| Lukasssz a întrebat:

Cum isi permit romanii masini scumpe?
Nu vorbesc in rautate fata de oamenii care au muncit si s-au chinuit sa faca rost de masina visurilor. Dar nu pot sa nu observ ca majoritatea romanilor au masini din clasa premium (Audi, BMW, Mercedes) in contextul in care majoritatea romanilor o duc slab in ceea ce privesc salariile. Sunt si foarte multi tineri sau tinere care au masini de 50.000-60.000 de euro dar eu in realitate abia vad cum un om normal si-ar putea permite macar o masina de lux SH de 5000 de euro, daramite ratele si intretinerea uneia noi.
Dau exemplu - Un programator castiga 5500 lei din care sa zicem, in cel mai bun caz, ramane cu 3000 de lei (2500 se duc pe chirie, utilitati si nevoi de baza). Programatorul strange in cateva luni 5000-6000 de euro si cauta sa-si ia un BMW. Ok, si-l permite la achizitie dar modelul nu e cel mai fiabil si intretinerea costa mult, nu de la an la an, ci chiar de la luna la luna. In cel mai bland caz - costuri de 1000-1500 lei pentru intretinerea masinii lunar.
Pentru situatia de mai sus, ca romanul sa se poata bucura de masina fara sa fie bagat in foame de intretinere, ar trebui sa se orienteze la modele din anii 2000-2015 de la branduri precum Opel, Fiat, Renault... exemplu bun ar fi Fiat Tipo 2018 la 6500 euro SH - taximetristii o lauda pentru faptul ca motorul ala merge uneori si fara ulei.
Deci eu pot sa-mi imaginez doar trei situatii :
>-Romanii respectivi isi iau masina si o conduc pana pica pentru statut si dupa o vand de buna pe OLX.
>-Romanii respectivi au resurse financiare din munc (ne)cinstita.
>-Romanii respectivi fac credite la banci si trag de creditul ala pentru niste fite la un fier de o tona.
Concluzia ar fi ca sunt unele modele de masini care sunt foarte nefiabile sau pretentioase la intretinere care sunt prea raspandite pe strazile patriei.
Si inca ceva, cum se poate ca masinile nemtesti in mod special sa se strice asa des si sa aiba piese de schimb asa scumpe in comparatie cu alti producatori? Chiar ofera ceva in mod special sau sunt preturi umflate de statusul "premium"?

Răspuns Câştigător
| Aszcde a răspuns:

Toti aia stau inghesuiti cu parintii/bunicii, sau 3 (cu copil) intr-o garsoniera. Ei pun pe primul plan masina. Ca ii vede lumea si asa ii apreciza. Nu fac presupuneri ca in raspunsurile de mai sus. Stiu cazuri concrete. Altii au primit bani de la parinti care au facut economii la sange, ca sa aiba puiul o masina scumpa. Partea si mai ciudata este ca au cate 2-3 masini. Cu toate cheltuielile aferente. Si da, toti cei care lucreaza in privat au salarul minim pe hartie si restul "la negru". Restul insemnand si de 10 ori mai mult.

8 răspunsuri:
| angel6lust a răspuns:

Explicația ar fi că au fost să lucreze în străinătate, unde salariile sunt mai bune decât aici.

Sau le-or fi dat Simion mașini scumpe și case la 1 leu rolling on the floor.

suntserios
| suntserios a răspuns:

Știi că un programator nu câștigă 5000 lei decât dacă e in primul an... Asta că paranteza.
Știi că există mii de businessuri in Romania care fac profit frumușel nu?
Știi că un profesionist intr-un domeniu medicina, avocatura, finanțe, programare, arhitectura etc câștigă lejer 10-15.000 lei nu?
Știi că tinerii aia de 18 ani pe care ii vezi cu mașini de 60.000 is cumparate de părinți nu?
Știi câti bani la negru se învârt în România nu?

Și în ultimul rând nu costa sa întreții un Mercedes 1500 lei pe lună. Cam 3000-4000 lei pe an. Îți zice un posesor de Mercedes

| Frank51 a răspuns (pentru suntserios):

Subscriu ca să nu mă repet.

Un programator cu 4 ani experiență, în medie ia peste 8000 lei, iar unul senior trece lejer de 12000 lei. Acum mai pune salariul soției și ai in familie peste 20000 de lei. Mașinile scumpe, dacă nu sunt luate de părinți, sunt luate in leasing, nu-și permit nici oamenii care câștigă bine să cumpere mașini de lux, ci optează pentru mașini noi fiabile( toyota Honda kia dacia), și e lejer să plătești leasing de 400 de euro din 4000 euro.

Apoi, există mulți oameni care au 2-3 joburi și cumulat fac peste 15k lei, deși nu sunt foarte calificați.

| StoicAnalysis a răspuns:

Simplu. Rate, parinti si ciordeli. Cunosc personal o persoana care schimba masinile scumpe ca pe sosete doar din rate si din revanzarea lor.

| NoTurbinaNoGood a răspuns:

Ai pornit de la una si ai generalizat vreo 4-5 spete intr-una singura.
Esentialul: romanii isi permit masini premium pentru ca multi sunt peste salariul mediu al tarii (5000 lei net), pentru ca piata SH din Romania este mai ofertanta decat in tarile bogate, iar aici este legata si de faptul ca in Romania exista service-uri foarte calitative, care transforma epavele in masini de showroom. Majoritatea sunt "underground", se lucreaza departe de ochii lumii, special pentru dealerii de masini.
Un exemplu la suprafata, legal, ar fi G's Garage (el lucreaza in principal cu import SUA, dar schema este aceeasi si in UE).

Revenind la nivelul de trai, te corectez. Eu am >5000 lei net, si sunt pe un post de necalificat. Mecanicii si electricienii de la mine au 7000-10.000 de lei.
Un IT-ist bun nu lucreaza decat jumatate de norma pe 5500 lei. Undeva spre 15.000 de lei este media pe la ei, dar nu ma refer la ratatii care se chinuie sa reziste in IT, ci la aia care stapanesc meseria.

Ideologia "chinului pentru credite" este gresita. Suntem in consumerism, iar un om destept stie ca o rata de 600 euro (la o familie cu 2 salarii cumulate de 3000-8000 euro) este mult mai ieftina si lipsita de griji, decat limitarea psihologica la o masina de 5000 euro (sau 2000, sau 15.000, tot aia e), care deja necesita service din ce in ce mai des, iar mecanicii nu-si asuma nimic legat de ea/nu ii acorda nimeni garantie.
La 600 euro pe luna conduci masina de lux cu casco inclus, si nu te gandi ca vei plati 7 ani, ca nu e asa. Cand implineste vreo 4 ani te duci la buyback si iei alta noua, in garantie. Practic platesti abonament la masini noi si luxoase, fara sa le cumperi/fara sa astepti sa devina rable.

Mai sunt si oamenii care lucreaza in strainatate. Soferii de camion ajung pe la vreo 4000 de euro pe luna, in prezent.

Din lucruri necinstite cred ca sunt foarte putini, pentru ca lucrurile alea sunt limitate. Unii vand substante, altii isi duc nevestele/rudele la bordel, fura lemn sau motorina. Astea se intampla de obicei in zonele sarace.
In orasele dezvoltate (Bucuresti, Cluj, Timisoara, Oradea, Tg Mures), e usor sa depasesti salariul mediu, si sa avansezi mult dpdv material.
Insa din partea persoanei in cauza trebuie un pic de interes, ca daca e vreun suveranist necalificat, incult, agramat si lipsit de respect, si job-urile pe 2500 de lei vor fi grele pentru el.

| GabiDumitrescu a răspuns:

Ai omis si concluzia aia cea mai logica, si anume ca impozitele auto sunt niste glume.

| GligoresiLaruca a răspuns:

Am zeci de exemple in jurul meu de masini de 60-160k € cumparate noi pe firma pe care le conduc copiii patronilor.
Stiu un programator care s-a lasat de facultate in anul 2 si castiga cam 15k € lunar lucrand de acasa.
Nu au contracte cu statul, isi platesc taxele deci munca cinstita.
Strugurii sunt acri cand nu ajungi la ei.

| siriusblack98 a răspuns:

Categoria aia de oameni despre care vorbesti se ramifica in 4 parti:
1. Cei care lucreaza in strainatate si automat castiga alti bani
2. Cei care fac bani din escrocherii si invarteli
3. Cei care primesc bani de la mami si tati care au afaceri/combinatii sau din nou, munca prin strainatate.
4. Cei care fac imprumut bancar pentru o masina buna iar apoi isi dau 3 sferturi din salariul lunar sa o achite (cunosc caz concret).

P.S: Un programator NU castiga doar 5500 de lei ce zici tu acolo. Un programator incepator castiga atat. Am un prieten foarte bun care asta este, un programator incepator si cunosc range-ul salarial chiar din interior. Dar un programator cu peste 5 ani de experienta in spate, ala castiga lejer peste 12.000 lei lunar. Iar cu banii aia sa stii ca traiesti boiereste in Romanica si iti permiti sa iti cumperi o masina foarte buna intr-un an de zile numai din salariu pentru ca ai de unde.