Pai cei ce sunt numiti: Evanghelia dupa Luca, dupa Matei, dupa Iuda, etc. Adica niste oameni care au scris si ei ce le-a parut interesant.
Evangheliile canonice au fost scrise de anonimi, carora le-au fost ulterior atribuite nume de apostoli sau ucenici de apostoli.
Exista cam 30 de evanghelii dintre care biserica a ales 4.
Manuscrisele originale nu exista, dar exista cam 5000 de copii cu mici diferente intre ele.
Se presupune ca au fost scrise de anumiti autori, dar certitudinea in acest domeniu nu exista.
Evanghelia după Matei (în greaca veche: Κaτa Μaθθaίον sau Κaτa Μaτθaίον) este prima evanghelie din Noul Testament. Conform tradiţiei, ea a fost scrisă de Apostolul Matei, fost vameş care a devenit unul din cei doisprezece Apostoli, şi a dat mărturie despre lucrarea de mântuire a Domnului Iisus Hristos. Este considerată cea mai veche evanghelie scrisă.
Evanghelia după Marcu este a doua Evanghelie canonică din Noul Testament, scrisă de Apostolul Marcu.
Evanghelia după Luca, a treia Evanghelie canonică (şi sinoptică) este considerată, atât de mărturiile antice cât şi de critica modernă, opera aceluiaşi autor al Faptele Apostolilor: Luca.
Evanghelia după Ioan este a patra și ultima evanghelie din canonul Noului Testament. Ea este scrisă mai târziu decât celelalte evanghelii canonice (numite Evanghelii sinoptice), pe care le cunoaşte, le foloseşte şi le completează. Această a patra evanghelie a fost scrisă de Ioan, fiul lui Zebedeu.
Sfintii Apostoli Ioan si Matei fac parte din cei doisprezece apostoli, iar Luca si Macru din cei 70.
Fiecare Evanghelist are cate un simbol in iconografia ortodoxa.
Tradiția a asociat fiecăruia dintre cei patru Evangheliști câte un simbol. Astfel, Sfântul Evanghelist Matei este zugrăvit împreună cu un om (înger), Sfântul Evanghelist Marcu este zugrăvit împreună cu un leu, Sfântul Evanghelist Luca este zugrăvit împreună cu un vițel, iar Sfântul Evanghelist Ioan - cu un vultur.
Aceste simboluri sunt zugrăvite cu aureolă și cu aripi, fiind inspirate din Cartea Apocalipsei: „Şi fiinţa cea dintâi era asemenea leului, a doua fiinţă asemenea viţelului, a treia fiinţă avea faţă de om, iar a patra fiinţă era asemenea vulturului care zboară" (Apoc. 4, 7) și de proorocia lui Ezechiel: „Feţele lor? - Toate patru aveau câte o față de om înainte, toate patru aveau câte o faţă de leu la dreapta, toate patru aveau câte o faţă de bou la stânga şi toate patru mai aveau şi câte o faţă de vultur în spate" (Iez. 1, 10).
Omul a fost ales ca simbol al Sfântului Evanghelist Matei, deoarece acesta își începe Evanghelia cu înșiruirea oamenilor din genealogia după trup a Mântuitorului.
Leul a fost ales ca simbol al Sfântului Evanghelist Marcu, deoarece acesta ne vorbește la începutul Evangheliei despre Sfântul Proroc Ioan Botezătorul, ca fiind „Glasul celui ce strigă în pustie" (Marcu 1, 3), care amintește de răgetul leului.
Vițelul a fost ales ca simbol al Sfântului Evanghelist Luca, deoarece acesta este singurul Evanghelist care vorbește despre „vițelul cel gras" care, potrivit parabolei întoarcerii fiului risipitor este sacrificat la ospăț.
Vulturul a fost ales ca simbol al Sfântului Evanghelist Ioan, deoarece acesta se înalță asemenea vulturului, în descrierea Logosului Dumnezeiesc și felul în care pune în valoare iubirea Divină cea mai presus de lume, afirmând că Dumnezeu este iubire (Ioan, 4, 8).