificii" din acceleratie si volan, mai mult sau mai putin. Daca intri ca tataia pensionarul in curbe, crezand ca totul va fi bine, poate intr-o zi ai sa dai de-o caruta cu 10km/h la 20m de tine, sau intri pe o portiune pe unde s-a scurs apa pe drum si s-a format un mic patinoar (daca ai circulat prin toata tara sigur ai vazut si de astea), si ti-ai dori sa fi intrat in viraj mai "pe taiate", si cu o treapta mai in cuplu (daca conduci doar FWD), ca sa ai unde sa redresezi, sau de unde sa lasi, ca sa fie totul ok.
Si da, Octavia era ok pe viraje, de aia ma si dadeam asa cu ea. Doar curul balansa sus-jos, dar era controlabila.
P.S.: Stiu ca "stii", dar asa arata o serpentina, si cand intri in ea esti fix cat o buburuza, cu tot cu octavia, si daca vrei sa privesti "inainte" trebuie să cam intorci capul. Stiuuuu, ai mai vazut... Da voiam sa fie clara treaba. Cu 50m inainte e limitare la 40. Decent e pana in 60, daca e uscat.
http://1.bp.blogspot.com/......x0+(1).jpg
Sarbatori fericite!

| IzvorulDeIntelepciune a răspuns (pentru NoTurbinaNoGood):

Sa ne intelegem, sunt curbe periculoase pe care de abia le iei cu 40 la ora. Dar banuiam ca nu in alea ai intrat tu cu 100 km/h fiindca asta ar insemna ca fabulezi.