Cuplu motor inseamna ''forta'' iar puterea inseamna ''accileratie''. Puterea este acea forta pe care o poti aplica pe o anumita distanta.
Salut! Absolut! Cuplul face totul.Asta tine de motor si de turatia la care el poate sa dea cuplul respectiv.De exemplu, exista un model de Mercedes(l-au plezentat si pe top gear-SL65 cred), pregatit de Brabus, care are 730 de cai si 1 100 Nm(cuplu limitat electronic) si cel mai puternic tir din lume, un Scania parca, are aceiasi 730 de cai insa 3 500 de Nm.Asta tine deci de piese, de cutie si de alte o gramada de chestii atat mecanice cat si electrice.
Cuplul nu conteaza mai mult decat puterea. Cel mai mult conteaza puterea (caii) si turatia. De exemplu masinile de Formula 1 au aproximativ 300 Nm, dar o putere de peste 700 de cai la o turatie de 17000 rpm -valori aproximative.
Cutia de viteze, puterea si turatia fac tot.
Un tir daca nu ar avea cutia de viteze cu atatea trepte de reducere, nu ar putea porni de pe loc nici cu 1000000 de cai si de Nm.
Cuplul motor poate fi atat multiplicat, precum si demultiplicat de catre cutia de viteze. Puterea se modifica doar in functie de turatie.
De exemplu, la un autoturism cu 130 de cai si 250 Nm este foarte usor sa pornesti in viteza 1 si chiar in viteza 2, dar este imposibil sa pornesti in viteza 6.
Pentru ca in viteza 1 raportul de transmitere al cutiei de viteze este de aproximativ 3:1, adica daca ai 250 Nm se inmultesc cu 3 si la roti ai ~750 Nm, dar in viteza 6 raportul de transmitere este 0. 7 - 0. 8 :1, deci cuplul la roti este foarte mic.
Aici conteaza puterea motorului, pentru ca cuplul in a 6a este mic, iar ca sa mergi cu viteza mare in a 6a iti trebuie cai multi si un motor care sa suporte turatii mari.
Desigur, daca folosesti masina pentru tractat, te intereseaza doar cuplul. De aceea unele masini de teren au 2 cutii de viteze, sau mai bine spus au un reductor cu mai multe trepte, desi viteza care o pot obtine cand se foloseste reductorul este mica, cuplul la roti este imens.
Aurel100009 întreabă: