| Issa0909 a întrebat:

Buna! Ma gandesc sa incep o mica afacere cu bijuterii handmade (cercei, bratari etc.) Ce tip de firma ar trebui sa imi deschid ca sa fie totul legal sa mi platesc taxele etc? Mentionez ca nu cred ca as face mai mult de 3000 lei net in primii ani deoarece vreau sa le vand ieftine pentru a avea vanzari. Sau pot oare doar sa nu fiu firma si sa fac asa si doar sa imi declar veniturile cumva?(vreau sa stiu daca in cazul in care ar merge asa mai nevoie totusi de casa de marcat). Ma poate ajuta cineva sa-mi explice care ar fi procedura exact de a declara veniturile din hobby? Sau care ar fi cel mai potrivit tip de firma in cazul meu? Vreau doar sa fie totul legal inainte sa incep. Multumesc!

Răspuns Câştigător
| adryang78 a răspuns:

Îți poți vinde produsele ca persoană fizică folosind borderou de achiziție, care este atât instrument de facturare cât și de plată. Așa procedează, de exemplu, o persoană particulară care vinde din ograda proprie grâu către o întreprindere de panificație. Găsești carnete cu astfel de formulare pe la librării și/sau papetării. Deci, astea ar fi vânzările.
Cumpărările, achizițiile tale de materiale și materii prime iarăși ar trebui contorizate, deci, da, ai nevoie de facturi, chitanțe, bonuri de casă, orice poate dovedi că ai cheltuit suma respectivă.
Acum, despre declarația unică.
Luăm ca exemplu anul 2024. Până la 25 mai ai obligația să depui declarația. Acolo ESTIMEZI realizările anului în curs, deci 2024. Adică: încasări minus cheltuieli egal profit brut. La acest profit se aplică un impozit de 10% (îl calculează automat formularul).
În anul 2025, tot până la 25 mai, vei depune o nouă declarație. Formularul are două rubrici, pentru anul în curs și pentru anul precedent. Deci în 2025 vei declara venitul estimativ pentru anul 2025 și venitul REAL pentru 2024, adică exact cât ai realizat. Diferențele dintre ceea ce ai estimat și ceea ce ai realizat efectiv se regularizează an de an.
Cu asta te pot ajuta eu, ținem legătura în privat, dacă vrei.
Îți doresc succes!

7 răspunsuri:
| Violleta2022 a răspuns:

Poti sa iti faci un PFA (persoana fizica autorizata) fiindca nu ai nevoie de o firma ca SRL, la acest tip de munca.
Bineinteles ca trebuie sa-ti declari veniturile, la sfarsit de an, asa cum face tot omul.
Ai grija sa pastrezi toate chitantele cu care cumperi materialele din care confectionezi, ca se face o mica contabilitate intre cat ai cheltuit si cat ai castigi.

| dullcat a răspuns:

Buna.Iti poti deschide o intreprindere individuala (II) sau pentru persoane fizice autorizate (PFA), vinzi bijuteriile si depui declaratia unica pe venit o data pe an, la anaf.

https://www.solo.ro/blog/despre-declaratia-unica

https://www.antreprenor.eu/infiintare-ii-intreprindere-individuala/

https://www.solo.ro/blog/ghid-infiintare-pfa

| Hyperion7 a răspuns:

Pai depinde și de vârsta ta.
Daca ai 18 ani poti sa devii PFA sau persoana fizica autorizata, iar în ceea ce privește declararea veniturilor o vei face prin completarea declarației 212 de pe site-ul ANAF-ului, însă procedurile pentru a deveni PFA...mmm,nu știu exact ce sa zic.

| adryang78 a răspuns:

Nu trebuie neapărat să deschizi firmă.
Declari veniturile printr-o declarație unică. Se descarcă de pe site-ul ANAF, se completează și se depune prin Spațiul Privat Virtual până pe 25 mai, în fiecare an. Trebuie doar să-ți faci cont pe SPV (spațiul privat virtual).

| Issa0909 explică (pentru adryang78):

Multumesc de raspuns! Stiti cumva daca e nevoie sa dau bon? Asa ma gandesc..ca sa stie exact Anaf-ul de cat am vandut.dar de exemplu doamnele de la piata de ce nu dau bon? La ele cum stie exact Anaf-ul de cat au vandut? Si in legatura cu declaratia..se depune in fiecare an estimand veniturile viitoare sau se depune scriind veniturile deja realizate? Ca nu stiu ce tot am citit peste tot incat m-am ametit si nu mai stiu care e varianta corecta
A si inca o problema, am citit ca trebuie sa pastrez chitantele de la fiecare comanda de materiale pentru confectionarea bijuteriilor insa. daca dai comanda de pe AliExpress..nu primesti nicio chitanta cand vine comanda..nu am ce face in legatura cu asta, nu? ..trebuie sa imi comand de undeva de unde primesc si chitanta de la materiale

| Issa0909 explică (pentru adryang78):

Multumesc mult! In sfarsit am inteles cum sta treaba!

| adryang78 a răspuns (pentru Issa0909):

Îți poți vinde produsele ca persoană fizică folosind borderou de achiziție, care este atât instrument de facturare cât și de plată. Așa procedează, de exemplu, o persoană particulară care vinde din ograda proprie grâu către o întreprindere de panificație. Găsești carnete cu astfel de formulare pe la librării și/sau papetării. Deci, astea ar fi vânzările.
Cumpărările, achizițiile tale de materiale și materii prime iarăși ar trebui contorizate, deci, da, ai nevoie de facturi, chitanțe, bonuri de casă, orice poate dovedi că ai cheltuit suma respectivă.
Acum, despre declarația unică.
Luăm ca exemplu anul 2024. Până la 25 mai ai obligația să depui declarația. Acolo ESTIMEZI realizările anului în curs, deci 2024. Adică: încasări minus cheltuieli egal profit brut. La acest profit se aplică un impozit de 10% (îl calculează automat formularul).
În anul 2025, tot până la 25 mai, vei depune o nouă declarație. Formularul are două rubrici, pentru anul în curs și pentru anul precedent. Deci în 2025 vei declara venitul estimativ pentru anul 2025 și venitul REAL pentru 2024, adică exact cât ai realizat. Diferențele dintre ceea ce ai estimat și ceea ce ai realizat efectiv se regularizează an de an.
Cu asta te pot ajuta eu, ținem legătura în privat, dacă vrei.
Îți doresc succes!

| DWAtri a răspuns:

Bună! Este de înțeles că dorești să îți deschizi o afacere cu bijuterii handmade și să te asiguri că totul este legal. Iată câteva aspecte pe care ar trebui să le iei în considerare:

1. Înființarea unei PFA (Persoană Fizică Autorizată): Aceasta este una dintre cele mai uzuale forme de înregistrare pentru un mic antreprenor. Îți oferă un statut legal și posibilitatea de a-ți deduce cheltuielile legate de afacerea ta. Te poți înscrie ca PFA la Oficiul Registrului Comerțului din județul tău.

2. Înregistrarea fiscală: Odată ce ai înființat PFA, va trebui să te înregistrezi în sistemul fiscal. Veți primi un cod de identificare fiscală pe care îl vei folosi pentru a-ți declara veniturile și a plăti taxele corespunzătoare. Poți face acest lucru la Administrația Finanțelor Publice din zona ta.

3. Casa de marcat: Dacă intenționezi să vinzi direct către clienți fizici, este posibil să fii obligată să utilizezi o casă de marcat înregistrați în Registru la ANAF. Casierii trebuie să emită bonuri fiscale pentru fiecare tranzacție. Consultă legislația fiscală locală pentru a vedea dacă această cerință se aplică și ție.

4. Declararea veniturilor: Ca PFA, vei fi responsabilă de declararea veniturilor și plata impozitelor aferente. Va trebui să ți ții evidența veniturilor și să depui declarații fiscale periodice. Ar fi bine să consulți un contabil sau un consultant fiscal pentru a primi sfaturi detaliate despre cum să faci asta în conformitate cu legislația fiscală locală.

5. Asigură-te de respectarea celorlalte reglementări: Verifică dacă există alte reglementări specifice în domeniul bijuteriilor handmade, cum ar fi certificarea calității și siguranța produselor. Asigură-te că îndeplinești toate cerințele înainte de a începe comercializarea.

Pentru a obține informații exacte și actualizate, recomandăm întotdeauna să consulți un specialist în domeniul fiscal sau un contabil, care poate oferi sfaturi personalizate pentru situația ta specifică. Mult succes cu afacerea ta!