| Ionut0804 a întrebat:

Vă salut! Dețin o Alfa Romeo Giulieta 2011, motor 1.4, 120 CP biturbo. Deși am schimbat uleiul (Selenia - vâscozitate 40) acum două luni, am observat după un drum de 300 de km că mai aveam ulei doar pe vârful jojei. De asemenea, am observat când accelerez că mașina scoate un fum negru și și sunt depuneri negre pe țeava de eșapament. Are cineva idee daca e pe duca turbina sau segmenții? Sau există alte posibile probleme care cauzează acest "mâncat" al uleiului? Mi se pare totuși incredibil ca după două luni să îmi mănânce tot uleiul. Observ că asta s-ar întâmplat doar la un drum lung. Acum doua săptămâni când verificasem nivelul uleiului era ok, când mașina circulă doar prin oraș. Mulțumesc!

3 răspunsuri:
| NoTurbinaNoGood a răspuns:

Nu stiu ce ulei este Selenia (ca brand), dar 40 este doar vascozitatea de cald. Si s-ar putea sa fie prea mare pentru un motor atat de modern. De asemenea, daca vascozitatea la rece este ceva de genul 10W, atunci e clar ca ai pus un ulei foarte prost.
Pe langa asta, la alegerea uleiului cauti in manualul masinii ce indice trebuie sa aiba acesta, atat ca si clasificare, cat si ca aprobare de producator. Pentru ca unele uleiuri sunt uscate si pline de detergenti, altele grase/minerale si pline de aditivi de incarcare. Alegi uleiul ca pe pufarini si obtii niste probleme foarte costisitoare, chiar daca sa zicem ca ai nimerit vascozitatea; bagi un ulei uscat si plin de detergenti intr-un motor care are nevoie de amortizare, sau un ulei plin de aditivi de incarcare si nici un detergent intr-un diesel care isi recircula propriile noxe la sfarsit, si te mananca service-ul.

Referitor la consumul pe joja: intre maxim si minim, la majoritatea masinilor este vorba de un litru diferenta. Nu este "tot uleiul" in acea zona de pe joja. Acolo ai doar nivelul normal de ulei. Deci masina ta a mancat vreo 500-1000ml, ceea ce nu este deloc iesit din comun la un motor pe benzina, mai ales turbo, si mai ales daca uleiul a fost ales gresit/este de proasta calitate.
De asemenea, ti-a consumat brusc, la drum lung, pentru ca pana atunci, cand ai mers prin oras, uleiul s-a umplut de condens si calamina. Cand ai iesit din oras si ai mentinut temperatura normala de functionare (86-100 de grade in antigel, 60-85 in ulei), a reusit motorul sa:
-evapore apa/umiditatea din ulei
-recircule uleiul fierbinte prin filtru, valva PCV si epurator, extragand depunerile care ocupau volum si cresteau nivelul de ulei
-desprinda bucati de calamina din jurul supapelor si de pe pistoane, facilitand, poate, consumul de ulei (subtiat, fiind fierbinte), prin zonele uzate, cum ar fi simeringurile supapelor si segmentii.

Din punctul meu de vedere, cat timp consumul ramane in limita a 1-1.5 litri la 10. 000km, nu este cazul sa ne bagam nasul in motor. Si sunt obisnuit cu motoare diesel, la cele benzina + turbo am inteles ca trebuie sa traiesti cu consumul de ulei.

| Ionut0804 explică (pentru NoTurbinaNoGood):

Salut și mulțumesc de răspuns. Menționez că am pus ulei abia acum doua luni pe la sfârșitul lui Ianuarie și mi l-a mâncat acum la pe drumul acesta de 300 de km, motivul fiind același, după un drum de la munte mi-am dat seama că am rămas fără ulei primind mesaj in bord. Mi se pare cam rapid că perioadă sa se consume atât de repede.

| NoTurbinaNoGood a răspuns (pentru Ionut0804):

Consumul de ulei poate fi mai mare si in functie de tipul uleiului. De exemplu, sunt motoare care mananca din Castrol cu litrul, iar pe Mobil sau Liqui Moly nu mai mananca aproape deloc.
Recomand sa incerci vreo doua schimburi (a cate 10. 000km) cu Mobil, ales dupa specificatiile din manualul masinii, ca s-ar putea sa nu-ti mai consume atat de mult.

Urmareste daca iti scoate fum vara, cand pornesti motorul a doua oara, dupa ce l-ai lasat cald mai mult de o ora. Daca sunt uzate etansarile din jurul supapelor, atunci scapa destul de mult ulei in cilindri, iar in pornirea oarecum calda, se observa imediat un norisor albastru pe toba.