| MultPreaInteleptulTractorist a întrebat:

1) Cum schimbati voi treptele de viteza corect a.i sa nu patinati ambreiajul?
2) Ce consecinte atrage dupa sine patinarea ambreiajului?
3) Se pot schimba treptele de viteza fara a calca deloc ambreiajul chiar daca cutia este manuala?
4) In ce masura afecteaza frana de motor discul si placa de ambreiaj? Este recomandat sa folosim cat mai des frana de motor sau din contra, castigam pe o parte si pierdem pe alta? (excludem din start situatiile care cer neaparat folosirea franei de motor cum ar fi carosabil alunecos si coborare in panta)
5) Ambreiajul hidraulic este la fel de usor de distrus ca cel clasic, cu cablu?

In ultima vreme sunt fortat sa conduc mult in Bucuresti. Pe langa o indisciplina grozava in trafic (din nestiinta sau din nepasare) am observat si o exploatare distructiva a masinilor : Accelarari bruste si fortate, schimbare sportiva a treptelor de viteza cu ambreiaj patinat, motoare turate peste 3000 rpm (chiar daca vorbim de Dieseluri) si cate si mai cate

Astept parerile voastre,
Multumesc.

Răspuns Câştigător
| WPP a răspuns:

1. Calc ambreiaj bag in viteza (treapta1), odata ce este in viteza, incep sa dau drumul usor la pedala de ambreiaj, cand simt ca motorul incepe sa se cupleze cu, cutia de viteze (o usoara trepidatie valabila si la benzina si la diesel), incep sa calc si acceleratia si ulterior dau drumul total la pedala de ambreiaj.
2. Patinarea ambreiajului atrage dupa sine uzura discului, placii si a volantei (cele 3 sunt puntea de legatura dintre motor si cutia de viteze).
3. Treptele pot fi schimbate daca motorul este oprit si masina sta pe loc. Exista si o exceptie: poti schimba treptele si in mers daca experienta iti permite sa ghicesti turatia/raportul pinioanelor din cutia de viteza. Exemplu: ai 2500rpm cu o viteza de 70km/h in treapta a 3a, poti sa ii dai a 4a daca ii ghicesti turatia care va fi implicit mai mica cu cateva sute de ture - depinde de rapoartele din cutia de viteze care difera de la motorizare pana la producatori), acest lucru se face in conditii extreme dar, implicit atrage potentiale uzuri ale cutiei de viteze (sincroane/pinioane).
4. Uzura 0 (in conditiile in care exploatarea masinii este normala) exemplu: motorul transmite putere catre roti prin combustie (alimentarea cu combustibil), acest lucru se face prin intermediul celor trei piese enumerate la punctul 2 catre cutia de viteze iar aceasta prin intermediul planetarelor catre roti! frana de motor este procesul invers in care inertia masinii se duce prin intemediul celor enumerate, inapoi in motor, acesta fiind lipsit de alimetarea cu combustibil. (motorul nu se va invarti invers si isi va micsora din ce in ce mai mult rotatia)
5. diferenta dinte ambreiajul hidraulic si cel mecanic (cu cablu) este strict legata de confort!

In general soferii din Bucuresti sunt egoisti, nu se gandesc la ceilalti participanti la trafic, daca masina lor poate sau nu, ei tot primii vor incerca sa fie indiferent de metoda aleasa (cea mai des intalnita este linia de tramvai).
Iti recomand, nervi de fier si dinti tari! Bafta!

| MultPreaInteleptulTractorist explică (pentru WPP):

Multumesc. M-ai lamurit si la pnctul 4 si la punctul 3 happy

10 răspunsuri:
suntserios
| suntserios a răspuns:

In general nu tu creezi patinarea ambreiajului. ambreiajul patineaza daca este uzat discul, placa de presiune etc tot ansamblul.

1. cum shimb corect? ridic acceleratia, apas ambreiajul, schimb, apas abreiajul, accelerez

2. dupa cum ziceam, patinarea este ea in sine o consecinta a uzurii

3.in niciun caz in mers. daca masina nu e in sarcina si sta pe loc poti schimba vitezele fara ambreiere, in orice alt caz risti sa strici cutia

4. nu sunt sigur asa ca nu imi dau cu parerea

5. nu cred ca are legatura, faptul ca e hidraulic sau prin cablu nu are legatura cu placa sau cu discul ci doar cu sistemul de actionare

| MultPreaInteleptulTractorist explică (pentru suntserios):

In momentul in care apesi acceleratia si dai drumul prea putin la ambreiaj atunci il patinezi. Este normal sa te ajuti de acceleratie cand schimbi treptele dar numai dupa ce deja ai ridicat ambreiajul pana in punctul in care incepe sa lucreze si numai la turatii mici. Oricine are putina ureche de sofer va fi foarte deranjat atunci cand merge in masina cu cineva ce patineaza ambreiajul pentru ca te zgarie pe creieri. Eu personal am mers cu n astfel de soferi, majoritatea taximetristi dar culmea unii chiar soferi pe masinile personale. Eu n-am schimbat in viata mea un ambreiaj, deci tind sa cred ca majoritatea nu stiu sa conduca. Ambreiajul n-are voie sa se uzeze daca stii sa-l folosesti corect decat dupa 300.000 km (cand o sa cedeze pana la urma rulmentul de presiune, placa si discul ramanand functionabile)
http://www.motorstory.ro/2011/04/cum-sa-nu-distrugi-prematur-ambreiajul/
http://forum.softpedia.com/topic/719770-ambreiaj-patinat-sau-viteza-1/

Toate cutiile de viteza moderne (post 90) sunt sincronizate si poti schimba treptele in mers daca stii exact la ce turatie, fara sa se auda niciun carait si fara sa uzezi cutia;) problema e ca nu toata lumea este in stare sa faca chestia asta.

Merci pentru raspuns la punctul 5. Aici recunosc ca tehnica incepe sa ma depaseasca. Masinile nu mai sunt la fel ca acum 30 de ani :))

| suntserios a răspuns (pentru MultPreaInteleptulTractorist):

Aveam alta conceptie despre ambreiajul patinat.
eu ma refeream la ambreiaj patinat in momentul in care pedala e complet eliberata si cand accelerezi motorul tureaza in gol. de aia spuneam ca e deja o consecinta a uzurii.

| MultPreaInteleptulTractorist explică (pentru suntserios):

Ce zici tu e deja uzura happy dar, un ambreiaj folosit cat de cat corect, nu are voie sa se uzeze prea repede si in niciun caz asa. De regula dai motorul pe ulei inainte sa cedeze kit-ul de ambreiaj. Cand patinezi ambreiajul din nestiinta sau graba distrugi placa de ambreiaj (ca acolo se produc cele mai multe smucituri din cauza diferentei de turatie dintre cutie si motor) si am vazut placi rupte si la 70.000 km happy

| drhotzu a răspuns (pentru MultPreaInteleptulTractorist):

La nici o masina de dinainte de 2014 nu se poate schimba viteza "fortat" fara sa apesi ambreiajul fara sa existe pagube asupra cutiei de viteze, pentru ca in cutia de viteze esista acele pinioane care pentru a nu fi deteriorate este nevoie ca axul de cuplu sa nu fie actionat (aici rolul ambreiajului) faptul ca nu caraie este datorat unei mai bune antifonari, dar tot fortat este! aaa in caz de necesitate poti sa folosesti tehnica asta da corect, dar apar pagube.

| MultPreaInteleptulTractorist explică (pentru drhotzu):

Ia mai documenteaza-te matale despre cutiile de viteza. Ce zici tu nu mai e valabil din anii 70. La o anume turatie ai sa vezi ca maneta aluneca singura in treapta fara s-o fortezi nici macar cat ai forta-o atunci cand apesi ambreiajul. Cum ziceam, toate cutiile de viteza post 90 suunt sincronizate.

Uite si un forum despre asta :
http://www.roportal.ro/discutii/topic/91024-schimbare-trepte-de-viteza/

| drhotzu a răspuns (pentru MultPreaInteleptulTractorist):

Ok faptul ca intra in viteza este un lucru... dar asta nu inseamna ca nu exista sticaciuni la pinioane...
daca ceea ce spui tu e indicat atunci de ce mai ai ambreiaj? si te rog nu mai imi da copy paste de la forumuri cu tampiti...
gandeste si tu un pic logic la cum arata si cum se misca lucrurile in cutia de viteze... daca nu poti atunci asta este crezi ce vrei in continuare, dar uite daca esti asa de sigur de ceea ce spui: timp de 1 an schimba numai fara ambreiaj si dupa du-te cu cutia de viteze la verificat si mai vorbim despre schimbatul ei (iti recomand un service bun)

| MultPreaInteleptulTractorist explică (pentru drhotzu):

Exista ambreiaj tocmai fiindca nu orice prost stie sa schimbe la turatii. Pe mine daca m-ai pune, nu stiu cate trepte as nimeri corect. Si tocmai d-aia apar stricaciuni. Dar teoretic si tehnic, cutiile sunt sincronizate.

| 83Cosmin a răspuns:

Nu te mai stresa ca oricum nu iti poti proteja masina in Bucuresti, ma refer la stilul de a conduce. Nu ai cum sa nu utilizezi ambreiajul si acceleratia la cote aproape maxime. Daca ti la masina ta ia RATB-ul.