Cum se scrie un CV?

Cum se scrie un CV?
In ultima vreme gasirea unui job a devenit o provocare tot mai dificila, mai ales pentru tinerii proaspat plecati din bancile facultatii.Atuul cel mai important, care te diferentiaza de ceilalti candidati pentru un post, consta in ce stii si ce aptitudini si competente ai, insa pentru a ajunge in etapa in care chiar sa-i poti arata angajatorului de ce esti in stare ai nevoie de un “ambalaj” atragator cu o eticheta pe care sa fie listate punctele tale forte – adica de un CV facut ca la carte.
 
Iata cateva sfaturi referitoare la redactarea profi a unui Curriculum Vitae, sfaturi pe care le adresam in primul rand celor care nu au mare experienta in arta angajarii.
 
1.Un CV bun trebuie sa indeplineasca in primul rand niste criterii de bun simt:
 
  • sa fie usor de citit: fraze scurte, scrise corect; text structurat clar, astfel incat sa fie lizibil (sa includa paragrafe, numerotare sau bulleturi);
  • sa aiba un aspect decent - E de la sine inteles ca un CV care nu e tehnoredactat are toate sansele sa ajunga in cosul de gunoi. Atunci cand il scrii, foloseste fonturi clasice (Arial, Times New Roman, Trebuchet, Calibri etc), in dimensiuni de bun simt (10 – 12 sau ceva mai mari pentru titlu sau subtitluri) si in culori neutre si serioase (negru, gri, bleu-marin poate cu accente de visiniu, verde inchis). Evita sublinierea, bolduirea sau folosirea de italic in exces. Altfel, CV-ul tau va arata ca un anunt amator si de prost gust.
  • sa fie concis – nimeni nu e interesat de povestea vietii tale! Ce-l intereseaza pe angajator e sa vada ce stii sa faci si ce-ai mai facut, eventual si pasiunile tale. Daca te prezinti cu un cv de 4 pagini, risti sa nu ti-l citeasca nimeni si sa dea impresia ca bati campii si infloresti inafara subiectului.
  • sa fie clar: trebuie sa ai in vedere faptul ca rolul principal al CV-ului este de a informa. Asadar, feresete-te de figuri de stil si exprimari ambigue si nu uita sa mentionezi date si cifre cand e cazul.
  • sa fie corect – dupa cumm scriam si mai sus, e esential sa nu ai greseli de scriere sau de exprimare. Nimeni nu vrea sa angajeze un agramat sau un om care nu in stare sa se exprime. Chiar daca nu ai astfel de probleme, scaparile de redactare din CV pot lasa aceasta prima impresie, asa ca mai bine il citesti de 3 ori inainte sa-l imprimi sau sa-l trimiti.

 

 
2. Ce trebuie sa contina un CV
 
Informatiile care trebuie precizate sunt, in mare, aceleasi de la un CV la altul, adesea scrise in aceeasi ordine:
  • Date personale si de contact: prenume si nume, data nasterii, starea civila, adresa de fizica, adresa de e-mail, numar de telefon (mobil de preferinta)
  • Studii: o lista a scolilor absolvite, in ordine inversa (de exemplu: Masterat in....., Facultatea de...., Liceul x, gimnaziul y). Fiecare nivel de educatie trebuie insotit de anul absolvirii, care se precizeaza la inceput. Pentru o mai buna reperare, e bine sa mentionezi si orasul in care ai studiat, dar si sa scrii numele oficial al institutiei de invatamant (de pilda, daca ai facut liceul la un colegiu national, forma corecta e “Colegiul National X YZ , Galati”). Daca ai obtinut calificari, mentioneaza-le. De pilda “ Iulie 2009 – Facultatea de XYZ, din cadrul Universitatii ....., Bucuresti; licentiat in ........”
  • Programe speciale de formare: traininguri, workshopuri & ateliere etc – orice curs absolvit (inafara sistemului de invatamant) trebuie trecut pe CV, daca este relevant pentru jobul la care aplici, desigur.
  • Experienta profesionala: locurile de munca pe care le-ai avut pana in prezent, scrise tot in ordine invers-cronologica (cel mai recent - primul). Nu uita sa mentionezi durata angajarii (de ex: octombrie 2006 – mai 2009). Este foarte important sa scrii corect numele organizatiei pentru care ai lucrat, la fel si numele functiei pe care ai detinut-o. De asemenea, adauga si o mica descriere a activitatilor si responsabilitatilor pe care le-ai avut in cadrul acelui job. O idee buna e sa mulezi aceste detalii pe specificul functiei pe care o “vanezi”. De exemplu, daca aplici pentru un job care implica responsabilitate asupra altor oameni sau solicita aptitudini de bun organizator, ar fi avantajos sa mentionezi atributii de la fostul loc de munca in cadrul carora sa-t fi “ascutit” aceste aptitudini.
  • Voluntariat: daca ai lucrat ca voluntar pentru vreun ONG sau asociatie non-profit, mentioneaza aceste detalii doar daca au relevanta la jobul pentru care aplici. Arata ca esti un om responsabil, cu principii, care nu urmareste neaparat castigul financiar si munceste cu pasiune.
  • Limbi straine: listeaza limbile straine pe care le vorbesti/ scrii, incepand cu cea la care te descurci cel mai bine. E important sa scrii nivelul (avansat, mediu, incepator), iar, daca ai si diplome/ certificate care sa ateste cunostintele tale, e perfect.
  • Abilitati de folosire a calculatorului si / sau a altor instrumente: mentioneaza software-urile pe care le stapanesti, dar nu scrie de lucruri pe care le stie toata lumea, cum ar fi faptul ca stii sa navighezi pe internet.
  •  Permis de conducere? Da sau Nu (poti scrie si categoria, daca e cazul).
  • Premii& burse? Articole publicate? Daca ai asa ceva, mentioneaza si in CV, cu conditia sa fie relevant la job. Daca acestea sunt relevante doar pentru dezvoltarea ta ca individ, trece-le la “pasiuni”
  • Orice alte aptitudini sau cunostinte relevante, care nu reies din educatia ta sau din experienta de munca listate mai sus.
  • Pasiuni – nu exagera la capitolul asta si nu scrie nimic neadevarat. Un om care stie sa-si valorifice timpul liber e un om organizat si, cel mai probabil, un om fara frustrari sau depresii. Asta nu inseamna ca trebuie sa descrii fiecare hobby sau sa spui ca iubesti fotografia cand tu nu stii decat sa faci poze pe camera digitala, in modul auto. E posibil ca, in eventualitatea unui interviu, interlocutorul tau chiar sa fie pasionat si sa isi dea seama ca ai vrut doar sa impresionezi. Te faci de ras si risti sa pierzi jobul pentru asta, intrucat ai putea fi calificat drept mincinos, laudaros, superficial etc.
  • Obiectiv in cariera sau pentru acel loc de munca – e de apreciat ca stii ce vrei si, mai ales, arata ca esti un om motivat. Iar oamenii motivati isi fac treaba bine si sunt apreciati de angajatori.
  • Referinte & mapa personala / portofoliu: e bine sa poti pune asa ceva la dispozitie. Daca ai fosti colegi / superiori care sa te poata recomanda, scrie pe CV ca poti oferi referinte la cerere (sub “experienta profesionala”). Daca profesia ta are o dimensiune creativa, sau iti permite realizarea unei mape personale, scrie in cv ca o poti pune la dispozitie la interviu sau o poti chiar atasa CV-ului.

 

3. Ai pauze intre joburi sau n-ai experienta bogata de munca?
In general, angajatorii cauta oameni care sa mai fi lucrat si, mai ales, oameni “stabili”. Daca ai lucrat doar doua luni intr-un loc, e cazul sa cantaresti bine daca sa mentionezi asta sau nu, fiindca ar putea arata fie ca esti o fire instabila, fie ca ai fost considerat incompetent, fie ca nu te-ai adaptat sau chiar ca nu stii ce vrei in viata. Daca ai avut ceva de invatat in acel loc si consideri ca si acele doua luni sunt valoroase si, mai ales, daca ai o explicatie buna si demna pentru motivele pentru care ai incetat munca acolo, e ok sa mentionezi chiar si acele doua luni.
 
Daca ai o pauza mare intre doua joburi – poti schimba ordinea informatiilor din CV, facandu-l mai degraba functional decat cronologic.Cu alte cuvinte, pune accentul pe ce stii sa faci, mentionand aptitudinile si cunostintele tale , urmate de jobul pe care l-ai avut si care te-a ajutat sa inveti sau sa te perfectionezi. La interviu vei avea posibilitatea de a argumenta respectiva pauza, daca esti intrebat, ceea ce va fi mai avantajos pentru tine decat sa fii criticat fara drept la argumentare.
E esential sa te asiguri ca primele aptitudini mentionate sunt cele mai relevante pentru acel job.
Daca pauza dintre joburi ridica mari semne de intrebare, cel mai bine e sa atasezi o scrisoare de intentie, in care sa scrii de ce vrei sa te angajezi acolo, dar sa aloci cateva fraze pentru a explica pauza.Fa-o foarte concis, fara sa-i dai importanta mai mare decat are, apoi treci la paragraful urmator, in care prezinti motivele pentru care ar fi avantajos pentru companie sa fii tu cel angajat.
 
Daca nu ai lucrat prea mult (sau chiar deloc), cel mai bine e sa pui accentul pe ceea ce stii sa faci, pe toate cursurile si specializarile extra-curriculare, dar si pe internship-uri si stagii de pregatire/ practica.
Ideea e sa scrii toate activitatile importante in care te-ai implicat si din care sa reiasa skill-uri relevante pentru postul pe care-l vrei.
 
 
4. Alte sfaturi & trucuri
 
  • Daca varsta pe care o ai te-ar putea dezavantaja, nu o mentiona. Asa ai o sansa in plus sa ajungi la interviu si sa demonstrezi ca, in cazul tau, varsta nu e un impediment.
  •  La fel si in cazul starii civile. Unii au pareri preconcepute despre oameni divortati, ori necasatoriti la o varsta destul de inaintata sau poate se tem ca un om cu o familie nu s-ar putea devota suficient muncii. Lucrurile sunt diferite de la un om la altul, asa ca daca vrei sa eviti riscul de a nu fi chemat la interviu dintr-un astfel de motiv, nu mentiona starea civila.
  • Nu scrie "Curriculum Vitae", “CV” sau "Resume" la inceputul CV-ului tau si nici data la care a fost redactat. De asemenea, atentie mare daca vrei sa iei formatul unui cv al altcuiva, fiindca documentul in sine poate pastra, la proprietati, numele autorului si e destul de penibil sa se creada despre tine ca nu esti in stare sa-ti faci singur CV-ul.
  • Numeroteaza paginile incepand cu cea de-a doua si pune-ti numele pe fiecare pagina, incepand tot cu cea de-a doua.
  •  E ok si chiar recomandat sa adaugi poza ta in CV – arata ca esti un om prietenos iar, la interviu, interlocutorul tau va putea vedea dinainte cam cum arati si va fi mai usor sa sparga gheata. Atentie insa ce poza pui! Nu trebuie sa fii sexi, nici cu un ranjet pe fata, ori sa pui o poza cu tine la iarba verde,  dar nici sa pari posomorat de serios. Alege o poza decenta, in care sa se vada capul si gatul si, eventual, bustul. Si zambeste in poza aia!
  • Actualizeaza-ti CV-ul ori de cate ori aplici pentru un job nou / diferit.
  •  Nu te prezenta niciodata cu un CV facut pe un site de angajare (ca Best Jobs sau E jobs, de pilda). Arata neprofesionist si lasa impresia ca ti-a fost lene sa iti faci unul tu singur.
  • Nu scrie nimic neadevarat! Poti manipula informatia astfel incat sa fie in avantajul tau, insa daca minti, cel mai probabil asta va iesi la iveala – ori la interviu, ori in primele saptamani dupa angajare. E imoral, e penibil si nu te ajuta cu nimic.
  • Nu mentiona pretentiile salariale in CV! Asta se discuta la interviu.
Lasand la o parte tot ce am scris mai sus, gandeste-te ca CV-ul tau e un instrument de marketing: arata cum te prezinti si cum iti vinzi serviciile si timpul. E ca o brosura, care trebuie sa fie cat mai atractiva, usor de citit si inteles si impresionanta fara a minti.
Succes!
6 răspunsuri:
| emy a răspuns:

Un curriculum vitae se scrie in felul urmator:
Curriculum vitae


Numele __________Popa_________
Prenumele _____Ioana Gabriela_____
Data si locul nasterii _____20. 06. 1978___
Starea civila _____necasatorita________
Domiciliul_Sibiu, str. Iuliu Maniu, nr. 4, bl., sc
Telefon acasa_______0269/234545______


Studii:
Studii medii (sau superioare)____liceul"X"_
Specialitatea___________x___________
Anul absolvirii __________2000_________
Profesia de baza________inginer_____

Specializare, perfectionare(principalele cursuri urmate, durata, anul absolvirii)

2001-cursul de operator calculator cu o
durata de 3 luni;

Diplome obtinutesadacest cuvant trebuie subliniat, la fel ca si cuvantul :
"studii") :

Diplome obtinutesadse subliniaza)
2000 - diploma de bacalaureat
2000-atestatul de inginer(nu stiu exact cum se formuleaza aici, caci nu e corecta exprimarea:"atestatul de inginer"). ceea ce se scrie aici, se pune intre ghilimele)
2001-diploma de promovare a cursului de
operator calculator



Limbi straine cunoscute(se subliniaza aceste cuvinte)sadnivelul de cunoastere)

Limba cunoscuta Nivelul de cunoastere

engleza vorbit scris
mediu mediu

Acestea din urma se scriu intr-un tabel.
Cuvintele:"numele","prenumele",'data si locul nasterii","starea civila","domiciliul"(si numele localitatii)","telefon acasa", precum si ceea ce se scrie in dreptul lor, se scriu numai cu majuscule.
Cuvantul"studii", precum si "studii medii","specialitatea(impreuna cu numele specializarii)","profesia de baza", se scriu numai cu majuscule.
Numele cursului absolvit,"diplome obtinute"(impreuna cu numele lor), se scriu cu majuscule.
"Limbi straine cunoscute'(se scrie cu majuscule si se subliniaza):
"limba cunoscuta(impreuna cu mentioarea ei)","nivelul de cunoastere"(impreuna cu mentionarile lor), se scriu tot cu majuscule.

In partea de jos a paginii de scriu urmatoarele:
Declar pe propria raspundere ca nu am cazier juridic si nu am fost condamnat pentru infractiuni prevazute de lege.
Mult succes!

anonim_4396
| anonim_4396 a răspuns:

Esti bun frate

anonim_4396
| anonim_4396 a răspuns:

Super

anonim_4396
| anonim_4396 a răspuns:

Un model simplu

| hannahmiriam a răspuns (pentru emy):

Articol+formular de cv de descarcat in limba romana
http://cumsefac.blogspot.ro/2011/03/cum-se-face-un-cv-model-cv.html

| Lavinia4you a răspuns:

Pentru cei care nu se pricep prea bine, le recomand acest site, iti poti crea cv online si poti oferi link angajatorului sa vizioneze informatiile tale. Este rapid si usor. http://muncitorul.com