| Rechin a întrebat:

Imi puteti rezuma una dintre urmatoarele povestitongueacat sau In vreme de razboi de Ion L. Caragiale

2 răspunsuri:
| quake a răspuns:

N vreme de razboi este o proza de sondare psihologica a unei "fiinte
auxioare, strivita în cele din urma de alienare, rezultata dintr-o
evolutie tragica de tip apasator".

Nebunia apare ca element concluziv, catastrofic: "cauzata de ticalosul
Popa Iancu. La avertismentul dat de Iancu Georgescu ("Gîndeai c-au
murit, neica?") ritmul lui de viata, se precipita, alienîndu-l".
Nebunia lui Stavrache, ajunsa în final la forme paroxiste, se afla în
el însusi, iar situatiile exterioare, create prin prezenta fratelui
sau Popa Iancu, au rolul de a declansa rostogolirea iminenta spre
drama neasteptata.

Traseul epic al nuvelei urmeaza linia unei compozitii clasice, iar
cele trei capitole, urmarind cresterea obsesiei lui Stavrache si
transformarea ei în nebunie, creaza o tipologie si compune un destin
uman tragic aflat sub stapînirea neiertatoare a unei tare ereditare.

Primul capitol al nuvelei se constitue ca o adevarata expozitiune, în
care se precizeaza datele esentiale despre cele doua personaje, aflate
în relatie de rudenie: Hangiul Stavrache este negustor si proprietarul
unei pravalii, iar fratele sau este preotul Iancu din Podeni dar si
conducatorul unei bande de hoti în final prinsa de stapînire. Pentru a
se salva Popa Iancu se înroleaza ca voluntar si pleaca la razboi,
averea sa ramînînd în mostenire lui Stavrache.

Momentul intriga îi constitue gîndul care-l chinuie pe Stavrache în
legatura cu întoarcerea fratelui sau, desi o scrisoare primita îl
asigurare ca acesta a murit. Actiunea nuvelei creste treptat în
tensiune, urmarindu-se obsesiile lui Stavrache, cosmarurile pe care le
traieste, terorizat de imaginea fratelui, de presupusa replica a
acestuia, care devine laitmotiv: "Gîndeai c-am murit, neica?".

În capitol al doilea aflam ca, o data cu mostenirea averii, Stravache
este chinuit de vedenia fratelui mort. În acest capitol se insista
asupra învalmaselilor de gînduri, se trece mereu din realitate în vis,
încît se confunda planurile, sugerîndu-se

degenerarea psihica a lui Stavrache, proiectata pe fundalul unui mediu
social bîntuit de anomalii, caruia fratele sau îi apare cînd în haine
de ocnas, cînd îmbracat militar, dar totdeauna gata sa-l ucida.

Punctul culminant si deznodamîntul conflictului, prezentate în
capitolul al treilea, îl reprezinta momentul întîlnirii reale dintre
cei doi frati. Cînd popa Inacu îi cere lui Stavrache sa-l ajute cu o
suma de bani pe care acesta îi delapidase din banii regimentului,
hangiul, ajuns la capatul încordarii psihice, înebunneste. Replica lui
popa Iancu, usor modificata fata de aceea din starile halucinatorii
ale lui Stavrache ("Ma credeai mort, nu-i asa?"), vine ca o
extraordinata lovitura peste mintea buimacita a hangiului. Cu o arta
desavîrsita autorul analizeaza acum reactiile organice, atitudinea si
comportarea eroului.

Lantrile cauzale sînt într-o ordine crescînda si radata de la simpla
criza, psihologica de la început care abia se înfiripa, ea se adîncese
mereu si teptat sus imperiul obsesiilor, conducînd la trecerea de la
starile halucinatorii la starea explosiva si violenta, premergatoare
nebuniei, declansînd iremediabil dementa, iar actiunile eroului sînt
dirijate treptat de presimtirea ca popa Iancu nu e mort, de obsesia
întoarcerii fratelui si de starea de violenta din momentul
confruntarii directe cu acesta. Autorul prezinta astfel, un caz
patologic, o fisa clinica, ce are ca mobil patima înavutirii.
Stavrache este, în acelasi timp, un negustor necinstit, avar si
nemilos, plasat fiind în contextul unui mediu social, în care setea de
îmbogatire are consecinte nefaste asupra individului, dezumanizîndu-l.

Natura joaca si ea un rol important în nuvela. Ea este perceputa atît
vizual cît si auditiv. Întîmplarile se petrec noaptea si într-un cadru
de toamna si iarna.

Personajul principal al nuvelei este surprins atît din perspectiva
sugerata prin descrierea cadrului natural, deci din perspectiva
povestitorului - narator, cît si din perspectiva relatiei directe cu
celelalte personaje - prin dialog - si al confruntarii cu sine - prin
monolog.

www.eReferate.ro -Cea mai buna inspiratie...

Powered by [1]http://www.referat.ro/

cel mai complet site cu referate

References

1. http://www.referat.ro/

| quake a răspuns:

Fundita te rog?