| Dandanache a întrebat:

Si totusi, cand s-a nascut Hristos? Matei scrie ca Iisus s-a nascut in timpul lui Irod (Matei 2:1), a carui domnie s-a incheiat in 4 i.e.n. Luca scrie ca s-a nascut „pe când Quirinius ocârmuia Siria" (Luca 2:1-7). Quirinius devine guvernator al Siriei in anul 6 e.n., ceea ce inseamna ca recensamantul ar fi trebuit sa aiba loc in anul 6 e.n. sau perioada imediat urmatoare.

Care dintre cei doi are dreptate (chiar daca vorbim de doua texte biblice, amandoi nu pot sa aiba dreptate) si cum a ajuns anul 1, anul ales conventional ca fiind al Nasterii lui Hristos, sa fie plasat in afara celor doua repere temporare biblice.

18 răspunsuri:
| Dandanache explică (pentru EmaS):

Nu ma ajuta, Ema, cand dau sa vad ce sustine Luca, linkul e stricat.

| EmaS a răspuns (pentru Dandanache):

Iti dau copy-paste.,, Este o întrebare interesantă să afli cînd a fost naşterea lui Isus. M-a interesat acest subiect pentru că cineva m-a întrebat următoarea întrebare: Cum a putut Irod să poruncească uciderea copiilor sub vîrsta de doi ani, inclusiv şi a lui Isus dacă el a murit în anul 4 î. Hr. În continuare veţi găsi răspunsul.

Stabilirea începutului erei noastre s-a făcut in secolul 6 d.C. de către Dionysius Exiguus, pe baza unui calcul aproximativ al datei naşterii lui Isus. În calculul calendaristic s-a strecurat însa o eroare de 7-8 ani. Isus s-a născut şi a activat în timpul împaraţilor romani Augustus (27 î.C.- 14 d.C.) şi Tiberius (14-37 d.C.). Pe baza evangheliilor nu se poate însă determina exact anul naşterii sale. Matei (2, 1) afirmă că Isus s-ar fi născut în timpul domniei regelui iudeu Irod cel Mare (perioada de domnie: 27-4 î.C.). Aceasta înseamna că Isus trebuie să se fi născut înainte de de anul 4 î.C., anul decesului regelui Herodes cel Mare.
În capitolul 2, 2 Matei aminteşte o stea cu o luminozitate neobişnuită, vizibilă în anul naşterii lui Isus pe cerul Palestinei (Steaua din Bethlehem). În acei ani, pe cerul Palestinei au fost observate numai 2 stele cu o mare luminozitate: cometa Halley (în anul 12 î.C.) şi conjunctia planetara dintre Saturn si Jupiter (conjunctia s-a vazut la latitudinea de 32° nord, latitudinea Bethlehem-ului, de trei ori in cursul anului 7 î.C.: la 25 mai, la 3 octombrie si la 4 decembrie).,, happy

| Dandanache explică (pentru EmaS):

Atat am putut sa citesc si eu, dar nu ai observat ca enuntul ramane in suspensie?

Luca susţine însă… citeste mai departe

Raspunsul nu apare. Vreau sa aflu care dintre cei doi, Luca si Matei, greseste.

| danay72 a răspuns:

Cea mai puternică dovadă de care dispunem cu privire la naşterea lui Isus se găseşte în Biblie. Relatarea inspirată spune că Ioan Botezătorul, vărul lui Isus, şi-a început cariera de profet în al cincisprezecelea an al împăratului roman Tiberius Caesar (Luca 3:1, 2). Istoria laică confirmă faptul că Tiberiu a fost proclamat împărat la 15 septembrie 14 e.n.; aşadar, cel de-al cincisprezecelea an de domnie al său avea să dureze din ultima parte a anului 28 e.n. până în ultima parte a anului 29 e.n. Ioan şi-a început ministerul în această perioadă, iar, conform dovezilor, Isus şi-a început ministerul şase luni mai târziu (Luca 1:24–31). Această dovadă, împreună cu altele, ar plasa începutul ministerului lui Isus în toamna anului 29 e.n. Biblia menţionează că Isus era „cam de treizeci de ani" când şi-a început ministerul (Luca 3:23). Dacă în toamna anului 29 e.n. era în vârstă de 30 de ani, el trebuie să se fi născut în toamna anului 2 î.e.n

| Dandanache explică (pentru danay72):

Si cu celelalte doua dovezi ce facem? Acum sunt trei date de nastere, toate sustinute de textul biblic.

| EmaS a răspuns (pentru Dandanache):

Nu cred ca conteaza atat de mult data in care S-a nascut Domnul. Dragul meu, chiar daca Domnul Isus s-ar fi nascut de o mie de ori si niciodata in inima ta, ar fi fost zadarnic. Oare vei lasa tu ca inima ta sa ia forma unei iesle in care sa se nasca Domnul Isus Hristos?!

| danay72 a răspuns (pentru Dandanache):

Biblia nu dezvăluie data exactă a naşterii lui Isus. Totuşi, ea spune că el s-a născut „în zilele împăratului Irod" (Matei 2:1). Mulţi biblişti sunt de părere că Irod a murit în anul 4 î.e.n. şi că Isus s-a născut înainte de această dată, probabil chiar în 5 sau 6 î.e.n. Ei îşi bazează concluziile referitoare la moartea lui Irod pe afirmaţiile istoricului evreu din secolul I Flavius Josephus.
Potrivit celor spuse de Iosefus, cu puţin timp înainte de moartea regelui Irod a avut loc o eclipsă de lună. Bibliştii îndreaptă atenţia asupra unei eclipse parţiale de lună care a avut loc la 11 martie anul 4 î.e.n., considerând-o o dovadă că Irod trebuie să fi murit în acel an. Totuşi, în anul 1 î.e.n. a avut loc o eclipsă totală de lună la 8 ianuarie şi o eclipsă parţială la 27 decembrie. Nimeni nu poate spune dacă Iosefus s-a referit la una dintre eclipsele din anul 1 î.e.n. sau la cea din anul 4 î.e.n. Prin urmare, nu putem folosi cuvintele lui Iosefus pentru a stabili cu exactitate anul morţii lui Irod. Chiar dacă am putea face acest lucru, în absenţa mai multor informatii tot nu am putea sa stabilim cand s-a nascut Isus.
Luca dă următoarea explicaţie: „În timpul acela [înainte de naşterea lui Isus] a ieşit o poruncă de la Cezar August: să se facă recensământ în toată lumea. Recensământul acesta s-a făcut întâia oară pe când Quirinius era guvernator în Siria. Toţi se duceau să se înscrie, fiecare în cetatea lui". — Luca 1:1; 2:1–3.
Criticii atacă cu vehemenţă acest pasaj, considerându-l o greşeală sau, chiar mai rău, o născocire. Ei susţin cu insistenţă că acel recensământ s-a efectuat în anul 6 sau 7 e.n. şi că Quirinius a domnit în această perioadă. Dacă aceştia au dreptate, atunci relatarea lui Luca este pusă sub semnul întrebării, pentru că dovezile indică faptul că Isus s-a născut în anul 2 î.e.n. Aceşti critici însă ignoră doi factori importanţi. Primul se referă la faptul că Luca recunoaşte că au existat mai multe ocazii când s-au efectuat recensăminte, deoarece, după cum se poate observa, el vorbeşte despre recensământul care „s-a făcut întâia oară". El ştia foarte bine că mai târziu s-a mai efectuat un recensământ (Faptele 5:37). Acest recensământ de mai târziu este cel despre care a vorbit Iosefus şi care a avut loc în anul 6 e.n. Al doilea factor, care se referă la faptul că Quirinius era pe atunci guvernator, nu ne determină să punem în legătură naşterea lui Isus cu acea dată târzie. De ce? Deoarece, după cât se pare, Quirinius a ocupat această funcţie de două ori. Mulţi erudiţi recunosc că prima perioadă în care Quirinius a ocupat funcţia de guvernator a inclus şi anul 2 î.e.n.


| besleaganicolaecosmin a răspuns:

Chiar daca amandoi evanghelistii au dreptate important e ca s-a nascut pentru noi!

| Dandanache explică (pentru besleaganicolaecosmin):

Ai vrut sa scrii probabil "chiar daca nu au amandoi dreptate". Altfel e un nonsens.

| besleaganicolaecosmin a răspuns (pentru Dandanache):

Tot aia e!, mai conteaza stam in drum de o saiba?

| Someonewhoappreciatelife a răspuns:

Salut. Aceste date care le-ai amintit nu trebuie privite ca adevăruri incontestabile. Ele se bazează într-o oarecare măsură pe presupuniri, nu pe dovezi clare.
"Matei scrie ca Iisus s-a nascut in timpul lui Irod (Matei 2:1), a carui domnie s-a incheiat in 4 i.e.n."
Dar ce stă la bază concluziei că Irod a murit în 4 î.e.n? Această concluzie a fost trasă pe baza afirmaţiilor istoricului evreu Flavius Josephus. Potrivit celor spuse de Iosefus, cu puţin timp înainte de moartea regelui Irod a avut loc o eclipsă de lună. Bibliştii îndreaptă atenţia asupra unei eclipse parţiale de lună care a avut loc la 11 martie anul 4 î.e.n., considerând-o o dovadă că Irod trebuie să fi murit în acel an. Totuşi, în anul 1 î.e.n. a avut loc o eclipsă totală de lună la 8 ianuarie şi o eclipsă parţială la 27 decembrie. Nimeni nu poate spune dacă Iosefus s-a referit la una dintre eclipsele din anul 1 î.e.n. sau la cea din anul 4 î.e.n.
Prin urmare, nu putem folosi cuvintele lui Iosefus pentru a stabili cu exactitate anul morţii lui Irod.

"Quirinius devine guvernator al Siriei in anul 6 e.n." Există însă şi dovezi că Quirinius a fost de două ori guvernator al Siriei, prima dată fiind î.e.n. În 1764 în Roma a fost descoperită o inscripţie cunoscută ca Lapis Tiburtinus. Chiar dacă nu dă nici un nume, mulţi critici sunt de acord că informaţiile pot fi aplicate doar la Quirinius. Printre altele se spune despre "el" că mergând în Siria, a devenit guvernator "pentru a doua oară". Iar în Noul Testament se vorbeşte despre două recensăminte. Unul poate fi cel în legătură cu Isus în prima perioadă de guvernare (î.e.n.) şi altul după 6 e.n. menţionat în Faptele 5:37.
Potrivit Bibliei (şi dacă vrei mai multe informaţii putem vorbi despre asta) Isus sa născut în jurul anului 2 î.e.n. Iar asta se armonizează cu cele amintite mai sus.

| Maomau a răspuns:

Se spune de catre astrologi ca pe 17 Noiembrie anul 7 i.e.n.

| ManStrong a răspuns:

Am intilnit multi crestini la viata mea care credeau ca in anul in care Isus s-a nascut s-a oprit timpul asa deodata si au zis cu totii; Acesta este anul unu.
Asa cred inca multi crestini pina in ziua de azi.Foarte putini stiu ca era crestina este calculata de calugarul Dionisie cel mic din Tomis Constanta dupa 500 de ani de la Isus.
Acest Dionisie a primit insarcinarae de la Papa de la Roma faca un calendar crestin, sa aiba Biserica pe ce sa se orienteze.Asa ca dupa multe calcule de cicluri de ani si reveniri a ajuns la concluzia ca biserica s ar afla prin anul 525.De acolo inainte Biserica a inceput sa foloseasca acest calendar, dar pina ce a intrat toata Europa in noile calcule a trecut aproximativ o mie de ani.In urma refacerii tuturor calculelor si rescrise in noul calendar sa constat eroarea de aprox 6-7 ani pierduti, cei de dinainte de moartea lui Irod plus inca 4 care au trecut de la moartea lui pina la anul unu.

| vrelian a răspuns:

Bv uite cum ai gasit ceva ce nu se leaga.asta arata ca biblia este o balaceala asa cum am mai spus.o balaceala in toata regula, unde fiecare a scris dupa ureche si cum a vrut nu cum a fost adevarat.asta inseamna ca puteau sceie orice lear fi trecut prin cap.au auzit si eu o poveste si au zis hai sa o astern pe hirtie.e bine si sitele asta ca uite asa cu cit mai multi cu atit se observa neconcordante in aceasta poveste numita biblia.si unde mai pui ca uni credinciosi spun biblia este cuvintul lui dzeu.adica sa inteleg ca dzeu bate cimpii face asa greseli mari? sigur se vor trezi sa o dea la intors cum ca tot astia noi am facut alt calendar ca tot noi sintem de vina.nici daca le arati cu dovezi tot nu or sa accepte.astia sint credinciosii daca asa sau nascut nu ai ce le face.fiecare cit poate duce vorba aia.

| Dandanache explică (pentru vrelian):

Nu, Quirinius este legat al Siriei din 6 e. n. Censul are loc in 6/7 e.n. Incercarile teologice de a sincroniza cele doua evanghelii si a demonstra ca amandoua sunt corecte nu se bazeaza pe documente, ci pe presupozitia ca documentele nu exlud posibilitatea ca Iisus sa se fi nascut dupa cum relateaza amandoi evanghelistii. Astfel, interpretatile sunt cele mai variate, Ca Quirinius ar fi fost guvernator si in timpul lui Irod si ca censul ar fi inceput in timpul lui Irod si s-a terminat, din motive nestiute, peste 10 ani.

| Varga_Fabian_1910 a răspuns:

Pai Hristos s-a nascut in timpul guvernarii lui Irod! Iar in Siria guvernna Quirinus care era guvernator in Siria inca dinainte sa se nasca Hristos pana in 6 din cate tin eu minte! Dreptate au amandoi caci Matei zice de Irod iar Luca de guvernatorul Siriei unde au mers sa se inscrie!

| Dandanache explică (pentru Varga_Fabian_1910):

Am incurcat raspunsurile. Raspunsul meu pentru tine l-am scris lui vrelian.