DCI = Direct Common-rail Injection = injectie directa cu rampa comuna (adica mai multe injectoare - unul pe fiecare cilindru - alimentate de aceeasi rampa de injectie)
MPI = Multi Point Injection = injectie multipunct (adica un injector pentru fiecare cilindru)
GTI = Grand Tourismo + Injection = un autoturism "mai mare" decat cel normal, alimentat de un motor cu injectie
TDI = Turbo Direct Injection = motor turbo diesel (motor diesel dotat cu turbina sau turbocompresor, pentru care are rolul de a suplimenta cantitatea de aer introdusa in cilindru)
SDI = Suction Direct Injection = motor cu injectie aspirat (adica fara turbo)
CDI = Common-rail Direct Injection = DCI (vezi mai sus).
Cuplul reprezinta momentul fortei despre care ai invatat la fizica (egal cu forta x lungimea bratului, de unde si unitatea de masura Nm= newtonmetru). Imi este greu sa explic cum se traduce practic, este o marime care arata puterea cu care forta motorului va invarti discul de ambreiaj si in final roata masinii. Daca revezi putin manualul de fizica, vei intelege mai repede ce inseamna acest "moment al fortei".
Cuplul maxim este valoarea maxima la care acest moment al fortei se poate ridica. El se obtine la o anumita turatie, in functie de motor, turatie care este indicata de obicei odata cu cuplul maxim (de ex 350 Nm la 3500 rpm).
In exemplul nostru, imagineaza-ti o roata cu raza de 1m atasata motorului respectiv. La o turatie de 3500 rpm, daca masori forta cu care motorul invarte roata intr-un punct aflat pe circumferinta acesteia (adica la un metru fata de centru), forta masurata in acel punct va fi de 350 newtoni. Daca reduci turatia, aceasta forta se va reduce si ea.
Turatia la care se atinge cuplul maxim este importanta atunci cand ai nevoie de intreaga putere a motorului, de exemplu intr-o cursa. Mentinand turatia motorului cat mai aproape de valoarea la care se obtine cuplul maxim, exploatezi la intreaga capacitate puterea acelui motor.
Δи∂яɛɛα Ƨcʋмρικ întreabă: