| anonim_4396 a întrebat:

Am nevoie la scoala de aplicatii ale razelor alfa beta gama.Ma puteti ajuta? Funda.nu stiu daca am ales bine categoria...

| Exilee a răspuns:

Pai, in medicine, anumite elemente radioactive se fixeaza pe-un organ si astfel putem sa-l ''studiem''.

De exemplu, cand utilizam hemoglobina marcata cu fier radioactiv pentru a verifica ''structura'' unei transfuzii de sange.

Sau in radioterapie, traversand subtantele, radiatiile gama ionizeaza moleculele sau atomii pe care-i intalnesc. Ele sunt asadar, periculoase pentru materia vie. Bine utilizate, ele prezinta un mare interes in medicina, in special in tratamentul cancerului.Sau in gamagrafie, care nu difera cu nimic, in principiu de radiografia cu raze X: imaginea obtinuta pe-o placa fotografica a unei piese metalica iradiata cu radiatii gamma evidentiaza defectele.

| Exilee a răspuns:

Ai ales bine categoria.
Traversand o portiune a corpului omenesc, radiatiile X sunt absorbite in mod diferit. Aceasta proprietate este folosita in radioscopie si radiografie.

Ce stim despre radioscopie si radiografie?
Pai, obicetul care se studiaza se aseaza: intre sursa de radiatii X si-un ecran fluorescent, in cazul radiografiei si intre sursa de radiatii X si-o placa fotografica, in cazul radiografiei.
Radiatiile X, dupa ce strabat obiectul au intensitati diferite. Ele impresioneaza mai mult sau mai putin ecranul fluorescent sau placa fotografica. In acest mod, pe placa fotografica sau pe ecran se pot localiza fracturile, alte leziuni sau se poate sesiza prezenta unor corpuri straine.
Hai sa-ti zic si cateva proprietati ale acestor radiatii si anume: se propaga in vid cu viteza luminii, nu sunt deviate de campuri electrice, respectiv magnetice si nu produc fluorescenta unor substante.
Banuiesc ca la fizica esti la capitolul fizica nucleara si atomica. E cel mai frumos capitol. Sitiai ca dezvoltarea fizicii nucleare nu ar fi fost posibila fara amicul meu Einstein, cucare zilnic beau cu el o ceasca de ceai si jucam LEAPSA, considerat ''parintele mecanicii relativiste''.

Hopa! Ai cerut radiatii alfa si beta.Pai, acestea au fost descoperite de Rutherford in timpul unei dezintegrari radioaCtive.
Radiatile alfa sunt invizibile, emise de nucleele ''grele'' ( A>200), viteza particulelor fiind de aproximativ 20*10 ^3 Km/s. Au putere mare de ionizare si SUNT PERICULOASE pentru om. Radiatiile B la fel, sunt invizibile, sunt periculoase pentru om, viteza electronilor emisi este foarte mare, sunt mai ''penetrate'' decat radiatiile alfa.

| sabin89 a răspuns (pentru Exilee):

Dar ce aplicatii au radiatiile alfa si beta, ca sunt curios si eu?confused

| Exilee a răspuns (pentru sabin89):