| UniverseQuasar a întrebat:

Consider că în cadrul şcolilor din România se practică un proces de îndoctrinare infantilă. Elevilor le sunt prezentate "adevăruri incontestabile", şi nu ipoteze filozofice pe care să le dezbată obiectiv. Cred că religia nu este o disciplină care îşi are locul in şcoală, aşa cum nici Poker-ul nu este un joc care se practică in biserică. În şcoală trebuie să se predea ştiinţă şi doar atât! Singura formă subiectivă de cunoaştere predată în şcoli este filozofia, cu precizarea că cele predate în acest cadru să rămână la statutul de "ipoteze".
Sunt de acord ca religia să se predea la şcoală dar într-o altă forma:
1. Existenţa diversităţii credinţelor: Să li se prezinte elevilor toate divinitaţile în care oamenii cred la ora actuală şi numai dintr-o perspectivă nepărtinitoare şi obiectivă.
2. Accentul să fie pus pe Istoria Religiilor.
Să se prezinte Evolutia Religiilor, precum şi beneficiul pe care aceasta a avut-o asupra evoluţiei speciei noastre.
3. Biblia poate fi studiată ca text ficţional, ceea ce şi este de fapt. Se poate accentua impactul acestei cărţi asupra literaturii universale. ( figuri de stil, imagini artistice, parabole)

Însă în niciun caz, nu sunt de acord cu predarea religiei în forma actuală din România! ( prin asumarea cunoaşterii adevărului absolut fără dovezi )
Va rog să argumentaţi de ce / de ce nu sunteţi de acord cu afirmaţiile postate mai sus.

26 răspunsuri:
| JeSa a răspuns:

De acord. Daca imi explici si mie, te rog frumos, la punctul 1) : de ce sunt mai multe divinitati, in loc de una? - sau poate nici una?
Bine, adevarul absolut nu ne apartine..., suntem limitati.

| Hombre a răspuns:

UniverseQuasar, fara religie in scoala, eventual "Istoria religiilor" si asta optional. Cine e credincios are unde merge pentru ca sunt mai multe biserici decat scoli in Romania, ajunge cu medievalismul acesta, ajunge cu Funerii, draci, laci, si tot felul de căcati. In loc de religie sa se bage o limba straina.

| Hombre a răspuns:

Ema iar spui prostii, religia nu formeaza caractere ci indoctrinează, societatea, scoala si familia formează caractere, repere, si alte... manele.

| Hombre a răspuns:

Ruxandra 1961, ce naiba mamii, nici atâta lucru nu stii!? Fernando de la Maglavit, să moară mama laughing

| Hombre a răspuns:

Vlacebo, marea căcănarie este că de mic il "tâmpeste" cu religia, mai bine lasa-l dracu' să se tampesca singur dacă vrea din moment ce avem mai multe biserici decat scoli, macar cand se mareste si gandeste altfel nu mai dă vina pe scoala, societate si alte alea. Mult mai elegand si economic este sa-si deschida mintea si singur prin studiu decat să-l îndopi ca pe vită de mic cu lucruri impuse ca fiind adevarate pe cand ele in afara scolii sunt in contradictie in lumea matura, stiintifică si religioasă. Macar scoala trebuie sa fie impartiala si să-i fie liber arbitru in alegere spre o directie s-au alta pentru ca oricum in afara ei influientele sunt puternice.

| Hombre a răspuns:

Ema tu si cand te caci, esti in profunda rugaciune. Religia ii slabeste caracterul individual, il face o vită dependenta. Mai slabeste-ma cu idioteniile tale stereotipe ca nu sunt un pusti gaozar.

| EmaS a răspuns:

Eu cred ca educatia religioasa are un rol important in formarea caracterului unui copil.Ea nu numai ca te invata care sunt adevaratele valori,ci combate pornirile rele, si ii invata cum sa se comporte corect si sa caute binele. Daca de micuti invata deprinderile bune, ele raman pentru intreaga viata.
Sunt perfect de acord cu tine.Este important ca ei sa cunoasca istoria religiilor ca atunci cand vor creste sa poata alege ceea ce cred ei ca este mai bine.

| EmaS a răspuns:

Hombre
Trebuie sa te contrazic. Cele mai bune caractere sunt formate prin educatie moral-crestina, pe care o primesc copiii inca din primii ani de viata.Ele se inradacineaza adanc si raman cu niste principii de viata pe care nu le incalca cu usurinta.Eu personal cred (si stiu ce vorbesc, am destule exemple)ca educatia religioasa are un rol foarte important in formarea caracterului.

ardnaxur1961
| ardnaxur1961 a răspuns:

La faza cu religia sunt 100% de acord. In Constitutie nu scrie nimic despre faptul ca Romania ar fi un stat ortodox. Nici mie nu mi se pare normal sa profiti de naivitatea copiilor pentru a le baga in cap tot felul de basme cu morala inspaimantatoare.
La faza cu filosofia, am oarecari retineri. Sincer, nu prea ma vad filosofand la copiii de clasa a III-a (ca, de-aici incep eu sa predau franceza). Abia cand ajung intr-a VIII-a reusesti sa discuti cu ei unele chestii mai... abstracte, ca sa zic asa. Si asta, numai in conditiile in care gasesti 2-3 elevi care stiu ca o carte nu este neaparat dama de pica si care nu sunt convinsi ca Beethoven e numele unui caine dragut. Restul traiesc dupa "filosofia" din smiorcaielile lui Guta sau ale lui Fernando de-nu-stiu-unde.

| NoChanceForUs a răspuns:

Bine.

| NoChanceForUs a răspuns:

Interesant e faptul că la fizică și chimie și biologie înveți istoria universului și a planetei d.p.d.v. științific, iar la religie ești învățat cum Dumnezeu a făcut tot și aia e.laughing

| MMihai a răspuns:

Citește și : „ Istoria credințelor și ideilor religioase" carte în trei volume de Mircea Eliade și "Filozofia esoterica a Indiei " Autor: CHATTERJI C. J. (Format: 13 x 20 cm numar de pagini: 144)

| chelstone a răspuns:

Eu consider ca la scoala copiilor trebuie sa li se deschida minte, sa cunoasca noi orizonturi, nu sa li se faca educatie crestina si sa inceapa ora prin rugaciuni si sa vorbim inainte de paste si de craciun despre aceste sarbatori, iar copiilor sa li se puna note doar pe baza acestor cunostinte, fara sa faca ore speciale si despre sabat sau sa li se spuna sa mearga macar odata in viata la zidul pangerii. Sunt si popi care predau religie si sa vezi la aia cum ii indruma pe elevi sa mearga la biserici, dar de moscheii si mai stiu eu ce alte temple nu vorbesc.
Consider ca orele de religie din scoala reprezinta o bravada adusa termenului de religie si celorlalte religii, si practic orei in sine, in care daca azi iti preda popa, maine nu vine imamul sa-ti vorbeasca de zeul lui.

| Hăgiul a răspuns:

Ma intrebase profesoara unde ma spovedisem si la ce preot, iar eu i-am zis ca la popa Mihai. In cele din urma, ea nu a apreciat actul in sine, ci m-a amenintat ca daca ii mai zic popa iau 4.
Nu conteaza cum este predata religia atata timp cat profesorul este incuiat. Degeaba se preda stiinta, atata timp cat ei nu fac decat sa o memoreze robotic, fara sa caute si sa descopere altceva. Degeaba vorbim de stiinta, cand aceasta se rezuma doar la partea teoretica si cand vorbim de teorie, ne referim tot la memorare si la repetarea excesiva a ceea ce unii au descoperit acum sute de ani.
Schimbarea nu trebuie sa vina decat de la profesor in cazul in care doreste ca toata turma sa se dezvolte armonios. Si chiar daca nu e profesorul bun, tot vor exista 1-2 copii macar intr-o scoala care vor excela pe forte proprii.

| bebetho a răspuns:

Sunt de acord cu tine.

Problema e că, la mine în clasă cel puţin, colegilor nu le pasă de religie (nu te gândii că de altă materie le-ar păsa prea mult), dar toţi pretind că-s ortodocşi autentici laughing.Şi părinţii au o parte din vină pentru că şi ei la rândul lor au fost îndoctrinaţi de părinţii lor şi de sistemul infect şi tot aşa.
În momentul ăsta ora de religie nu ar trebui să fie obligatorie.

Păcat că astea-s doar vorbe.



| AlexC a răspuns:

Da, ai dreptate si problema este ca astor elevi le place. Colegii mei sunt niste dobitoci, eu nu sunt mai presus, dar lor le place. Dupa ei si tot liceul din care fac parte singura materie convenabila lor e "dictarea".Nu vor sa-si foloseasca creierul ala! Au un cap asa de mare, desi ca treaba lor sa fie facuta, ar fi avut nevoie doar de coloana vertebrala.
Cred ca profesorii si parintii sunt de vina. I-au trecut de mila si ii mai si lauda, facandu-i siguri pe sine.
La liceu am avut doi profesori de religie. Unul era preot iar celalalt nu.Amandoi au fost de treaba si-si faceau lectiile dupa modelul tau. Cam 40% din ore vorbeam despre alte religii, 20% despre opiniile mele (mai filozofam si noi), iar restul despre religia crestin-ortodoxa si despre cum au aparut sarbatoriile false.

| Filip23 a răspuns:

Cred ca indoctrinarea elevilor in scoli este o falsa problema, pe care o ridici din cauza dezacordului tau fata de ortodoxism. Am cunoscut destui elevi si, crede-ma ca nu am dat de vreun indoctrinat. Daca vrei sa spui ca unii copii sunt credinciosi (cum inca mai e cazul cu cei din satele Bucovinei, Albei, Maramuresului, si inca destui si de prin orase) asta vine din familie, pentru ca sunt dusi de mici la biserica de catre parinti.

La a doua propunere a ta cu istoria religiilor sunt de acord. Insa ca sa studieze zeitatile din Malibu, Antile, Surinam sau Madagascar ar fi pierdere de timp.

Cred ca adevarata problema a scolii este cum ii pregateste pentru viata, atat din punct de vedere profesional cat si al atitudinii fata de membrii unei colectivitati, al corectitudinii, al formarii unei opinii fata de bine si rau, fata de respect sau batjocora, fata de utilitate sau risipa. Si chiar al unei "culturi" despre propria sanatate (cati elevi de liceu stiu despre tulpinile cancerigene de Papiloma, despre consecintele alcoolui asupra sistemului digestiv sau nervos ).

| gigel68 a răspuns:

Intr-un fel ai dreptate, religia, in forma actuala, nu isi are rostul. in unele scoli elevi de alte religii/confesiuni sunt abligati sa asiste la ore de religie, o religie care ii invata altceva decat au fost invatati. ai dreptate, mai putin intr-o privinta "... Elevilor le sunt prezentate "adevăruri incontestabile"..." de cand au aparut manuale de istorie alternativa, geografie alternativa, orice adevar incontestabil din primul manual, cred ca, poate fi contestat de cel de-al doilea. happy

| express11 a răspuns:

Daca vrei istoria religiilor, si evolutia religiilor du-te la teologie, iar diversitatea religiilor...suntem crestini ortodocsi.

| Abandoned3 a răspuns:

Da, zici bine. Dar, la 3) aș avea o oarecare reținere. Să fie studiată, dar să nu fie în programa de examen(evaluare națională, bacalaureat). Eu n-aș vrea să învăț așa ceva pentru că aș fi oarecum obligat. Bine, eu am scăpat de liceu...dar oricum Psalmii lui Arghezi sau Iona de Marin Sorescu sunt deja învățate cu silă de elevi pentru bac sau le ocolesc pur și simplu. Și, cred că biblia ar putea constitui o materie separată, că doar nu s-ar învăța pe la orele de literatura română(sau universală pentru cine face). Ar trebui să fie o materie opțională, care să fie aleasă prin vot de elevi. În felul ăsta ar ajunge și mai ocolită, pentru că mulți n-ar alege așa ceva. Toți preferă ore suplimentare de informatică, sport și alte jucării...lucru cât se poate de comun. Vorba vine, că de studiat studiază cine vrea, cine poate, cine e interesat.

| T13 a răspuns:

Ai dreptate 100%!
1.In loc de religie s-ar putea studia ceva normal, de viitor.De exemplu stiinte,astronomie sau informatica(care,in scoala generala,si nu numai, est numita si:,, ora in care ne jucam 1 ora,vorbim pe mass,ne uitam la videouri,virusam calculatoarele din laborator, iar ca rasplata pentru toate, prostul de profesor ne da 10 la toata clasa si noi nu facem nimic)!
2.Religiile sunt create de oameni, iar OAMENII SI-AU CREAT ZEI DUPA CHIPUL ASEMANAREA LOR, NU INVERS! O carte cu muuuuuuulte exemple in acest sens:Mantuirea de dupa Cumplita Ratacire.
3. Oamenii din vremea creearii religilor erau salbatici,barbari, lenesi, etc.Aceste caracteristici se regasesc si la zeii biblici,daca ne apucam sa puricam Biblia si nu ne luam dupa ce zice preotul ca zice Biblia.Un mic exempul din sutele pe care le veti gasi in Biblie:in Biblie se repeta(de muuuuulte ori)urmatoarea idee,,noi stam cu p**a in sus toata ziua, nu muncim si spunem: Dumnezeu, DA-NE!(in aceste cuvinte se rezuma si unele rugaciuni!)``.
4.Asta vrem sa ii invatam pe copii inca din cele mai mici clase? Sa nu invete si sa spuna incontinuu,, Dumnezeu, DA-MI nota mare!``?

anonim_4396
| anonim_4396 a răspuns:

Logica buna, deci... sunt de acord!

anonim_4396
| anonim_4396 a răspuns:

Orele de religie trebuie sa fie optionale. Trebuie tinut cont de faptul ca nu toti sint credinciosi. Nu-i poti impune unui ateu sa faca ore de religie, la fel cum nu aduni multimile de pe strada sa umpli bisericile, doar pentru ca asa vrei tu. Si nici nu impui musulmanilor sau budistilor sa studieze religia crestina, doar pentru ca tu esti crestin.
Religia trebuie sa fie optionala. Cei care cred in ceva, cred din suflet. De asemeni, celor care nu cred in Divinitate, nu trebuie sa li se bage pe git credinta. Nu faci decit sa le maresti aversiunea fata de religie, in nici un caz nu-i apropii de ea.
Cit priveste, ce spune Ema, ca de mici trebuie sa le arati ce e bine si ce e rau, asta oricum se face acasa. Nu e musai sa faca ore de religie la scoala pentru asa ceva. Este o motivatie puerila pentru impunerea orelor de religie.

anonim_4396
| anonim_4396 a răspuns:

Guta, Salam, Caltabos, Fernando, cine pacatele Emei sint astia?

anonim_4396
| anonim_4396 a răspuns:

Pai cand o sa fii ministrul cultelor sa hotarasti impreuna cu ministrul invatamantului, sa se predea asa cum ai spus.

| Șâret a răspuns:

Sunt de acord, deoarece elevilor pur și simplu nu li se mai permite să creadă în ceea ce vor, să-și formeze o opinie, ci li se predau așa-zise adevăruri incontestabile, nu sub forma unor teorii sau ipoteze, așa cum sunt de fapt. Exprimarea liberă nu mai există, practic, în școli pentru că nu le este oferită posibilitatea de a-și forma o opinie, cu argumente adunate din mai multe părți, ci pur și simplu elevilor li se spune: "asta e, în asta trebuie să crezi"
De exemplu, teoria evoluției ar trebui predată ca o teorie, așa cum este.Dar în școli nu se întâmplă acest lucru. Evoluția este luată drept un adevăr, copiii neputând să cerceteze dacă e așa sau nu.
Sunt de acord și în privința religiei care nu are ce căuta în școală, pentru că e o credință lăuntrică, și nu o materie.
La punctul 1 m-am gândit de multe ori și ar fi benefică înlocuirea materiei de astăzi cu acesta.