In romania se fac in baza urmatoarelor ordine : Ordin nr. 188/2003
Ordin nr. 911/2002, Ordin nr. 510/2002, din 28/06/2002
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 582bis din 06/08/2002
si se face in urma verificarilor facute pe teren de specialisti in domeniu. Conteaza ) menţinerea grupurilor sanitare în perfectă stare de funcţionare şi curăţenie;
b) asigurarea apei calde la grupurile sanitare şi în spaţiile de producţie în structurile de primire turistice unde acest criteriu este obligatoriu;
c) asigurarea unei temperaturi minime de 18°C, în timpul sezonului rece, în spaţiile de cazare şi de servire a mesei;
d) deţinerea autorizaţiilor: sanitară, sanitar-veterinară, de mediu şi de prevenire şi stingere a incendiilor - P. S. I., în cazul unităţilor pentru care, potrivit legii, este obligatorie obţinerea acestora;
e) programul de funcţionare a discotecilor sau a altor unităţi cu program muzical, organizate în aer liber, să nu depăşească ora 1, 00 noaptea;
f) funcţionarea structurilor de primire turistice numai în clădiri salubre, cu faţade zugrăvite şi bine întreţinute;
g) evitarea poluării fonice, în sensul respectării nivelului maxim de zgomot stabilit prin reglementări specifice;
h) respectarea reglementărilor legale în vigoare ce privesc activitatea desfăşurată prin structura de primire turistică;
Se mai tine cont de pozitia hotelului, de anexe (restaurant, piscina, sali de spa etc), de serviciile auxiliare pe care le pune la dispozitie (internet, tv, excursii etc)
Criteriile principale depind de de caracteristicile constructive, dotari si calitatea serviciilor oferite. Pe marginea acestor criterii se acorda un numar de puncte, Un hotel de 5 stele trebuie sa insumeze 150 de puncte iar unul de 2 stele 30 de puncte. Un hotel de 4-5 stele trebuie sa asigure minim 18 servicii, iar unul de o stea numai 5.