| sabin89 a întrebat:

Vă invit puțin în lumea derivatelor. Derivate obișnuite, nu de-alea parțiale. Sper să nu confunde cineva cu temă. Nu, nu e temă. E o simplă discuție - puțin științifică, aș zice eu; deci în acord cu profilul acestei categorii -, deci o simplă discuție, care va avea, bineînțeles, la urmă și o întrebare.
Oricine știe ce e aia o derivată - mă refer la cei care au terminat liceul sau sunt încă elevi de liceu.
Interpretată geometric, derivata este tangenta trigonometrică a unui unghi. Simplu. Care unghi? Păi, imaginați-vă graficul unei funcții. Este o curbă, evident. Acum, într-un punct al acestei curbe ducem dreapta tangentă la curbă. Această dreaptă face un unghi cu orizontala. Ei, tocmai acesta e unghiul despre care e vorba. Tangenta trigonometrică a acestui unghi este derivata funcției în acel punct. Nu-i mare filosofie.
De exemplu, funcția x^2 se reprezintă grafic ca o parabolă. Derivata ei este 2x. Ce înseamnă asta? Păi, să considerăm un punct al acestei curbe care are x = 3. Derivata în acest punct este 6, pentru că 2*3 = 6. Deci, tangenta trigonometrică a unghiului pe care dreapta tangentă la curbă în acel punct îl face cu orizontala este 6. [Derivata lui sinx este cosx, ca să mai dau un exemplu.]
Nu mă îndoiesc că majoritatea știți toate astea. Le-am scris și eu pentru cei care le-au uitat.
Și acum întrebarea. Există un profil (o curbă) care este mult întâlnit în practica industrială: profilul dintelui de la angrenajele cu roți dințate. Funcția care redă acest profil se numește evolventă. Întrebarea e: îi corespunde și acestei funcții o derivată? Nu trebuie neapărat să-mi spuneți care este acea derivată, ca să nu vină cineva să spună că îmi trebuie pentru vreo temă. Aș vrea doar să știu dacă această funcție are sau nu derivată.

7 răspunsuri:
| Inferno a răspuns: