| KiLLr0Y a întrebat:

am primit un motor de ventilator si are 4 fire care ies din el.Acele fire sunt negru,rosu, albastru si alb.Problema este ca nu stiu cum se le leg la faza si nul pentru ca toate firele duc la stator, Pe rotor nu este bobinaj sau altceva este doar un rotor simplu fara bobinaj e ca su o roata pusa pe un ax.Cum sa leg firele?

Răspuns Câştigător
| Popescu_Eugen_1964 a răspuns:

Negru pe nul, celelalte pe rand pe faza de proba. Vorba vine ca nu are importanta la alternativ. Daca n-o ia incearca cu sfoara din nou. poate fi condensatorul dus. Infasori niste sforicica pe ax si tragi de ea in momentul imediat dupa ce bagi in priza. Daca vezi ca da s-o ia dar incet vezi in ce sens si ajuta-l cu sfoara, desi teoretic fara condensator porneste in ce parte vrei tu cu sfoara.

21 răspunsuri:
Salontanul
| Salontanul a răspuns:

Curentul continuu nu are faza si nul. Macar atata sa fi invatat la fizica!
Negru este intotdeauna legarea la masa care este cu minus. Rosu este +5.
pin1 - GND
pin2 - +5V
pin3 - monitorizare sau pornire si este verde.
pin4 - PWM control (pulse width modulation) cel alb.
Primele 3 culori sunt standard la PC-uri.

| KiLLr0Y explică (pentru Salontanul):

Asta nu ii continuu ii alternativ.Nu e motor cu rotor bobinat

| Salontanul a răspuns (pentru KiLLr0Y):

Nu este un ventilator pentru carcasa de PC?

| Salontanul a răspuns (pentru KiLLr0Y):

Pune o poza.

| Salontanul a răspuns (pentru KiLLr0Y):

Ala nu-i motor. Cred ca este ceva demaror sau altceva. Carcasa mi-e cunoscuta. Cred ca-i de la motoreta!

| Popescu_Eugen_1964 a răspuns (pentru KiLLr0Y):

Vezi cum il montezi sa se invarta usor, mai bati in el, in ax, pe masura ce mai si strangi si incearca cum am zis. E bine ca are condensator dar nu stiu daca e de pornire sau de antiparaziti.

| KiLLr0Y explică (pentru Popescu_Eugen_1964):

Deci cum sa leg firele?

| KiLLr0Y explică (pentru Popescu_Eugen_1964):

Na mersi incerc si daca merge ai funda de la mine

| KiLLr0Y explică (pentru Popescu_Eugen_1964):

Bravo! ai o funda de la mine.

| Popescu_Eugen_1964 a răspuns (pentru KiLLr0Y):

Du-te ba, nu de funda e vrb, sunt bucuros ca ai bafta. Pleaca singur sau cu sfoara? Vezi ca motoarele astea se ard din hiba ca dupa ore si ore aduna praf in bucsi si il franeaza. Verifici periodic sa se invarta usor la mana si daca e nevoie demontezi si cureti bine, pui o picatura de ulei de mecanisme fine. Era odata in tineretea mea pentru masini de cusut care nu prea aduna praf si e subtire numai bun. De altfel sunt bucsi grafitate si teoretic nu trebuie unse dar nu strica.

| Popescu_Eugen_1964 a răspuns (pentru KiLLr0Y):

Negru pe nul, celelalte pe rand pe faza de proba. Vorba vine ca nu are importanta la alternativ. Daca n-o ia incearca cu sfoara din nou. poate fi condensatorul dus. Infasori niste sforicica pe ax si tragi de ea in momentul imediat dupa ce bagi in priza. Daca vezi ca da s-o ia dar incet vezi in ce sens si ajuta-l cu sfoara, desi teoretic fara condensator porneste in ce parte vrei tu cu sfoara.

| Popescu_Eugen_1964 a răspuns:

Daca nu se cunoaste schema electrica si nu ai restul instalatiei e greu de spus. Este un motor cu mai multe viteze ( poate 3 ), poate unul din fire este pentru impamantare sau condensator. In lipsa blocului de comanda si a restului care poate fi un condensator sau pentru ca nu stii cum era legat in bloc risti ca la conectarea firelor la curent sa te curentezi sau sa-l arzi. Prin probe pot fi depiste legaturile fara riscuri numai de cineva pregatit in ale electricitatii. Un electrician bun vede cum sunt bobinele de pe stator si poate face probe. Pt un ochi neavizat chestiile par la fel la toate dar nu sunt cum par.

| KiLLr0Y explică (pentru Popescu_Eugen_1964):

Deci ce imi recomanzi?>

| KiLLr0Y explică (pentru Popescu_Eugen_1964):

Daca iti spun detaliile si poate iti arat si o poza ma moti ajuta?

| Popescu_Eugen_1964 a răspuns (pentru KiLLr0Y):

Nu trebuie poza. Verifica intai daca nu ai vreun fir pentru impamantare sau daca nu da curent la masa vreo unul = firul ala nu il vei alimenta. Cu un ohmetru intre fire si carcasa motorului sau o lampa de control in serie cu firele si carcasa. Pune firul negru pe un fir de alimentare si izoleaza-l. Celelalte fire le probezi pe rand pe al 2 lea fir de alimentare dar pentru f scurt timp. Daca nu porneste sau face flama mare nu tii curentu mult pe ele. Daca porneste pe vreo unul asculta atent cum se aude si daca bazaie urat sau / si are turatie f mica in mers nu e ok. Daca nu porneste nici pe unul incearca cu sfoara pe axul rotorului in orice sens vrei. Trebuie sa fie fixat bine motorul pe ceva eventual sa ai un ajutor. Cand cuplezi firul celalalt trage de sfoara. Sfoara inlocuieste condensatorul de pornire care posibil sa fi fost in carcasa ventilatorului si nu pe motor. Sincer nu-mi amintesc sa ma fi jucat cu vreun ventilator ca sa stiu bine instalatiile la ele. Daca merge cumva e recomandat sa folosesti turatia cea mai mare ca sa nu se incalzeasca. Si da de veste ca nu te-ai carbonizat ca te am pe constiinta.

| Popescu_Eugen_1964 a răspuns (pentru KiLLr0Y):

In plus banuiala mea e ca motorul nu e bun, e primul care se paradeste la ventilatoare de regula si nu arunca nimeni jucaria din casa daca e bun, mai ales pe canicula.

| KiLLr0Y explică (pentru Popescu_Eugen_1964):

L-am sunat pe omu ala si a zis ca nu aa avut pamantare doar 1 fir pentru nul si celalalte pentru viteze

| KiLLr0Y explică (pentru KiLLr0Y):

Are un condensator de 1, 5uF 5%

| KiLLr0Y explică (pentru KiLLr0Y):

Toate firele duc la stator

| Popescu_Eugen_1964 a răspuns (pentru KiLLr0Y):

Este un motor asincron de curent alternativ de ventilator. Are la un capat melcul pentru reductor si la un capat stiftul si filetul pentru prins elicea. Prima mea si cea mai de + 30 de ani activitate e auto - tuns, ras, frezat, vopsit, numai tapiterii nu fac. Echipamente pe auto-moto sunt de curent continu cu rotoare bobinate si cu perii. Toate. Poza e clara.