| 2gaby1 a întrebat:

Salut!
Vreau să mă apuc de citit Nietzsche, cu care carte sa incep?
E in regula, pot înțelege daca citesc mai întâi Așa grăit a Zarathustra?
(Am deja câteva cunoștințe despre viața și ideile lui)

Răspuns Câştigător
| T0T a răspuns:

Dacă ești deschis la ideile de acolo, vei vedea că este o capodoperă. Majoritatea persoanelor care consideră că opera este grea, nu pot evada din lumea asta clădită pe idei artificiale și fixe. Îți recomand să începi cu ea. Rezumă ideile lui Nietzsche în cel mai frumos mod.

| 2gaby1 explică (pentru T0T):

Mersi
Da, o sa incep sa citesc mai întâi Așa grăit a Zarathustra.
  Dar înainte de a-mi lua cartea, mai am o întrebare, in legătură cu moartea lui Dumnezeu.
   Înțeleg că e una la figurat, că oamenii deși se numesc creștini, ei de fapt n-au treabă cu valorile creștinismului.Dar aici îmi apare întrebarea, nu a fost așa dintotdeauna? Adică, poate că într-adevăr cu cât trec anii, și noi avansam cu atât mai mult moare și "Dumnezeul"  și acele valori, dar nu mi se pare că acum e mai rău decât înainte
  Sau prin Moartea Lui Dumnezeu, se înțelege că odată cu răspândirea ateismului, valorile creștinismului (care reprezintă baza moralității noastre) nu mai își au rostul.Adica, de ce ateul ar pastra valorile astea întipărite in societate de creștinism?

| T0T a răspuns (pentru 2gaby1):

Religia este doar o parte a valorilor negative ale acestei lumi. Lași la o parte religia, asta nu garantează că valorile astea nu vor fi înlocuite cu unele mai periculoase. De fapt, cam asta și s-a întâmplat în dictaturile socialiste. Eu cred că moartea lui Dumnezeu nu trebuie să reprezinte strict moartea creștinismului sau moartea religiei, ci moartea tuturor valorilor sociale, moartea moralității însăși. Zarathustra este considerat ca fiind un părinte al moralității, de aceea Nietzsche l-a ales ca personaj principal, pentru că e responsabilitatea lui să dărâme acele valori. Să îl omorâm pe Dumnezeu este o responsabilitate mare care ar trebui să ne aparțină la nivel individual. De aceea, cum scrie în carte, prin muncă trebuie să înțelegem realitățile lumii ca și cămile împovărate, prin curaj trebuie să destrămăm valorile lumii ca și lei curajoși, iubitori de libertate și prin inocență trebuie să ne construim noi valori care să fie conforme cu propria noastră identitate, voință. Nu cred că ateismul este un scop. Scopul e altul. Ideea că Dumnezeu a murit nu e neapărat bună sau rea. Doar aduce noi oportunități pentru umanitate, oportunitatea de a îndrepta lucrurile și de a le înțelege. Eu sunt sceptic că se va profita de ea, așa cum sunt sceptic la faptul că lumea devine mai „bună". Majoritatea ateilor consideră unele valori creștine ca fiind „bune". Totuși, ăsta ar trebui să fie un topic separat.

„Înțeleg că e una la figurat, că oamenii deși se numesc creștini, ei de fapt n-au treabă cu valorile creștinismului.Dar aici îmi apare întrebarea, nu a fost așa dintotdeauna?"
Ba așa a fost, dar oamenii nu își prea dau seama de asta. Oamenii își scuză acțiuni, de multe ori, prin valorile pe care le adoptă. Iar dacă acțiunile nu sunt deloc conforme cu acele valori, ignoră. Oricum, mereu valorile alea pot fi interpretate cumva sau altcumva. De exemplu, pentru unii poate fi un lucru bun să torturezi un păcătos, să îl ucizi. Nu cred că valorile în sine sunt cele care îl fac pe om să se comporte cumva. Ele sunt doar un combustibil. Ideea e că dacă ai fi în stare să dai la o parte acele valori, ai reuși să te descoperi, să te cunoști cu adevărat. Nu cred că este despre a respecta sau nu valorile (oricum asta e interpretabil), ci despre a le folosi cumva sau altcumva. Totuși, aici este doar subiectivismul meu, nu se deduce direct din ce spunea Nietzsche.

5 răspunsuri:
| EliLeli a răspuns:

Te-ai gandit sa treci pe la TPU mai intai, sau era doar o pauza intre citiri?

| 2gaby1 explică (pentru EliLeli):

Logic că am intrat pe TPU și am pus întrebarea înainte de a citi

Răspuns utilizator avertizat