| sabin89 a întrebat:

Care este obârșia orașului Ierusalim? Profetul Ezechel dă de înțeles că hitiții și amoriții ar fi - cel puțin în parte - responsabili de fondarea acestui oraș - Ez. (16:3). Așa să fie oare?

16 răspunsuri:
| carevaescu a răspuns (pentru gabicoo):

Cateva adevăruri, multe chestii false. Pe scurt, propaganda.

| sabin89 explică (pentru gabicoo):

Interesant articolul. Hai că e interesantă istoria asta veche. Din articol se înțelege că orașul era acolo înainte de a veni evreii, iar cei care populau zona se numeau iebusiți. Și spune că orașul se numea atunci Iebus. Cam neclar aici. Cum de se numea Iebus, dacă pe vremea lui Avraam se numea Salem? Că așa zice, Melkizedek împăratul Salemului, nu al Iebusului. Un alt semn de întrebare apare, în articol, unde spune că acest Melkizedek este același cu Adoni Țedek, cu care s-a întâlnit Iosua. Păi de la Avraam la Iosua au trecut multe-multe generații. Cum de mai trăia acest împărat pe vremea lui Iosua? happy
Nu că ne-ar folosi la ceva toate astea, dar așa, de dragul istoriei.

| minrest a răspuns (pentru sabin89):

Ai niste genealogii in Biblie, din care unele atribuie vieti de multe sute de ani. Cum de traiau urmasii lui Noe (hint) atatea sute de ani? Eu cred ca e foarte simplu, genealogiile sunt fictive. Dar, comform acestor genealogii, o persoana a era inca in viata pe vremea lui Avraam. Asa ca poti sa iti dai seama cu usurinta cine era Melchisedek; e tocmai un om, care mai apare in Biblie, si a carui a carui varsta arata ca mai traia inca pe timpul lui Avraam, si avea cateva sute de ani; iar daca te uiti cine erau parintii lui, observi ca avea o genealogie foarte scurta, asa ca nu avea spita de neam. Era un om care nu putea sa devina un simplu particular, caci lucrurile la care a fost martor, ba chiar personaj principal, la un moment dat, faceau ca si alti oameni sa se stranga in jurul lui; acestia sunt supusii lui Melchisedek, titlu care se traduce cam asa, ''regele sfant'', caci ''melek'' insemna ''rege'', iar ''tzadik'' inseamna ''sfant'', in ebraica, iar asemanarea dintre ebraica si aramaica este foarte mare. Daca Biblia nu spune cum il chema pe acest om, care era numele lui pesonal, inseamna ca ne lasa sa deducem, si nu vreau sa iti stric placerea de a deduce. Amoritii, hititii si iebusitii sunt trei din cele sapte popoare canaanite. Sigur ca, in sute de ani, realitatile etnice se schimba. Un grup de amoriti si hititi pot sa se trezeasca ca, in cateva sute ani, au devenit un grup etnic distinct de amoriti si hititi, si se numesc iebusei, sau iebusiti. David cucereste centrul iebusitilor, numit si Iebus, actualul Ierusalim, si isi stabileste capitala acolo, dar nu ii poate alunga pe iebusiti. Joac-o pe asta! Daca a cucerit orasul, dupa ce au luptat impotriva lui chiar si schiopii, ar trebui sa poata sa le impuna iebusitilor sa se supuna, daca este rege. DACA. Dar poate ca David, care are sabii, spre deosebire de Saul, este altceva. Poate ca cineva ii poate spune lui David ca trebuie sa ii accepte pe iebusiti in oras. Stiu eu o entitate politica care era in masura sa ii impuna lui David o astfel de limitare, pe langa multe alte limitari.

| sabin89 explică (pentru minrest):

"nu vreau sa iti stric placerea de a deduce" - uite că nu am reușit să deduc!
Hai să-ți mai zic o chestie, că văd că te pricepi. Balaam nu numai că nu i-a blestemat pe israeliți, dar chiar i-a binecuvântat. Și totuși evreii l-au omorât. De ce? (Numeri 31:8)

| minrest a răspuns (pentru sabin89):

Dupa ce nu a reusit sa ii blesteme pe israeliti, Balaam i-a invatat pe canaaniti cum sa ii abata pe israeliti de la credinta in Dumnezeu: prin casatoria cu femei canaanite. Probabil Balaam se simtea dator fata de canaaniti (nu mai stiu sigur daca erau canaaniti, amoniti sau altceva) pentru ca primise daruri de la ei, dar nu facuse treaba, adica nu ii bletemase pe israeliti. Pacat de Balaam, oricum! Pacat de asa un om, care primea descoperiri de la Dumnezeu, si avea seriozitatea de a nu trece peste ce ii descoperea Domnul.

| anonim_4396 a răspuns (pentru minrest):

Ce zici de Deut. 20:16? Ar intra asta la genocid sau la crimă împotriva umanității? Putea fi Moise (sau Iosua) chemat la o Curte Internațională de Justiție (dacă ar fi existat una)?

| carevaescu a răspuns:

Se zice ca proto-canaanitii au înființat orasul acum 5 milenii, lucru care nu merge cu geopolitica actuala, pentru ca sunt strămoșii arabilor si a evreilor.
Numele in sine vine din radacina semita s-l-m, însemnând pace si numele unui zeu. Urusalim/rushusalim, adica orasul pacii sau al zeului salim. Evreii antici l-au numit kudus, nume care inca figureaza in limba arabă - qudus, ce înseamnă cel sfânt.

| sabin89 explică (pentru carevaescu):

Da, am citit în linkul de mai sus cum că orașul a purtat diferite nume - arabii l-au numit într-un fel, asirienii într-un fel ș.a.m.d. Ar fi interesant de știut dacă e ceva adevăr în ce a spus Ezechel, cu amoriții și hitiții. De fapt, cine erau acești amoriți; o să mă uit pe wiki. Eu știam de ammoniți, fiii lui Ammon, dar acum aud și de amoriți. Nu cred că sunt unii și aceiași.

| carevaescu a răspuns (pentru sabin89):

Așa, ca idee, sa te ajute cu tema: un singur popor/trib are mai multe nume. Spre exemplu pot numi un german si neamt si saxon. Aceste nume au mai multe cauze. Ideea este sa consideri ca atunci cand se spune într-un document ca pe vremea a traiau x, si in alt document ca pe vremea b traiau y, este posibil ca x si y sa fie acelasi popor.

| sabin89 explică (pentru carevaescu):

Asta așa e.

| sabin89 explică (pentru gabicoo):

Wikipedia încă nu are o pagină despre iebusiți și amoriți. Zice că s-o creez eu. Bună asta. happy S-aștepte până o creez.
Să văd poate în engleză e ceva.

| gabicoo a răspuns (pentru sabin89):

Eu am pus, la început, linkul greșit. Apoi imediat am corectat. Între timp a apărut linkul corect despre amoriti. Încearcă să-l accesezi că merge. A fost greșeala mea.

| sabin89 explică (pentru gabicoo):

Bun articolul! Dă destule detalii. Se pare că acest popor - amoriții - tot prin părțilr Siriei își aveau obârșia. Zic "tot" pentru că în ultimul timp am mai dat de regate de astea străvechi situate în zona de nord a actualei Siria. Nu știu ce era atât de atrăgător în zona aceea. Ugaritul a fost acolo, Mitanni, kingdom of Mari și poate încă altele. E o zonă unde se întâlneau Mesopotamia de nord cu nordul Siriei, cu sudul Armeniei și cu Anatolia de sud-est. Poate a fost o zonă fertilă, Eufratul fiind aproape și clima prielnică.
Știu că nu la mulți le place istoria, și mai ales cea antică, dar mie îmi place. Și mă bucur că mai găsesc parteneri de discuție. Mi-a mai atras atenția un nume de popor vechi "horriții", nu știu dacă în articolul ăsta sau în celălalt; am trecut fugitiv peste el. O să revin să văd cine au fost și ăștia.
Dar acum, discutăm despre Ierusalim, un oraș care a jucat - și se vede că încă și astăzi joacă - un rol destul de important în istoria lumii.

| minrest a răspuns (pentru sabin89):

Chiar o zona fertila si era, de asta se numeste Semiluna Fertila, si cuprinde Israel, Siria, Mesopotamia, Caldeea.

Întrebări similare