| Gabriel1237 a întrebat:

Salut! Stiti cumva daca rpm la roti corespunde rpm ului motorului? De exemplu daca avem o masina care merge la inclinatie 0 in treapta 3 la 3000rpm cu o viteza de 80/h, daca masina ar urca o panta in aceeasi treapta la acelasi rotiatii ar avea aceeasi viteza?

Răspuns Câştigător
| Frank51 a răspuns:

Corect. Însă cele 2 sisteme au viteze diferite. Spre exemplu, când mașina stă la relanti, viteza roților este zero, iar viteza motorului este ~900rpm.

Dacă ne referim la cele 2 ca la un sistem întreg, atunci da, sunt conectate și direct proporționale.

9 răspunsuri:
regis
| regis a răspuns:

La cutiile manuale si la majoritatea cutiilor automate raportul dintre rpm motor si rpm la roata este fix si clar determinat prin constructia cutiei de viteze. Daca vrei sa vezi exact raportul in fiecare treapta, cauta informatii despre etajarea cutiei masinii respective.
La cutiile automate cu variator de turatii (numite si cutii automate cu variatie continua), relatia nu este valabila.
PS: la majoritatea masinilor, pana pe la treapta a patra sau a cincea rpm la roata este mai mic, iar in treptele superioare este mai mare decat rpm motor. La Dacia 1300 de exemplu, la treapta a patra raportul era 1 la 1, adica rpm motor egal cu rpm la roata.

Salontanul
| Salontanul a răspuns:

Nu! Oricine ce ti-ar spune. La 3000 de rotatii pe minut ale rotilor s-ar face masina praf. De aia exista lant de transmisie care reduc numarul de rotatii.

| Gabriel1237 explică (pentru Salontanul):

Nu asta am intrebat, am intrebat daca sunt interdependente rotile si rotatiile motorului cand e motorul cuplat, si sunt posibile 3000rpm la roti, poate fi atinsa de o masina sport al 320km/h

| relian a răspuns:

NU.
daca ai o bicicleta din aia cu mai multe pinioane poti experimenta tu singur cum sta treaba.

| Gabriel1237 explică (pentru relian):

Trebuia sa ma exprim alt fel, stiu ca la 100 la ora sunt vreo mie si ceva de revolutii parca depinde de diametrul rotii, eu intrebam daca exista un raport intre cele doua rotatii, adica daca sunt interdependente, am facut un experiment azi, l am explicat in raspuns la baiatul de mai sus

| Frank51 a răspuns:

Cele 2 sisteme nu sunt interdependente. Roțile se mișcă cu viteza omega/timp, iar viteza motorului o știm în permanență, este afișată de turometru, face calculul automat.

| Gabriel1237 explică (pentru Frank51):

De fapt sunt interdependente, am facut azi un expermient in care am mers cu o cutie manuala in fiecare treapta la deal apoi la vale, rezultatul: indiferent de inclinatie viteza este proportionala cu rpm ul motorului depinzand doar de treapta de viteza, e si logic daca avem un mecanism legat direct de la arborele cotit la roti, ma gandeam ca pot exista diferente datorate diferentialului sau placii de presiune dar nu, exista dar sunt dif de doar 1-2 km/h

| Gabriel1237 explică (pentru Frank51):

Multumesc!

| Frank51 a răspuns (pentru Gabriel1237):

Corect. Însă cele 2 sisteme au viteze diferite. Spre exemplu, când mașina stă la relanti, viteza roților este zero, iar viteza motorului este ~900rpm.

Dacă ne referim la cele 2 ca la un sistem întreg, atunci da, sunt conectate și direct proporționale.

| xerxes1 a răspuns:

Cutia de viteze manuala realizeaza un raport fix intre viteza motorului si cea a rotii. Daca motorul are 3000rpm si masina merge cu 80km/h in treapta a 3-a la roata ar trebui sa avem in jur de 600 de rotatii care vor depinde doar de turatia motorului indiferent de sarcina.
La cutiile automate in special cele cu convertizor de cuplu hidraulic viteza de rotatie a rotii poate sa scada in panta chiar daca rotatia motorului este constanta.
Se mai intampla si la cele manuale cand patineaza ambreiajul.
Frank 51 probabil a terminat doar clasa a 6-a.Asta este un site de copii in general.