| Dreamer a întrebat:

Plecand de la faptul ca Universul este imens si astfel la fel si sansele de a exista viata extraterestra, credeti ca principalul motiv pentru care nu o descoperim este distanta? ...sau noi nu intelegem destul de bine viata? Am descoperit ca viata poate exista in conditii extreme, precum presiune imensa sau temperaturi foarte ridicate - conditii pe care le consideram initial nefavorabile, imposibile. Credeti ca folosim tehnologii gresite pentru a cauta viata extraterestra si asta este si motivul pentru care nu o gasim? Plecand de la ideea vietii mecanice pe care ne-a transpus-o Michael Bay in Transformers credeti ca la fel de bine poate exista viata si in gazul de pe Jupiter, in furtunile de pe Venus sau in ploile de metan de pe Titan?

PS: Si daca nu este posibil... de ce?! - avand in vedere ca inca nu cunoastem foarte bine viata si conditiile la care se adapteaza.

Binenteles ca inteligenta NU presupune neaparat electricitate. happy
Exista inteligenta la delfini, dar nu au construit o civilizatie tehnologica datorita conditiilor de mediu in care au evoluat.
Pe alte planete poate exista inteligenta superioara si fara electricitate, orice civilizatie ai carei membri pot comunica prin feromoni sau telepatic de exemplu, va fi clar superioara lui homo sapiens sapiens, pentru ca nu tehnologia iti da inteligenta.
De altfel, daca tinem cont ca orice cautare, datorita distantelor imense, "merge" spre trecut, orice civilizatie se va afla, va fi in mod clar net superioara umanitatii.
Omul "modern" populeaza Terra de aproximativ 25-35.000 ani.
Daca maine se descopera o civilizatie (folosesc civilizatie pentru ca presupune inteligenta) aflata la o suta de mii de ani-lumina distanta de Terra, calculeaza tu CAT de avansata e fata de umanitate, presupunand ca nu se autodistrug... big grin

| sublime89 a răspuns:

In cazul planetelor din alte sisteme solare este clar ca distanta ne opreste deocamdata din a descoperi viata acolo, daca este. E adevarat ca viata poate exista in conditii extreme aici pe Terra, si precis ar putea la fel si pe alte planete, daca ar aparea si acolo. Asta e problema, ca nu stim exact in ce conditii apare pentru ca nu cunoastem prea bine ce conditii erau pe pamant la inceput. Dar, probabil ca primele forme de viata au fost un fel de extremofile asemanatoare cu cele pe care le observam in prezent. Asta nu inseamna ca viata poate aparea si rezista in orice conditii pe orice planeta. Chiar daca pentru viata de acum conditiile de atunci de pe pamant ar fi extrem de vitrege, asta nu inseamna ca acele conditii se intalnesc foarte des pe alte planete. Deci acolo, mai ales in lipsa apei lichide, ar fi foarte greu, daca nu imposibil, ca viata sa apara. N-am explorat inca suficient planetele si satelitii din sistemul nostru solar. Pe Marte sunt cele mai mari sanse sa descoperim viata sau macar fosile vechi de miliarde de ani. Ar mai fi Europa, unde exista un ocean de apa lichida sub stratul de gheata, deci ar fi si acolo sanse mari pentru viata, cel putin teoretic. Pe Jupiter, Venus sau Titan eu nu cred ca este viata, mai ales asa cum o cunoastem noi. Pe toate 3 sunt conditii aproape imposibile pentru viata. Ar mai fi satelitul lui Saturn, Enceladus, care are apa lichida si gheizere chiar. Deci exista o sursa de caldura si acolo. Cam asta ar fi in sistemul solar. Ar fi bine totusi sa nu ne facem sperante prea mari. Un alt Pamant nu poate exista decat in alt sistem solar.

Am mai raspuns o data, aici:

In completare, creditez ecuatia de la Green Bank, care dincolo de formula, stipuleaza citita mai adanc ca viata este "economica", facuta sa apara in conditii minime ale existentei. Ca sa ma leg de exemplul tau, "viata" pe o planeta ca Jupiter ar fi total nerentabila din punctul de vedere al naturii, datorita conditiilor extreme. Altfel spus, daca trebuie sa se cheltuiasca o energie enorma pentru a fiinta intr-un mediu extrem ca cel dat de planetele gigant, atunci natura alege sa nu dezvolte viata. De aceea "Ne" din ecuatia lui Drake este numarul mediu de planete care pot sa sustina aparitia si mai apoi, existenta vietii.
Un candidat mai potrivit decat Titan sau Venus din exemplul tau ar putea sa fie luna Europa. :)
Din pacate insa, ea este la celalalt "pol", prea mica, pentru a putea dezvolta si sustine asa-numita viata "tehnologica" pe care o avem noi pe pamant.

| Dreamer explică (pentru Darkmagic):

,,Un candidat mai potrivit decat Titan sau Venus, din exemplul tau ar putea sa fie luna Europa. happy'' - la cat de groasa este gheata aia mai avem de asteptat pana sa aflam big grin

PS: Am citit si raspunsul pe care i l-ai dat lui DavidC si iti dau din nou dreptate. Cam la fel gandesc si eu doar ca tu o spui mult mai stiintific big grin

| Dreamer explică (pentru Darkmagic):

Dar SETI, crezi ca folosesc tehnologia potrivita pentru a cauta viata? Adica tiparul pe care ei il cauta este unul pe care il putem numi universal valabil?

Programul SETI cauta un anumit TIP de viata, unul asemanator cu al nostru, cautarile lor se desfasoara in domeniul radio si electromagnetic.
Daca viata pe o planeta nu este inteligenta, ori are UN ALT TIPAR de inteligenta, atunci SETI e orb.
Mai plastic spus, SETI cauta civilizatii care au depasit epoca radioului. happy

| Dreamer explică (pentru Darkmagic):

La asta voiam sa ajung - consideri ca viata inteligenta presupune intr-un mod obligatoriu electricitate si unde radio/electromagnetice?
Poate ei nu au descoperit niciodata radioul si sunt totusi mult mai avansati decat noi. Eu nu vreau sa le contest munca miilor de oameni care au lucrat si lucreaza acolo, dar rezultatele cam intarzie sa apara.

PS: poate ar trebuie sa schimbe tiparul de cautare.

| Darkmagic a răspuns (pentru Dreamer):

Binenteles ca inteligenta NU presupune neaparat electricitate. happy
Omul "modern" populeaza Terra de aproximativ 25-35.000 ani.

E posibil sa existe.Parerea mea e ca nu-i vedem. Adica cred ca au o stategie de a se camufla, ascunde, o tehnologie mult mai mare ca a noastra. Deci parerea mea e ca ei se pot face invizibili.

Eu una cred ca este imposibil sa nu mai fie viata, dat fiind ca Universul (si cine stie ce mai este si dincolo de univers) este atat de vast si bogat. Oamenii de stiinta spun ca in univers sunt mai multe stele decat firele de nisip de pe pamant. Unele stele cu planete, altele fara. Au estimat ca daca ar fi o singura planeta cu viata dintr-un miliard de planete, atunci tot ar fi cel putin sase miliarde de planete cu viata.

| cosmin01max a răspuns:

Eu cred ca exista extraterestri dar nu stim unde sa ii cautam, mai bine decat sa cautam in spatiu ar trebui sa cautam in trecutul nostru.
De exemplu cum de stiau mayasii atatea sau chiar egiptenii.Noi detinem raspunsul dar nu stim asta!