| sabin89 a întrebat:

De ce a fost arianismul declarat erezie, la conciliul de la Niceea? Un observator independent, nereligios și cu atât mai puțin îndoctrinat își poate da seama că ideile lui Arius (Arie) sunt mult mai aproape de textul biblic decât cele ale oponenților săi. Iisus s-a prezentat pe sine ca fiind Fiul lui Dumnezeu; deci nu ca Dumnezeu. La fel l-au prezentat și apostolii în epistolele lor. Iisus a spus că a fost trimis de Tatăl și, vorba lui Arius, însăși noțiunea de Tată implică o superioritate față de Fiu. Este drept că odată Iisus a spus: Eu și Tatăl una suntem. Dar era vorba de "una" ca scop. Și noi spunem așa când pornim la o acțiune: să fim una! Adică să lucrăm uniți, nu dezbinați. A mai spus: cine m-a văzut pe Mine l-a văzut pe Tatăl; ca personalitate. Și noi spunem uneori despre cineva că este leit taică-su, adică vorbește și gândește ca taică-su. Toate evangheliile arată că Iisus și Tatăl sunt două persoane distincte; și că Fiul este subordonat Tatălui. Deci...

Răspuns Câştigător
| doctorandus a răspuns:

Daca Arius ar fi fost un biet nebun care vorbea in dodii, nimeni nu l-ar fi declarat eretic. Problema era ca el convinsese circa jumatate din clerici. D-aia in loc sa-l ignore, s-au infruntat doua factiuni intr-un conciliu impus de imparat. Imparatul nu le-a impus ce solutie sa adopte, dar le-a impus sa mentina unitatea crestinismului. Iar majoritatea crestinilor de rand de atunci nici macar nu intelegeau diferenta dintre cele doua factiuni.

Iar daca ar fi fost de la bun inceput clar ca in Biblie scrie ca exista Sfanta Treime ca-n crezul de la Niceea, problema cu arianismul nu s-ar fi pus niciodata.

Si tehnic, Arius a fost gasit vinovat nu ca ar fi spus neadevaruri, ci fiindca nu a ascultat de episcopul propriu. Pentru ca multi participanti la conciliu refuzau sa se faca pe sine credinciosi intr-o minciuna, dar in cele din urma au trebuit sa cada de acord pe o chestie procedurala de disciplina bisericeasca.

A, da, imparatul ajuns pe patul de moarte a primit Sfantul Botez din partea unui episcop arianist. Cel mai mare sfant ortodox a fost botezat la arieni (adica la factiunea adversa). Asta dupa ce-l iertase oficial pe Arius in urma cu niste ani.

Si iar tehnic, nici Arius, nici adversarii lui nu erau strict vorbind trinitarieni, ci binitarieni. Sfantul Duh a fost adaugat la Binitate la mult timp dupa acea disputa se incheiase. Arius nu s-a pronuntat daca Sfantul Duh poate fi adaugat sau nu la Binitate pur si simplu ca pe vremea aia nu era un subiect de disputa.

Deci dogmele ortodoxiei nu au fost formulate de la bun inceput, ci doar pe parcurs, in momentul in care teologii erau siliti sa aleaga intre doua sau mai multe optiuni. Ereticii (pe post de antagonisti) au jucat un rol esential in formularea dogmelor ortodoxe.

| sabin89 explică (pentru doctorandus):

Ești documentat. Se vede că ai avut la liceu un profesor bun de religie happy

| doctorandus a răspuns (pentru sabin89):

Eu n-am facut religia la scoala sau liceu. Am absolvit un singur curs de la studii religioase la Universitatea din Amsterdam, in cadrul unui Bachelor in sociologie. Cursul respectiv era de istoria esoterismului occidental, iar metodele folosite erau cele ale istoricilor.

Restul am invatat discutand in contradictoriu pe Wikipedia. Si citind biblistica, ascultand profesori universitari de Biblie vorbind pe YouTube.

50 răspunsuri:
| RAY a răspuns:

Si iisus se ruga insati lui si porumbelul la botezul lui iisus era de fapt tot iisus, iisus traia intr-un univers cuantic probabil, el era in 3 locuri in acelasi timp, mai mult se si paraseste singur -eu de ce ma parasesc -tata de ce ma parasesti, stupid e ca sunt idioti care te ar ucide in numele nebuniei lor, asta e stupid

| FilosofulDepresiv2022 a răspuns:

Ok, pare ca tu nu prea stii in detaliu ce este Sfanta Treime. Sfanta Treime nu neaga ca Iisus este Fiul lui Dumnezeu, ci afirma ideea ca Persoanele din Sfanta Treime au o natura divina identica.Conform modelului Ortodox al Sfintei Treimi, Dumnezeu este Unul, manifestat in 3 Persoane Divine:Tatal, Fiul si Duhul Sfant, fiecare avand aceeasi natura divina si sunt numit Dumnezeu in mod egal. Unul Dumnezeu intr-un sens nominal este identic d.p.d.v. numeric cu una dintre Persoane, Tatal, care este Originator, Suveran, Cauza(necauzata)a existentei Fiului Si Duhului Sfant.Fiul si Duhul Sfant sunt etern generati de Tatal, dar au aceeasi substanta divina, ei fiind Dumnezeu in sens predicativ, ca Persoane cu aceeasi natura Divina generate de catre Tatal.A, si interpretarea asta ca "Eu si Tatal Una suntem" se refera la "Una in scop" nu prea schimba cu nimic lucrurile, din moment ce un om simplu(fie ca e el prooroc sau "indumnezeit" cum zicea Arie)nu poate spune ca e Una cu o Persoana Divina.(si vezi ca Ioan 17 nu spune ca discipolii sunt Una cu Tatal, in caz ca asta esti tentat sa spui si cum mai zic altii, ci sunt una intre ei, una in credinta).

| FilosofulDepresiv2022 a răspuns (pentru FilosofulDepresiv2022):

Si ca sa raspund simplu la intrebare, Arie a fost declarat eretic pentru ca mantuirea vine doar prin Dumnezeu, asa ca Iisus nu poate sa nu fie Dumnezeu.

| sabin89 explică (pentru FilosofulDepresiv2022):

Interesant punct de vedere. Recunosc că mă cam depășește. Nu am studiat Biblia. Am citit-o, dar nu am studiat-o.

| FilosofulDepresiv2022 a răspuns (pentru sabin89):

Recomand canalul de Youtube Inspiring Philosophy.Nu sunt teolog de formare, dar este multa dezinformare despre crestinism, asa ca m-am decis sa ma documentez cu privire la doctrinele crestine si motivarea lor biblica, iar canalul lui are foarte multa informatie. Daca vrei sa afli mai multe, recomand canalul lui.

| doctorandus a răspuns (pentru FilosofulDepresiv2022):

Cea mai usoara cale de a deveni eretic este sa le explici nedumeritilor din ce consta Sfanta Treime.

anonim_4396
| anonim_4396 a răspuns:

Domnul Isus este Dumnezeu. Dacă ai fi citit Biblia ai fi cunoscut lucrul ăsta. Sunt atâtea dovezi în Biblie... Trebuie cercetata Biblia și înțeleasă, nu trebuie sa luam articole de pe net și sa le credem orice ar fi. Dacă nu am cercetat noi în Biblie sa vedem dacă este cu adevărat asa, de ce sa le credem?

| anonim_4396 a răspuns (pentru anonim_4396):

Ca sa nu crezi ca bag de la mine, îți dau din Biblie câteva dovezi ca să înțelegi.

Isaia 9:6: "Căci un Copil ni S-a născut, un Fiu ni s-a dat și domnia va fi pe umărul Lui; Îl vor numi: Minunat, Sfetnic, Dumnezeu tare, Părintele veșniciilor, Domn al păcii."

Ioan 1:1: "La început era Cuvântul, și Cuvântul era cu Dumnezeu, si Cuvântul era Dumnezeu."

Uite, aici Toma a spus ca Domnul Isus e Dumnezeu și El nu l a contrazis. Ioan 20:28: "Drept răspuns, Toma I-a zis: "Domnul meu și Dumnezeul meu!". Nici aici, Domnul Isus nu i-a contrazis pe iudei atunci când au zis ca El S a făcut pe Sine Dumnezeu. În Ioan 10:30 Domnul Isus a spus "Eu și Tatăl una suntem" și, după ce au auzit aceste cuvinte, iudeii au luat pietre ca să L ucidă. Atunci Domnul i-a întrebat pentru ce arunca cu pietre în El și iudeii i au răspuns "[...] ci pentru o hulă și pentru că Tu, care ești om, Te faci Dumnezeu.". Iudeii au înțeles ceea ce le spunea Domnul Isus și nici El nu i-a contrazis.

În Tit 1:3 Pavel a spus ca Dumnezeu e Mântuitorul nostru și în versetul 4 a spus ca Domnul Isus e Mântuitorul nostru. Dar în Isaia 45:21 scrie clar: "Eu sunt singurul Dumnezeu drept și mântuitor, alt Dumnezeu afară de Mine nu este." De asemenea, în Osea 13:4 scrie și mai clar: "Tu cunoști că nu este alt Dumnezeu afară de Mine și nu este alt Mântuitor afară de Mine.". Ok, Dumnezeu e singurul Mântuitor și în Biblie de foarte multe ori scrie ca și Domnul Isus e Mântuitorul nostru. Doar n-o fi mințit Dumnezeu, nu?

La fel, în Biblie lui Isus Ii este atribuit foarte des apelativul de "Domn", deși știm din Deuteronom 6:4 asta: "Ascultă, Israele! Domnul Dumnezeul nostru este singurul Domn.". De ce sa I se spună lui Isus Domn dacă nu e Dumnezeu?

În Evrei 1:8 scrie: "pe când Fiului I-a zis: "Scaunul Tău de domnie, Dumnezeule, este în veci de veci [...]"

În 2 Petru 1:1 scrie, printre altele, "prin dreptatea Dumnezeului și Mântuitorului nostru Isus Hristos".

Ar mai fi și alte dovezi, dar nu cred ca e nevoie, e de ajuns ce am scris mai sus.

| RAY a răspuns (pentru anonim_4396):

La fel sunt si contra argumente, de ce iisus se roaga lui dumnezeu?

| anonim_4396 a răspuns (pentru RAY):

Domnul Isus, în viata Lui pe pământ ne-a fost un exemplu, un model de urmat. Tocmai de asta a venit pe pământ ca Om și a făcut tot ce trebuie noi sa facem

| RAY a răspuns (pentru anonim_4396):

Ce am întrebat eu ce ai răspuns tu

| anonim_4396 a răspuns (pentru RAY):

Ți am răspuns la întrebare.
De asta Domnul Isus S a rugat pe pământ, ca să ne fie un exemplu. Dacă oamenii vad ca pana și El, ca Dumnezeu S a rugat, noi, ca oameni, cum sa nu ne rugăm?

| RAY a răspuns (pentru anonim_4396):

Omule Iisus e Dumnezeu, deși Iisus s-a rugat lui însăți

| sabin89 explică (pentru RAY):

Modifică-l pe "deși" (că încă e timp) și pune "deci".

| RAY a răspuns (pentru sabin89):

De ce?

| anonim_4396 a răspuns (pentru RAY):

Nu. Nu S a rugat Lui Însuşi. Dumnezeu este format din 3 Persoane distincte una de alta, care totuși sunt una: Tatăl, Fiul și Duhul Sfant. Domnul Isus S a rugat Tatălui.

| RAY a răspuns (pentru anonim_4396):

Dumnezeu este format din 3 Persoane distincte una de alta, care totuși sunt una: Tatăl, Fiul și Duhul Sfant

| anonim_4396 a răspuns (pentru RAY):

Da. Am spus bine. E ceva destul de greu de înțeles pentru mintea omeneasca, dar totuși simplu pentru cei cu inima deschisă.

| RAY a răspuns (pentru anonim_4396):

Nici primi crestini nu au inteles, nu asta e ideea si invierea lui iisus daca a fost cu adevarat, cum spune si pavel, asta e baza crestinismului

| anonim_4396 a răspuns (pentru RAY):

Ba da, primii creștini au înțeles, spre ex Pavel, Petru, Toma, Ioan au știut ca Domnul Isus e Dumnezeu

| RAY a răspuns (pentru anonim_4396):

Iar minti
Erau problemele legate de Doctrina Trinitară a Creștinismului, modul de facere a Sfintei Cruci, purcederea Duhului Sfânt și altele. Această problemă s-a accentuat grav, așa se face că Biserica Apuseană a adoptat mai târziu dogma filioque.

Ca rezultat al acestor cercetări, azi este recunoscut pe larg că proto-ortodoxia a fost pur și simplu una din multele interpretări concurente ale creștinismului din biserica timpurie. Nu era nicicum o interpretare de la sine înțeleasă și nici o viziune care ar proveni de la apostoli. Apostolii, de exemplu, nu i-au învățat pe alții Crezul de la Niceea și nici măcar ceva comparabil cu acest crez. Într-adevăr, pe atât cât putem cunoaște trecutul, creștinismul era din cale-afară de divers în exprimările sale teologice.[26]

— Bart D. Ehrman, Lost Christianities: The Battle for Scripture and the Faiths We Never Knew
https://ro.wikipedia.org/wiki/Istoria_cre%C8%99tinismului

| RAY a răspuns (pentru anonim_4396):

«Bunule Învăţător, ce să fac ca să moştenesc viaţa vecinică?» «Pentru ce Mă numeşti bun?», i-a zis Isus. «Nimeni nu este bun decât Unul Singur: Dumnezeu. Cunoşti poruncile: „Să nu preacurveşti; să nu ucizi; să nu furi; să nu faci o mărturisire mincinoasă; să nu înşeli; să cinsteşti pe tatăl tău şi pe mama ta."» El I-a răspuns: «Învăţătorule, toate aceste lucruri le-am păzit cu grijă din tinereţea mea.» Isus S-a uitat ţintă la el, l-a iubit, şi i-a zis: «Îţi lipseşte un lucru; du-te de vinde tot ce ai, dă la săraci, şi vei avea o comoară în cer. Apoi vino, ia-ţi crucea, şi urmează-Mă.» Mâhnit de aceste cuvinte, omul acesta a plecat întristat de tot; căci avea multe avuţii. Isus S-a uitat împrejurul Lui, şi a zis ucenicilor Săi: «Cât de anevoie vor intra în Împărăţia lui Dumnezeu cei ce au avuţii!» Ucenicii au rămas uimiţi de cuvintele Lui. Isus a luat din nou cuvântul, şi le-a zis: «Fiilor, cât de anevoie este pentru cei ce se încred în bogăţii, să intre în Împărăţia lui Dumnezeu! Mai lesne este să treacă o cămilă prin urechea unui ac, decât să intre un om bogat în Împărăţia lui Dumnezeu!» Ucenicii au rămas şi mai uimiţi, şi au zis unii către alţii: «Cine poate atunci să fie mântuit?» Isus S-a uitat ţintă la ei, şi le-a zis: «Lucrul acesta este cu neputinţă pentru oameni, dar nu şi pentru Dumnezeu; pentru că toate lucrurile sunt cu putinţă la Dumnezeu.» Petru a început să-I zică: «Iată că noi am lăsat totul, şi Te-am urmat.»" (Marcu, 10:17-28)

| RAY a răspuns (pentru anonim_4396):

Psalmi 90:2 "Înainte ca să se fi născut munţii, şi înainte ca să se fi făcut pământul şi lumea, din veşnicie în veşnicie, Tu eşti Dumnezeu!"

Psalmi 106:48 "Binecuvântat să fie Domnul, Dumnezeul lui Israel, din vecincie în veşnicie! Şi tot poporul să zică: „Amin! Lăudaţi pe Domnul!"

Habacuc 1:12 "Doamne, nu eşti Tu din veşnicie, Dumnezeul meu, Sfântul meu? Nu vom muri! Doamne, Tu ai ridicat pe poporul acesta ca să-Ţi împlineşti judecăţile Tale; Tu, Stânca mea, l-ai ridicat ca să dai prin el pedepsele Tale!"



Isus a avut un început

După cum am văzut Dumnezeu, Tatăl există de la El însuşi, El nu a fost creat. Dar Biblia ne spune clar că Isus Christos, Fiul său, a fost prima creatură a lui, El a fost creat de Dumnezeu. Ap Pavel ne spune „El este chipul Dumnezeului celui nevăzut, cel întâi-născut din toată zidirea (Creaţia)" Coloseni 1:15. Fiindcă orice spunem trebuie să fie confirmat cel puţin de doi martori (Deut. 19:15), Dumnezeu a ştiut că vor veni oameni care vor pune la îndoiala cuvintele Bibliei, şi El ne confirmă acelaşi lucru prin cuvintele Ap Ioan: „Îngerului Bisericii din Laodicea scrie-i: „Iată ce zice Cel ce este Amin, Martorul credincios şi adevărat, începutul zidirii lui Dumnezeu:" Apocalipsa 3:14. Ce înseamnă începutul zidirii lui Dumnezeu? Este clar că „începutul creaţiei" este diferit de „din veşnicie în veşnicie" Deci vedem că Isus a avut un început, fiind creat primul în toată zidirea lui Dumnezeu. Să ne mai uităm la câteva Scripturi care ne spun acelaşi lucru:

Apocalipsa 1:17 „Când L-am văzut, am căzut la picioarele Lui ca mort. El Şi-a pus mâna dreaptă peste mine şi a zis: „Nu te teme! Eu Sunt Cel dintâi şi Cel de pe urmă," Vedem diferenţa? Isus este cel dintâi (prima creaţie a lui Dumnezeu), şi tot Isus este cel de pe urmă, ultima creaţie directă a lui Dumnezeu, fiindcă orice a fost creat după Isus a fost „prin El şi pentru El". Romani 11:36 „Din El, prin El, şi pentru El Sunt toate lucrurile. A Lui să fie slava în veci! Amin."

Apocalipsa 2:8 „Îngerului Bisericii din Smirna scrie-i: „Iată ce zice Cel dintâi şi Cel de pe urmă, Cel ce a murit şi a înviat:"

Solomon în mod profetic ne spune „Domnul m-a făcut cea dintâi dintre lucrările Lui, înaintea celor mai vechi lucrări ale Lui." Proverbe 8:22

Ioan 1:14 „Şi Cuvântul S-a făcut trup, şi a locuit printre noi, plin de har, şi de adevăr. Şi noi am privit slava Lui, o slavă întocmai ca slava singurului născut din Tatăl." Nicăieri în Biblie nu vom găsi că Dumnezeu Tatăl este născut din Fiul, ci vom găsi ceea ce ne spune Biblia clar să Isus este născut din Tatăl, fiind prima creaţie a Lui.



Scripturi care arată că Isus Şi Dumnezeu sunt 2 fiinţe separate şi distincte şi Dumnezeu este Tatăl Domnului Isus

Mai jos avem o listă de scripturi care indică clar diferenţa dintre Dumnezeu Tatăl şi Fiul său – Isus Christos. Nu vom comenta fiecare scriptură fiindcă scriptura însuşi ne spune direct mesajul. Din Scripturile de mai jos vom vedea că NICĂIERI Domnul Isus nu spune că El este Dumnezeu, Tatăl, ci MEREU spune clar că sunt „Fiul lui Dumnezeu"

Psalmi 2:7 „Eu voi vesti Hotărârea Lui" -zice Unsul-„Domnul Mi-a zis: „Tu eşti Fiul Meu! Astăzi Te-am născut."

Satan, care înainte de cădere a fost şi el împreuna cu Dumnezeu şi cu Logosul, ştia foarte bine că ei sunt două fiinţe diferite, de aceea a venit cu trei ispite pentru a ispiti pe Dumnezeu: Matei 4:3 "Ispititorul s-a apropiat de El, şi i-a zis: „Dacă eşti Fiul lui Dumnezeu, porunceşte ca pietrele acestea să se facă pîini." Deci vedem clar cum Satan pune la îndoiala ca Isus Christos este Fiul lui Dumnezeu. Oare este bine să ne alipim şi noi de Satan şi să punem la îndoială acest lucru?

(Scriptura zice ca s-a apropiat de El, de Isus ca sa-l ispiteasca)

Matei 4:6 "Şi I-a zis: „Dacă eşti Fiul lui Dumnezeu, aruncă-Te jos; căci este scris: „El va porunci îngerilor Săi să vegheze asupra Ta; şi ei Te vor lua pe mâni, ca nu cumva să Te loveşti cu piciorul de vreo piatră."

Matei 4:10 „Pleacă, Satano" i-a răspuns Isus. „Căci este scris: „Domnului, Dumnezeului tău să te închini şi numai Lui să-I slujeşti." Dacă Isus Christos era aceeaşi persoană cu Dumnezeu Creatorul, raţiunea ar trebuie să ne întrebe, cum putea El să se închine lui Însuşi?

Matei 5:45 "Ca să fiţi fii ai Tatălui vostru care este în ceruri; căci El face să răsară soarele Său peste cei răi şi peste cei buni, şi dă ploaie peste cei drepţi şi peste cei nedrepţi."

Marcu 10:18 „Pentru ce Mă numeşti bun?" i-a zis Isus. „Nimeni nu este bun decât Unul singur: Dumnezeu.". Observăm cum Domnul Isus spune că atât timp cât suntem pe pământ toată gloria şi onoarea să I se dea Dumnezeului adevărat din ceruri.

Marcu 13:32 "Cît despre ziua aceea, sau ceasul acela, nu ştie nimeni, nici îngerii din ceruri, nici Fiul, ci numai Tatăl."

Marcu 15:34 "Şi în ceasul al nouălea, Isus a strigat cu glas tare: „Eloi, Eloi, lama sabactani" care, tălmăcit, înseamnă: „Dumnezeul Meu, Dumnezeul Meu, pentru ce M-ai părăsit?"

Luca 1:35 "Îngerul i-a răspuns: „Duhul Sfânt Se va pogorâ peste tine, şi puterea Celui Prea Înalt te va umbri. De aceea Sfântul care Se va naşte din tine, va fi chemat Fiul lui Dumnezeu."

Luca 24:49 "Şi iată că voi trimite peste voi făgăduinţa Tatălui Meu; dar rămâneţi în cetate până veţi fi îmbrăcaţi cu putere de sus."

Ioan 1:3 „Toate lucrurile au fost făcute prin El; şi nimic din ce a fost făcut, n-a fost făcut fără El."

Ioan 1:14 "Şi Cuvântul S-a făcut trup, şi a locuit printre noi, plin de har, şi de adevăr. Şi noi am privit slava Lui, o slavă întocmai ca slava singurului născut din Tatăl."

Ioan 3:16 "Fiindcă atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, că a dat pe singurul Lui Fiu, pentru ca oricine crede în El, să nu piară, ci să aibă viaţa veşnică."

Ioan 3:34 "Căci Acela pe care L-a trimis Dumnezeu, vorbeşte cuvintele lui Dumnezeu, pentru că Dumnezeu nu-I dă Duhul cu măsură."

Ioan 5:19, 20 „Isus a luat din nou cuvântul, şi le-a zis: „Adevărat, adevărat vă spun, că, Fiul nu poate face nimic de la Sine; El nu face decât ce vede pe Tatăl făcând; şi tot ce face Tatăl, face şi Fiul întocmai. Căci Tatăl iubeşte pe Fiul, şi-I arată tot ce face; şi-I va arăta lucrări mai mari decât acestea, ca voi să vă minunaţi."

Ioan 5:26 "Căci, dupăcum Tatăl are viaţa în Sine, tot aşa a dat şi Fiului să aibă viaţa în Sine."

Ioan 5:30-32 „Eu nu pot face nimic de la Mine însumi: judec după cum aud; şi judecata Mea este dreaptă, pentru că nu caut să fac voia Mea, ci voia Tatălui, care M-a trimis. Dacă Eu mărturisesc despre Mine însumi, mărturia Mea nu este adevărată. Este un Altul, care mărturiseşte despre mine; şi ştiu că mărturisirea pe care o face El despre Mine, este adevărată."

Ioan 6:38, 39 „Căci M-am pogorât din cer ca să fac nu voia Mea, ci voia Celui ce M-a trimis. Şi voia Celui ce M-a trimis, este să nu pierd nimic din tot ce Mi-a dat El, ci să-l înviez în ziua de apoi."

Ioan 6:45, 46 „În prooroci este scris: „Toţi vor fi învăţaţi de Dumnezeu." Aşa că oricine a ascultat pe Tatăl, şi a primit învăţătura Lui, vine la Mine. Nu că cineva a văzut pe Tatăl, în afară de Acela care vine de la Dumnezeu; da, Acela a văzut pe Tatăl."

Ioan 7:16, 17 "Isus le-a răspuns: „Învăţătura Mea nu este a Mea, ci a Celui ce M-a trimis pe Mine. Dacă vrea cineva să facă voia Lui, va ajunge să cunoască dacă învăţătura este de la Dumnezeu sau dacă Eu vorbesc de la Mine."

Ioan 7:28, 29 "Şi Isus, pe când învăţa pe norod în Templu, striga: „Mă cunoaşteţi şi Mă ştiţi de unde Sunt! Eu n-am venit de la Mine însumi, ci Cel ce M-a trimis, este adevărat, şi voi nu-L cunoaşteţi. Eu Îl cunosc, căci vin de la El, şi El M-a trimis."

Ioan 8:17, 18 "În Legea voastră este scris că mărturia a doi oameni este adevărată:deci, despre Mine însumi, mărturisesc Eu, şi despre Mine mărturiseşte şi Tatăl, care M-a trimis." Ce observăm aici? Evreii aveau în lege că orice spuneau trebuia să fie argumentat de doi sau 3 martori. (Deut. 19:15) Fariseii care mereu încercau să îl prindă pe Domnul Isus cu vicleşug au venit cu această lege. Atunci Domnul Isus le spune, ca un martor sunt Eu şi mai are ca martor şi pe Dumnezeu, Tatăl din ceruri. Foarte simplu 1+1=2. Dacă Isus şi Dumnezeu Tatăl ar fi fost aceeaşi persoană, Isus nu ar fi putut aduce acest argument, numai în cazul în care ei sunt separaţi şi diferiţi aceasta se poate aplica. Acum ne putem întreba, dacă legea cerea 2 sau 3 martori, de ce Isus nu a adus ca martor şi pe Spiritul Sfânt? Foarte simplu, Spiritul Sfânt nu este o persoană ci este puterea şi influenţa prin care Dumnezeu lucrează. (Referitor la acest subiect vom analiza câteva scripturi mai jos)

Ioan 8:42 „Isus le-a zis: „Dacă ar fi Dumnezeu Tatăl vostru, M-aţi iubi şi pe Mine, căci Eu am ieşit şi vin de la Dumnezeu: n-am venit de la Mine însumi, ci El M-a trimis."

Ioan 8:50 „Eu nu caut slava Mea; este Unul care o caută şi care judecă."

Ioan 8:54, 55 „Isus a răspuns: „Dacă Mă slăvesc Eu însumi, slava Mea nu este nimic; Tatăl Meu Mă slăveşte, El, despre care voi ziceţi că este Dumnezeul vostru; şi totuşi nu-L cunoaşteţi. Eu Îl cunosc bine; şi dacă aş zice că nu-L cunosc, aş fi şi Eu un mincinos ca voi. Dar îl cunosc şi păzesc Cuvântul Lui."

Ioan 10:29 „Tatăl Meu, care Mi le-a dat, este mai mare decât toţi; şi nimeni nu le poate smulge din mâna Tatălui Meu."

Ioan 10:36 „Cum ziceţi voi că hulesc Eu pe care Tatăl M-a sfinţit şi M-a trimis în lume? Şi aceasta, pentru că am zis: „Sunt Fiul lui Dumnezeu!"

Ioan 14:24 „Cine nu Mă iubeşte, nu păzeşte cuvintele Mele. Şi cuvântul, pe care-l auziţi, nu este al Meu, ci al Tatălui, care M-a trimis."

Ioan 14:28 „Aţi auzit că v-am spus: „Mă duc, şi Mă voi întoarce la voi." Dacă M-aţi iubi, v-aţi fi bucurat că v-am zis: „Mă duc la Tatăl;" căci Tatăl este mai mare decât Mine."

Ioan 16:3 „Şi se vor purta astfel cu voi, pentru că n-au cunoscut nici pe Tatăl, nici pe Mine."

Ioan 16:23 „În ziua aceea, nu Mă veţi mai întreba de nimic. Adevărat, adevărat, vă spun că, orice veţi cere de la Tatăl, în Numele Meu, vă va da."

Ioan 17:11 "Eu nu mai Sunt în lume, dar ei Sunt în lume, şi Eu vin la Tine. Sfinte Tată, păzeşte, în Numele Tău, pe aceia pe care Mi i-ai dat, pentru ca ei să fie una, cum Suntem şi noi."

Ioan 20:17 „Nu mă ţinea" i-a zis Isus „căci încă nu M-am suit la Tatăl Meu. Ci, du-te la fraţii Mei, şi spune-le că Mă sui la Tatăl Meu şi Tatăl vostru, la Dumnezeul Meu şi Dumnezeul vostru."

Fapte 2:32, 33 „Dumnezeu a înviat pe acest Isus, şi noi toţi Suntem martori ai lui. Şi acum, odată ce S-a înălţat prin dreapta lui Dumnezeu, şi a primit de la Tatăl făgăduinţa Duhului Sfânt, a turnat ce vedeţi şi auziţi."

Fapte 3:26 „Dumnezeu, după ce a ridicat pe Robul Său Isus, L-a trimis mai întâi vouă, ca să vă binecuvânteze, întorcând pe fiecare din voi de la fărădelegile sale."

Fapte 10:37, 38 „Ştiţi vorba făcută prin toată Iudea, începând din Galilea, în urma botezului propovăduit de Ioan; cum Dumnezeu a uns cu Duhul Sfânt şi cu putere pe Isus din Nazaret, care umbla din loc în loc, făcea bine, şi vindeca pe toţi cei ce erau apăsaţi de diavolul; căci Dumnezeu era cu El."

1 Corinteni 8:6 "Totuşi pentru noi nu este decât un singur Dumnezeu: Tatăl, de la care vin toate lucrurile şi pentru care trăim şi noi, şi un singur Domn: Isus Hristos, prin care Sunt toate lucrurile şi prin El şi noi."

1 Corinteni 11:3 "Dar vreau să ştiţi că Hristos este Capul oricărui bărbat; că bărbatul este capul femeii, şi că Dumnezeu este capul lui Hristos."

2 Corinteni 1:3 "Binecuvântat să fie Dumnezeu, Tatăl Domnului nostru Isus Hristos, Părintele îndurărilor şi Dumnezeul oricărei mângîieri"

Galateni 3:26 "Căci toţi Sunteţi fii ai lui Dumnezeu, prin credinţa în Hristos Isus."

Galateni 4:4 "Dar când a venit împlinirea vremurii, Dumnezeu a trimis pe Fiul Său, născut din femeie, născut sub Lege."

Efeseni 1:2, 3 "Har şi pace de la Dumnezeu, Tatăl nostru, şi de la Domnul Isus Hristos. Binecuvântat să fie Dumnezeu, Tatăl Domnului nostru Isus Hristos, care ne-a binecuvântat cu tot felul de binecuvântări duhovniceşti, în locurile cereşti, în Hristos."

Efeseni 1:17 "Şi mă rog ca Dumnezeul Domnului nostru Isus Hristos, Tatăl slavei, să vă dea un duh de înţelepciune şi de descoperire, în cunoaşterea Lui."

Efeseni 3:14 "…Iată de ce, zic, îmi plec genunchii înaintea Tatălui Domnului nostru Isus Hristos"

Filipeni 2:6-9 "El, cu toate că avea chipul lui Dumnezeu, totuşi n-a crezut ca un lucru de apucat să fie deopotrivă cu Dumnezeu, ci S-a desbrăcat pe sine însuşi şi a luat un chip de rob, făcându-Se asemenea oamenilor. La înfăţişare a fost găsit ca un om, S-a smerit şi S-a făcut ascultător până la moarte, şi încă moarte de cruce."

Filipeni 2:9-11 "De aceea şi Dumnezeu L-a înălţat nespus de mult, şi I-a dat Numele, care este mai presus de orice nume; pentru ca, în Numele lui Isus, să se plece orice genunchi al celor din ceruri, de pe pământ şi de sub pământ, şi orice limbă să mărturisească, spre slava lui Dumnezeu Tatăl, că Isus Hristos este Domnul."

Coloseni 1:2 "Către sfinţii şi fraţii credincioşi în Hristos, care Sunt în Colose: Har şi pace de la Dumnezeu, Tatăl nostru, şi de la Domnul Isus Hristos."

1 Timotei 2:5 "Căci este un singur Dumnezeu, şi este un singur mijlocitor între Dumnezeu şi oameni: Omul Isus Hristos."

Evrei 5:7 "El este Acela care, în zilele vieţii Sale pământeşti, aducând rugăciuni şi cereri cu strigăte mari şi cu lacrămi către Cel ce putea să-L izbăvească de la moarte, şi fiind ascultat, din pricina evlaviei Lui"

Evrei 7:25 "De aceea şi poate să mântuiască în chip desăvârşit pe cei ce se apropie de Dumnezeu prin El, pentru că trăieşte pururea ca să mijlocească pentru ei."

Evrei 10:12 "El, dimpotrivă, după ce a adus o singură jertfă pentru păcate, S-a aşezat pentru totdeauna la dreapta lui Dumnezeu"

1 Petru 1:3 "Binecuvântat să fie Dumnezeu, Tatăl Domnului nostru Isus Hristos, care, după îndurarea Sa cea mare, ne-a născut din nou prin învierea lui Isus Hristos din morţi, la o nădejde vie"

1 Ioan 4:14 "Şi noi am văzut şi mărturisim că Tatăl a trimis pe Fiul ca să fie mântuitorul lumii."

1 Ioan 4:15 "Cine va mărturisi că Isus este Fiul lui Dumnezeu, Dumnezeu rămâne în el, şi el în Dumnezeu."

1 Ioan 5:11 „Şi mărturisirea este aceasta: Dumnezeu ne-a dat viaţa veşnică, şi această viaţă este în Fiul Său."

2 Ioan 1:3 „Harul, îndurarea şi pacea să fie cu voi din partea lui Dumnezeu Tatăl, şi din partea Domnului Isus Hristos, Fiul Tatălui, într-adevăr şi în dragoste!"

Apocalipsa 3:21 „Celui ce va birui, îi voi da să şadă cu Mine pe scaunul Meu de domnie, după cum şi Eu am biruit şi am şezut cu Tatăl Meu pe scaunul Lui de domnie."



Cuvântul "Dumnezeu" aplicat şi la alte fiinţe, nu numai la Dumnezeu Tatăl

Dacă vom studia atent Biblia vom găsi scripturi care aplică numele de "Dumnezeu" la Domnul Isus Christos, şi aceasta este şi cauza care îi face pe unii să combine împreună Tatăl cu Fiul. Cuvântul "Dumnezeu" apare în jur de 1200 ori în Noul Testament. Aproape în toate cazurile este aplicat la Dumnezeu Tatăl, dar niciodata nu este aplicat la Spiritul Sfânt. Dar să fim atenţi, că cuvântul "Dumnezeu" este aplicat în Biblie în diferite feluri.

Citim în Exod 7:1 "Domnul i-a zis lui Moise: „Iată că te fac Dumnezeu pentru Faraon; şi fratele tău Aaron va fi proorocul tău." A fost Moise un Dumnezeu? DA! A fost făcut Dumnezeu peste Faraon. Cuvântul Dumnezeu înseamnă puternic. Lui Moise i-a fost dată putere şi autoritate peste Faraon. În Vechiul Testament sunt folosite cîteva cuvinte ebraice care sunt folosite pentru cuvantul "Dumnezeu". Unul din ele este "elohim" El este tradus ca "Dumnezeu" în peste 2000 de cazuri dar în Geneza 23:6 acest cuvânt este aplicat lui Avraam: "Ascultă-ne, domnul nostru! Tu eşti un prinţ puternic (elohim) printre noi…." (Traducerea Noua) Vedem acelaşi lucru că Avraam a fost un Dumnezeu, un puternic printre ei.

Să ne uităm la un pasaj din cartea Psalamilor: Psalmi 82:1, 6,7 (Un psalm al lui Asaf.) "Dumnezeu stă în adunarea lui Dumnezeu; El judecă în mijlocul dumnezeilor."Eu am zis: „Sunteţi dumnezei, toţi Sunteţi fii ai Celui Prea Înalt. Însă veţi muri ca nişte oameni, veţi cădea ca un domnitor oarecare." Ce observăm aici? Vedem că sunt mai mulţi Dumnezei. Nu vom intra în detalii la cine se aplică acest verset, dar lucrul esenţial este că Scriptura vorbeşte clar că sunt mai mulţi Dumnezei (puternici)

Dar să nu ne fie de mirare când vom găsi căci chiar şi Satan este un Dumnezeu. Să citim "A căror minte necredincioasă a orbit-o dumnezeul veacului acestuia, ca să nu vadă strălucind lumina Evangheliei slavei lui Hristos, care este chipul lui Dumnezeu." 2 Corinteni 4:4. Satan are putere până la o anumită măsură, de aceea este numit Dumnezeu.

Dar să fim atenţi la un lucru foarte important, după cum am văzut acest cuvânt "Dumnezeu" este aplicat la mai multe fiinţe, totuşi Biblia Spune CLAR că este numai un singur Dumnezeu Atotputernic, Creatorul întregului Univers, El este marele Dumnezeu fără început şi fără sfârşit, Dumnezeu, Tatăl Domnului Isus Christos. Exact cum acest cuvânt Dumnezeu este aplicat la alte fiinţe, în acelaşi fel este aplicat şi la Fiul lui Dumnezeu, Isus Christos. În Noul Testament cuvântul Dumnezeu este aplicat la Domnul Isus Christos de 6 ori. Le vom cita mai jos:

Ioan 1:1 "La început era Cuvântul, şi Cuvântul era cu Dumnezeu, şi Cuvântul (Logosul sau Isus Christos) era Dumnezeu." (acest verset va fi explicat mai jos în detalii)
Ioan 1:18 "Nimeni nu L-a văzut vreodată pe Dumnezeu. Singurul născut (Fiu), El Însuşi Dumnezeul, Cel Care este în sânul Tatălui, El L-a făcut cunoscut." (Traducerea Nouă) – vedem că spune că Singurul Fiu car este un Dumnezeu, un puternic, şi partea a doua a versetului spune "Care este în sânul Tatălui" Deci daca sunt una şi aceeaşi fiinţă, cum ar putea sa fie "în sânul Tatălui" (în favoarea şi iubirea Tatălui)? Desigur că ar fi imposibil!
Ioan 20:28 "Drept răspuns, Toma I-a zis: „Domnul meu şi Dumnezeul meu!". Acest verset este folosit de multe ori ca suport al trinităţii. Înseamnă aceasta că Isus a fost Marele Dumnezeu, Cretorul Universului? Desigur că nu. Cuvântul Dumnezeu (Theos) este termenul folosit pentru respect, deosebit, măreţ. Chiar în acelaşi capitol Isus îi spune Mariei Magdalena: „Nu mă ţinea" i-a zis Isus „căci încă nu M-am suit la Tatăl Meu. Ci, du-te la fraţii Mei, şi spune-le că Mă sui la Tatăl Meu şi Tatăl vostru, la Dumnezeul Meu şi Dumnezeul vostru." Ioan 20:17 Isus a recunoscut că Dumnezeu din ceruri este Tatăl Lui şi este diferit de El.
Tit 2:13 "Aşteptând fericita noastră nădejde şi arătarea slavei marelui nostru Dumnezeu şi mântuitor Isus Hristos."
Evrei 1:8 "Pe când Fiului I-a zis: „Scaunul Tău de domnie, Dumnezeule, este în veci de veci; toiagul domniei Tale este un toiag de dreptate."
2 Petru 1:1 "Simon (Sau: Simeon.) Petru, rob şi apostol al lui Isus Hristos, către cei ce au căpătat o credinţă de acelaşi preţ cu a noastră, prin dreptatea Dumnezeului şi mântuitorului nostru Isus Hristos"




Isus Christos a murit cu adevărat şi a treia zi a fost înviat a treia zi

1 Corinteni 15:3, 4 „V-am învăţat înainte de toate, aşa cum am primit şi eu: că Hristos a murit pentru păcatele noastre, după Scripturi; că a fost îngropat şi a înviat a treia zi, după Scripturi;". Putea Dumnezeu, Tatăl să moară? Desigur că nu. Dumnezeu a avut şi are nemurirea, viaţă în sine însuşi, în care moartea este o imposibilitate.

1 Corinteni 15:15 "Ba încă noi Suntem descoperiţi şi ca martori mincinoşi ai lui Dumnezeu; fiindcă, am mărturisit despre Dumnezeu că El a înviat pe Hristos, când nu L-a înviat, dacă este adevărat că morţii nu înviază."

Evrei 2:9 „Dar pe Acela care a fost făcut „pentru puţină vreme mai pe jos decât îngerii" adică pe Isus, Îl vedem „încununat cu slavă şi cu cinste" din pricina morţii pe care a suferit-o; pentru ca, prin harul lui Dumnezeu, El să guste moartea pentru toţi."

1 Petru 3:18 „Hristos, de asemenea, a suferit odată pentru păcate, El, Cel neprihănit, pentru cei nelegiuiţi, ca să ne aducă la Dumnezeu. El a fost omorât în trup, dar a fost înviat în duh"

Apocalipsa 1:18 "Cel viu. Am fost mort, şi iată că Sunt viu în vecii vecilor. Eu ţin cheile morţii şi ale Locuinţei morţilor."

Apocalipsa 2:8 „Îngerului Bisericii din Smirna scrie-i: „Iată ce zice Cel dintâi şi Cel de pe urmă, Cel ce a murit şi a înviat"

| anonim_4396 a răspuns (pentru RAY):

Atât timp cât nu ești în stare sa dai un răspuns personal, propriu, n avem ce vorbi. Nu am nevoie de copy paste uri din articole scrise de teologi sau oameni care au studii superioare.

| RAY a răspuns (pentru anonim_4396):

Eu dovedesc ceea ce afirm, copy paste e dovada

| anonim_4396 a răspuns (pentru RAY):

Crede ma, exact asta pot face și eu. Dacă niște oameni cu studii superioare spun niște minciuni ambalate frumos, tu le crezi? Eu am dat versete care spun clar ce afirm. Nu am făcut teologie ca să fiu în stare sa dau răspunsuri pe măsură copy paste urilor tale. Nu e corect așa.

| RAY a răspuns (pentru anonim_4396):

Omule nu sunt minciuni sunt versete, că și versetul doar Dumnezeu știe când vine sfârșitul nici fiul nici Sf duh nu știu, clar e o sperare între ei, aici nu e vb de minciuni

| anonim_4396 a răspuns (pentru RAY):

Evident ca "e o separare între ei" pentru ti am zis ca sunt 3 Persoane diferite

| sabin89 explică (pentru RAY):

Hai măi, răspundeți la întrebarea pe care am pus-o: de ce a fost a. declarat erezie? De ce au fost atât de mulți care au votat contra lui Arius? Erau ăia mai puțin dotați intelectual? sau cum? Nu puteau discerne, nu puteau înțelege un text? Dar era Constantin acolo, om deștept. Putea măcar el să le atragă atenție: hei, treziți-vă! Nu vedeți că ați luat-o pe arătură? Dar el n-a zis nimic, s-a dat cu gloata.

| anonim_4396 a răspuns (pentru sabin89):

Pai, unul din principiile arianiste spun ca Fiul este subordonat Tatălui, dar Domnul Isus când a spus ca Tatăl e mai mare decat El a spus o atunci când era pe pământ, ca om, nu ca Dumnezeu. Cum se poate ca un Dumnezeu sa fie mai mic decât alt Dumnezeu? Eu așa gândesc.

| sabin89 explică (pentru anonim_4396):

Nu știu ce să zic. Tu poate ai mai multă cultură religioasă.

| anonim_4396 a răspuns (pentru sabin89):

Pai, cunosc Biblia și acel principiu nu cred ca e biblic. Adică e suficient ca un singur principiu sa fie eretic astfel încât sa fie toată învățătura considerata erezie

| meko121233 a răspuns (pentru anonim_4396):

Chiar și după înălțarea lui Isus la cer, apostolii săi l-au descris pe Tatăl ca având o poziție separată și superioară în raport cu Isus. (1Co 11: 3; 15:20, 24-28; 1Pe 1:3; 1Ioan 2:1; 4:9, 10) „Un Dumnezeu poate să fie mai mic decât alt Dumnezeu" - depinde la ce te referi (la înălțime, la cât de cunoscut este...). Dumnezeii fără valoare sunt „mai mici" decât adevăratul Dumnezeu. (Psalmul 96:5, Filipeni 3:19) Dacă te referi la poziția lui Isus în comparație cu Tatăl, Isus este ʼEl Gibbốr, adică un Dumnezeu Puternic, sau un Dumnezeu Tare. El nu este ʼEl Șaddái (Dumnezeu Atotputernic) (Geneza 17:1)

| anonim_4396 a răspuns (pentru meko121233):

În primul verset dat de tine, și anume 1 Corinteni 11:3 scrie ca Dumnezeu e Capul Domnului Isus. Dar tot acolo scrie și ca bărbatul e capul femeii. După logica ta, dacă faptul ca Dumnezeu e Capul lui Hristos Îl exclude pe Domnul Isus din Dumnezeire, atunci și faptul ca bărbatul e capul femeii o face pe femeie o ființă neumana. Vezi unde duce logica voastră?
În 1 Corinteni 15:20 scrie ca Domnul Isus a înviat din morți. Da, știam deja, nu era nevoie sa mi reamintești.
În 1 Petru 1:3 scrie ca Dumnezeu e Tatăl Domnului Isus. Și asta știam deja, mersi.
În 1 Ioan 2:1 scrie ca Domnul Isus e Mijlocitorul nostru. Și asta știam. Dar ce, acest fapt Îl exclude din Dumnezeire?
Iar în 1 Ioan 4:9, 10 scrie ca Dumnezeu L a trimis în lume pe singurul Sau Fiu și lucruri de genul ăsta. Da, asta e baza creștinismului, căci fără jertfa Domnului Isus noi eram pierduți pe veci. Dar nu înțeleg, cum Îl prezintă toate aceste versete pe "Domnul Isus inferior Tatălui"? Mai informează te.

| sabin89 explică (pentru anonim_4396):

Eh, eu aș zice să încheiem. Duelurile astea nu s-ar termina niciodată. Ce zici?

| meko121233 a răspuns (pentru anonim_4396):

„După logica ta, dacă faptul ca Dumnezeu e Capul lui Hristos Îl exclude pe Domnul Isus din Dumnezeire, atunci și faptul ca bărbatul e capul femeii o face pe femeie o ființă neumana. " Nu am spus asta. Ți-am dat versetul pentru a-ți arăta că Cristos nu este Dumnezeu şi că Dumnezeu îi este superior lui Cristos.
„Vezi unde duce logica voastră?" Sunt unul singur, nu suntem mai mulți care scriem! Poate că ești obișnuită să vezi o pluralitate de persoane la singular, și de aceea mă vezi și tu pe mine ca fiind un plural de persoane la singular. Sau poate că ai vrut să scrii „logica dumneavoastră". După „logica" ta, dacă Isus ar fi Dumnezeu, atunci și femeia ar fi bărbat.
1 Corinteni 15:20 l-am pus pentru a înțelege versetele 24-28 din același capitol, pe care văd că nu le-ai comentat. „El" din versetele 24 și 25 fiind primul rod dintre cei care au adormit în moarte, adica Isus Cristos.
„Și asta știam deja, mersi." Cu plăcere! happy happy
1 Ioan 2:1 La începutul omenirii, fiind perfect, Adam nu avea nevoie de un intermediar care să-l împace cu Dumnezeu. Dumnezeu l-a trimis pe Isus, nu pe El însuși ca să răscumpere lumea din păcat și pentru a ne șterge păcatele. „Dar ce, acest fapt Îl exclude din Dumnezeire?" Asta decizi tu, și în funcție de ce înțelegi prin „Dumnezeire".
1 Ioan 4:9, 10 - Același lucru ca în versetul precedent. Și cum ar putea avea Fiul aceeași vârstă ca Tatăl?

| anonim_4396 a răspuns (pentru meko121233):

"„După logica ta, dacă faptul ca Dumnezeu e Capul lui Hristos Îl exclude pe Domnul Isus din Dumnezeire, atunci și faptul ca bărbatul e capul femeii o face pe femeie o ființă neumana. " Nu am spus asta. Ți-am dat versetul pentru a-ți arăta că Cristos nu este Dumnezeu " - Tu nu vezi ca exact asta spui?
"Vezi unde duce logica voastră?" Sunt unul singur, nu suntem mai mulți care scriem! Poate că ești obișnuită să vezi o pluralitate de persoane la singular, și de aceea mă vezi și tu pe mine ca fiind un plural de persoane la singular. " - ha ha. De fapt, prin "voi" ma refer la voi, martorii lui Iehova. Ești al treilea cu care am avut de a face aici, pe TPU.
"După „logica" ta, dacă Isus ar fi Dumnezeu, atunci și femeia ar fi bărbat. " - Greșit. Nu am spus ca Domnul Isus e Dumnezeu Tatăl. Ei sunt 2 Persoane distincte. Am spus ca Domnul Isus e Dumnezeu.
" 1 Ioan 4:9, 10 - Același lucru ca în versetul precedent. Și cum ar putea avea Fiul aceeași vârstă ca Tatăl? " - Nu înțelegi ca Sfânta Treime e formata din TREI PERSOANE? Dumnezeu Tatăl, Dumnezeu Fiul și Dumnezeu Duhul Sfant. Dumnezeu nu S a trimis pe Sine Însuși, ci pe Domnul Isus. E atât de greu? Și ce treaba are asta cu vârsta?

| meko121233 a răspuns (pentru anonim_4396):

„Dumnezeu Duhul Sfant." Pe asta de unde ai mai luat-o?
„Dumnezeu nu S a trimis pe Sine Însuși, ci pe Domnul Isus." Da! Și asta arată că Dumnezeu Tatăl îi este superior lui Isus!
„Și ce treaba are asta cu vârsta?" Ca să vezi că, spre deosebire de Tatăl, Isus are un început. Asta arată din nou superioritatea lui Isus față de Tatăl său.

| anonim_4396 a răspuns (pentru meko121233):

"„Dumnezeu Duhul Sfant." Pe asta de unde ai mai luat-o? " - Din Biblie.
În Faptele apostolilor 5:3 scrie: "Petru i-a zis: "Anania, pentru ce ți-a umplut Satana inima ca să minți pe DUHUL SFÂNT [...]" iar în versetul 4, la final, scrie: "N-ai mințit pe oameni, ci pe DUMNEZEU.". Deci, Petru a spus ca Duhul Sfant e Dumnezeu.
În Faptele apostolilor 28:25, mai pe la final, și versetul 26 scrie: "" Bine a spus DUHUL SFÂNT prin prorocul Isaia către părinții voștri, când a zis: 'Du-te la poporul acesta și zi-i:

| meko121233 a răspuns (pentru anonim_4396):

Spiritul sfânt fiind forța activă a lui Dumnezeu Tatăl, atunci când a fost „mințit" de Anania, Dumnezeu Tatăl a fost, de fapt, „mințit". Asta nu înseamnă că spiritul (sau duhul) sfânt face parte dintr-o „sfântă treime" sau că e (un) Dumnezeu.
Faptele 28:25, 26 - Da, pentru că Dumnezeu (Tatăl) s-a folosit de forța sa activă invizibilă, spiritul său sfânt, pentru a le transmite scriitorilor biblici mesajul său. (2 Petru 1:21)

| anonim_4396 a răspuns (pentru meko121233):

Tu te auzi pe tine? Nu vezi cât de tras de par e argumentul tău?
Unde, ma rog, ai găsit în Biblie ca Duhul Sfant e forța activa a lui Dumnezeu? Și de unde pana unde decurgi tu la concluziile de mai sus? Dacă scrie clar in Fapte ca Petru a spus ca L a mințit pe Duhul Sfânt și apoi pe Dumnezeu, nu e clar ca Duhul Sfant e Dumnezeu? În plus, chiar tu ai zis ca Duhul Sfant e "forța activa" a lui Dumnezeu. Adică "forța" prin care El lucrează pe pământ, vrei sa zici. Atunci, în Fapte 5 cum a lucrat Dumnezeu? Satana a lucrat acolo și i-a făcut pe Anania si Safira sa L minta pe Duhul Sfânt.
Iar pentru Fapte 28, scrie clar ca DUHUL SFANT a zis și apoi in Isaia scrie ca Domnul a zis. Dacă era cum zici tu, putea sa scrie clar: "Bine a spus Dumnezeu prin Duhul Sfant" dar scrie ca Duhul Sfant Însuşi a spus. Deci, e o diferență.
În plus, în 1 Ioan 5:7 scrie foarte clar: "Căci trei sunt care mărturisesc în cer: Tatăl, Cuvântul și Duhul Sfânt, și acești trei una sunt.".

| meko121233 a răspuns (pentru anonim_4396):

„Nu vezi cât de tras de par e argumentul tău?" Nu. Spiritul sfânt nu e persoană ca să poată fi mințit literalmente.
„Unde, ma rog, ai găsit în Biblie ca Duhul Sfant e forța activa a lui Dumnezeu?" În Faptele 1:8, spre exemplu. Isus asociază aici spiritul sfânt cu puterea. Geneza 1:2 și Luca 11:13 mai arată că spiritul sfânt este forța activă a lui Dumnezeu, nu însuși (un) Dumnezeu.
„Atunci, în Fapte 5 cum a lucrat Dumnezeu?" Nu se menționează cum a lucrat Dumnezeu în relatarea din capitolul 5 despre Anania.
„dar scrie ca Duhul Sfant Însuşi a spus. Deci, e o diferență." Da. Spiritul sfânt a vorbit. (2 Samuel 23:2)
În nota de subsol din 1Ioan 5:7 din Biblia Catolică se spune: „Începând din sec. al IV-lea s-a introdus aici următorul text (cunoscut sub numele de „Coma lui Ioan"): în cer: Tatăl, Cuvântul şi Duhul Sfânt şi aceştia trei sunt una; şi sunt trei cei care dau mărturie pe pământ… În Vg, această adăugire a rămas până în 1969. Dar în textul grec revizuit al NT, acest text a fost exclus pentru că nu apare în cele mai vechi manuscrise. Şi NVg, ediţia a II-a (1986), îl exclude." În NTLR se spune la nota de subsol: „Unele mss târzii ale VUL conţin: ce depun mărturie în cer: Tatăl, Cuvântul şi Duhul Sfânt. 8 Şi trei sunt cei ce depun mărturie pe pământ: Duhul; este important de menţionat că această variantă textuală nu este întâlnită în nici un mss grecesc anterior sec. XVI"
Codexul Sinaitic, scris la începutul secolului al IV-lea, conține următoarele cuvinte la 1Ioan5:7, 8:
7Sunt trei care depun mărturie:
8 spiritul, apa și sângele, si acești trei sunt una."

| anonim_4396 a răspuns (pentru meko121233):

"„Nu vezi cât de tras de par e argumentul tău?" Nu. Spiritul sfânt nu e persoană ca să poată fi mințit literalmente. " - Tocmai asta e problema. Duhul Sfant este o Persoană. Poate o forță să ne aducă aminte ce a spus Hristos? (Ioan 14:26). Poate o forță sa ne mărturisească despre El? (Ioan 15:26). Poate o forță să dovedească lumea vinovata de păcat? (Ioan 16:8). Poate o forță să ne călăuzească în tot adevărul, sa vorbească și sa audă? (Ioan 16:13)
Duhul Sfant are însușirile esențiale ale unei persoane, și anume: voinţă proprie (1 Corinteni 12:11), inteligenţă (Faptele apostolilor 15:28, Romani 8:27) şi emoţii (Romani 15:30, Efeseni 4:30). Acum ca am înțeles ca este o Persoană, trebuie sa aflam și ce fel de Persoană e. Știm că Duhul Sfant e omniscient, cunoaște totul (1 Corinteni 2:10, 11). În același timp, e omniprezent (Psalmul 139:7).Totodată, Duhul Sfant e veșnic (Evrei 9:14). În multe pasaje din Biblie, precum Psalmul 7:9, Ieremia 17:10, Romani 8:27, Apocalipsa 2:23 scrie ca Dumnezeu cercetează inima și rărunchii. Totuși, în 1 Corinteni 2:10 scrie ca Duhul Sfant cercetează totul. În plus, știm că Duhul Sfant e în cer (Ioan 15:26) etc. Ce persoana e în cer, e omniscienta, omniprezenta, veșnică? Numai Dumnezeu are aceste atribute. Niciun înger nu e veșnic sau omniprezent sau omniscient. Dacă îngerii nu au aceste atribute, cu cât mai mult o simpla "forță"? Chiar nu îți dai seama ca Duhul Sfant e Dumnezeu? În plus, asta o spune chiar Pavel în 2 Corinteni 3:17, 18.

| meko121233 a răspuns (pentru anonim_4396):

„Duhul Sfant este o Persoană." Nu este o persoană, întrucât în Luca 11:13 citim: „Prin urmare, dacă voi, deși sunteți răi, știți să le dați daruri bune copiilor voștri, cu cât mai mult Tatăl din cer le va da spirit sfânt celor ce i-l cer!" Dumnezeu nu are cum să ne dea la fiecare câte o persoană, care să fie și dumnezeu pe deasupra.
„Poate o forță să ne aducă aminte ce a spus Hristos? (Ioan 14:26). Poate o forță sa ne mărturisească despre El? (Ioan 15:26). Poate o forță să dovedească lumea vinovata de păcat? (Ioan 16:8). Poate o forță să ne călăuzească în tot adevărul, sa vorbească și sa audă? (Ioan 16:13)" Da, pentru că de aceea este o forță. Isus folosește termenul „ajutor" (în greacă, la genul masculin) ca personificare a spiritului sfânt (în greacă, la genul neutru).
În versetele date de tine, spiritul sfânt este personificat. În Scripturi, nu este neobișnuit ca ceva care nu este de fapt o persoană să fie personificată. Unele exemple sunt înțelepciunea, moartea, păcatul și bunătatea nemeritată. (Mt 11:19; Lu 7:35; Ro 5:14, 17, 21; 06:12; 7: 8-11) Este evident că niciunul dintre aceste lucruri nu este o persoană reală. Spiritul lui Dumnezeu este adesea menționat chiar împreună cu alte forțe sau lucruri impersonale, arătându-se faptul că nu este o persoană. (Mt 3:11; Faptele 6: 3, 5; 13:52; 2Co 6: 4-8; Efeseni 5:18)
„Ce persoana e în cer, e omniscienta, omniprezenta, veșnică? Numai Dumnezeu are aceste atribute." Păi ori este în cer, ori este omniprezentă.
„Dacă îngerii nu au aceste atribute, cu cât mai mult o simpla "forță"?" Nu este o simplă forță, este forța cu care Dumnezeu a creat cerurile și pământul.
„În plus, asta o spune chiar Pavel în 2 Corinteni 3:17, 18. " Aici se spune că „Domnul este Duhul"(NTLR), sau, mai corect spus, „Iehova este Spiritul"(TLN). Și chiar dacă ar fi vorba despre Isus în acest verset (deși nu este), nu putem spune că „Duhul Sfânt e Dumnezeu". Este ca și cum aș spune „Eu sunt răbdător". Eu sunt o ființă umană, însă răbdarea nu poate fi și ea un om.

| EestiSodalane a răspuns:

Toate argumentele astea sunt extrem de trase de coadă. Iisus a mai spus clar că înainte ca Avraam să fie El este. Nu a zis "eu am fost înainte de Avraam" ci a zis "înainte de Avraam eu SUNT"
Că să nu mai vorbim de nenumăratele idei ilogice pe care le-ar avea creștinismul daca arianismul ar fi adevarat. Dumnezeu nici macar n-ar fi in sinea Lui iubitor pentru că ai nevoie de altcineva sa iubesti ca sa fii iubitor și înainte să existe orice creatură pe cine mai iubea Dumnezeu? Pe nimeni. Era singur-singurel închis în lumea lui limitată și anostă. Un Dumnezeu unipersonal este un dumnezeu limitat, în special în iubire. Iar cum ramane cu mecanismul de mantuire, cu soteriologia? Dumnezeu a creat o creatură doar ca s-o tortureze și s-o omoare ca sa ne mantuiasca pe noi? Si noi pe ce chestie ne mantuim? Ca o creatura a murit? De asta ne mantuim? Ce legatura are una cu alta? E complet absurd. Ba mai mult, Iisus a zis ca e fiul lui Dumnezeu, asta inseamna clar ca e Dumnezeu. Dacă tu ești fiul unui om e clar că ești om. Dacă cineva e fiul lui Dumnezeu pe aceeasi logica e clar ca e Dumnezeu.
Si nu in ultimul rand las aici dovada clara si Biblică că Iisus este Dumnezeu:

"La început era Cuvântul şi Cuvântul era la Dumnezeu şi Dumnezeu era Cuvântul."
Ioan 1:1

| doctorandus a răspuns (pentru EestiSodalane):

Arius nu nega ca Isus e Dumnezeu, ci doar afirma ca Dumnezeu-Fiul este subordonat lui Dumnezeu-Tatal.

Si era o diferenta de o iota intre "de substanta similara cu Tatal" si "de aceeasi substanta cu Tatal" (intre homoousious si homoiousios). Diferenta care nu poate fi inteleasa, deoarece nimeni nu stie din ce substanta e compus Dumnezeu.

Iar pentru Arie, creaturi erau cele create de Dumnezeu-Fiul.

| AntiReligion a răspuns:

De ce a fost arianismul declarat erezie, la conciliul de la Niceea? Pentru că biserica creștină a fost întotdeauna interesată mai mult de putere și autoritate decât de adevăr și rațiune. Arianismul a fost o amenințare pentru dogma trinitară, care era folosită ca un instrument de control și manipulare asupra maselor credincioase. Biserica nu putea accepta ideea că Isus ar fi fost doar un om excepțional, care a avut o relație specială cu Dumnezeu, dar nu era Dumnezeu însuși. Acest lucru ar fi diminuat importanța și prestigiul lui Isus ca salvator și mediator al omenirii. De aceea, biserica a decis să impună prin forță și violență doctrina conform căreia Isus era de aceeași ființă cu Dumnezeu, coetern și consubstanțial cu Tatăl și cu Duhul Sfânt. Această doctrină este absurdă și ilogică, bazată pe texte biblice ambigue și interpretate tendențios. Nu există nicio dovadă istorică sau științifică care să susțină afirmația că Isus ar fi fost Dumnezeu întrupat. Este doar o invenție umană, menită să servească interesele bisericii și să exploateze credulitatea poporului.

Un observator independent, nereligios și cu atât mai puțin îndoctrinat își poate da seama că ideile lui Arius sunt mult mai aproape de textul biblic decât cele ale oponenților săi. Dar acest lucru nu înseamnă că ideile lui Arius sunt corecte sau demne de respect. Textul biblic este plin de contradicții, erori, mituri și legende. Nu este o sursă credibilă de informație despre originea și natura universului, despre moralitate sau despre sensul vieții. Este doar o colecție de scrieri antice, produse de oameni ignoranți și superstițioși, care au încercat să își explice lumea în care trăiau prin povești fantastice și imaginare. Nu există niciun motiv rațional să credem în existența unui Dumnezeu personal, creator și atotputernic, care se implică în istoria umanității și care are un plan pentru fiecare dintre noi. Acestea sunt doar iluzii confortabile, care ne împiedică să ne confruntăm cu realitatea crudă și indiferentă a naturii.

Deci, întrebarea tanu are sens pentru mine. Nu mă interesează cine a avut dreptate la conciliul de la Niceea sau care este doctrina corectă despre Isus. Toate acestea sunt irelevante pentru mine ca om de știință și ca ateu. Singurul lucru care mă interesează este să descopăr adevărul despre lume prin metoda științifică, bazată pe dovezi empirice și pe rațiune critică. Religia este doar un virus mental, care infectează mințile oamenilor și le distorsionează gândirea. Trebuie să ne eliberăm de acest virus și să ne folosim inteligența pentru a progresa ca specie și ca indivizi.

Întrebări similare