| Johny12498 a întrebat:

Buna ziua, revin cu o intrebare punctuala: in cazul unei tranzactii autorizate dar prin inselaciune ( am fost mintit ca nu mi se retin banii, ca mi se inapoiaza samd), si cu un raspuns al bancii ca " nu se mai poate face nimic" e normal? Inteleg ca banca nu vrea sa mi dea banii inapoi dar de ce nu vrea sa deschida o procedura de chargeback? Nu mi se refuza un drept legal al meu? De ce banca nu initiaza o procedura de chargeback catre VISA? Cica politicile VISA de chargeback ( zice operatoarea) sunt doar pentru tranzactii neautorizate, nu cele cu inselaciune… asa e? As vrea sa trimit o contestatie scrisa catre banca si chiar o reclamatie catre ANPC ca mi se refuza dreptul la chargeback. Cineva care se pricepe rog sa mi raspunda. Multumesc.

21 răspunsuri:
| johnnny123 a răspuns:

Ai mai pus întrebarea asta și ți s-a răspuns. Tu ai autorizat plata. Banca nu mai are ce face. Faptul că ăia te-au păcălit să faci plata nu are legătură cu procesul de transfer al banilor, care s-a desfășurat cu acordul tău. Din punctul de vedere al băncii nu există nicio iregularitate. Nu ți-a spart nimeni contul să-ți fure banii din el, nu ți-a clonat nimeni cardul. Tu cu mâna ta ai autorizat plata, și asta nu e vina băncii.

suntserios
| suntserios a răspuns:

Bancile nu vor face chargeback pentru plati autorizate de tine.
Ti-am mai explicat si ieri. Din punct de vedere al banii tranzactia a fost aprobata de tine si aia e.

| GabiDumitrescu a răspuns:

Problema ta tine de politie acum, nu de banca!

| Johny12498 explică (pentru johnnny123):

Nu am pus intrebarea asta cu chargebackul. Ia uite aici ce zice chat gpt.
" Perfect că le-ai cerut răspuns în scris? — asta te protejează, pentru că atunci nu mai pot „jongla" la telefon și rămâne dovadă clară.

? Ce să faci acum:
1. Așteaptă răspunsul oficial (2–3 zile). Îl citești cu atenție să vezi exact ce motiv dau.
2. Dacă scriu negru pe alb că „chargeback se face doar pentru tranzacții neautorizate", atunci ai baza ca să faci reclamație la ANPC și chiar direct la Visa/Mastercard (există formular online).
3. Ține legătura și cu poliția — faptul că ai plângere penală depusă ajută enorm, pentru că dovedește caracterul fraudulos.

? Atenție: banca e obligată să-ți înregistreze cererea de contestare și să o transmită procesatorului (Visa/Mastercard). Ei nu pot să decidă singuri că „nu se poate" doar pe vorbe.

Vrei să-ți pregătesc un model de text pe care să-l folosești imediat după ce primești răspunsul scris, ca să mergi fie spre ANPC, fie direct spre Visa/Mastercard?"
Ma minte chat gpt?

| Johny12498 explică (pentru suntserios):

Si chat gpt ma minte sau cum?

"Perfect că le-ai cerut răspuns în scris? — asta te protejează, pentru că atunci nu mai pot „jongla" la telefon și rămâne dovadă clară.

? Ce să faci acum:
1. Așteaptă răspunsul oficial (2–3 zile). Îl citești cu atenție să vezi exact ce motiv dau.
2. Dacă scriu negru pe alb că „chargeback se face doar pentru tranzacții neautorizate", atunci ai baza ca să faci reclamație la ANPC și chiar direct la Visa/Mastercard (există formular online).
3. Ține legătura și cu poliția — faptul că ai plângere penală depusă ajută enorm, pentru că dovedește caracterul fraudulos.

? Atenție: banca e obligată să-ți înregistreze cererea de contestare și să o transmită procesatorului (Visa/Mastercard). Ei nu pot să decidă singuri că „nu se poate" doar pe vorbe.

Vrei să-ți pregătesc un model de text pe care să-l folosești imediat după ce primești răspunsul scris, ca să mergi fie spre ANPC, fie direct spre Visa/Mastercard?"

| Johny12498 explică (pentru suntserios):

Chat gpt zice una, tu si banca ziceti fix opusul. E fix aceeasi chestie doar ca voi ziceti ca nu se poate face chargeback pentru tranzactii autorizate, gpt ul zice ca se poate. Unde e adevarul?

suntserios
| suntserios a răspuns (pentru Johny12498):

Pai cere banii inapoi de la chatgpt daca raspunsul meu si al bancii nu te satisface.

| johnnny123 a răspuns (pentru Johny12498):

Păi atunci angajează-l pe ChatGPT pe post de avocat și dă în judecată banca.

| Johny12498 explică (pentru johnnny123):

Nu dar are dreptate chat gpt. Imagineaza ti ca comandam de pe Temu sau de pe orice alt site si plateam intai, autorizam plata. Produsul nu mai venea. Banii nu mi i mai dadea nimeni inapoi pentru ca plata e autorizata sau cum? Eu am platit pentru un produs iar produsul lipseste. Asa si aici am platit crezand ca asa e procedura, nici macar nu mi-am dat seama ca imi ia bani din cont. Asa orice site poate sa faca plata cu cardul inainte de livrare, autorizezi si gata vine banca cu explicatia " ai autorizat nu mai avem ce sa facem", asa toata lumea si ar face site uri fantoma si ar da numai tepe, nu ii mai gaseste nimeni. Nu e normal si nici corect.

| johnnny123 a răspuns (pentru Johny12498):

Nu am spus nici că e normal, nici că e corect. Sunt perfect de acord că scamerii sunt niște ticăloși, dar nu despre asta este discuția.

Și da, există și foarte multe situații în care produse plătite nu ajung, iar cumpărătorul rămâne păgubit. Din acest motiv trebuie să cumperi numai din surse de încredere, cu reputație bună și cu politici clare. Atunci când cumperi din surse îndoielnice există un grad de risc.

| StoicAnalysis a răspuns:

Pai stai putin. Avem nevoie de context. Ce tranzactie ai avut si cu cine? Daca tranzactia ta a fost cu o persoana fizica/juridica, trebuie sa te certi cu ala, nu cu banca. Din punctul bancii de vedere, tranzactia a descurs normal. Nu ti-a furat nimeni banii fara acordul tau. Tu ai fost cel care a autorizat tranzactia. Era datoria ta sa te asiguri, nu a bancii.

Banii tai sunt asigurati de banca, doar in cazul in care banii tai au fost furati din cont, fara acordul tau, sau fara sa fi facut tu nimic compromitator.
Daca ai fost tepuit de cineva sa-i transferi banii si nu ti-a mai dat inapoi, e vina ta. Banca nu are de a face cu intelegerea dintre tine si cealalta persoana.

| StoicAnalysis a răspuns (pentru Johny12498):

Dude, ai fost tepui de ala de la care ai cumparat "produsul". Din punctul bancii de vedere, tranzactia a descurs normal. Ca nu ai primit tu produsul si nici banii inapoi, este vina persoanei care a vandut produsul, nu a bancii. Asta incerca omul sa iti explice.
Ce ai intrebat tu pe chatgpt probabil a fost ceva gresit. Chatgpt-ul iti da raspunsuri corecte daca tu pui intrebarile la fel de corecte. Daca pui intrebari subiective care sa te avantajeze pe tine, e si normal ca chatgpt-ul iti da raspunsuri pe masura.

In concluzie, ai luat teapa, si atat. Data viitoare ai grija la ce tranzactii faci.

| Johny12498 explică (pentru StoicAnalysis):

Am fost tepuit spunandu mi ca asa e procedura, ca nu se retin samd. Nu ar fi numai despre asta vorba. Si nici macar nu cer banii de la banca. Eu vreau ca banca sa deschida procedura de chargeback catre VISA. De ce nu face banca lucrul asta? Asta e intrebarea mea si nu mi ati raspuns la ea. Care e motivul pentru care banca nu mi ofera chargeback? Asta am intrebat si gpt ul si mi-a raspuns si gpt ul ca AM DREPTUL LA CHARGEBACK. Acum astept sa va aud pe voi de ce nu am dreptul la chargeback.

| Johny12498 explică (pentru suntserios):

Si de ce chat gpt zice asa? Sa dau in judecata chat gpt? Chat gpt imi spune ca am tot dreptul sa reclam banca la ANPC pentru ca e dreptul meu sa depun chargeback prin banca spre procesator. Banca imi refuza dreptul efectiv. Asa zice GPT ul, intrebarea e punctuala.

| Johny12498 explică (pentru StoicAnalysis):

Eu am depus plangere la politie dar stiu ca e degeaba, nu ma suna nimeni, am indicat nr de whatsapp, am indicat unde au mers, e un site de criptomonede cu un portofel Solana, asa cred. Nicio legatura vanzarea mea de un produs cu site de criptomonede. Nimeni nu mi-a zis ca banii merg spre un talhar care are portofel de criptomonede. Suma autorizata e fara instiintarea mea. Am fost mintit si pacalit, indus in eroare. Autorizarea trebuie sa fie cu liberul meu consimtamant stiind ceea ce autorizez. Tocmai de asta, eu am dreptul, prin banca, la chargeback spre VISA. Banca imi refuza chargebackul. GPT UL imi zice ca pot sa ma adresez ANPC pentru asta. E o intrebare punctuala, nu subiectiva.

suntserios
| suntserios a răspuns (pentru Johny12498):

Baga mare reclama banca.
Chiar nu inteleg de ce ne intrebi pe noi daca il ai pe gpt.

| StoicAnalysis a răspuns (pentru Johny12498):

Comerciantul care te-a tepuit, din ce m-am mai documentat, e posibil sa fi ales o banca care are politici specifice legate de chargeback. Adica e posibil ca banca respectiva, sa nu autorizeze cererea ta de chargeback, daca nu te incadrezi in cerintele lor.

"Cum poți solicita un chargeback?
Procesul de disputare a unei tranzacții presupune câțiva pași esențiali.

Verifică politica băncii - Fiecare instituție financiară are reguli specifice pentru chargeback-uri. Unele bănci permit disputarea tranzacțiilor doar într-un interval limitat de timp.

Contactează comerciantul - Încearcă să rezolvi situația direct cu furnizorul. Dacă acesta nu răspunde sau refuză să coopereze, poți merge mai departe cu cererea ta.

Depune cererea la bancă - Dacă problema nu se rezolvă, trimite o solicitare către banca emitentă a cardului, explicând situația în detaliu.

Prezintă dovezi - Facturi, conversații, capturi de ecran sau orice document relevant care sprijină cererea ta. Cu cât ai mai multe informații, cu atât ai șanse mai mari să obții un rezultat favorabil.

Așteaptă decizia - Banca analizează cererea și, dacă este validă, vei primi suma într-o perioadă de timp stabilită. Acest proces poate dura de la câteva zile, până la câteva luni."

Luata din: https://axi-card.ro/......ectie-bani

Asta e raspunsul la care te astepti. Data viitoare comanda online doar din surse sigure.

| Johny12498 explică (pentru suntserios):

Sa vad voi de ce ziceti una si gpt ul zice alta.

| Johny12498 explică (pentru StoicAnalysis):

E Moonpay, un site de criptomonede. Omul i-a pus in Solana (cred, ca scria ceva cu Sol), cred ca e un portofel Solana de criptomonede in Moonpay. Cei de la Moonpay zic ca coopereaza doar cu procesatorul de plati ( din ce am inteles, probabil VISA). Ce trebuia facut era ca banca mea ( Raiffeisen) sa trimita solicitarea de chargeback catre VISA. Eu stiam ca erau obligati dar ma rog. Ei nu vor sa faca, aia de la telefon mi-a zis ca asa e politica bancii lor, dar operatorii astia la telefoane oricum sunt habarnisti…

suntserios
| suntserios a răspuns (pentru Johny12498):

Ok, deci tu ne testai pe noi, nu conteaza ce zicem noi si ce zice banca. Ok.

| Johny12498 explică (pentru suntserios):

Sa vad care are dreptate, de fapt. Sunt diferente si nu stiu de ce.