| Julyett a întrebat:

Ma ajuta cineva cu niste posibile definitii metaforice ale icoanei?

Răspuns Câştigător
| milan9 a răspuns:

Ca definiție metaforică, cea mai potrivită este aceea de "FEREASTRĂ" spre lumea spirituală, spre persoane cu existență reală.

Icoanei nu i se aduce închinare, ca lui Dumnezeu, ci doar cinstire!

Icoana valorifică funcția de reprezentare a imaginii, iar valorificarea acestei funcții este întâlnită în absolut toate cultele creștine!

39 răspunsuri:
| milan9 a răspuns (pentru martzian):

Textul este foarte vechi, motiv pentru care face o evidentă confuzie între ÎNCHINARE şi CINSTIRE sau RESPECTARE. Cuvântul închinare de acolo este sinonim doar unei forme de repect faţă de modelul de viaţă al sfinţilor.

Totuşi mă surprinde şi pe mine acest text şi nu-l pot comenta dacă nu l-am studiat încă. Îl atribui unei păreri SUBIECTIVE şi nu ÎNVĂŢĂTURII DE CREDINŢĂ a BISERICII.

Este un text foarte vechi pe care eu nu îl am la dispoziţie. Nu se află în uzul obişnuit al Bisericii acest material, colecţie de învăţături şi sfaturi ale călugărilor şi trăitorilor de-a lungul timpului. Motivul este simplu: sfaturile sunt sau pot da uneori dovadă de mult subiectivism, nu se compară nici cu SFÂNTA SCRIPTURĂ şi nici cu elementele vechi ale Predaniei (Sf. Tradiţii a primelor secole creştine). Nu poate avea aceeaşi valoare cu acestea, nu reprezintă nici material formativ, nici de uz obişnuit, face parte doar din literatura creştină, unde se pot face greşeli subiective.

Nu orice material din literatura creştină este catalogat ca reprezentativ pentru ÎNVĂŢĂTURA DE CREDINŢĂ a BISERICII.

| martzian a răspuns (pentru milan9):

Of, hai mai omule, ca nu suntem toti batuti in cap. Ce spui tu te scoate in afara dogmelor cultului ortodox, te face eretic din punctul lor de vedere! Ti-am dat citatul mai devreme, unde se spune ca „Sfintele icoane sunt chipuri ale lui Dumnezeu, atat cat noi oamenii am putut sa stim si sa pricepem". Gasesti asta la 924. Ma bucur ca tu crezi diferit, dar esti in dezacord cu ei!

| milan9 a răspuns (pentru martzian):

O mare parte din Vechiul Testament este o luptă cu idolatria, asta e clar, dar lupta cu idolatria provenea doar din teama de a nu-L înlocui pe Dumnezeu cu ALTE entităţi DIFERITE DE EL, cu zeităţi păgâne, idoli pe care evreii corupţi chiar îi vedeau DIFERIŢI de Dumnezeu!

| martzian a răspuns (pentru milan9):

M-am uitat si la descrierea altor culte, din acelasi text. Atata ignoranta si prostie la un loc nu am gasit niciunde... Man, textul asta e varza, car de vechi ar fi el. Minte ca Ponta. Imi pare rau ca spun asta, dar sunt indignat. Este ori minciuna si o rea vointa, ori o necunostinta crasa. Nu poti sa afirmi lucrurile alea si apoi sa nu te astepti sa fii luat de mincinos... sad

"Nu orice material din literatura creştină este catalogat ca reprezentativ pentru ÎNVĂŢĂTURA DE CREDINŢĂ a BISERICII." Ciudat. Mai intai spui ca textul este vechi si exprima altceva, apoi nu ai textul... Iti spun eu, asta este asteptarea pentru orice crestin ortodox - doar ca oamenii nu se informeaza. Nu citesc pravila, celelalte scrieri si nici Biblia, pentru ca altfel ar intelege ca e o mare problema acolo. Din nefericire greseala asta este comuna si printre unii preoti, care habar nu au ce spune textul in original si nici nu trec dincolo de lucrurile cu care au fost impregnati in seminar. E trist ca suntem natie crestina, iar Biblia spune "Nu dispreţuiţi proorociile. Ci cercetati toate lucrurile şi pãstraţi ce este bun." ( 1 Teasaloniceni 5:20-21)

| martzian a răspuns (pentru milan9):

Lupta cu idolatria continua si in zilele noastre, chiar daca idolii sunt mai rafinati. Idolatria nu era "teama de a-L inlocui pe Dumnezeu cu alte entitati diferire de El" ci insusi acest demers! Idolii luau forme cat se poate de... reprezentative!

| milan9 a răspuns (pentru milan9):

Continuare...

O mare parte din Vechiul Testament este o luptă cu idolatria, asta e clar, dar idolatria era doar teama de a nu-L înlocui pe Dumnezeu cu ALTE entităţi DIFERITE DE EL, cu zeităţi păgâne, idoli pe care evreii corupţi chiar îi vedeau DIFERIŢI de Dumnezeu!

Eu spun doar că Biserica nu face confuzie între ÎNCHINAREA faţă de Dumnezeu şi CINSTIREA sau RESPECTAREA sfinţilor, nu face confuzie între Dumnezeu şi materialitatea unui obiect, o icoană (care doar sugerează şi nu circumscrie, nu include, nu se identifică cu persoana).

Cu siguranţă este posibil să fi exagerat, sau să nu cunosc anumite lucruri, dar în mod sigur, în Biserică, CONFUZIILE de mai sus nu sunt făcute!

Neînţelegerile provin din faptul că Biserica nu şi-a mai adaptat limbajul din cauza CONSERVATORISMULUI de a păstra neschimbată credinţa! Dar din cauza modificărilor limbajului uman, ce ţin de lexic, a îmbogăţirii lui prin exprimări şi neologisme care transmit sensul într-un mod mai sugestiv, nişte modificări de limbaj sunt necesare!

| milan9 a răspuns (pentru milan9):

Continuare...

Recunosc că este o mare problemă de exprimare acolo, am spus este foarte vechi. Şi dacă nu îl cunosc prea bine, este şi acesta un motiv că nu se află prea mult în uz, că face parte doar din literatura creştină şi nu din DOGMATICA BISERICII.

Textul necesită adaptări de exprimare şi vocabular dar nu schimbări de sens (doar exprimarea lor este neinspirata, acei autori nu fac nici ei CONFUZIILE despre care am vorbit mai sus).

| lolium a răspuns:

Icoana este o evanghelie in culori, refugiu pentru o inima indurerata, biblia nestiutorilor de carte, o fereastra spre cer. cam asta am retinut eu din orele de religie

| martzian a răspuns (pentru milan9):

Trebuie sa te informezi... Esti naiv. sad