| Szica a întrebat:

Pe pagina principala www.edu.ro apare LEGEA EDUCAȚIEI NAȚIONALE nr. 1/2011 cu modificările și completările ulterioare.
ESTE O LEGE DEFINITIVA SAU PROPUNERE DE LEGE?
Aici se anunță: Admiterea la liceu sau la şcoală profesională se realizează după următoarea
procedură:
b) în cazul în care numărul de candidaţi este mai mare decât numărul locurilor
oferite de unitatea de învăţământ, admiterea se face luând în calcul în proporţie de
70% portofoliul educaţional al elevului, media de absolvire a învăţământului
obligatoriu, precum şi media la probele de la evaluarea naţională de la sfârşitul
clasei a IX-a şi în proporţie de 30% nota obţinută la proba de admitere stabilită de
unitatea de învăţământ.
(3) În cazul mediilor egale, diferenţierea se face pe baza portofoliului
educaţional al elevului.

De asemenea gimnaziul este pana în clasa a IX-a, când se da admiterea la liceu.

3 răspunsuri:
bursuc001
Userul Lunii
| bursuc001 a răspuns:

Bună!

Este o lege "definitivă" :)
Evident, se mai pot face diverse "modificări" la aceasta =))

Oricum, forma postată pe edu.ro NU este forma valabilă azi; este forma actualizată până la data de 2 septembrie 2013!
Forma actualizată până în luna Mai 2015 este cea de la linkul :
https://sites.google.com/......i-2015.pdf

http://slivrancea.blogspot.ro/......12011.html


Toate cele bune!

| bursuc001 a răspuns (pentru bursuc001):

După cum observi, apar următoarele MODIFICĂRI :

"Art. 74 -... (5)La finalul clasei a VIII-a, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educaţiei Naţionale, se realizează o evaluare naţională obligatorie a tuturor absolvenţilor. Rezultatele evaluării se exprimă printr-un punctaj, similar testelor internaţionale. Evaluarea se realizează prin următoarele probe:
a)o probă scrisă la limba şi literatura română;
b)o probă scrisă la limba maternă;
c)o probă scrisă transdisciplinară la matematică şi ştiinţe;
d)o probă scrisă la o limbă de circulaţie internaţională;
e)o probă practică de utilizare a calculatorului, susţinută în timpul anului;
f)o probă orală transdisciplinară de evaluare a competenţelor civice şi sociale, susţinută în timpul anului. (la data 30-dec-2013 Art. 74, alin. (5) din titlul II, capitolul V, sectiunea 2 modificat de Art. I, punctul 11. din Ordonanta urgenta 117/2013 )
...
Art. 75 - (1)Absolvenţii învăţământului gimnazial dobândesc diploma de absolvire, parte a portofoliului educaţional, şi foaia matricolă, parte a portofoliului educaţional.
...
(2)Continuarea studiilor din învăţământul gimnazial în învăţământul liceal sau în învăţământul profesional este asigurată pe baza unui proces de consiliere şi de orientare şcolară şi profesională. Numărul de locuri alocate clasei a IX-a din învăţământul liceal şi profesional este cel puţin egal cu cel al absolvenţilor clasei a VIII-a. (la data 30-dec-2013 Art. 75, alin. (2) din titlul II, capitolul V, sectiunea 2 modificat de Art. I, punctul 12. din Ordonanta urgenta 117/2013 )
Art. 76 -... procedură:
(2) Admiterea în învăţământul liceal sau în învăţământul profesional se realizează după următoarea procedură:
(la data 30-dec-2014 Art. 76, alin. (2) din titlul II, capitolul V, sectiunea 2 modificat de Art. I, punctul 10. din Ordonanta urgenta 94/2014 )
a)în cazul în care numărul de candidaţi nu depăşeşte numărul locurilor oferite de unitatea de învăţământ, admiterea se va realiza pe baza portofoliului educaţional al elevului;
...
b)În cazul în care numărul de candidaţi este mai mare decât numărul locurilor oferite de unitatea de învăţământ, admiterea se face luând în calcul în proporţie de 70% portofoliul educaţional al elevului, media de absolvire a învăţământului obligatoriu, precum şi media la probele de la evaluarea naţională de la sfârşitul clasei a VIII-a şi în proporţie de 30% nota obţinută la proba de admitere stabilită de unitatea de învăţământ. (la data 30-dec-2013 Art. 76, alin. (2), litera B. din titlul II, capitolul V, sectiunea 2 modificat de Art. I, punctul 13. din Ordonanta urgenta 117/2013 )
(3)În cazul mediilor egale, diferenţierea se face pe baza portofoliului educaţional al elevului.
...
(4)Metodologia-cadru de organizare şi desfăşurare a admiterii în clasa a IX-a este elaborată de Ministerul Educaţiei Naţionale şi este dată publicităţii, pentru fiecare generaţie, cel mai târziu la începutul clasei a VIII-a. Unităţile de învăţământ au obligaţia de a anunţa public disciplina sau disciplinele la care se susţine proba de admitere, programele, procedurile de organizare a acesteia, precum şi modul de utilizare a portofoliului educaţional, până, cel mai târziu, la începutul clasei a VIII-a. Proba suplimentară de admitere se va susţine la cel mult două discipline.
(la data 30-dec-2013 Art. 76, alin. (4) din titlul II, capitolul V, sectiunea 2 modificat de Art. I, punctul 14. din Ordonanta urgenta 117/2013 )

Art. 77
(1)Absolvenţii învăţământului liceal primesc diploma de absolvire şi foaia matricolă, parte a portofoliului educaţional, care atestă finalizarea studiilor liceale şi care conferă dreptul de acces, în condiţiile legii, în învăţământul postliceal, precum şi dreptul de susţinere a examenului de bacalaureat.
(2)Elevii care au promovat clasa a XII-a/a XIII-a vor susţine examenul naţional de bacalaureat.
(3)Absolvenţii învăţământului liceal care susţin şi promovează examenul naţional de bacalaureat dobândesc şi diplomă de bacalaureat, care le dă dreptul de acces în învăţământul superior, în condiţiile legii.
(4)Examenul naţional de bacalaureat constă în susţinerea următoarelor probe:
- proba A de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română;
- proba B de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă, pentru elevii care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităţilor naţionale;
- proba C de evaluare a competenţei lingvistice la două limbi de circulaţie internaţională studiate pe parcursul învăţământului liceal. Rezultatul evaluării se exprimă prin nivelul de competenţă corespunzător Cadrului european comun de referinţă pentru limbi. Elevii care promovează, pe parcursul învăţământului preuniversitar, examene cu recunoaştere internaţională pentru certificarea competenţelor lingvistice în limbi străine au dreptul la recunoaşterea şi echivalarea rezultatelor obţinute la aceste examene, la cerere şi conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului;
- proba D de evaluare a competenţelor digitale. Rezultatul evaluării se exprimă prin nivelul de competenţă, în raport cu standardele europene recunoscute în domeniu. Elevii care promovează, pe parcursul învăţământului preuniversitar, examene cu recunoaştere europeană pentru certificarea competenţelor digitale au dreptul la recunoaşterea şi la echivalarea rezultatelor obţinute la aceste examene, la cerere şi conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului;
- proba E scrisă de evaluare a competenţelor formate pe durata învăţământului liceal, după cum urmează:
a)probă scrisă la Limba şi literatura română - probă comună pentru elevii de la toate filierele, profilurile şi specializările;
b)probă scrisă la Limba şi literatura maternă - probă comună pentru elevii de la toate filierele, profilurile şi specializările, care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităţilor naţionale;
c)două probe scrise, diferenţiate după cum urmează:
1.pentru profilul real din filiera teoretică:
(i)matematică;
(ii)probă transdisciplinară din ştiinţe: fizică, chimie, biologie;
2.pentru profilul umanist din filiera teoretică:
(i)o limbă de circulaţie internaţională;
(ii)probă transdisciplinară din geografie, istorie, ştiinţe socioumane;
3.pentru filiera tehnologică:
(i)probă scrisă disciplinară specifică profilului;
(ii)probă transdisciplinară specifică domeniului de pregătire;
4.pentru filiera vocaţională:
(i)probă practică sau scrisă, după caz, specifică profilului ori specializării;
(ii)probă transdisciplinară specifică profilului sau specializării.
(5)Conţinuturile programelor de examen sunt stabilite de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului şi se dau publicităţii elevilor la începutul primei clase de liceu, în condiţiile legii. Calendarul, metodologia, precum şi modul de organizare şi desfăşurare a examenului de bacalaureat se stabilesc de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului şi se dau publicităţii, pentru fiecare generaţie, la începutul ultimei clase de liceu.
(la data 06-sep-2013 Art. 77, alin. (5) din titlul II, capitolul V, sectiunea 2 a se vedea referinte de aplicare din Ordinul 4923/2013 )
(6)Pentru anumite filiere, profiluri, specializări sau calificări, stabilite de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, absolvenţii învăţământului liceal pot susţine un examen de certificare a calificării, separat de examenul de bacalaureat. Conţinutul, calendarul şi modul de organizare ale examenului de certificare a calificării se stabilesc de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului şi se dau publicităţii, pentru fiecare generaţie, cel mai târziu la începutul ultimei clase de liceu.
(la data 18-sep-2014 Art. 77, alin. (6) din titlul II, capitolul V, sectiunea 2 a se vedea referinte de aplicare din Metodologie din 2014 )
(7)Absolvenţii învăţământului liceal care susţin şi promovează examenul de certificare a calificării primesc certificat de calificare corespunzător nivelului stabilit prin Cadrul naţional al calificărilor şi suplimentul descriptiv al certificatului în format Europass.
(8)Eliberarea certificatului de calificare nu este condiţionată de promovarea examenului de bacalaureat.
Art. 78
(1)Examenul naţional de bacalaureat se consideră promovat de către absolvenţii învăţământului secundar superior, liceal, care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a)au susţinut probele A, B, C şi D prevăzute la art. 77 alin. (4);
b)au susţinut probele scrise E prevăzute la art. 77 alin. (4) şi au obţinut cel puţin nota 5 la fiecare dintre acestea;
c)au obţinut media aritmetică, calculată cu două zecimale exacte, a notelor obţinute la probele scrise E prevăzute la art. 77 alin. (4) cel puţin egală cu 6.
(2)În urma promovării examenului naţional de bacalaureat, absolventului i se eliberează diploma de bacalaureat.
(3)Absolvenţilor de liceu care au susţinut evaluările A, B, C şi D prevăzute la art. 77 alin. (4) li se eliberează certificate care atestă nivelul de competenţă lingvistică, respectiv nivelul de competenţă digitală. Eliberarea acestor certificate nu este condiţionată de promovarea probelor scrise E prevăzute la art. 77 alin. (4).
(4)În cazul nepromovării examenului naţional de bacalaureat, pot fi recunoscute în sesiunile următoare, la cerere, rezultatele la evaluările A, B, C şi D susţinute conform prevederilor art. 77 alin. (4), respectiv rezultatele la probele scrise E prevăzute la art. 77 alin. (4) care au fost promovate cu cel puţin nota 5.
(5)În decursul unui an şcolar se organizează două sesiuni ale examenului naţional de bacalaureat.
(51)Prin excepţie de la prevederile alin. (5), în cazuri temeinic justificate, se poate organiza o sesiune de bacalaureat specială, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei naţionale.
(la data 30-iun-2014 Art. 78, alin. (5) din titlul II, capitolul V, sectiunea 2 completat de Art. I, punctul 9. din Ordonanta urgenta 49/2014 )
(6)Candidaţii proveniţi din învăţământul preuniversitar pot susţine examenul naţional de bacalaureat şi examenul de certificare a calificării, fără taxă, de cel mult două ori. Prezentările ulterioare la aceste examene sunt condiţionate de achitarea unor taxe stabilite de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.
(7)Evaluările A, B, C şi D prevăzute la art. 77 alin. (4) se organizează şi se desfăşoară la nivelul unităţii de învăţământ, în timpul anului şcolar, pe parcursul semestrului al II-lea, în faţa unei comisii prezidate de directorul unităţii de învăţământ şi numite prin decizie a inspectorului şcolar general, în condiţiile stabilite prin metodologie specifică.
(8)Probele scrise E la examenul naţional de bacalaureat, prevăzute la art. 77 alin. (4), se susţin după încheierea cursurilor, în faţa unei comisii stabilite de inspectoratul şcolar

...

TITLUL VII: Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 361 -... (3)Prin excepţie de la prevederile alin. (1):...
b)evaluarea naţională organizată la finalul clasei a VIII-a se va desfăşura în conformitate cu prevederile prezentei legi începând cu generaţia de elevi care începe clasa a V-a în anul şcolar 2015-2016;
(la data 30-dec-2013 Art. 361, alin. (3), litera B. din titlul VII modificat de Art. I, punctul 40. din Ordonanta urgenta 117/2013 )
...
c)examenul de bacalaureat se va desfăşura în conformitate cu prevederile prezentei legi începând cu generaţia de elevi care începe clasa a IX-a în anul şcolar 2015-2016;
(la data 30-dec-2013 Art. 361, alin. (3), litera C. din titlul VII modificat de Art. I, punctul 40. din Ordonanta urgenta 117/2013 )
...
d)admiterea la liceu se va desfăşura în conformitate cu prevederile prezentei legi începând cu generaţia de elevi care începe Clasa a V-a în anul şcolar 2015-2016.
(la data 30-dec-2013 Art. 361, alin. (3), litera D. din titlul VII modificat de Art. I, punctul 40. din Ordonanta urgenta 117/2013 ) " - SURSA = linkul anterior.

| Szica explică:

Examenul de capacitate nu mai e romana si matematica.
La finalul clasei a IX-a, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul
Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, se realizează o evaluare naţională obligatorie a tuturor elevilor. Rezultatele evaluării se exprimă printr-un punctaj, similar testelor internaţionale. Evaluarea se realizează prin următoarele probe:
a) o probă scrisă la limba şi literatura română;
b) o probă scrisă la limba maternă;
c) o probă scrisă transdisciplinară la matematică şi ştiinţe;
d) o probă scrisă la o limbă de circulaţie internaţională;
e) o probă practică de utilizare a calculatorului, susţinută în timpul anului;
f) o probă orală transdisciplinară de evaluare a competenţelor civice şi sociale, susţinută în timpul anului.