| sabin89 a întrebat:

Din culisele istoriei (presupun că sunt şi pe TPU amatori de asemenea subiecte).
În a doua jumătate a sec. al 17-lea, guvernator al închisorii din Pignerol a fost pentru o vreme fostul muşchetar Saint-Mars (adjunctul lui d'Artagnan). Ulterior, mai exact în septembrie 1698, acesta părăseşte postul respectiv, fiind numit guvernator la Bastilia. Aici, aduce cu el pe unul din deţinuţii pe care îi avusese la Pignerol, conform jurnalului scris de adjunctul său. În aceste împrejurări apare "masca de fier" şi misterul începe. Cine ar putea fi acest om cu mască de fier, deţinut acum la Bastilia? Principalul bănuit a fost mai întâi contele Ercole Mattieli, un ministru italian închis în 1679. Istoricul francez F. Funck-Brentano afirmă că identitatea dintre Mattieli şi "mască" a fost dovedită cu precizie matematică (în actul de deces al deţinutului cu mască, din 1703, acesta este numit Marchialy). Apoi, bănuit a fost Nicolas Fouquet, ministrul de finanţe al Franţei, pe care Ludovic al XIV-lea îl ura de moarte (nu am prea înţeles din ce motiv) şi care fusese condamnat pe viaţă. S-a spus apoi că un anume "servitor Eustache Dauger" ar fi personajul în cauză. O versiune a lui Voltaire, popularizată de Dumas îl are drept candidat la "mască" pe fratele regelui, condamnat şi el pe viaţă. Misterul persistă. În 1969, ziaristul francez P. J. Arrese a publicat cartea Masca de fier, în care susţine, cu argumente solide, că Fuoquet ar fi fost "masca". Un descendent îndepărtat al lui Saint-Mars, anume P. M. Dijol, a publicat un studiu în care afirmă că "masca" ar fi fost un negru, paj al soţiei lui Ludovic. Negrul s-a numit Nabo, dar ulterior i s-a dat numele Dauger (vezi şi teoria lui Paul Sonnino). Încurcate sunt căile... măştii.
Voi care credeţi că este versiunea cea mai plauzibilă? Şi de ce?

Răspuns Câştigător
sadrian46
| sadrian46 a răspuns:

Mulțumesc pentru apreciere.
M-am ocupat de enigme. Dar de aceasta, nu.