Care sunt secretele unei prezentari de succes?

Care sunt secretele unei prezentari de succes?

Ideea de a vorbi in fata unui public mare sau a unui auditoriu important iti da frisoane pe sira spinarii? Fii fara grija, nu esti singura persoana care trece prin asta. Chiar daca arta vorbirii in public se invata in ani buni si presupune antrenament, exista cateva trucuri care te vor ajuta sa capeti incredere in tine si sa fii un orator mai bun:


Cunoaste-ti publicul! 

Cele mai multe dintre prezentarile ratate au in comun faptul ca vorbitorul nu stia exact cui se adreseaza.Cu cat intelegi mai bine cine sunt oamenii care te asculta, cu atat vei putea sa te adaptezi mai bine la interesele lor, la limbajul pe care l-ar agrea si intelege, la slabiciunile si preferintele lor.De pilda, daca ai de tinut o prezentare cu scop informativ pe tema igienei la o gradinita, va trebui sa ai un ton, un limbaj si un set de exemple pentru cand vorbesti cu angajatii, si o alta abordare cand le vei explica aceleasi lucruri copiilor.

Ideea e sa tii cont de varsta, sexul, nivelul de educatie si interesele celor cu care interactionezi si, daca e cazul, de relatia pe care o ai cu ei.

Daca te adresezi unui public mare, pe care nu prea il cunosti, poti incepe prezentarea cu o intrebare retorica de tipul “Care dintre voi a avut de-a face cu...?” sau “ cati dintre noi nu s-au confruntat cu problema....”, “de cate ori nu ati simtit ca...?”. Astfel, vei capta atentia, vei interactiona cu cei care te asculta si ii vei repera si cateva indicii despre oamenii carora le vorbesti.

 

Nu invata pe dinafara ce ai de spus

Altfel, risti sa realizezi un superb recital care nu intereseaza pe nimeni sau, mai rau, daca uiti un aspect important, risti sa te blochezi cand iti dai seama de asta. In plus, un discurs memorat scolareste este adesea lipsit de interactiune cu publicul si lipsit de originalitate.

Ce e intr-adevar util sa memorezi: introducerea (fraza de deschidere) , partea de incheiere si ideile principale.

Totusi, nu improviza decat daca esti un talent innascut in a face asta. Fa-ti o strategie a prezentarii dinainte si impune-ti o serie de obiective.

 

Nu citi de pe foaie sau din laptop

Daca citesti de pe o foaie, nu vei avea contact vizual cu publicul si le vei pierde atentia. Iar cei care se vor forta sa mai fie atenti vor fi dezamagiti si le vei da impresia ca altcineva ti-a scris foaia respectiva. Nici macar o dictie impecabila nu te va scuti de asta.

Daca te insoteste un laptop cu o prezentare PowerPoint, nu te uita in laptop sau inspre panza pe care e proiectat ce apare pe laptop, fiindca si cei carora le vorbesti vor face acelasi lucru, iar faptul ca vei vorbi  ii va deranja de la citit. In orice caz, denota lipsa de profesionalism si chiar lasa impresia ca nu stii ce e in prezentarea respectiva sau ce ai de spus.

In schimb, e ok sa te insotesti de schema a prezentarii, pe care sa o ai in fata in caz ca deviezi de la subiect. Daca ai multe cifre, numere sau statistici de prezentat, e bine sa le incluzi in acel PowerPoint sub forma de grafice pe care sa le explici oral.



Fa un intro de impact

E important sa atragi atentia imediat ce-ti vine randul sa vorbesti. Dupa cum ziceam mai sus, poti incepe printr-o intrebare, sau poti folosi un citat, o poanta (scurta, adecvata si neaparat extrem de amuzanta!), statistici dramatice sau chiar un fond muzical.

Atentie mare, intro-ul tau trebuie sa fie potrivit pentru tipul de prezentare si adecvat fata de auditoriu. Nu vei spune bancuri intr-un mediu academic, la fel cum nu vei incepe cu cifre alarmante cand vorbesti copiilor sau persoanelor care nu le-ar intelege.

Oricat de captivanta ar fi strategia ta de introducere, fa-o scurta si la obiect. Altfel, vei obtine efectul contrar.

In introducere e bine sa incluzi si motivul pentru care vorbesti – care difera de la o situatie la alta. Daca pari tu insuti perfect convins ca ce spui merita auzit, ii vei molipsi si pe ceilalti.

 

Marcheaza partile esentiale si intareste ce vrei sa se retina

Poti face asta folosind formule verbale(”ideea e ca”, “putem conchide ca”, “in concluzie..”, “deci....”, “iata ...” etc), utilizand intonatia inteligent, facand pauze, gesticuland samd.

Nu vorbi incontinuu. Daca faci pauze scurte dupa fiecare idee importanta informatia va fi mai usor de digerat si retinut si, in aceeasi masura, va spori impactul a ceea ce urmeaza sa spui. De asemenea, o pauza poate capta atentia cuiva care nu prea te mai asculta.

 

Interactioneaza cu publicul

Intrebarile sunt bune, la fel micile exerciti, ghicitori, eventual sondarea dupa idei etc. Asta va spori implicarea din partea celor din public si, in plus, te va mai detensiona pe tine.

Referitor la interactiune, Confucius spunea: “Spune-mi si voi uita, arata-mi si poate imi voi aminti, implica-ma si voi intelege! “.

 

Rupe ritmul din cand in cand

Daca ai un flipchart, exemplifica desenand apoi, cand nu se asteapta nimeni rupe foaia si mototoleste-o. Sau, in timp ce termini o idee, indreapta-ti privirea catre cineva (care nu e neaparat atent) si incheie cu “nu-i asa, X?”Astfel, vei da o nota de dinamism prezentarii si publicul va fi captivat.

 

Foloseste exemple

Oamenii retin mult mai usor cand le dai exemple relevante.Acestea pot fi de orice natura, chiar daca dintr-un domeniu care aparent n-are legatura cu prezentarea sa. Ideea e sa subliniezi relevanta, chiar daca tu vorbesti despre hermeneutica si dai ca exemplu ceva ce ai auzit la bunica ta.

Structureaza inteligent. In genere, oamenii retin calupuri de cate trei idei, tipologii de cate trei, 3 argumente, samd.

 

E important cum iti inchei prezentarea

In general, oamenii retin cel mai bine ultima parte auzita asa ca orice concluzie trebuie evidentiata. De asemenea, daca scopul prezentarii este sa convingi publicul sa faca ceva, incheie subliniind de ce e important ca ei sa faca acel ceva. 

Repetitia e mama invataturii, asa ca e o idee buna sa reiei, la final, punctele cheie ale prezentarii (dar fereste-te de a deveni redundant).

 

Tine minte tot timpul care sunt cele trei obiective majore ale orcarei prezentari: sa transmiti o informatie, sa faci publicul sa empatizeze si sa convingi. O schema a acestor obiective a fost simplificata sub forma unui acronim: KFD = Know Feel Do. Adica, in urma prezentarii tale, cei carora le-ai vorbit trebuie sa fi inteles si retinut informatia de baza, sa rezoneze cu tine si sa faca ce ti-ai propus sa ii convingi sa faca.

In antichitate, un discurs reusit avea trei dimensiuni: Logos (adica ceea ce spui), Pathos (adica emotia pe care o transmiti) si Ethos (adica ce credibilitate ai ca vorbitor). Surprinzator, lucrurile nu s-au schimbat prea mult pana in ziua de azi :) .


Alte ponturi:
  • Inainte de prezentare, cauta clipuri cu vorbitori de succes si incearca sa reperezi ce anume ti-a placut si cum te-au convins. Cu siguranta se va “lipi” si la tine!
  • Cand iti pregatesti prezentarea, concepe-o de la coada la cap. Asa vei fi mult mai focusat pe scop, pe destinatie, pe ce vrei sa obtii.
  • Daca prezinti date si cifre, fa-ti “temele” dinainte si asigura-te de acuratetea informatiilor din prezentare. De asemenea, e bine sa retii sursa – nu stii niciodata cand poti fi intrebat “da` de unde stii tu?” sau “pe ce te bazezi cand spui asta?”.
  • Daca vorbesti pe o scena, nu te plimba dintr-o parte intr-alta si nici nu te “legana” in fata si-n spate, fiindca distragi atentia de la ce ai de spus si risti sa lasi impresia de...tulburari mentale;
  • Priveste oamenii pe rand, in ochi, dar calm, nu ca si cand ai face razie;
  • Nu gesticula decat daca e nevoie;
  • Nu-ti incrucisa bratele – e un gest de “aparare” si de negare, cu impact negativ;
  • Nu-ti tine mainile la spate, lasa-le libere;
  • Atentie la volumul vocii – nu vorbi mai tare decat e nevoie
  • Atentie la “aaa”-uri; daca apar, camufleaza-le cu o tuse fortata sau drege-ti vocea;
  • Controleaza-ti ticurile; chiar daca nu-ti iese din prima, cu putin exercitiu vei reusi;
  • Nu mesteca guma in timp ce vorbesti; nu numai ca arata urat, ci iti da si un aer de neseriozitate;
  • Inainte sa te prezinti in fata publicului, fa o verificare de urgenta: slitul, sireturile, parul, nodul de la cravata etc. Util ar fi sa verifici si logistica: laptop, microfon (daca e cazul), proiector, etc
  • Daca in calea ta e un obiect care iti distrage atentia, nu te preface ca-l ignori, fiindca se va vedea ca te perturba; inlatura-l natural.
  • Daca ai emotii coplesitoare, zambeste din tot sufletul si ai sa vezi ca dispar ca prin farmec.
  • Prezinta cu placere; oamenii urasc predicile, dar iubesc povestile.
  • Fii concis! Nimanui nu-i place sa caste in timp ce trebuie sa asiste o ora la o prezentare.
Succes! 
7 răspunsuri:
constantaproca
| constantaproca a răspuns:

Foarte utile sfaturile tale.Am fost reprezentanta unei firme de produse cosmetice cu multi ani in urma, am facut prezentari la greu, stiu cat trebuie sa muncesti pentra a capta atentia celor din jur.

gbrltdr
| gbrltdr a răspuns:

Am fost reperezentanta la Amway...si trebuia sa stiu cam totul despre firma si produse. Imi facusem un conspect...destul de scurt...in care urmaream acestea...produsele erau destul de multe, dar subliniam calitatile... dar cel mai mult ii captam cand faceam demonstratii...folosind produsele imi era usor sa spun totul despre ele...inclusiv produsele de infrumusetare si igiena... A fost o experienta extraordinara, chiar daca n-am castigat mult...am castigat insa prieteni si mi-am dezvoltat simtul raspunderii si arta conversatiei ...de multe ori eram nevoita sa vorbesc in engleza, ceea ce mi-a imbogatit cunostintele acestei limbi, pe care o stiam din liceu. Un alt punct forte era felul in care ma imbracam...reperezentand un brand...cautam sa arat ca o femeie de afaceri...ca doar asta si insemna ceea ce faceam...eram atenta sa nu exagerez si bunul simt imi dicta aceasta...
Intotdeauna n-am exagerat cu prezentarea, incercand sa nu plictisesc, ci doar sa starnesc curiozitatea...ma miscam si vorbeam ca unor prieteni si nu ca o femeie de afaceri rece si obligata sa peterec o ora ca cineva care sa-mi cumpere produsele...succesul fost neasteptat...

nony
| nony a răspuns:

Toate sfaturile de mai sus sunt folositoare.
Naturaletea si spontaneitatea te scapa din orice ¨prezentare¨ happy

| SweetCandy a răspuns:

Multumim!
foarte interesant si numai bun de pus in practicahappy

| alina_1192 a răspuns:

Test

anonim_4396
| anonim_4396 a răspuns:

Mersi Raluca. Imi plac informatiile tale big grin

anonim_4396
| anonim_4396 a răspuns:

Excelente `tip`uri pentru succesul oricarei prezentati.
Multumesc, m-am mai pus si eu la zi cu unele informatii.
Extrem de folositoare.