| thealchemist a întrebat:

Ce credeti despre pozitia Bisericii fata de masonerie?
In Romania, in 1937, Biserica Ortodoxa Romana a dat prima si singura hotarire de condamnare a Masoneriei. Referatul "Studiu asupra Francmasoneriei" a fost intocmit de Mitropolitul Nicolae al Ardealului, ca urmare a cererii facute de Sfintul Sinod inca din 1934. Sfintul Sinod, in sedinta din 11 martie 1937, si-a insusit concluziile din referat si a hotarit ca "Biserica osindeste Francmasoneria ca doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta".

Iata citeva fragmente din concluziile studiului Mitropolitului Nicolae al Ardealului, aflate si astazi in vigoare.

"Francmasoneria este o organizatie mondiala secreta, in care evreii au un insemnat rol, avind un rit cvasi-religios, luptind impotriva conceptiei religios-morale a crestinismului, impotriva principiului monarhic si national, pentru a realiza o republica internationala laica. Ea este un ferment de stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osindeste Francmasoneria ca doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta si in special pentru urmatoarele motive:
1. Francmasoneria invata pe adeptii ei sa renunte la orice credinta si adevar revelat de Dumnezeu, indemnindu-i sa admita numai ceea ce descopera ratiunea lor. Ea propaga astfel necredinta si lupta impotriva crestinismului ale carui invataturi sint revelate de Dumnezeu. (...)

2. Francmasoneria propaga o conceptie despre lume panteist-naturalista, reprobind ideea unui Dumnezeu personal, deosebit de lume, si ideea omului ca persoana deosebita, destinat nemuririi.

3. Din rationalismul si naturalismul sau, Francmasoneria deduce in mod consecvent o morala pur laica, un invatamint laic. (...)

4. In lojile Francmasoneriei se aduna la un loc evreii si crestinii, si Francmasoneria sustine ca numai cei ce se aduna in lojile ei cunosc adevarul si se inalta deasupra celorlalti oameni. (...)

5. Francmasoneria practica un cult asemanator celui al misterelor precrestine. (...) Prin acest cult, Francmasoneria vrea sa se substituie oricarei alte religii, deci si crestinismului.

6. Francmasoneria este un element de continua si subversiva subminare a ordinii sociale prin aceea ca isi face din functionarii Statului, din ofiteri, unelte subordonate altei autoritati pamintesti decit aceleia care reprezinta ordinea stabilita vizibil. (...) Impotriva juramintului crestinesc pe care acei functionari l-au prestat Statului, ei dau un juramint paginesc.

7. Francmasoneria lupta impotriva legii naturale, voite de Dumnezeu, conform careia omenirea e compusa din natiuni. Biserica Ortodoxa care a cultivat totdeauna specificul spiritual al natiunilor si le-a ajutat sa-si dobindeasca libertatea si sa-si mentina fiinta primejduita de asupritori nu admite aceasta lupta pentru exterminarea varietatii spirituale din sinul omenirii".

6 răspunsuri:
| sneaky11 a răspuns:

Ambele ar trebui distruse pentru a fi o lume mai buna.

| Arthur a răspuns:

Curată discriminare nenicule!

| milan9 a răspuns:

Documentul a rămas perfect valabil și astăzi. Dacă nu a fost dat un alt răspuns oficial care să-l scoată din uz pe primul, înseamnă că lucrurile au rămas aceleași, organizația masonică a rămas aceeași, fără schimbări în bine peste noapte. happy

| Hombre a răspuns:

Este foarte evident atacul bisericii pentru asi proteja adeptii impotriva unei eventuale schimbari de concept radical la o mare parte de enoriasi si pericolului de a se substitui religiei, profitand din plin aratand cu degetul ca lojele masonice sunt dirijate de evrei. Daca tinem cont si de perioada in care antisemitismul avea cote alarmante in acea perioada in Europa este lesne de inteles atitudinea biserici, vorba lui Artur, "Curata discriminate nenicule".

| neaivan a răspuns:

Irineu Mihalcescu (1874 – 1948), preot-profesor,
decan al Facultăţii de teologie din
Cernăuţi, mitropolit al Moldovei şi
Sucevei (1939- 1947). S-ar parea
ca a ieşit din masonerie, şi chiar
a alcătuit un studiu temeinic de
osândire a acestei organizaţii,
apărut în Teologia luptătoare.
Acest studiu a contribuit decisiv
la condamnarea masoneriei de
către Sf. Sinod al B.O.R. în anul
1937. Împrejurările retragerii
sale din scaunul de mitropolit şi
apoi cele ale morţii sale au ridicat
controverse, insinuându-se că ar
fi fost otrăvit pentru a-i lăsa locul
lui Justinian Marina.