| Radandam a întrebat:

Hei! La subiectul 3 la romana pentru bac, daca ti se cere caracterizarea unui personaj si tu ai invatat eseul si scrii eseul pe care l-ai invatat, te punctează? Adica ma gandesc ca cei care suntem pe filo ar trebui sa invatam si caracterizarea unui personaj dar si eseul simplu la aceeasi chestie? Cine poate sa ma lamureasca? Multumesc!

10 răspunsuri:
sadrian46
| sadrian46 a răspuns:

Voi în ziua de azi, aveți un obicei nu prost, ci foarte prost. Citiți sau nu romanul, opera literară. Apoi dacă o citiți, o citiți ca papagalul. Apoi, ca să nu obosiți la minte, luați de pe Internet eseuri și comentarii referitoare la acel roman și le învâțați pe de rost. Judecată proprie, viziune proprie, pauză. De ce, fiindcă nimeni nu v-a învățat sau ajutat să faceți asta. Exemplu, ce minunată treabă a făcut Meșterul Manole că și-a zidit nevasta. sau Codin de Panait Istrate că și-a omărât prietenul în numele idealului de prietenie. Crime amândouă! Are curajul un elev să aibă vreo atitudine critică! Vezi să nu cumva! Tu să nu faci așa. Și caii se împușcă, nu-i așa, când nu mai sunt buni să tragă la căruță! Dacă vei învăța eseuri pe de rost vei deveni un papagal cu bac! Învață să gândești măcar un pic!

| FaraNume1245 a răspuns (pentru sadrian46):

"Apoi, ca să nu obosiți la minte, luați de pe Internet eseuri și comentarii referitoare la acel roman și le învâțați pe de rost. Judecată proprie, viziune proprie, pauză. De ce, fiindcă nimeni nu v-a învățat sau ajutat să faceți asta."
Problema e că profesorii vor să vadă esee papagalicește. Dacă folosești judecata proprie n-o să mai spui că ciupercile aparțin regnului vegetal, ci o să spui că sunt fungi, iar profesorii (care majoritar nu sunt foarte străluciți, să fim sinceri) o să se uite ca proștii la ce ai scris și n-o să-ți dea puncte, pentru că au de corectat prea multe lucrări și n-au timp și chef să se gândească la ce ai scris.

| sadrian46 a răspuns (pentru FaraNume1245):

Vă foarte mulțumesc de răspuns, cu fungii. Așa era și pe la școala fanariotă grecească te punea să înveți din Homer pe de rost. Așa am auzit că aceasta e maniera grecească de a te scoate școlit. Apoi erau angajați la cancelaria domnească și deserveau guvernul. Un fel de Vasili, Vasilici dăncile masculine.

| FaraNume1245 a răspuns (pentru sadrian46):

Normal că îi punem la cancelaria domnească, dom'le, doar sunt culți și educați. Uite ce frumos știu să recite din Homer, chiar mai frumos decât copiii de grădiniță.

Sincer, nu înțeleg de ce maniera asta de a "educa" oamenii s-a păstrat atât timp. Mă gândesc că e mai ușor pentru profesori?

| sadrian46 a răspuns (pentru FaraNume1245):

Și pentru elevi. Tatăl meu în timpul WW2 a făcut și dreptul la FF. Și la cursul de drept roman avea nevoie să învețe fraze multe pe de rost în latină. Greu. Ca să își facă viața mai ușoară le repeta cu ordonanța sa, care avea 4 clase. A venit la el în vizită alt coleg ofițer, și el student la drept care i s-a plâns că nu reușește să învețe dreptul roman, frazele acelea.
Tatăl meu ca să îi dea o lecție, și-a chemat ordonanța
- Ia spune măi Ioane!
Acesta a recitat frumos în latină, drept roman.
Strict autentic.
Ca la noi în parlament la disputa pe legile justiției.

| sadrian46 a răspuns (pentru sadrian46):

Fiindcă cineva a spus că acest răspuns al meu e haios, mi-am amintit altă anecdotă cu el. Era pe un acoperiș plat din București, cu bateria antiaeriană, să ne apere de americani ( Ca observație, rușii nu ne-au bombardat niciodată, doar ne-au eliberat, în felul lor, desigur, de câteva ori). Și fiind cald, vară, numai ei pe acoperiș, s-au dezbrăcar ca să ia vitamina D de la soare.
Și vine generalul în control și îi găsește așa. Și întreabă generalul pe soldatul de lângă el. unde e ofițerul vostru. Este indicat cu degetul tatăl meu. Generalul.
- Spune-i să-și pună gradele la chiloți, să vină să-mi dea raportul.
Asta mi-a amintit o poantă din revista Cațavencu.
- te-n ismene Năstase!
Nu Năstase 4 case și două podoabe, ci celălalt, generalul de carton sportiv, care a primit uniforma de general cu pantaloni cu vipușcă și sculă de rezervă din magazia armatei. Sau o fi vorba de
Țiriac n-are ismene,
Tiriac, mămucă!
Și-are mama două gheme,
Și i-a face lui izmene,
Chiriac, mămucă!
Dar dacă am greșit cumva, izmenite!
Că așa e limba rusă, când te scuzi, te izmenești!

| Catrice a răspuns:

Scrii exact ce se cere, adica caracterizarea personajului, nu comentariul romanului/nuvelei/basmului etc. Ce e asa greu?!

anonim_4396
| anonim_4396 a răspuns:

Si la caracterizare trebuie sa prezinti opera inainte sa scrii despre personaj, deci vei lua cateva puncte pentru introducere, dar vei pierde tot la redactare.

| brokxy a răspuns:

Eu exact asta am facut la simulare la bac! Nu am stiut caracterizare personaj si am scris doar eseu mi-au dat 6! Nu m-as risca poate vine unu mai al dracului iti da 5 sau 4

| Andra9pk a răspuns:

Măi,la bac la romana ai 3 eseuri la sub3: caracterizarea personajului/relatia dintre 2 personaje/apartenenta operei la gen/specie.
Daca ai caracterizare, nu te apuci sa scrii despre opera respectiva. Scrii trasaturile personajului, dai exemple din text, vb despre ce reiese din actiunile lui..etc. nu v-a dat schema?