| LTAA a întrebat:

In cazul unei frane "bruste" (cand cineva franeaza subit in fata sau imi apare un caine), pot folosi frana de mana pentru a reduce distanta de franare? Exista riscul de a aparea derapajul?

Multumesc anticipat!

Răspuns Câştigător
| NoTurbinaNoGood a răspuns:

Frana de picior e mult mai puternica decat cea de mana.
In timpul unei franari puternice, cel mai prost lucru pe care il poti face este sa iei o mana de pe volan. In acele momente, chiar daca ai sisteme de siguranta care iti mentin traiectoria, reflexul soferesc este sa tii mainile pe volan, pentru ca nu stii cum iti apare alta oportunitate de evitare sau poate vei fi nevoit s-o redresezi.
Inainte de un impact cu un caine de exemplu, daca ai viteza mare, franezi pana langa el, dupa care cea mai buna reactie este sa lasi frana, sa lasi masina sa curga, fiind pregatit s-o redresezi din volan (si chiar acceleratie).
Daca treci peste caine cu rotile blocate (adica pedala de frana apasata), risti sa-ti indoi si ceva de la directie.
In cazuri de impact cu alta masina, om sau ceva mai mare (vaca, cal, bou...), tii piciorul pe frana pana la capat, pentru a micsora viteza cat mai mult, pana la impact. La un impact cu ceva mare, care va distruge botul masinii, ideal ar fi sa iei picioarele de pe pedale si sa le retragi spre scaun, in ultimul moment.
Sunt niste chestii destul de sadice, unii nu se pot gandi la asa ceva, dar e mai bine sa te gandesti dinainte, ca sa poti evalua situatia fara a sta pe ganduri, ca astfel de momente nu reprezinta alegerea nimanui, si ar trebui sa fim pregatiti.
P.S.: Exista risc major de derapaj, pentru ca frana de mana nu tine cont de nici un sistem de siguranta de care dispune masina (ABS si nici macar limitator de frana pe punte, pe care il au si Daciile), si pierzi aderenta foarte repede si daca o pui de-a latul n-o mai redresezi oricat de sofer ai fi.

7 răspunsuri:
| mgtow a răspuns:

Va derapa masina daca actionezi frana de mana, daca cainele moare e treaba lui numai frana de picior se foloseste in caz extrem.

| ombladon a răspuns:

Si tu ai impresia ca pedala de frana actioneaza doar rotile din fata, sau care-i problema? Am auzit multi cretini cu "frana de picior este doar pentru rotile din fata"...Chiar si mai jos este o astfel de specie...

suntserios
| suntserios a răspuns:

Depinde de la masina la masina, dar frana de mana nu are o forta atat de mare, oricum atat timp cat apesi pedala mecanismul franei de mana nu mai are niciun rost ca deja placutele/sabotii sunt presati de disc/tamburi

anonim_4396
| anonim_4396 a răspuns:

Risti doar sa derapezi si sa franezi de 5 ori mai putin.

| BPAndrei a răspuns:

Depinde de masina, dar in general, mai depinde si de viteza si calitatea drumului plus conditiile meteo. Normal ca folosirea ambelor frane reduce distanta de franare, frana de picior actioneaza pe un ax (fata sau spate, depinde de tractiune) si in ultima vreme este hidraulica (deci nu iti blocheaza instant roata) iar frana de mana iti blocheaza complet rotile si de aici depinzi doar de viteza, calitatea drumului si conditii meteo. Adica pe ploaie o sa derapezi mai mult decat pe uscat (logic).

| ombladon a răspuns (pentru BPAndrei):

Frana de picior actioneaza pe toate cele 4 roti, iar frana de mana este pe rotile din spate, indiferent ca este 4x4, are tractiune fata/spate,poti verifica orice BMW sa vezi ca are frana de mana pe spate, sunt cateva exceptii care au frana de mana pe fata, dar sunt rare... Daca esti habarnist, nu mai da sfaturi, ca bagi lumea in ceata...

| BPAndrei a răspuns (pentru ombladon):

Da, ai dreptate, eu am fost cel care m-am incurcat. ideea era ca frana de mana iti blocheaza rotile si este folosita (in general) pentru a imobiliza rotile si functioneaza pe un singur ax (spate dupa cum ai spus) si predispune la derapaj.