Nu doar ca incepator.
Romania a adoptat de vreun an-doi aceasta lege, care obliga folosirea luminilor de intalnire (faza scurta) pe toate categoriile de drum. Pana atunci, erau obligatorii doar pe drumurile nationale, pe autostrazi, si eventual si pe judetene (nu mai stiu exact).
Masinile cu DRL (de fabrica sau omologate individual) sunt exceptie de la regula, din cate stiu. Adica DRL-ul inlocuieste faza scurta. Sau in cazul Opelului, cand activezi DRL, masina aprinde singura faza scurta, cand pornesti motorul. Asta pe modelele pana in 2010.
Practic TOȚI conducătorii auto sunt obligați să aprindă faza scurtă pe drumurile din localități, drumuri comunale, județene și naționale
Ce spui tu a fost valabil pana pe data de 14 iunie 2023. Acum, conform Codului rutier, art. 44 alin. (2) "În circulaţia pe toate categoriile de drumuri publice conducătorii de autovehicule şi tractoare agricole sau forestiere sunt obligaţi să folosească şi în timpul zilei luminile de întâlnire sau luminile pentru circulaţia diurnă."
Nu mai este valabila aceasta cu faza scurta nici pentru incepatori nici pentru cei cu vechime in condus si nici pentru cei profesionisti - a fost eliminata din toate legislatia auto. Pe timp de zi unii idioti uitau sa vada daca e activa doar faza scurta dar ei erau cu faza lunga aprinsa si al deranjau pe cel din contra-sens si mai ales cand este soare afara puternic e si mai grav si acentuata in ochi faza lunga la cel din contra-sens si al poate orbi. In lege spune ca la lasarea serii functie de lumina de afara conducatorul auto poate decide sau nu daca sa folosesca sau nu faza scurta functie de lumina din mediul inconjurator, insa cand deja in lunile de toamna-iarna-primavara cand ziua este mai scurta si inserarea vine mai devreme este recomandat ca sa fie faza scurta aprinsa din timp incepand cu orele 17-18 pana dimineata cad se face zi lumina bine afara, asta insemnand orele 8-9 dimineata; in timpul zilei nu este necesara faza scurta si nu mai este aplicata in nici o tara din Europa inclusiv America. Unele masini modele noi au in computerul de bord incorporat un senzor special de detectare a luminii din mediul exterior si te avertizeasa sonor, optic sau si cu voce Ai cum ca ar fi mai bine sa aprinzi faza scurta fiindca vizibilitatea a scazut sub pragul de vizibilitate clara si corecta a ochiului uman. Deci pe timp de zi, in orase mari, localitati mici sau pe drumuri asfaltate inguste cu o singura banda de sens, ori pe drumuri nationale cat si pe autostrazi nu este necesar sa mergi pe timp de zi cu faza scurta - folosirea ei pe timp de zi e optionala la mana soferului. Politia Circulatie daca pe timp de zi sau noapte la un control-verificare de rutina te opreste si ati cere sa verifice daca iti merg semnalizarile, stopurile de frana si faza lunga si scurta la faruri si una din aceste semnalizari nu merge ai probleme atunci si poti fi amendat, si este necesar sa ai in masina becuri de rezerva sa schimbi pe loc, si astfel daca esti la prima abatere de acest fel e posibil sa scapi doar cu avertisment, fiindca oricum politia te verifica acolo pe loc in baza lor de date sa vada ce ai in dosarul tau de sofer ca incalcari, si treaba cu stiti ca nu am observat ca faza scurta/lunga nu merge si becul s-a ars nu mai merge sa ai vrajesti pe cei de la Politie - trebuie sa ai bec de schimb si imediat ce ai observat ca pe timp de noapte ceva din semnalizari si faruri nu merge, tragi imediat pe dreapta unde poti si schimbi becul ars - altfel ori amenda sau cumulezi puncte ca in super-marketuri, dar cu punctele de la Politie poti cumpara apoi la alte abateri doar amenzi.
Salut
Nu doar ca si incepator.
Intra pe canalul lui SPIV este sofer de camion si a fost cu 3, 5 tone.