| sabin89 a întrebat:

Arheologia este o știinșă socială și totodată o ramură a umanisticii. Munca arheologilor nu este deloc ușoară. Presupune din partea acestora curaj, tenacitate și multe alte virtuți omenești. Spuneam în postarea anterioară despre descoperirile făcute de Austen Henry Layard. Când s-a întors la Londra, acesta a scris o lucrare, în 1849, în două volume "Ninive și vestigiile ei", devenită best-seller-ul pieții de carte de atunci. Englezii l-au onorat pe Layard cu titlul de "întemeietorul asirologiei". Descoperiri uimitoare făcuse, cam în același timp, și francezul Paul Emil Botta, și tot în Mesopotamia de nord. Francezii l-au considerat pe acesta ca întemeietorul noii științe - asirologia. Și ce să mai zicem de germanul Robert Koldewey (1855-1925), care a dezgropat toate "minunile lumii" din Babilon! Toți aceștia, și încă alții, au suportat chinurile climei și ale mediului, au învins bolile și obstacolele din partea autorităților (otomane), nu odată și-au pus viața în primejdie, dar niciodată nu și-au pierdut dorința și pofta de lucru.
Dar, pentru cunoașterea istoriei străvechi au merite nu numai cercetătorii care au folosit târnăcopul și lopata, ci și savanții care au investigat și explicat monumentele descoperite. Tăblițele cuneiforme depozitate la Luvru și British Museum trebuiau descifrate. Cum? Ce putem spune despre geniul lui Georg Friedrich Grotefend (1775-1853) și al celor ce au urmat? O muncă titanică s-a cerut și din partea acestor savanți.
Ale cui merite considerați că sunt mai mari - ale celor care au descoperit monumentele sau ale celor care le-au citit și le-au explicat? Poate veți spune că fiecare cu meritele lor. Totuși, dacă ar fi să numiți pe unii sau pe alții, pe care i-ați pune în față, ca având meritele mai mari?

Răspuns Câştigător
| Darkmagic a răspuns:

Damn... big grin
Tu vrei o...nici nu stiu cum sa-i spun...o departajare intre arheologie si arheometrie.
Arheologia nu mai este demult o mare chestiune. Am facut practica cu un grup de studenti britanici intr-un sit de langa Alexandria, pe o asezare veche de 6000 de ani, m-am ales si cu niste bucati de ceramica, care era alba din cauza vechimii, din pacate nu pot sa iti pun poze cu cioburile, din simplul motiv ca le-am pierdut in desele mele mutari.
Ce pot sa iti spun?
Acum, in 2023 nu mai exista o departajare clara intre arheologi si istoricii care stau prin cabinete/laboratoare, mai exact, diferenta intre cei care merg pe teren si sapa, si cei care studiaza rezultatele s-a estompat odata ce arheometria se aplica direct pe teren.
Ca sa iti raspund strict la intrebare, meritele sunt cel mult egale, 50/50, CHIAR daca unele lucruri nu au fost descoperite de arheologi specializati, ci de...niste oameni obisnuiti, mai norocosi.
Imi pare rau ca te dezamagesc, dar in domeniul asta, daca spui: "Qumran", spui Muhamad, daca spui Tut, spui Carter, daca spui Troy, spui Schliemann, etc. Nu sta nimeni sa insire pleiada de savanti de cabinet care au cercetat si explicat mai apoi ceea ce au descoperit cei de mai sus, si de fapt, nici nu conteaza. Meritul descoperirii, trece inaintea meritului explicatiei.
Daca il citesc pe Jordanes si opera lui, Getica, cu nume ca: Buerebista, Dicineo sau Zalmoxiu, profanii tind sa jure ca omul scrie despre daci, ...doar ca el scria despre Goti, goti care pe vremea aceea cca. 550 a.D. erau prin zona care mai tarziu, devine Spania.
Ca sa vezi unde poate duce o simpla greseala lingvistica si o explicatie fantezista. big grin
Tu il dai ca exemplu pe Georg Friedrich Grotefend, dar ce a facut el se datoreaza unor ani de munca, ajutat de zeci de savanti, unde fiecare a contribuit cu un segment, sine qua non.
Repet, in epoca noastra, cand pe sit mergi cu un server si 30 de laptopuri, iar arheologii sunt arheometrici, (aplica filologie, matematica, chimie, etc, direct acolo, in santier), nu mai poti face astfel de departajari.
Cum am explicat mai sus, nu prea puteai nici inainte, cand spui Carter, uiti de Champollion.
Asa functioneaza disciplina asta, nu am inventat-o eu, obisnuieste-te si tu cu ideea. happy

| sabin89 explică (pentru Darkmagic):

Eee, păi dacă tu ai fost pe teren, ai altă percepție asupra fenomenului. Eu doar ce am citit câteva articole pe net. Mi-ar plăcea să merg și eu să vizitez niște situri de astea unde au fost orașe străvechi, precum Tippur, Larsa, Ur, Uruk, Lagaș sau Eridu. Mai întâi mi-ar trebui o viză pentru Iraq. Apoi o cursă cu avionul până la Bagdad, după care...nu știu, cu trenul sau călare pe cal happy

| Darkmagic a răspuns (pentru sabin89):

Crede-ma, e plictisitor.
Am stat 10 zile, dormeam in rulote, englezii sunt plictisitori de moarte, iar englezoaicele, desi frumoase si imbracate in pantaloni scurti, pareau ca se trag toate din spita Victoriei... happy
Nu am cuvinte sa iti explic, este cea mai plictisitoare munca posibila.
Sapaturile grosso modo sunt facute de localnici angajati special, iar noi interveneam doar cand se gasea ceva, daca se gasea, cu pensulele, clasarea, etichetarea, depozitarea si marcarea parcelei. (Sunt niste markere ca ale politiei, dar mult mai complexe, in plan, cu gradatii, distante, etc).
E...moartea. laughing

5 răspunsuri:
| MeisterSchnitzel a răspuns:

Bineînțeles că atât arheologii, cât și lingviștii care descifrează tăblițele au un merit enorm, dar sunt înclinat să spun că aceștia din urmă au meritul lor, deoarece ei, prin munca lor deseori titanică, cum ai spus și tu, dau acestor tăblițe valoare, fac ca aceste bucăți de lut de acum trei mii de ani să spună o poveste. Dacă nu ar fi ei, acele tăblițe ar fi de prisos.
Pe Insula Paștelui băștinașii foloseau tăblițele de lemn în scrisul rongorongo pe post de combustibil după ce casta de preoți care știa să le citească a sucombat virușilor aduși de spanioli din Lumea Veche.

| sabin89 explică (pentru MeisterSchnitzel):

Nu știu povestea cu tăblițele rongorongo. Le-au ars băștinașii pe toate? Au mai rămas unele? Dacă da, au fost descifrate?

| gabicoo a răspuns (pentru sabin89):

S-au mai păstrat câteva dar nu au putut fi descifrate.