anonim_4396
| anonim_4396 a întrebat:

Ce părere aveți de dogmele ortodoxe în conformitate cu Biblia?
Sunt ele biblice?

37 răspunsuri:
| iurii75 a răspuns (pentru Niciunnumedeutilizator):

"Observ că din ambele mele mesaje tu ai scos doar la ce-ai putut da contraargument, ignorând anumite adnotări ale mele care ar completa ideile pe care încerci a le combate"- îți pare doar. In plus nu voi comenta chiar toate filosofiile goale care nu au bază scripturală. Mai ales ca tot asta pot spune si despre tine.
"1. "lui Adam i s-a spus clar ce era moartea - întoarcerea în inexistentă"
Serios? Unde"- si unde era Adam înainte de a fi creat? Nu exista. Din pământ a fost creat si in pământ sa întors.
"Deci să înțeleg că ar trebui să ne veselim când moare cineva?" - pare absurd, dar anume asta reiese din spusele tale. Căci si Dorca ( Tabita), și Eutih erau creștini, au murit cu mult după ce conform variantei voastre "raiul" era deja deschis si ar fi trebuit sa meargă in rai. Totuși nimeni nu se bucura ci din contra plângeau. Si e normal fiindcă moartea e numită " un dușman", nicidecum o poartă spre o viață mai bună.
"Luca 29, 27-38?! Nu există pasajul ăsta; " - cer scuze, din greșeală in loc de capitolul 20 am scris 29. Dar cred ca ai înțeles despre ce pasaj era vorba si ca Isus vorbea de înviere nu te continuarea vieții după moarte.
'Se pare că nici nu poți face diferența dintre reîncarnare și înviere. Reîncarnarea presupune luare de către suflet al unui nou trup imediat după moarte iar învierea presupune întoarcerea sufletului la trupul său cu ocazia Judecății. " - pot gace diferența. Doctrina reîncarnării nu presupune luarea unui nou trup imediat. In plus " întoarcerea sufletului la trupul său" - trupul demult a putrezit di elemente din care era compus fac parte deja din alt trup... In plus, cam in 7 ani corpul se înnoiește si se poate de spus ca ecdeja alt trup...
Oricum, ideya e ca tu promovezi mai degrabă reîncarnarea, nu învierea.
"Uite versetul Matei 25, 46 în limba greacă:..." - Mat. 25:46, BC: „Aceştia vor merge în pedeapsă veşnică [tăiere, Int; în greacă kólasin], iar cei drepţi în viaţă veşnică". (Versiunea englezească The Emphatic Diaglott foloseşte termenul „tăiere" în loc de „pedeapsă". Într-o notă de subsol se afirmă: „kólasin derivă din kolazoo, care înseamnă: 1. A tăia; cum ar fi tăierea sau curăţarea ramurilor unui pom. 2. A reţine, a reprima.3. A mustra cu asprime, a pedepsi. Faptul de a tăia pe cineva de la viaţă sau din societate, sau chiar de a-l reţine, este considerat o pedeapsă, ceea ce a dat naştere celui de-al treilea sens metaforic al termenului. Noi am adoptat sensul de bază pentru că se armonizează mai bine cu cea de-a doua parte a frazei, păstrând astfel forţa şi frumuseţea antitezei. Cei drepţi vor merge la viaţă, iar cei răi la tăiere de la viaţă, adică la moarte. Vezi 2 Tes. 1:9".)

2 Tes. 1:9, BC: „Ei vor avea ca pedeapsă o pierzare veşnică* de la faţa Domnului şi de la slava puterii Lui". (*„pieirea veşnică", BG, BO, Carol II; „eternă pierzare", SS 1874. )

Iuda 7, BC: „Tot aşa, Sodoma şi Gomora şi cetăţile din jurul lor, care se dăduseră ca şi ele cu totul desfrânării şi umblau după trup străin, sunt ca un exemplu, suferind pedeapsa unui foc veşnic". (Focul care a distrus Sodoma şi Gomora a încetat să ardă cu mii de ani în urmă, dar ravagiile cauzate de acel foc au rămas, pentru că oraşele n-au mai fost reconstruite niciodată. Însă judecata lui Dumnezeu nu a fost doar împotriva acelor oraşe, ci şi împotriva locuitorilor lor răi. Ceea ce li s-a întâmplat lor este un avertisment şi pentru noi. În Luca 17:29, Isus spune că au fost ‘distruşi’, iar în Iuda 7 se arată că distrugerea este veşnică.)

| Niciunnumedeutilizator a răspuns (pentru iurii75):

1. Timpul, într-adevăr, e o chestie mai complicată și greu de înțeles (mai ales că e relativ), dar timpul nu poate fi decât creat. Pentru că Dumnezeu nu e egal cu timpul, sau timpul nu e integrat în ființa divină, iar cum nu poate exista ceva necreat exterior divinității, nu putem zice decât că timpul e creat.
"de toată cealaltă creație" - nu scrie asta! Zice că Hrisos e născut înainte de "toată făptura", nu "înainte de toată cealaltă făptura".
2. De ce anume e absurdă ideea pe care ți-am prezentat-o?
3. Da, am meditat la ce zici tu. Dar problema era că un simplu om nu putea să ne răscumpere nouă, tuturor, păcatele. În fine!
"Adam nu era dumnezeu ca sa fie nevoie de un dumnezeu pentru răscumpărare." - Și tocmai de-aia Dumnezeu-Cuvântul, prin intermediul Fecioarei Maria, a luat asupra Sa fire omenească, ca să ne poată răscumpăra nouă păcatele. Pavel chiar îi spune ucenicului său, Timotei, că Dumnezeu S-a întrupat (1 Timotei 3, 16) și-L numește pe Hristos, Dumnezeu (Romani 9, 5).
4. Văd că n-ai prins ideea, deși speram că o să te prinzi. Din moment ce cineva a avut un rol activ în facerea lumii, nu înseamnă că acel cineva e Dumnezeu?
În încheiere, am citit recent ceva interesant pe tema asta. Versetul Ioan 1, 1 în greacă koine este: Ἐν ἀρχῇ ἦν ὁ λόγος, κaὶ ὁ λόγος ἦν πρὸς τὸν θεόν, κaὶ θεὸς ἦν ὁ λόγος. Doar că acest "θεός" de la sfârșit s-ar traduce mai bine prin "divin", nu "Dumnezeu"; adică Cuvântul (sau λόγος - rațiunea divină), Care S-a întrupat conform Ioan 1, 14, are aceeași esență (homoousia) cu Tatăl.

| iurii75 a răspuns (pentru Niciunnumedeutilizator):

"de toată cealaltă creație" - nu scrie asta! Zice că Hrisos e născut înainte de "toată făptura", nu "înainte de toată cealaltă făptura" - expresia tradusa in coloseni 1:16 prin "toate", în luca 13:2 este tradus " toți ceilalți" ( traducerea Cornilescu). În plus, expresia "prin El au fost create " arată ca este cineva superior care la folosit pe respectivul la efectuarea unei lucrări, iar de asta deja ți-am mai scris si înainte.
"2. De ce anume e absurdă ideea pe care ți-am prezentat-o?" - ți-am explicat deja, în toată Biblia ( si nu doar) cand apare expresia "întâiul născut" se refera la fiul cel mai mare al cuiva. Totuși când e vorba de Fiul întâi născut al lui Dumnezeu, încercați să dați alt sens, si încă unul aberant care nu are nici urma de suport biblic.
"Dar problema era că un simplu om nu putea să ne răscumpere nouă, tuturor, păcatele. " - nu un simplu om ci unul egal cu Adam înainte de a păcătui. 1corintemi 15:21Căci, având în vedere că moartea a venit printr-un om, învierea morților vine tot printr-un om.
"Din moment ce cineva a avut un rol activ în facerea lumii, nu înseamnă că acel cineva e Dumnezeu?" - nu. Din moment ce tu i-ai parte la lucrul unei companii, înseamnă că ești tu șeful?
"Doar că acest "θεός" de la sfârșit s-ar traduce mai bine prin "divin", nu "Dumnezeu";" - bravo, in traducerile mai exacte demult este folosit această redare. Dar aceasta nu îl face pe Fiul egal cu Tatăl, Dumnezeul Atotputernic.
In isaia Isus este numit in mod profetic dumnezeu, chiar dumnezeu puternic. Însă numai Tatăl este numit Atotputernic.
Si unii judecători au fost numiți" dumnezei", dar asta nu ia făcut egali cu Tatăl. Si Satan este numit " dumnezeul acestei lumi", face si el parte din " trinitate"?
Biblia arată clar ca Isus are o mare autoritate, este al doilea in univers, dar întotdeauna a fost supus si inferior Tatălui.

| Niciunnumedeutilizator a răspuns (pentru iurii75):

1) Da, de-acord: Adam nu exista înainte de a fi creat. Dar unde scrie că Dumnezeu a zis: "moarte = întoarcere în inexistență"? Eu asta întreb.
2) Da, e bine să plângem la moartea cuiva, dar totul trebuie făcut cu moderație. Nu trebuie ne smintim, să deznădăjduim, căci prin asta ne îndepărtăm de Dumnezeu. Uite ce zicea dreptul Iov: "Domnul a dat, Domnul a luat; fie numele Domnului binecuvântat" (Iov 1, 21) - fără lacrimi, fără deznădejde deșartă.
3) Da, mă gândeam că e vorba de-o greșeală, dar nu mi-am dat seama la ce vă referiți. În orie caz, am citit tot pasajul Luca 20, 27-38 și nu văd nicio problemă cu el. Presupun că piatra de temelie aici este chiar ultimul verset, care zice: "Dumnezeu nu este Dumnezeu al morților, ci al viilor, căci toți trăiesc în El". Doar că acest ultim verset trebuie interpretat forțat să rezulte ce vrei tu. Mai știi 14, 6 ("Eu sunt Calea, Adevărul și Viața"), care folosește termenul grecesc "ζωή" ("viață duhovnicească")? Astfel, cei care-L urmează pe Dumnezeu, primind ζωή, nu sunt morți (duhovnicește) ci "trăiesc în El".
4) Matei 25, 46 - "It would be a very serious error, however, to attempt to transfer this distinction in its entireness to the words as employed in the N. T. The κόλaσις aἰώνιος of Matt. 25:46, as it is plain, is no merely corrective, and therefore temporary, discipline; cannot be any other than the ἀθάνaτος τιμωρίa (Josephus, B. J. ii. 8. II; cf. Antt. xviii. 1. 3, εἰργμὸς ἀΐδιος), the ἀϊδίοι τιμωρίaι (Plato, Ax. 372 a), with which the Lord elsewhere threatens finally impenitent men (Mark 9:43-48); for in proof that κόλaσις with κολάζεσθaι had acquired in Hellenistic Greek this severer sense, and was used simply as ‘punishment’ or ‘torment,’ with no necessary underthought of the bettering through it of him who endured it, we have only to refer to such passages as the following: Josephus, Antt. xv. 2. 2; Philo, De Agric. 9; Mart. Polycar. 2; 2 Macc. 4:38; Wisd. 19:4; and indeed to the words of St. Peter himself (2 Ep. 2:9). This much, indeed, of Aristotle’s distinction still remains, and may be recognized in the scriptural usage of the words, that in κόλaσις the relation of the punishment to the punished, in τιμωρίa to the punisher, is predominant." (citat de pe site-ul https://bluetterbiblie.org/ )
Iuda 1, 7 - acel foc veșnic se referă la pedeapsa veșnică aplicată locuitorilor celor două orașe.

| Niciunnumedeutilizator a răspuns (pentru iurii75):

Am verificat și expresia folosită în Coloseni 1, 15 este "πάσης" care pur și simplu se traduce prin "tot", nicidecum prin "toate celelalte", cum pretinzi tu. Așa e tradus în tot Noul Testament.
"sunt pline de oase de morţi şi de TOATĂ necurăţia." (Matei 23, 27)
"veniți din TOATE satele Galileii" (Luca 5, 17)
"Vedeţi şi păziţi-vă de TOATĂ lăcomia, căci viaţa cuiva nu stă în prisosul avuţiilor sale." (Luca 12, 15)
"Precum I-ai dat stăpânire peste TOT trupul, ca să dea viaţă veşnică tuturor acelora pe care Tu i-ai dat Lui." (Ioan 17, 2)
"care era peste TOATĂ vistieria ei şi care venise la Ierusalim ca să se închine," (Fapte 8, 27)
"plini de TOATĂ cunoştinţa" (Romani 15, 14)
"Mai presus decât TOATĂ începătoria" (Efeseni 1, 21)
Toate aceste versete folosesc cuvântul grecesc "πάσης" ("tot") cuvânt care mai apare de multe ori în NT, de fiecare dată tradus așa. Dacă vrei, uite: https://biblehub.com/greek/pase_s_3956.htm
Pe de altă parte, Luca 13, 2 folosește "πάντaς".
2) Și eu ți-am mai explicat deja că în absența timpului nu se poate întâmpla o naștere cum se înțelege ea acum.
Pe lângă asta, o naștere dumnezeiască e diferită de una omenească.
3) "nu un simplu om, ci unul egal cu Adam inainte de a păcătui" - Felicitări! De aia omul Iisus Hristos este numit și "noul Adam" iar Maica Domnului, "noua Evă". De asemenea, ai dreptate când zici că Iisus Hristos era fără de păcat; căci El nu a luat asupra Sa și păcatul, care nu e firesc. Sfântul Apostol Pavel chiar zicea: "De aceea, precum printr-un om a intrat păcatul în lume şi prin păcat moartea, aşa şi moartea a trecut la toţi oamenii, pentru că toţi au păcătuit în el. Dar nu este cu greşeala cum este cu harul, căci dacă prin greşeala unuia cei mulţi au murit, cu mult mai mult harul lui Dumnezeu şi darul Lui au prisosit asupra celor mulţi, prin harul unui singur om, Iisus Hristos." (Romani 5, 12 și 5, 16)
4) Da, ai dreptate. Dar dacă A, B și C se strâng la masă și împreună fondează împreună compania "X", toți trei sunt co-fondatori ai companiei.
5) Ba, tocmai că înseamnă. Zice clar că Logos-ul era "θεός" adică de natură/esență dumnezeiască, necreată.
6) "Si Satan este numit " dumnezeul acestei lumi", face si el parte din " trinitate"?" - Nu! Sfântul Apostol Pavel zice despre satana că oamenii drept-credincioși sunt puțini, deci necredincioșii sunt mulți. "Cine nu este cu Mine este împotriva Mea" (Matei 12, 30)
În final...
"Biblia arată clar ca Isus are o mare autoritate, este al doilea in univers, dar întotdeauna a fost supus si inferior Tatălui"
Chiar am intrat o dată pe site-ul Martorilor lui Iehova și am văzut că singurul verset adus în sprijinul acestei idei este Ioan 14, 28. Despre el vorbiți și dvs., oare?
P.S. Expresia din Ioan 1, 3 nu indică vreo relație de superioritate între Tatăl și Fiul. Doar pentru că Tatăl a creat totul prin Fiul nu înseamnă că Tatăl e mai mare ca Fiul. Acestea sunt dumnezeiești taine, care nu ne sunt date să le cunoaștem.

| iurii75 a răspuns (pentru Niciunnumedeutilizator):

"Da, de-acord: Adam nu exista înainte de a fi creat. Dar unde scrie că Dumnezeu a zis: "moarte = întoarcere în inexistență"?" - "țarină ești si în țărână te vei întoarce" -este destul de clar ca se întoarce in inexistentă? Sper sa nu vii iarăși cu fantezii de genul " doar trupul" fiindca nu e așa.
"Da, e bine să plângem la moartea cuiva, dar totul trebuie făcut cu moderație. Nu trebuie ne smintim, să deznădăjduim, căci prin asta ne îndepărtăm de Dumnezeu" - deci vom plange dar așa, puțin?! Dar de ce? Este jale ca cineva ajunge în "rai"? Eu asta te intrebam.
"Astfel, cei care-L urmează pe Dumnezeu, primind ζωή, nu sunt morți (duhovnicește) ci "trăiesc în El"." - happy majoritatea traduc " pentru El toți sunt vii". Si deși ți-am atras atenția la ideea principală, te faci ca no vezi - Isus a folosit pasajul ca dovadă a învierii din morți, nu de continuarea vieții după moarte.
Iuda 1:7 - si in ce constă această pedeapsă? Ard veșnic in foc ( ce contrazice noii doctrini ortodoxe cu privire la iad, ca nu mai sunt chinuiți acolo cineva ci doar sunt despărțiți de Dumnezeu), sau ca au fost distruși definitiv? De fapt cand arunci ceva in foc scopul e anume de a distruge acel ceva.
"Pe lângă asta, o naștere dumnezeiască e diferită de una omenească" - normal ca e diferit, Dumnezeu nu a avut o soție care sa fie însărcinată. Dar repet a "n"-a oară - sensul expresiei " întâiul născut" e primul fiu al cuiva ( si nu o relație care există dintotdeauna), fie născut in cazul persoanelor fizice, fie creat in cazul celor spirituali ( după cum au fost creați di ceilalți îngeri). Pentru ce inventați o absurditate?
"De aia omul Iisus Hristos este numit și "noul Adam" " - de fapt nu "noul" ci " ultimul". «Primul om Adam a devenit un suflet viu». Ultimul Adam a devenit un spirit dătător de viaţă" (1 Cor. 15:45).
"iar Maica Domnului, "noua Evă". - aici chiar am ras cu pofta. De unde aceste fantezii?
"Dar dacă A, B și C se strâng la masă și împreună fondează împreună compania "X", toți trei sunt co-fondatori ai companiei." - happy deci sunt trei Dumnezei care doar împreună formează acel Dumnezeu Atotputernic? Si toți trei ar fi egali, spre deosebire de Isus cate întotdeauna e inferior si supus Tatălui.
"Sfântul Apostol Pavel zice despre satana că oamenii drept-credincioși sunt puțini, deci necredincioșii sunt mulți. "" - nu stih ce ai vrut da spui dar nu ți-a reușit.
"singurul verset adus în sprijinul acestei idei este Ioan 14, 28. " - nu, nici pe departe singurul.
Indiferent că a fost în cer sau pe pămînt, cuvintele şi conduita sa au arătat întotdeauna că el îi era subordonat lui Dumnezeu. Dumnezeu este întotdeauna superior; Isus îi este inferior, ca unul care a fost creat de Dumnezeu.
Rugîndu-se lui Dumnezeu, adică Tatălui său, Isus a zis: „Pe tine, singurul Dumnezeu adevărat" (Ioan 17:3). În Ioan 20:17, el îi spune Mariei Magdalena: „Mă sui la Tatăl meu şi Tatăl vostru şi la Dumnezeul meu şi Dumnezeul vostru". Pavel confirmă faptul că între Dumnezeu şi Isus există astfel de relaţii: „Binecuvîntat să fie Dumnezeul şi Tatăl Domnului nostru Isus Cristos." Deoarece Isus are un Dumnezeu, Tatăl său, el nu poate fi, în acelaşi timp, acel Dumnezeu. Apostolul Pavel nu ezită să vorbească despre Isus şi despre Dumnezeu ca despre două persoane distincte: „Totuşi, pentru noi este un singur Dumnezeu, Tatăl (...) şi un singur Domn, Isus Cristos" (1 Corinteni 8:6). „Te îndemn stăruitor, înaintea lui Dumnezeu şi a lui Isus Cristos şi a îngerilor lui celor aleşi" (1 Timotei 5:21).
ADESEORI în Scripturi Isus declară: „Fiul nu poate să facă nimic de la sine, dacă nu va vedea Tatăl făcînd" (Ioan 5:19). „Am coborît din cer pentru a înfăptui nu voinţa mea, ci voinţa celui care m-a trimis" (Ioan 6:38). „Ceea ce predau eu ca învăţătură nu este al meu, ci aparţine celui care m-a trimis" (Ioan 7:16). Cel care trimite nu este oare superior celui care este trimis?
Discipolii lui Isus au văzut întotdeauna în el nu un egal al lui Dumnezeu, ci un slujitor supus al lui Dumnezeu. Adresîndu-se lui Dumnezeu în rugăciune, ei i-au spus: „Împotriva Robului Tău celui sfînt, Isus, pe care l-ai uns Tu, (...) ca să se facă tămăduiri, minuni şi semne prin numele Robului Tău celui sfînt Isus."— Fapte 4:23, 27, 30, Biblia Cornilescu. Vorbind despre învierea lui Isus, Petru şi cei care erau cu el le-au spus iudeilor din Sanhedrin: „Dumnezeu l-a înălţat pe acesta [pe Isus] (...) la dreapta sa" (Fapte 5:31). Pavel a scris: „Dumnezeu l-a înălţat la o poziţie superioară" (Filipeni 2:9). Dacă Isus era Dumnezeu, atunci cum ar fi fost posibil ca el să fie înălţat la o poziţie superioară aceleia pe care o ocupa înainte? El ar fi fost deja un membru glorificat în cadrul Trinităţii. Dacă, înainte de a fi înălţat, Isus ar fi fost egal cu Dumnezeu, înălţarea sa l-ar fi plasat deasupra lui Dumnezeu.
Isus, în ceruri, va fi pentru veşnicie un slujitor al lui Dumnezeu, deosebit de Creator şi subordonat lui. Este tocmai ceea ce confirmă Biblia cînd spune: „După aceea, sfîrşitul, cînd Domnul [Isus în cer] va preda împărăţia lui Dumnezeu şi Tatălui (...) atunci şi Fiul Însuşi Se va supune Celui Care I-a supus Lui toate, ca Dumnezeu să fie totul în toate." — 1 Corinteni 15:24, 28
POZIŢIA Bibliei este clară. Dumnezeul Atotputernic, Iehova, este nu numai o fiinţă deosebită de Isus, ci el îi este întotdeauna superior. Isus este prezentat întotdeauna ca un slujitor umil al lui Dumnezeu, deosebit de el şi inferior lui. Iată de ce Biblia spune fără echivoc că „Dumnezeu este capul lui Cristos", tot aşa cum „Cristos este capul oricărui bărbat" (1 Corinteni 11:3).
Apropo, acestea nici pe departe nu sunt toate versetele cate arata pozitia lui Isus față de Tatăl sau atat in timpul cand era pe pământ cat si după întoarcerea la cer.

| iurii75 a răspuns (pentru Niciunnumedeutilizator):

Si referitor la Adam. Dacă citești atent relatarea despre crearea lui, vezi ca e simplu. Nu a fost creat Adam " sufletul" și ulterior i s-a dat un "suport", trup de carne. A fost creat omul carnal Adam care a devenit un suflet viu, sau o ființă vie. Minciuna ca nu vor muri a venit de la Satan, care ulterior a promovat minciuna "sufletului nemuritor".