| Nemessys a întrebat:

Cum au aflat oamenii de știință...
-temperatura în interiorul soarelui
-masa soarelui
-masa panatului
-distanta de la pamânt pana la nu știu ce stea
-sau distanta dintre galaxia noastră și galaxia andromeda
-vârstă universului?

| RoCkKiD a răspuns:

Ok, aici e mult matematica iar unele chestii niic macar nu o sa incerc sa zic ca sunt in stare sa ti le explic dar o sa incerc sa iti las niste link-uri.

Temperatura soarelui: La stele se poate deduce in functie de marime si culoare dar daca vrei varianta matematica e ceva mai complex: https://en.wikipedia.org/wiki/Stefan–Boltzmann_law
Masa: soarelui sau a altor stele: https://en.wikipedia.org/wiki/Kepler%27s_laws_of_planetary_motion si https://en.wikipedia.org/wiki/Newton%27s_law_of_universal_gravitation
Masa pamantului: https://en.wikipedia.org/wiki/Cavendish_experiment

Distanta in spatiu: aici e mai multa geometrie dar primele masuratori ale circumferintei pamantului si a distantei pana la luna au fost facute acum mai binede 2000. Acum astronomii folosesc unitati astronomice (una este egala cu distanta intre pamant si soare) sau ani lumina.

Varsta universului: Stii clipurile alea pe net cu bombe care explodeaza in slow motion? daca presupuni ca universul a inceput printr-un big bang (explozie) si observi viteza cu care se expandeaza, poti sa calculezi de cat timp a avut envoie ca se se expandeze pana la nivelul actual.

Uite aici afli totul plus explicati stiintifice http://ray-tm.blogspot.ro/2017/10/cum-functioneaza-universul.html

vizionare placuta

| T0T a răspuns:

Distanțele se calculează folosind trigonometria. O metodă ce s-a folosit a fost cu ajutorul observării mișcării planetei Venus în jurul soarelui în raport cu noi. Venus se mișcă pe o traiectorie circulară în jurul Soarelui. Asta fiind spus înseamnă că unghiul maxim x(care a fost determinat prin observații) format din distanța până la Soare(ip) și distanța până la Venus(c1) se formează atunci când distanța de la Venus la Soare(c2) e perpendiculară pe distanța de la noi la Venus(c1). Deci obținem un triunghi dreptunghic cu catetele c1, c2 și ipotenuza ip. De asemenea s-a putut determina cam cu cât e mai mică distanța de la Venus la Soare decât distanța de la Pământ la Soare. Deci știm că c1=c2*C(unde C e cunoscută, cum am zis).
Se va folosi faptul că sin(x)=c2/ip și cos(x)=c1/ip=c2*C/ip. Cunoscându-se unghiul vom obține un sistem de ecuații cu 2 necunoscute, c2 și ip care se pot afla. După se află ușor c1.
Cam asta e în principiu metoda. Mai se folosesc și alte metode cu unghiuri, de exemplu determinarea a 2 unghiuri la o jumătate de an, atunci știi că obții un unghi opus diametrului.
Comparând lungimi de undă a stelelor cărora s-au putut calcula geometric prin mișcări unghiulare distanțele, putem calcula și pentru stele prea îndepărtate ca să facem un calcul geometric iar dacă știm distanța până la stele mai îndepărtate știm și distanța până la alte galaxii. De asemenea cu ajutorul lungimilor de undă ne putem da seama și de mișcarea stelelor folosind deplasarea spre roșu(la calculele astea se adaugă și aspecte relativiste, mai complicate). Și dându-ne seama de asta descoperim că viteza de deplasare a galaxiilor de noi e proporțională cu distanța, având factorul de proporționalitate viteza de expansiune a universului, sau altfel spus constanta lui Hubble. Știind toate astea pe baza matematicii de bază de genul ce am prezentat mai sus și a observațiilor se poate calcula timpul, adică vârsta universului pe care am calculat-o pentru cineva mai demult într-un răspuns.

"Știm că timpul este t=D/V
Din legea lui Hubble V=H*D rezultă t=D/H*D deci t=1/H
Constantei lui Hubble i s-a cam tot schimbat valoarea de la an la an iar acum e considerată ca fiind H=71.9 km/s / 1 mpc(megapersec).
1mpc=3.08 * 10^19 km
H= (71.9 / 3.08) * 10^(-19)=23.344 * 10^(-19)
t=1/H=0.0428 * 10^19=4.28*10^17 secunde.
4.28 s=1. 35627913 * 10^(-7) ani
Deci t=13.562 miliarde de ani

La valoarea asta se înmulțește un factor de corecție, care are parametrii prezenți și calculați în modelul Lambda-CDM, care se referă la densitatea energetică a universului, cum ar fi se poate referi la energia întunecată, însă nu cred că te interesează aceste detalii și sunt destul de complicate.
Acest factor e aproximativ F=0.956. El se înmulțește la ceea ce am obținut. Deci timpul final Tf=1/H * F=13.562*0.956= 12.965. "
Adăugând și niște erori vârsta iese cam 13 miliarde de ani. Însă din punctul ăsta de vedere nu ne lăudăm cu valori exacte însă sunt valori ce ar trebui să se apropie mult de adevăr. Mai ales că s-au făcut și genul de calcule de care vorbești tu și s-a calculat și vârsta elementelor chimice din spațiu. Toate astea se învârt în jurul acelui 13 miliarde de ani.
Temperatura se poate calcula având în vedere un punct de referință, anume la distanța de la noi până la soare există o anume temperatură. Și pentru asta avem o formulă(legată de distanță, de rază și de temperatura de aici), care reiese din legea lui Stefan–Boltzmann.
Încă știind distanța de la noi până la soare folosim faptul că forța gravitațională e egală cu forța centripetă. De aici ne rezultă că M=v^2*d/G, unde G e constanta gravitațională cunoscută, d distanța ce o știm și v viteza de orbitare în jurul Soarelui. De aici se află masa. De aici putem obține și masa Pământului folosind legea lui Newton pentru gravitație(am folosit-o mai sus însă dacă o folosim independent putem deduce masa a 2 obiecte, una dintre ele fiind cunoscută, a Soarelui, știind deci distanța de la Soare și la alte obiecte din sistemul nostru solar putem să le calculăm și lor masa)
Metodele prezentate de mine nu sunt singurele. Sunt mai multe metode prin care se pot deduce aceste lucruri iar toate duc spre același rezultat. Aici nu vorbim de pseudoștiință ci de știință exactă. E irelevant să punem la îndoială asemenea aspecte care te asigur că sunt destul de exact și corect determinate.

| minrest a răspuns:

Ai terminat liceul? Daca nu, vei invata la liceu, astea sunt notiuni simple. Iti spune la fizica asa, in trecere.

| BIoody a răspuns:

Sunt doar teorii dragawinking
Nu se poate stii exact sunt doar calcule teoretice, cu scopul de a da un raspuns unor intrebari de natura stiintifica.
Primele 5 ar putea fi gasite, insa a6-a e absurda, varsta universului e ceva vid.

| Nemessys explică (pentru BIoody):

Aici sunt de acord. Nu cred ca universul are varsta de 13.8 miliarde de ani. :/ Cica oamenii de stiinta i-au dat numarul asta deoarece asta este si varsta celor mai batrane stele. Dar nu cred asta, nu poti sa zici ca nu are cum sa fie si mai batran de atat. Sau poate ca nici nu are o varsta. happy

| BIoody a răspuns (pentru Nemessys):

Exact, acel lucru e imposibil de aflat, e vid, si cum ai zis poate nici macar nu are un inceput :/

| RAY a răspuns (pentru Nemessys):

Vezi acele documentare sa afli

| Kinda a răspuns:

Salut nu se stie exact temperatura, sau facut doar calcule aproximative, iar de distanta se poate masura cu aparate speciale ca de exemplu cu cele care studiaza planetele, doar ca costa mult si sunt foarte performante, si varsta universului sunt doar calcule aproximative.

| Takishima a răspuns:

Deci, prin teoreme sau dedus distante maibmari. Prin teorema lui Pithagora sa dedus inaltimea piramidei si chiar coincidea cu adeavarata inaltime. E vb de numere. Sti la o scara mai mica o.valoare si deduci matematix la scara mai mare o valoare mai.mare. Ca o functie f(x) cu valori diverse.

| FlowerRoseRose a răspuns:

Temperatura unui corp depinde de radiatia pe care o emana. Galaxiile se misca, ele sunt in continua miscare. Studiind cat s-au miscat ele pe parcursul a 1 an/10 ani oamenii de stiinta au reusit sa-si asume cat s-a extins universul, deci cat e de batran. La fel s-a masurat si distanta dintre galaxii, planete. Daca meteorologii pot prezice vremea pe 2 saptamani doar simuland cum se misca norii pe un coputer care calculeaza inainte ce se va intampla, asa pot prezice si ca in cateva milioane de ani galaxia noasta se va ciocni de andromeda. Partea buna e ca spatiile dintre stelele si planetele unei galaxii este atat de mare ca nici o planeta/stea din galaxia noastra nu se va ciocni de nici o planena/stea din andromeda. Vor trece practic una prin cealalta. Masa soarelui si a pamantului se masoara exact cum se masoara orice masa si aici pe pamant. Stim din ce e facut soarele si putem calcula masa (o sa inveti totul mai in detaliu cand ajungi la liceu).

Sper ca te-am ajutatwinking

| Nemessys explică (pentru FlowerRoseRose):

,,o sa înveți mai multe cand o sa ajungi la liceu "

Sunt în clasa a11-a. -_- Nu știu cum se face ca tu și minrest ați învățat despre așa ceva. Eu nu am discutat niciodată despre chestiile astea la fizica sau chimie happy.