| TahionN a întrebat:

Existe viteze superioare luminii? Daca nu exista, care este viteza de expansiune a Universului? Daca exista, ar insemna ca teoria relativitatii nu ar mai fi corecta. Dezbatem?

Personal nu cred ca exista asa ceva, dar poate in viitor

| T0T a răspuns:

Nu. De ce? Pentru că pentru a avea viteza luminii e nevoie de masă de repaus 0. Găsește tu o particulă mai ușoară decât atât.
Cât despre viteza de expansiune a universului ai aici valorile constantei lui Hubble(viteza de expansiune) ce s-a schimbat de-a lungul anilor:

| JackR a răspuns:

Cand ai un nickname precum al tau, este normal sa te intrebi daca exista viteze mai mari decat viteza luminii. happy

"Practica" spune ca nu, teoria (sau o parte din ea) considera ca s-ar putea sa existe. Nu stim mai nimic despre fizica care se aplica in apropierea gaurilor negre. Se speculeaza mult despre curbarea continuumului spatiu-timp in campuri gravitationale extreme sau despre "gaurile de vierme". Candva, vom avea confirmari sau infirmari ale teoriei.
Viteza de expansiune a Universului (conform observatiilor facute pana la momentul actual) a fost calculata la 70km/s/megaparsec, ceea ce inseamna ca Universul nu se extinde cu o viteza ci cu o viteza/distanta, adica punctul de observare determina viteza de expansiune. Ceea ce se stie insa in mod cert este ca viteza de expansiune creste, ceea ce implica, conform fizicii pe care o cunoastem, existenta unui aport de energie. De unde provine aceasta energie, este ceea ce trebuie sa determinam. Se presupune ca la nivelul zonei "negre", asa numita "materie neagra" se transforma in "energie neagra", prin mecanisme ale caror inteles ne scapa. Ne aflam in situatia paradoxala in care, cu cat stim mai mult, cu atat intelegem mai putin. Poate pentru ca incercam sa gasim explicatii folosind fizica pe care o cunoastem, considerand ca legile ei se aplica oriunde. Si s-ar putea sa gresim. In aceste conditii, relativitatea se poate sa functioneze la nivel "micro", in spatii restranse, masurabile (raportat la dimensiunile Universului), dar sa nu fie aplicabila la dimensiuni "macro".

Mai jos ai trei raspunsuri legate de viteza luminii:

In modelul de expansiune pe care il avem acum, viteza indepartarii este proportionala cu distanta, altfel spus, ai 73, 8 km/sec la fiecare 3, 26 milioane ani-lumina, de doua ori aceasta viteza, la distanta de 6, 52 milioane ani-lumina, si asa mai departe, astfel incat putem spune ca spatiul se "intinde" cu o viteza/distanta mai mare decat viteza luminii in vid.
Stiu, e un pic deconcentrant ca spatiul este "mai rapid" decat lumina, dar lumina se misca prin... spatiu, partea "urata" din intrebare este ca Relativitatea lucreaza intr-un sistem de referinta inertial unde NU avem acceleratie, in timp ce Universul accelereaza. :D

| NGheorghe a răspuns:

Prima întrebare a ta este pusă greșit ( nu doar din punct de vedere ortografic happy )... si asta te duce la catastrofă. Tu nu poți compara doar "vitezele in sine" astfel ca îți trebuie întotdeauna "obiectul" ce se deplasează. Pe de o parte avem fotonul ce se deplasează in vid cu viteza 3x10^8 m/s si mai avem si viteza 4x10^8 m/s... viteza cu care deocamdata nicio particula cunoscuta nu se deplasează.
Dacă nu exista... atunci asta nu are nicio legatura cu Viteza de Expansiune a Universului, plus ca viteza universului este accelerata iar acest mecanism nu este încă înțeles.
Dacă exista — teoria relativității nu are nicio treaba — dacă exista ...atunci tu trebuie sa descoperi o particula care se deplasează cu acea viteza superioară. Ha ha.

| Inferno a răspuns (pentru NGheorghe):

Parca ziceai ca undele electromagnetice nici nu exista.

| NGheorghe a răspuns (pentru Inferno):

# ce? #

| IIIshaneIII a răspuns:

Basescu e de vina

| Kikoo a răspuns:

Inca nu s-a gasit ceva mai rapid decat lumina in vid din cate stiu, iar expansiunea universului este doar o teorie, nu un fapt, pentru ca nimeni nu a fost acolo sa stie ce se intampla, chiar daca unele dovezi arata posibilitatea ca el sa se afle in expansiune. O alta intrebare ar fi: nu se va opri niciodata din expansiune sau se va opri candva si va incepe sa se micsoreze pana ajunge foarte mic, avand loc un alt Big Bang?

| Perversul69 a răspuns:

Nu, nu exista inca o viteza mai mare decat cea a luminii. Daca un corp ar depasi viteza luminii, dimesiunile acestuia ar creste pana la infinit.

| doctorandus a răspuns (pentru Perversul69):

De fapt, da, exista o parte a Universului care se indeparteaza de noi cu o viteza mai mare decat a luminii. Niciun corp cu masa nenula nu poate fi accelerat la viteza luminii sau peste, dar in acest caz se dilata spatiul insusi, iar acest lucru nu este contrar teoriei relativitatii.

| JackR a răspuns (pentru Perversul69):

Pentru un observator, daca un corp ar depasi viteza luminii, dimensiunea acestuia nu ar creste, ar scade. Fenomenul se numeste "contractie Lorentz".

Asa ca, daca nu stii despre ce vorbesti, decat sa scrii tampenii, mai bine taci!

| Bitzer a răspuns (pentru JackR):

Poti si tu sa taci. Nu faci altceva decat sa dai "ca sigur" orice teorie neprobata. Probabil cunosti chestii fabuloase si le ascunzi omenirii. [facepalm]

| JackR a răspuns (pentru Bitzer):

Despre ce teorie "neaprobata" vorbesti?

| Bitzer a răspuns:

Da, exista. S-a reusit la CERN, in cadrul unui experiment. Neutrinii au ajuns la destinatie cu 60 nanosecunde mai repede decat ar fi facut-o lumina pe aceeasi distanta (730 km). Cat despre teoria relativitatii, este doar o alta... teorie.

| JackR a răspuns (pentru Bitzer):

Si, daca tot vorbim de "teorii neaprobate": https://en.wikipedia.org/wiki/Faster-than-light_neutrino_anomaly
Erorile de masuratoare nu sunt considerate experimente reusite. Asa ca bietii neutrini, se misca totusi un pic mai lent decat fotonii.

| T0T a răspuns (pentru Bitzer):

Lumina poate fi depășită cu ajutorul acceleratoarelor de particule pentru că în alte medii are o viteză redusă, însă viteza luminii în vid e o constantă universală și nu poate fi depășită. Nu știu de prin ce secol vi însă teoria relativității a fost dovedită experimental de ceva timp.

| Bitzer a răspuns (pentru JackR):

In primul rand, este vorba despre teorii neprobate, nu "neaprobate". In al 2-lea rand, citeste aici: http://www.descopera.ro/......ei-luminii

| Bitzer a răspuns (pentru T0T):

Este parerea ta, dar nu subscriu. As putea intra in amanunte, dar gandesti liniar si asta nu te ajuta cu ceva.

| JackR a răspuns (pentru Bitzer):

Ar trebui sa citesti inca o data link-ul pe care l-am postat mai sus. Un oscilator nesincronizat corect si o conexiune de fibra optica au cauzat o eroare in masuratori, in experimentul cu pricina. Asa ca, documenteaza-te si dupa aceea incearca sa polemizezi.

Uite cronologia completa a evenimentelor, inclusiv declaratiile oficiale ale celor care au coordonat experimentul: http://press. cern/press-releases/2011/09/opera-experiment-reports-anomaly-flight-time-neutrinos-cern-gran-sasso

| JackR a răspuns (pentru Bitzer):

Si inca nu mi-ai spus ce teorie neprobata am dat ca sigura...

| T0T a răspuns (pentru Bitzer):

Nu e vorba de păreri aici ci de fapturi concrete că de astea vorbim noi în știință, nu de păreri. Faptul că nu știi ce e aia o părere îmi face o opinie mult mai concretă despre gândirea ta. Să nu mai zic că comentezi în situația în care ești cu totul pe lângă subiect. Poate mă înșel, cine știe, însă clar ești foarte ignorant.